جواد آرین منش

ماهواره از جمله فناوریهای رسانه‌ای است که با ورود به کشوردر سال ‪ ۷۳با قانون ممنوعیت استفاده مواجه شد. این در حالی است که پس ازگذشت یک دهه و مشاهده شمار زیادی دیش دریافت تصاویر ماهواره‌ای بر پشت بام خانه‌ها در شهرهای کوچک و بزرگ ، این قانون همچنان به قوت خود باقی است و مجوز استفاده از تجهیزات گیرنده برنامه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای فقط به سازمانها و دستگاههای دولتی تعلق می‌گیرد. در طی سالهای گذشته همواره کارشناسان و برخی از مسوولان تاکید داشته‌اند که با توجه به گسترش عصر ارتباطات و وسایل ارتباط جمعی ، قانون ممنوعیت ماهواره نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.

 درحالیکه قانونی که در سال 1373 برای عدم استفاده از ماهواره تصویب شد متاسفانه به درستی اجرا نشد تا مجریان نقاط ضعف و قوت آن را بشناسند و خواستار اصلاح آن شوند.هم اکنون به طور مقطعی برخوردهایی با دارنگدان ماهوار می شود که برخوردهای سلیقه یی و با افت و خیز نیروی انتظامی و مسوولان ذی ربط در جمع آوری ماهواره برای ما هم جای سوال دارد.بنابراین ماهواره واقعیتی است که کشور ما باید با آن کنار بیاید و به نحوی آن را ساماندهی کند.

البته در سال  81  بحث مدیریت استفاده از ماهواره مطرح شد که قرار شد برنامه های شبکه ها اصلاح و دوبله شود و در اختیار مردم قرار گیرد و برخی از نمایندگان تقاضای تشکیل شبکه ای جدید برای پخش برنامه های ماهواره ای را داشته منتها رئیس سازمان صدا و سیما گفت در حال حاضر توانایی و امکانات راه اندازی شبکه ای جدید را ندارند ولی می توانند لابه لای برنامه های شبکه های مختلف، برنامه های ضبط شده از ماهواره را نیز پخش کند. 

به نظر من بهترین کار فرهنگ سازی و استفاده صحیح و بهینه از رسانه ها است به عبارتی باید سواد رسانه ای را افزایش دهیم تا مردم  در انتخاب دچار اشتباه نشوند چون به هرحال هر قدر هم که جلوی مردم گرفته شود مردم از آن استفاده می کنند. نمی‌توان با ورود تکنولوژیهای جدید مقابله کرد و هر اقدامی در این راستا با شکست مواجه می‌شود ، بنابراین باید با بومی‌سازی این ابزار شرایط استفاده مردم از آنها را فراهم کرد.و بر خلاف قوانین حاکم بر کشور برای عدم استفاده از ماهواره، شاهد رشد 30 درصدی در استفاده از ماهواره هستیم. مسئولان بخش های فرهنگی بخصوص وزارت فرهنگ و ارشاد باید اقدامات خود را در مسیر واکسینه کردن جامعه مقابل هجوم شبکه های ماهواره ای به مرحله اجرا درآورند.

هنگامی که یک ت بلکه باید با مدیریت صحیح از این ابزار به نفع خود استفاده  کرد بنابراین به نظر من فرهنگ به عنوان یک پدیده جمعی است و تلویزیون بهترین فرصت برای ابلاغ فرهنگ دینی است. رسانه های جمعی کلیدی ترین، پر جاذبه ترین و عمومی ترین وسیله ارتباطی در جهان است.و آنچه که در مجلس با توجه به بحث های کارشناسی به آن رسیدیم این بود که نفی کلی و مطلق استفاده از ماهواره نه ممکن است نه لازم به نظر می رسد.

متاسفانه قانون عدم استفاده از ماهواره کارایی خود را از دست داده است و استفاده از روش هایی برای ایجاد اختلال در دریافت امواج ماهواره ها، هزینه بر و مضراتی را نیز به دنبال خواهد داشت . باید استفاده صحیح از ماهواره را بیاموزیم و بیاموزانیم . چرا که ممنوعیت مطلق به صلاح جامعه نیست. نمی توان با نفی موضوع ، مشکلی را حل کرد، بویژه که در حال حاضر بیشتر مردم بخصوص جوانان اوقات فراغت خود را با ماهواره پر می کنند.

گزارشهای منتشر شده توسط نیروی انتظامی درباره دستگیری عوامل توزیع یا استفاده‌کنندگان ماهواره ، گویای آمار بالای به‌کارگیری آن در کشور است.با توجه به گرایش مخاطبان به سمت تماشای شبکه های ماهواره ای، وظیفه تلویزیون به عنوان رسانه ملی و سینما در امر فرهنگ سازی و انتقال پیام های مثبت به مخاطبان نسبت به قبل دو چندان شده است. از همان زمان که بررسی طرح ممنوعیت بکارگیری از تجهیزات ماهواره ای در مجلس در دستور کار قرار گرفت و حتی پیش از آنکه از قالب طرح درآمده و جامه قانون بپوشد کارشناسان امور رسانه ای به انتقاد از آن پرداختند. آنها معتقد بودند که با منع و نهی نمی توان از ورود امواج اطلاعاتی جلوگیری کرد. چرا که با گسترش عصر ارتباطات و وسایل ارتباط جمعی ، قانون ممنوعیت ماهواره از حیز انتفاع خواهد افتاد.

بنابراین یکی از راهکارهای مقابله با هجوم شبکه های ماهواره ای افزایش شبکه های تلویزیون در پخش برنامه های مختلف در ابعاد ورزشی و سینمایی با شکل و ساختاری مجزا است. از سوی دیگر تولید برنامه های خوب و ارزشی و موفق در انتقال پیام به مخاطبان باید افزایش پیدا کند. حجم تولید سریال ها و فیلم هایی برخوردار از محتوای خوب و بار فرهنگی زیاد و ورود به مراحل پخش و نمایش برای مخاطبان باید در ساعات اوج مصرف مردم از ماهواره و دیدن برنامه های مخرب شبکه های ماهواره ای در تخریب فرهنگ جامعه صورت گیرد.

نماینده مردم مشهد و کلات و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس

13442

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 135278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید DE ۱۵:۵۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    1 0
    اینترنت اررررزان............
  • بدون نام IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    1 0
    خوب اگه تلویزیون برنامه های بدرد بخور داشته باشه ، مردم مرض دارن 100 هزار تومن بدن به ماهواره!