علاقمندان در کتاب «راز ماندگاری کوروش» درخواهند یافت که منشور کوروش یادآور تبلور حقیقت‌جویی در کالبد و رفتار قدرتمند بلامنازعی بوده که در عین مسلط بودن بر قدرت، حوزه پیرامونی او، سازنده زندگی زیبا برای همگان بوده است.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «راز ماندگاری کوروش» نوشته مرتضی بهشتی از سوی انتشارات ابتکار نو روانه بازار نشر شد. نویسنده درباره این اثر به خبرآنلاین گفت: «در این اثر نه برگمان کسانی که می‌خواهند پادشاهان قاجار و پهلوی را در امتداد پادشاهی کوروش به شمار آورند خواهم بود و نه اِبا دارم از اینکه نیکی های منشور را ببینم زیرا در این نوشتار نه بر سبیل سکولارها بدون بررسی و دلیل و صرفاً ناشی از عصبیت، دیدگاه کسانی که مدعی‌اند کوروش همان ذوالقرنین است را برنمی تابند، خواهم بود و نه همانند کسانی که با لفظ شاه و پادشاهی مخالفت می‌کنند اما خود به نوعی سلطنت می‌کنند، کوروش را انکار می‌کنم.»

وی معتقد است که «در این اثر؛ پژوهشگران و خوانندگان در خواهند یافت که منشور کوروش یادآور تبلور حقیقت جویی در کالبد و رفتار قدرتمند بلامنازعی بوده است که در حال مسلط بودن بر قدرت، حوزه پیرامونی او، سازنده زندگی زیبا برای همگان بوده است و این همان چیزی است که باید به دنبال رسیدن به آن باشیم.»

به گفته دکتر بهشتی، هخامنشیان با برقراری نخستین حکومت متمرکز و در عین حال تکثرگرا در منطقه، نظامی را پدید آوردند که به گونه‌ای بی‌سابقه، ثبات سیاسی، نظم اجتماعی و ترقی اقتصادی را برای اقوام تابعه‌ خود فراهم آورد و نیز، تمدن‌ها و هنرهای فراموش شده، یا رو به انحطاط، یا زنده‌ اقوام بومی و پراکنده‌ منطقه را پس از جمع و جذب و ارتقا، در قالب هنر و تمدن شاهوار و نوین و مقتدر هخامنشی، محفوظ، بل که جاودانه ساخت.

نویسنده کتاب «راز ماندگاری کوروش» در ادامه تصریح کرد: «وزن و جایگاه و منزلت هخامنشیان در تاریخ و تمدن جهان باستان، از این بابت است و بی‌گمان، کورش بزرگ، برجسته‌ترین شخصیت تاریخ ایران و یکی از بزرگ‌ترین شهریاران تاریخ جهان است که با برآمدن وی، سیر تمدن خاورمیانه گونه‌ای دیگر شد. کورش به پشتوانه‌ هوش‌مندی و دانایی خویش و خصلت‌های برتر قومی خود، در اندک زمانی، از خاستگاهی کوچک، امپراتوری پهناوری را برآورد که مرزهای آن از آسیا‌ی میانه تا شرق اروپا گسترده بود. دولتی که او بنیان ‌گذارد، دیرزمانی، ‌صلح و امنیت را بر قلمرو گسترده‌‌ خود حاکم ساخت و آزادی و مدارا و تساهل را در میان اتباع خویش برقرار نمود؛ امری که بدین شیوه و گستردگی، در آن برهه از تاریخ، شگرف و بی‌سابقه بود.»

وی در ادامه به ویژگی‌ها و روش‌های ممتاز مردم‌داری و کشورداری کورش کبیر که بعدها به صورت الگویی اخلاقی- سیاسی، دیگر شهریاران هخامنشی نیز از آن پیروی کردند،‌ اشاره کرد و گفت: «برقراری آزادی مذهبی و فرهنگی برای همه اقوام زیر فرمان و به رسمیت شناختن مناسک، سنت‌ها و مقررات داخلی آنان؛ سپردن اداره‌ سیاسی ملل تابعه به مقامات محلی و بومی، پرهیز از هر گونه کشتار و ویرانگری به نام دین، اهتمام به تداوم و ارتقای فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی در میان اقوام زیرفرمان و... از زیبایی‌های حاکمیت کوروش کبیر است که راز ماندگاری او را پایدار کرده است.»

بهشتی تاکید کرد: «بدیهی است که در بررسی حکومت هخامنشیان و نظامات حاکم بر سیستم اداری آن اعم از ساختارها، نهادها، دستاوردها و ساز و کارهای آن و با برخورداری از بینشی هرمنوتیک و جامع‌نگر، از قضاوت شتابزده و یک سویه در باره کارنامه‌ نیاکان خود، به دور خواهیم بود. به نظرم کوروش کبیر و تاریخ امیدساز وی نیز برای امروز و فردای ایران زمین الگویی پایدار است که غفلت از آن ظلمی است بر پیشینه مهر گستر این مرز و بوم.»

191/60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 132478

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۵
    0 1
    کوروش دیگه کیه؟؟؟
  • بدون نام IS ۱۲:۲۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۵
    0 0
    koroshe bozorg,roohat shad va yadat gerami
  • KTM IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۵
    1 0
    کروش=نور جاویدان
  • salam IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۵
    0 0
    سلام توجه كنيد "خصلت‌های برتر قومی خود" عجب تواضع و شعار ضد نژاد پرستي؟!
  • قاسم IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۷
    2 0
    آنزمان که قومی دخترانشان را زنده به گور میکردند ،افتخارشان قتل و غارت بود مار و ملخ میخوردند .ایرانیان منشور حقوق بشر مینوشتند . آن زمان که آنان بت میپرستیند ما خدای یگانه (اهورامزدا)را میپرستیدیم .ولی.... افسوس...
  • AALA IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۷
    0 0
    سلام دکتر من این کتاب را هنوز نخواندم ولی به موضوعی که انتخاب کردید تبریک می گم.
  • بدون نام IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۷
    0 0
    دکتر بهشتی درود برشما بااین نام ومجتوا .حقا جایش دراین زمانه خالی بود
  • بدون نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 0
    تا اینو بفهمی به اندازه قدمت حکومت کوروش طول میکشه
  • نوید IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
    1 0
    فکر کنم عرب باشی که کوروش رو نمیشناسی
  • بدون نام IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۸
    1 0
    درود بر دوستداران اریایی ها