درحالی‌که نگرانی از آلودگی هوای تهران و شهرهای بزرگ به دغدغه عمومی تبدیل شده اما محققان به آلودگی‌هایی که در خانه‌ها وجود دارد نیز اشاره می‌کنند

فرنوش صفوی‌فر: به گزارش رویترز، نتایج یک مطالعه روی هوای خانه‌ها و نیز بدن افراد نشان داده است که به طور متوسط 20 نوع ماده شیمیایی بر اثر مصارف خانگی تولید شده و در بدن انسان‌ها تجمع می‌یابد که هنوز از اثرات مخرب احتمالی برخی از آنها آگاهی نداریم. گزارش این محققان، در نشریه سلامت و رفتار اجتماعی، شماره دسامبر چاپ شده است.

به گفته آنان، در بررسی ادرار زنان، که بیشتر در تماس با مواد شیمیایی در خانه هستند، مشخص شده که آفت‌کش‌ها، شوینده‌ها، مواد آرایشی و بهداشتی و نیز پلاستیک‌های مورد استفاده در ظروف یک‌بار و چندبار مصرف، می‌توانند این مواد را آزاد کنند و از طریق تنفس و خوردن و پوست، وارد بدن افراد شوند. این محققان در موسسه تحقیقاتی «سایلنت اسپرینگ» در مطالعه خود متوجه موادی مانند بیس‌فنولA شده‌اند که در ترکیب پلاستیک‌های مصرفی خانه‌ها وجود دارد و احتمالا ممکن است سرطان‌زا باشد یا اثرات هورمونی خاصی داشته باشد؛ گرچه از میزان دقیق دوز این ماده که می‌تواند این عوارض را در پی داشته باشند، هنوز اطلاعات چندانی در دست نیست.

ماده دیگری که این محققان با کمال تعجب متوجه آثار آن در نمونه‌های ادرار زنان شده‌اند، آفت‌کش موسوم به DDT است که مصرف آن از مدت‌ها قبل ممنوع شده است. محققان می‌گویند عدم تجزیه این ماده شیمیایی، موجب شده که بقایای آن هنوز در ترشحات برخی افراد باقی بماند؛ درست همان دلیلی که باعث اعلام آن به عنوان یک ماده خطرناک و مضر برای محیط زیست شده بود و آن را از رده خارج کرده بود.

اما آیا انتشار نتایجی از این دست باعث افزایش نگرانی‌های مردم نخواهد شد؟ آن هم در شرایطی که نمی‌توان از آنها انتظار داشت سبک زندگی خود را کامل عوض کنند و مثلا از ظروف پلاستیکی به هیچ‌وجه استفاده نکنند یا خانه را با مواد شوینده تمیز نکنند. یکی از پیشنهادهای این محققان، استفاده از مواد جایگزین است که خطر کمتری در پی دارد (مثلا سرکه رقیق به جای شیشه‌پاک‌کن) و پیشنهاد دیگر، انتخاب مواد کم‌خطرتر است. به عنوان مثال، یکی از مواد زیان‌آور که این محققان در مطالعه‌شان متوجه حضور آن در ادرار افراد شده‌اند، فتالات‌ها هستند. محققان توصیه می‌کنند از مواد شوینده معطر کمتر استفاده کنید؛ چرا که فتالات‌ها برای تثبیت مواد عطری در شوینده‌ها به کار می‌روند. (به کلمه fragrance روی برچسب و قوطی شوینده‌ها توجه کنید که همان معطر بودن آن را می‌رساند).

نکته دیگر، مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایش است که متاسفانه باز هم مشتریان آن خانم‌ها هستند. در این مورد، شاید بتوان یک توصیه صریح و بیشتر اجتماعی تا بهداشتی مطرح کرد؛ دست از زیاده‌روی در آرایش بردارید!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =