کارگردان فیلم «آینه​های روبرو» در جلسه نقد و بر رسی فیلمش گفت که ایده اولیه را از زندگی پسری گرفته که در همسایگی آن​ها زندگی می​کرده و تغییر جنسیت داده​است.

 نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «آینه­های روبه­رو» با حضور نگار آذربایجانی کارگردان ونویسنده، فردین خلعتبری آهنگساز، غزل شاکری و شایسته ایرانی بازیگر، دکتر خطیبی مشاور پزشکی فیلم و رامتین شهبازی منتقدفیلم در سالن کنفراس برج میلاد برگزار شد.

 به گزارش​خبر آنلاین و به نقل از ستاد خبری جشنواره، در این جلسه فرشته طائر پور تهیه کننده و یکی از نویسندگان فیلمنامه حضور نداشت و نگار آذربایجانی یادداشت کوتاه او را درباره دلیل حضور نداشتنش در جشنواره خواند.«جشنواره فیلم فجر بر شما مبارک باد. متاسفم که به دلیل توهینی که به برخی از تهیه­کنندگان مستقل شده و آن­ها نتواسته­اند سینمای مستقل خود را داشته باشند، از حضور در جشنواره ممانعت می­کنم. اجازه بدهید بیرون بایستم  و برایتان آرزوی پیروزی کنم.»

کارگردان فیلم «آینه​های روبرو» در پاسخ به این پرسش که ایده اولیه فیلم از کجا آمده،گفت: «زمانی که نوجوان بودم در همسایگی ما پسری زندگی می​کرد که در دوران جوانی خود تغییر جنسیت داد.»

او که فیلمنامه را به صورت مشترک با فرشته طائرپور نوشته،ادامه داد:  «این مسئله باعث کنجکاوی­ من شد.این فرد تلاش بسیاری می­کرد تا با جامعه اطراف خود رابطه مناسبی داشته باشد، اما هیچ وقت نفهمیدم چرا دیگران از او فرار می­کردند و  رفتار مناسبی​ با این فرد نداشتند.»

نگارش و بازنویسی فیلمنامه فیلم سینمایی «آینه­های رو به رو»،به گفته آذربایجانی  یک سال و نیم زمان برده است.

در ادامه این نشست، غزل شاکری بازیگر فیلم ، در پاسخ به این پرسش که آیا نسبت به افرادی که مشکل جنسیتی دارند، شناخت داشته یا نه؟، گفت:«در ابتدا با شخصیت آدینه آشنا شدم؛ زیرا طراح صحنه و دکور پروژه نیز بودم ،اما زمانی که به عنوان بازیگر نقش رعنا انتخاب شدم به مسائل روانشناسی و جست­وجو در شخصیت­های این دو کاراکتر پرداختم.»

شایسته ایرانی دیگر بازیگر  این فیلم هم درباره ویژگی­های نقشش گفت:«از دور با افرادی که چنین مشکلی دارند، آشنا بودم. البته نقش آدینه بسیار برایم جالب بود به این دلیل که انسان­ها به دلیل عدم اطلاع کافی خود این دست از افراد را به ناحق عامل رسوایی می­دانند.»

در ادامه فریدون خلعتبری آهنگساز فیلم سینمایی «آینه­های رو به رو»، با بیان این که آذربایجانی در اولین ساخته خود مسائل بسیاری را به او یاد داده است، گفت: « از آنجا که امور مختلف در این فیلم به راحتی به انجام می­رسید، من در ساخت موسیقی آن مشکلی نداشتم و البته نمی­دانم رابطه موسیقی با تغییر جنسیت کجاست!  و این امر در موسیقی یعنی چی؟! هر چند موسیقی کشور ما هر روز دارد تغییر می­کند.»

در ادامه آذربایجانی درباره فرم و حالت مستندگونه  فیلم خود در خارج از کشور، گفت:« ما در طراحی امور مختلف مانند چگونگی لوکیشن­های داخلی، کارگردانی، فیلمبرداری، طوری برنامه­ریزی داشتیم که هیچ مسئله­ای مانع ارتباط تماشاچی با فیلم نشوند.»

وی ادامه داد: «در لوکیشن­های خارج از کشور می خواستیم که تصاویر به شکل مستندگونه نمایش داده شوند، البته با توجه به صداهایی که شنیده می­شود، نمی­توان گفت «آینه­های رو به رو» یک مستند تیپیکال است.

وی افزود: «آینه­های رو به رو» تنها قصه آدینه نیست بلکه زندگی رعنا را نیز به تصویر می­کشد  و اگر مسئله تغییر جنسیت تا اواسط فیلم گنگ به نظر می­رسد، به دلیل آن است که می­خواستیم تماشاچی همزمان با رعنا بتواند با این مسئله ارتباط برقرار کند، بدون آن که حساسیتی ایجاد شود.

خلعتبری هم از اهالی رسانه خواست که مشکل صدای سالن را مطرح و پیگیری کنند تا فیلم­های بعدی در شرایط مناسب نمایش داده شوند. 

52

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 128292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =