۰ نفر
۳۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۴

جانشین اداره منایع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اعلام اینکه نخبگان و استعدادهای برتر در صورت ارائه پروژه تحقیقاتی از خدمت سربازی معاف می شوند گفت: 300 نفر از دکترا و 500 نفر از مشمولان فوق لیسانس نیز با این شرط از معافیت خدمت برخوردار می شوند.

 

به گزارش مهر:

سردار سرتیپ 2 پاسدار موسی کمالی سه شنبه در نخستین نشست خبری سال 90 خود آخرین خبرهای مربوط به خدمت سربازی را اعلام کرد.

 وی گفت: بنا به پیشنهاد ستاد کل نیروهای مسلح و موافقت مقام معظم فرماندهی کل قوا، مهلت اجرای مقررات ایثارگران و امدادجویان با تغییراتی تا پایان اسفند سال 90 به مدت یکسال تمدید شد که جزئیات آن به این شرح اعلام می شود:

مدت خدمت محققان فوق لیسانس و بالاتر به ازای تحقیق یا اختراعی که در خصوص مسائل نیروهای مسلح و انرژی اتمی ارائه می کنند براساس ضوابط ابلاغی از سوی ستاد کل دو ماه تا پایان خدمت کسر می شود.

 مدت خدمت مشمولان لیسانس یکماه، فوق لیسانس دو ماه، دکترا سه ماه و فوق دکترا چهار ماه کسر می شود.

 سربازان متاهل غیر غایب در استانهای محل سکونت خود بکارگیری می شوند.

 یکی از فرزندان تمام مادران فاقد شوهر تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) که حداکثر دارای دو فرزند ذکور بالای 18 سال باشند از خدمت معاف است.

 آن دسته از خانواده های شاهد که دارای فرزند معلول جسمی و ذهنی باشند یکی از فرزندان آنها از خدمت معاف می شود. همچنین یگانه سرپرست خواهر مجردی که به سن 24 سالگی رسیده از خدمت معاف می شود.

 یکی از فزرندان خانواده هایی که سه فرزند آنها در حین خدمت فوت کرده است از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می شود. یکی از فرزندان آزادگانی که بیش از سه سال در اسارت بوده ولی فرزندشان بعد از آزادی به سن سربازی رسیده است از خدمت معاف  است.

  فرزند دوم شهدا از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می شود

تمام جانبازان بالای 15 درصد و یکی از فرزندان جانبازان 25 درصد و بالاتر و دو فرزند جانبازان 50 درصد و بالاتر از خدمت معاف می شوند و همچنین از مدت خدمت جانبازان زیر 15 درصد به تناسب کسر می شود.

  همچنین یکی از فرزندان رزمندگان دارای 30 ماه جبهه و دو فرزند رزمندگان دارای 60 ماه سابقه جبهه از خدمت معاف می شود. و یکی از فرزندان افرادی که جمع درصد جانبازی و سابقه جبهه آنها به سی امتیاز و دو فرزند افرادی که جمع درصد جانبازی و سابقه جبهه آنها به 60 برسد از خدمت معاف می شوند.

 آن دسته از خانواده شهدا، مفقود الاثرها، جانبازان، آزادگان، رزمندگان که یکی از فرزندان آنها از خدمت معاف شده ولی ضرورت استفاده از معافیت صادره مذکور به دلیل فوت، استخدام در نیروهای مسلح و غیره منتفی شده، می توانند با ابطال کارت معافیت صادر شده، کارت معافیت جدید را برای نفر دوم خانواده اختصاص دهند.

 یکی از فرزندان مفقود الاثرها، آزادگان که به واسطه استفاده پسر آنها (مفقودالاثر و آزاده) از معافیت خانواده شهدا سرباز شناخته شده است از خدمت معاف می شود.

 یکی از برادران شهدا، مفقود الاثرها و آزادگان که به واسطه پسر آنها( شهید، مفقود الاثر، آزاده) از معافیت خانواده شهدا سرباز شناخته شده از خدمت معاف می شود.

 یکی از فرزندان مفقود الاثرها و آزادگان که قبلا برادرش ( فرزند دیگر مفقود الاثر و آزاده) از معافیت خانواده شهدا استفاده کرده ولی به دلیل فوت یا مهاجرت تا پایان سال 89 نزد خانواده اش نباشد، از خدمت معاف است.

 مشمولانی که با جانبازان 25 درصد و بالاتر ازدواج کنند به صورت موقت از انجام خدمت دوره ضرورت معاف و پس از پنج سال، معافیت موقت آنان به دائم تبدیل می شود.

 جزییات تغییرات صورت گرفته در سال 90 نسبت به مقررات سال 89

 مدت خدمت یکی از فرزندان رزمندگان از دو ماه تا نه ماه کسر می شود که پیش از این به ازای هر ماه خدمت 18 روز کسر خدمت صورت می گرفت بنابراین به منظور بهره مندی از خدمت سربازان این مدت محدود شده است.

 همچنین مدت خدمت یکی از فرزندان جانبازان زیر 25 درصد از دو ماه تا 8 ماه کسر می شود که پیش از این به ازای هر درصد جانبازی 22 روز از خدمت یکی از فرزندان آنها کسر شد.

 سرتیپ کمالی در ادامه نشست خبری توضیح داد: تغییرات صورت گرفته مشمول گذشته نمی شود بنابراین تمام مشمولان و سربازان وظیفه که در سال 88 و 89 گواهی کسر خدمت خود را دریافت کرده اند چه آن را تحویل نیروهای مسلح داده باشند با هنوز در دستشان باشد معتبر بوده و می توانند برای محاسبه آن اقدام کنند.

 مدت خدمت دوره سربازی در سال 90

کمالی گفت: مدت خدمت دوره سربازی در سال 90 نیز همچنان 18 ماه است که برای مشمولان لیسانس یک ماه، فوق لیسانیس دو ماه، دکتری سه ماه و همچنین خدمت در مناطق عملیاتی و امنیتی دو ماه و مناطق محروم و بد آب و هوا یک ماه کسر می شود.

 وی افزود: طرح اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی که در مهر سال 88 به تصویب مجلس رسیده به دلیل ایراد بار مالی شورای نگهبان همچنان منتظر اظهار نظر دولت است. بررسی های کارشناسی با همکاری نمایندگان دولت و ستاد کل نیروهای مسلح صورت گرفته و بایستی دولت نظر رسمی خود را اعلام کند که برابر اطلاع در دستور جلسه هیات وزیران قرار دارد.

 وی تصریح کرد: برنامه ای برای معافیت گروهی از مشمولان غایب و یا بخشش آنان وجود ندارد بلکه برخورد با مشمولانی که به قانون تمکین نکرده اند در سال 90 تشدید خواهد شد اما چنانچه این افراد خود را معرفی کنند و در حین خدمت حسن انجام خدمت داشته باشند تمهیداتی برای بخشش اضافه خدمت آنها از سوی فرماندهان و مشمولان اندیشیده شده است.

 جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: سالانه 60 هزار نفر از مشمولان و سربازان غایب را دستگیر می‌کنیم که امسال این موضوع تشدید می شود.

 کمالی در ادامه این نشست درباره حقوق سربازان متأهل تاکید کرد: بر اساس قانون تسهیل ازدواج جوانان باید حقوق سربازان متأهل دو برابر سربازان دیگر باشد که به ‌رغم پیگیری‌های صورت‌گرفته هنوز اعتباری برای این موضوع اختصاص داده نشده است، به نحوی ‌که اکنون میزان حقوق سربازان متأهل 17 هزار تومان بیشتر از سربازان مجرد است.

 کمالی گفت: در طرح اصلاح مواد قانون خدمت سربازی پیش‌بینی کرده‌ایم که آموزش‌های فنی حرفه‌ای و علمی کاربردی به سربازان داده شود اما چون این قانون تصویب نشده است و با توجه به اینکه مقدمات این موضوع تهیه شده بود برخی از افراد عجله کرده و این موضوع را رسانه‌ای کرده‌اند به طوری که در اعلام این موضوع اشتباه شده است در حالی که هیچ سربازی در حین خدمت حق ادامه تحصیل ندارد.

 وی افزود: قرار بود که سه هزار نقر به صورت آزمایشی در پادگانها آموزش علمی و کاربردی را ببینند نه اینکه در مراکز آموزشی شرکت کنند.

 کاهش کسر خدمت بسیجیان

کمالی در ادامه این نشست از کم‌شدن کسر خدمت بسیجیان در مقررات جدید خبر داد و گفت: میزان کسر خدمت بسیجیان پیش از این حدود یکسال بود که در مقررات جدید میزان کسر خدمت بسیجیان شش‌ماه خواهد بود.

این مقام ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: در رابطه با جبهه خلبانان هوانیروز مبداً شروع مأموریت‌ها و مناطق عملیاتی کادر خلبانان و فنی، هوانیروز مدت خدمت در نقاط در کوی تقدم تا تاریخ 27 مرداد سال 67 معادل جبهه محاسبه می شود.

وی اظهار داشت: خدمت خلبانان و دیگر عوامل پروازی که در عملیات بمباران شناسایی، حمل مهمات و غیره به مدت 30 ماه شرکت داشته باشند معادل جبهه محسوب می‌شوند.

 وجود چهار تا پنج‌هزار کارت جعلی در کشور

 کمالی در پاسخ به سوالی مبنی بر صدور کارت‌های پایان خدمت و معافیت هوشمند اظهار کرد: صدور کارت‌های پایان خدمت و معافیت از سوی نیروی انتظامی صورت می‌گیرد و نیروهای مسلح حق صدور این کارت‌ها را ندارند که در این رابطه کارت‌ پایان خدمت متمرکز هوشمند از سه‌ ماهه اول سال جاری صادر می شود و بر این اساس برای متولدان پس از سال 54 که باید کارت پایان خدمت داشته باشند فراخوان داده می‌شود تا در سال‌های 90 و 91 کارت هوشمند برای این افراد صادر شود.

وی تاکید کرد: با اجرای این موضوع کسانی که کارت جعلی خدمت به سربازی گرفته باشند نیز شناسایی شده و مجازات می‌شوند.

کمالی با بیان اینکه هرساله باندهای جعل پایان خدمت و معافیت شناسایی می‌شوند، افزود: گمان می‌کنیم که حدود چهار تا پنج‌هزار کارت جعلی در کشور وجود داشته باشد.

 

  

همچنین با توجه به معافیت یکی از فرزندان رزمندگان دارای 30 ماه سابقه جبهه و جانبازان دارای 25 درصد جانبازی و بالاتر، به شرح جدول زیر از مدت خدمت دوره ضرورت مشمولان و کارکنان وظیفه ای که مدت جبهه آنها کمتر از 30 ماه و میزان جانبازی کمتر از 2 درصد است، کسر می شود.

رزمندگان جانبازان

 

سابقه جبهه به ماه

میزان کسر خدمت به ماه

میزان جانبازی به درصد

میزان کسر خدمت به ماه

6 تا پایان 8 ماه

2

5 تا ده درصد

2

9 تا پایان 11 ماه

3

11 تا 15 درصد

4

12 تا پایان 14 ماه

4

16 تا 20 درصد

5

15 تا پایان 17 ماه

5

21 تا 25 درصد

8

18 تا پایان 20 ماه

6

21 تا پایان 23 ماه

7

24 تا پایان 26 ماه

8

27 تا پایان 29 ماه

9

 

42

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 144782

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 106
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۰
    12 11
    خیلی خیلی خیلی ... ممنون از بروز بودن سایت شما و خبرهای شما و... خود شما !
    • سارا IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
      43 9
      برادر من متولد 1360 هست و یک دختر 3 ساله دارد آیا ایشان می تواند معاف سربازی شود؟
  • بدون نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۱
    9 12
    آخه دلیل این کار چی بوده ؟ هیچ کسی علتش رو نگفته ؟
  • مجید IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۱
    38 10
    بدبخت شدم رفت!
  • كريم IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۱
    12 22
    بنده كه در زمان جنگ تحميلي 21 ماه در مناطق عملياتي كردستان و جنوب خدمت نموده ام و تا تصويب اين طرح مزايايي نداشتم با تصويب اين طرح دلخوش شدم كه 13 ماه فرزندم كمتر خدمت مي كند از مسئولين مربوطه بايد پرسيد ايا تصويب كسر از خدمت يك تبعيض اشكار بين بنده كه فرزندم نتوانست از حداكثر بخشودگي استفاده كند با فرزند همرزم بنده در ان دوران كه از حداكثر بخشودگي استفاده نموده نمي باشد و بالاخره نفهميديم خدمت سربازي در دوران جنگ ارزش است يا خير ويا اينكه نرخ اين ارزش ساليانه محاسبه ميشود ؟
  • بدون نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۷
    53 10
    میگم ما که نفهمیدیم؟ سه برادزی معافیتش هست برای سال 90 یا نه؟ شما بگید؟؟؟؟
  • حسین IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۲
    23 9
    باورتون نمیشه من 10ساله که تو خوابگاه دانش آموزی و دانشجویی هستم تازه 4سال دیگه مونده تا مدرک کارشناسی ارشدم رو بگیرم حالا اگه شما جای ما بودی انصافا حال رفتن به سربازی رو داشتی
  • بدون نام IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۴
    2 17
    به نظرشماعادلانست بین فرزندان شهیدوجانبازان بالای 50درصد ورزمندگانی که سابقه بالای60ماه حضور را دارند تفاوتی نباشد.چناجه رزمنده ای در اولین عملیات به شهادت رسیده باشد.نه اینکه جانبازان ورزمندگان محترم در مجلس وسایر نهادهای دولتی حضوری فعال دارندوامتیازاتی بالاتر از فرزندان شهید برای خود و خانواده خود گرفتن با تشکر
  • تنها IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۴
    7 8
    به نظرشماعادلانست بین فرزندان شهیدوجانبازان بالای 50درصد ورزمندگانی که سابقه بالای60ماه حضور را دارند تفاوتی نباشد.چناجه رزمنده ای در اولین عملیات به شهادت رسیده باشد.نه اینکه جانبازان ورزمندگان محترم در مجلس وسایر نهادهای دولتی حضوری فعال دارندوامتیازاتی بالاتر از فرزندان شهید برای خود و خانواده خود گرفتن با تشکر
  • رضا مشکین ی IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۰
    18 3
    سلام با عرض ادب احترام ...من دانشجوی کاردانی متولد 25/10/1368 ایا به من معافیت تعلق می گیرد شرایط من مادری بالای 60 سال دارم ارشدخانواده ام پدرم فوت کرده دو تا برادر که انها ازدواج کرده اندخواهری دانشجو دارم خودم ترم اخر رشته برق هستم با تشکر
    • اکرم السادات آمیری IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
      8 8
      به نظر من فرزندان شهدا و جانبازان وآزادگان و رزمندگان باید از سربازی به طور کامل معاف شوند. چون کوچکترین قدردانی از فداکاری پدران آنها میتواند باشد. اگر آنها نبودند ما هم نبودیم .
  • علی IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۰
    12 12
    سلام. من دانشجوی سال آخر فوق لیسانس هستم . می خواهم امریه بگیرم . لطفاٌ مراحل کار را برام بغرستید. تشکر
  • بدون نام IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۶
    17 8
    برای کسانی که سن آنها 30به بالاهستند ومتاهل هستند واطلاشرایط خدمت رانداشته چون به قیمت متلاشی شدن زندگی آنهاست (باشرایط خیلی خیلی خیلی سخت زندگی )آیابایدبه خدمت سربازی رود.
  • سعید IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۳۱
    6 5
    باعرضسلام...مانفهمیدیم-چرا-کسری-ازادگی-که-توبرگه-سبزم-خورده-برگشت-دادن.....دیگه-نمیکشه
  • هومن IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    15 1
    سلام هومن استوارازشیراز 10روزقبل روزنامه خبرجنوب شیرازتعدادی ازشرایط جدیدکفالت رواعلام کرد از قبیل کفالت افراددارای همسریافرزند ایااین موضوع صحت دارد وشرایط وزمان اجراچه تاریخیه
  • وحید IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۹
    6 1
    با عرض سلام.من دانشجوی کاردانی ترم اخر هستم می خواستم بدونم ایا معافیت شامل من میشود؟من پدری بالای 60سال دارم که معلولیت هم داردوفرزند اخر خانواده ام و4برادر بزرگتر هم دارم که همگی خدمت کرده اندوازدواج هم کرده اند.ممنون میشم اگه جوابو برام بفرستید.
  • عرفان IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۱
    3 7
    بابا ایول باباایول باباایول
  • ali IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۲
    0 5
    با سلام.آیا درسته قراره فرزندان کسانی که در زمان جنگ در مناطق جنگی در آموزش وپرورش بودن رامعاف کنند.اگر درسته بگین کی این کار اجرای میشه
  • عارف محمد IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    10 8
    سلام به نظرشماآیاافرادمتاهل بالای سی سال یاداشتن فرزندحتی اگربه خدمت اعظام شوند ایافردمفیدی خواهندبود؟وباتوجه به سن آنهاتوان خدمت دارند؟
  • مسعود A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    22 1
    3 برادر که 2 تا خدمت کرده سومی معاف نمی شه؟چی شد بحث داشتن؟
  • محمد IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
    15 1
    من 20 سال سن دارم و پدرم در سن 66 سالگی فوت کرده است و دو خواهر مجرد در خانه دارم.ایا معافیت سربازی شامل حال من می شود؟
  • علی IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
    1 3
    باسلام من یک فرهنگی بامدرک لیسانس ومتولد سال54 ومشمول معافیت رهبری میباشم در ضمن تعهد خدمتم پایان یافته است.همچنین قبل از استخدام16 ماه خدمت سربازی داشته ام .الان برای معافیت حدود260000 تومان پول از من خواسته اند آیا باید پرداخت کنم؟
  • سهیل غروی IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۹
    6 2
    تقاضاداریم که قانون معاف شدن یکی از دوبردار بالای 18 سالگی پدرشان بالاتراز 60 سال ومریض و ناتوان است اجرا شودبرای رضای خدا:
  • سهیل غروی IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۹
    7 7
    تقاضاداریم که قانون معاف شدن یکی از دوبردار بالای 18 سالگی پدرشان بالاتراز 60 سال ومریض و ناتوان است اجرا شودبرای رضای خدا:
  • بدون نام ؟ IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۹
    5 1
    تقاضاداریم که قانون معاف شدن یکی از دوبردار بالای 18 سالگی پدرشان بالاتراز 60 سال ومریض و ناتوان است اجرا شودبرای رضای خداترخدا جواب منو بده پس چی شد جواب ترخدا؟
  • اواره IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۲
    22 3
    دو برادری چرا لغو شد؟از زندگی عقب افتادیم
  • منتظر IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۶
    3 3
    35درصد جانبازی و 38 ماه در جنگ و 27ماه اسارت 2تا معاف کرده اند ایاسعید هم معافه یا کسر خدمت داره چه مقدار
  • بدون نام IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
    6 3
    من خواهرم شهید شده حالا میخوام بدونم من معاف میشم یا نه؟لطفا جواب بدین
  • حازم IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    8 5
    آیا نوه شهید میتواند ازامتیاز جانبازی 50درصد پدرش برای معافیت ازسربازی استفاده کند
  • علی IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
    6 4
    من متولد 71 هستم تک بسر بدرم بالای 60 ساله می خواستم بدونم معافم
  • فرید A1 ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۷
    4 3
    سلام. ما 5 برادریم.من برادر 5م هستم.پدر هم متوفی هستند. برادر اول کارت پایان خدمت دارد.دومی معافیت پزشکی دارد و سومی سرباز فراری و چهارمی در حال خدمت است. آیا من معاف می شوم؟
  • کورش IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
    6 4
    من30 سالمه و زن دارموپدرم بالی60 ساله می خاستم ببینممعاف هستم یا نه؟
  • عباس.د IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
    5 3
    باسلام میخواستم بدونم کسرس خدمت آنهایی که پدرشان خدمت سربازیه خودرادرمنطقه جنگی گذرانده اندچقدراست وتاریخ شروع وپایان این طرح کی است باتشکر
  • عباس.د US ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۶
    5 5
    باسلام کسری خدمت برای تک فرزند ذکوری که پدرشان خدمت سربازیه خود رادرمنطقه جنگی گذرانده اندبه ازای هرماه خدمت چقدراست وتاریخ شروع وپایان این طرح کی است. باتشکر
  • محسن IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
    7 3
    باعرض سلام من 30سالمه ازدواج کردم و دارای 1فرزند پدرم 60سالشه اما بازنشست اواخر امسال می شود تنها برادرم شاغله وازدواج کرده شرایتم به معافیت می خوره
  • ک م IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
    3 4
    سلام من بدلیل بدهکار ی از خدمت فرار کردم حلا من باید چکار کنم ؟
  • بدون نام IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۷
    10 3
    من میخوام معاف بشم ولی نمی دونم چه جوری لطفن راهنمایی کنید
  • یوسف IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۵
    0 6
    سلام من دانشجو هستم ودرخواست سی ماه سابقه کردم ومجوز هم برام امد میخواستم بدونم مدارکش چیه؟
  • امیر IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۰
    6 5
    سلام-من پدرم دوره سربازیش را در منطقه مرزی ارومیه درسال 1367گذرانده است،میخواستم بدونم در سربازی من تاثیری دارد یا خیر؟ممنون
  • علیرضا IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    7 3
    من پدرم فوت کرده سه تا داداش بزرگتر دارم که دوتاشون خدمت کردن ویکی عفو رهبری خورده وهرسه تا ازدواج کردند ویه خواهر ومادر بالای 60 سال دارم آیا معافم؟
  • محمد CH ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
    6 6
    من سربازم میخواستم بدونم من پدر بالا 60 سال دارم که در ارتش30 سال خدمت کرده برادر بالا18سال دارم آیا قانون پدران بالا60 سال شامل من میشود؟
  • بدون نام IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۹
    35 13
    آيا داماد هم شامل معافيت ميشود؟
  • میثم IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۵
    19 11
    من3تادادش دارم 2تا خدمت کردن ویکی معافیت رهبری دارد.آیا من معاف میشوم.؟
  • معروف IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۰
    9 2
    من سه تا داداش دارم دوتاشون سربازی رفتن اون یکی دیگه هم میخواد بره سربازی. آیا من که برادر چهارم هستم ازخدمت سر بازی معاف میشم؟
  • امیر US ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۲
    7 2
    دوتاداداشم رفتن خدمت یکی عفورهبری شده من معاف میشم؟
  • علی IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    23 2
    ضمن سلام و خسته نباشید،می خواستم بدانم آیا متولدین سال 1356 متاهل شامل قانون معافیت عفو رهبری می باشند؟ باتشکر فراوان
    • بی نام A1 ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
      6 0
      ضمن سلام و خسته نباشید،می خواستم بدانم آیا متولدین سال 1356 متاهل شامل قانون معافیت عفو رهبری می باشند؟ باتشکر فراوان
  • مهراد GB ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۰
    6 2
    سلام من 20 سالمه دوتا از داداشام سربازی رفتن پدرم 2سال دیگه 60سالش میشه .3ماه اسارت داشته .21ماه جبهه .من معافم؟ خودم رارم درس میخونم 3سا دیگه تمومه
  • آرتین صرافی IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۲
    11 2
    با سلام من 34 سالمه (متولد 2/1/1356) هستم و پدرم 75 سالشه و بیماره و مادرم 67 سالشه و ناراحتی قلبی و قند و چربی خون دارده و یک خواهر 37 ساله مجرد دارم و خودم متأهل و دارای یک فرزند 2 ساله هستم مسئولیت تمام افراد بالا با منه و توی یک خانه زندگی میکنیم 2 برادر کوچکتر خودم دارم یکی 1364 متأهل و یکی 1362 و مجرده و هردو خرجشن از ما جداست آیا معافیت کفالت شامل حالم میشود؟
  • علی رضا IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    11 3
    سلام . من بابام فوت کرده و من تک پسرم میخواستم بدونم معافی برام تعلق میگیره
  • بدون نام IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    29 6
    سلام آیا برای کسانی که دو برادرشان به خدمت رفته برای برادر سوم معاف مشود
  • زاناحسيني تبار IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    8 7
    آيابه كساني كه وزن آنهااز130كيلوبه بالاباشه مهافيت سربازي تعلق مي گيرد؟
  • رضا IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۹
    14 7
    من آموزشی فرار کردم؛۲تا داداشام خدمت کردن؛آیا من معاف میشم؟باید چیکار کنم؟
  • میثم IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۳۰
    23 6
    برادرم 28 سالشه سربازی رفته من 22 سالمه و پدرم 60 سالشه می خواستم بدونم من معف میشم یا نه؟
  • ماردین مریوانی IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    3 3
    سلام من 18سالمه 4برادر دارم که من چهارمی هستم 2تاشون معاف شدن و یکیشون سربازی کرده پدرم همه ی جبهه رو داره ایا کسری میگیرم خیلی ممنون میشم اگه جوابمو بدید
  • مسعود IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    6 2
    سلام فرزند شهید هستم که 2برادرم معاف شده اند وفرزند آخرهستم وهر2برادرام ازدواج کرده اند ومادری 57ساله دارم وخودم لیسانسه هستم وباید مراقب مادرم باشم میخوام ببینم معاف میشوم یانه؟خواهش میکنم هرچه زودتر جوابم رابدهید
  • سعید IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۱
    14 5
    من 19سالمه برگ اعزام بدون غیبت رو هم دارم دارای 6 برادر که 5 تای انها خدمت کرده اند و یکی معافیت 3 برادری داره من هم میتو نم معافیت 2 برادری بگیرم؟
    • علی IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۳
      20 5
      با سلام من 24 سالمه والان دانشجو هستم دوتا از داداشام نظامی هستن میخواستم بدونم من معافیت دو برادری شامل حالم میشه یا نه؟
  • محمد IR ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۳
    20 6
    سلام اين قانون معافيت 3 برادري اگر يكي از برادرها سربازي رفته باشد و ديگري در سال 78 خريد خدمت باشد ايا معافيت شامل حال برادر ديگر مي شود خريد خدمت مگه مثل سربازي نيست اكثرا 20 روز هم آموزشي رفتن اين قانون امروز وضع شده و مجلس تصويب كرده معافيت دندان هم هنوز است اگر كسي چند دندان نداشته باشد معافيت شامل حال او مي شود كسي كه پدرش بالاي 60 سال باشد و يسيار بيمار باشد و داراي 3 فرزند پسر باشد و 2 پسر بزرگ يكي خريد خدمت و ديگري سربازي رفته باشند فرزند كوچك در چه شرايطي معاف مي شود اگر 2 پسر ديگر ازدواج كرده باشند چطور خواهش ميكنم جواب من را بدهيد كه خيلي گيرم
  • EHSAN IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    9 3
    پدر ومادرم18 سال است متاركه كرده اند ومن با پدرم زندگي ميكنم ايا معافيت فرزندان طلاق شامل من مي شود
  • امير IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    9 2
    من رزمنده نظامي هستم و بالاي 90 ماه ماموريت رزمي دارم داراي سه فرزند پسر هستم پسر اول و دومم شامل الطفاعات مقام معظم رهبري و فرماندهي گل قوا قرار گرفته و از خدمت سربازي معاف شدند . لطفا راهنمايي بفرماييد براي پسر سومم چكار ميتوانم بكنم
  • اسماعیل IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۲
    14 3
    من 25 سال دارم و دو برادریم داداشم الان خدمته و پدرم دیسک کمر دارد آیا می توانم معافیت از نوع کفالت بگیرم؟
  • علی IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۱
    4 2
    سلام من پسری 24ساله هستم وپدرم جانباز30درصدمی باشدوهرچه به حوزه نظام وظیفه مراجعه می کنم جواب درستی نمی دهندآیامن ازسربازی معاف می شوم
  • قهاری IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    10 4
    من 22 سالمه ودانشجوی سال اخر کارشناسی برق هستم دو تا از برادرای من خدمت سربازی را تمام کرده اند میخواستم بدانم معافیت دو برادری شامل من میشه؟
    • بدون نام IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
      3 3
      متاسفانه خیر...البته فعلا"
  • مهدی IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    5 3
    این قانون جدید از کی قابل اجراست؟
    • بدون نام US ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
      0 2
      فردا
  • بدون نام IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
    7 7
    سلام قانون دو برادری چی شد؟یه روز میگن اجرا میشه یه روز میگن فعلا کنسله؟
  • بدون نام IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    7 1
    سه تاداداشم سربازی کرده اند ولی یکیشون کارت پایان خدمتش راگم کرده است والان هم خونه نشین است به خاطر تصادف قطع نخاع شده است ونمیتونه دنبال کارت المثناش بره.آیامن میتونم دنبال کارت المثنی برم واسه ی معافیتم.لطفاراهنمایی کنید.باتشکر.
  • نورررررررررررررر IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    7 3
    من دو برادر بزرگتر دارم که از خانواده مستقلند . ژدرم بالی 60 سال سن دارد و مریض است و باید در نبود من مخارج را تامین کند آیا بنده مشمول معافیت کفالت میشوم.
  • نوررررررررررررررررررر IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    5 4
    من دو برادر بزرگتر دارم که از خانواده مستقلند . ‍بابام بالای 60 سال سن دارد و مریض است و باید در نبود من مخارج را تامین کند آیا بنده مشمول معافیت کفالت میشوم.
  • ساناز IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
    11 5
    اي باباكشتين خودتونو 18ماه سربازي سخته يا9ماه حاملگي
  • رسولي IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۰
    6 3
    من 23سالمه و در حال حاضر از معافيت تحصيلي استفاده ميكنم تك پسر هستم و پدر من بالاي 60 سال ميباشد آيا هنوز اين قانون عوض نشده ؟ من معافم؟ تقاضا دارم راهنماييم كنيد.
  • مسلم IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    5 2
    سلام مسعود جان منم دقیقا شرایط تورو دارم،اگه خبر خوشحال کننده ای رسید به منم بگو، برام پیام بذار این آی دی منه، salamss_2007 ممنونت میشم
  • مهدی IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    6 1
    سلام خسته نباشید من متاهلم دو تا از داداشام سربازی رفتن معاف میشم؟در ضمن من دانشجویی ترم آخر فوق لیسانس سازه هستم مراحل گرفتن امریه را توضیح بدید.ممنون
  • خلیل IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۷
    3 8
    من خلیل هستم پدرم جانباز 25% هست و من معاف شدم. به فکر معافیت نباشید اگه شماها معاف شوید کی میخاد این مملکت مارو نگه داره. همتون برین سربازی. به نظر من واسه شماها 18 ماه کمه باید 38 ماه برین خدمت. از ما گفتن
  • محمدرضا IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
    3 2
    سلام توهين اين نيست كه فقط فحش باشه بنظر من إظهار نظر هارا گل چين كنيد
  • امیرحسین IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
    3 1
    سلاممن18 سالمه پدرمن34ماه جبهه داره تک پسرم 2سال هم بسیج فعال دارم برگ سبز روهم گرفتم آیا شرایط معافیت برلی من وجود داره ممنون اگه جواب بدید
  • سامان استوار IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۸
    4 1
    سلام دو برادرم خدمت کرده اند من معاف میشم؟
  • علي IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۹
    6 0
    سلام من 3برادرم كارت پايان خدمت دارن براي معافيت اقدام كردم شناسنامه ام عكس دار نيست آيا مشكل ساز مي شود
  • حسن باغنده IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۹
    3 1
    با عرض سلام من دانشجوي ترم آخر ميباشم برادري 16ساله دارم داري عقب ماندگي ذهني ميباشد 2برادر بزرگتر از خودم دارم كه جدا از خانواده زندگي ميكنند كه بردار بزرگتر خدمت سربازي نرفته است داراي پدري 59 ساله هستم آيا شرايط معافيت را دارا ميباشم؟
  • حمید US ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    4 0
    با سلام خدمت دوستان بنده متولد 1366میباشم که دارای دو برادر دیگه میباشم که یکیشون متولده1368ودیگری متولده 1357میباشد برادر کوچیکتر من خدمتش رو تموم کرده ولی برادر بزرگترم به علت برخی از مشکلات خدمت نرفته پدرم هم فوت کرده و دارای 2 خواهر بالای 25سال هستم که با مادرم زندگی میکنن آیا من میتونم به اعنوان سر پرست خانواده از خدمت معاف بشم در ضمن برادر بزرگ من ازدواج کرده وجدا زندگی میکنه
  • احمد US ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    2 0
    خیلی سایت خوبیه با تشکر لطفا درباره معافیت های پزشکی مطلب بکزارید ممنون
  • حسین GB ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    4 1
    خداااا به دادم برس :((((
  • صادق IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۵
    2 0
    علت این موضوع اینه که سرباز کم اوردن دیگه توضیح نمی خواد بد بخت شدم
  • مستانه IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
    1 0
    سلام سایت خیلی خوبی دارید ممنونم،اگه کسی سه تا خواهر تحت پوشش بهزیستی داشته باشه آیا از خدمت سربازی معاف میشه؟خواهش می کنم زود جواب منو بدید.
  • شهاب خادم GB ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    2 0
    با تشکر از سایت خوبتون . من پدرم 18 ماه جبهه بوده 15 درصد هم جانبازه حالا می خواستم ببینم من الان باید برم سربازی یا نه ؟؟؟ لطفا جواب بدین ممنون
    • بدون نام IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
      2 0
      چرا از خودشان نمي پرسي
    • بدون نام IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
      0 0
      چه كساني بايد برن سربازي 73 يا74
  • علی IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    1 1
    باسلام من برادرم شهیدشده برادرم دارای یک فرزند8ساله می باشدمیخواستم بدونم معافیت شامل من میشه
  • حسینعلی IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    0 0
    سلام ایا کسانیکه سیزده ماه خدمت کرده اند متولد1360هستندومتاهلد معافند یانه
  • بدون نام IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    1 0
    معافيت تحصيلي را چگونه بايد بگريم
  • مهدی IR ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    0 2
    به نظر من فکری به حال کسانی که کارت اعصاب و روان دارند کنید.اگر جایی استخدام نشوند و در کارشان گره بیفتد به راههای بد کشیده میشوند.آنها هم حق زندگی دارند.خدوند بخشنده است ما چرا نتوانیم به همنوع خود فرصت زندگی بدهیم.من با چشم خود شکستن و ناله های یکی از همان جوانها را دیدم.ناله های مادرش را دیدم که پرپر شدن فرزندش رو نظاره میکرد.جوانی که بسیار هم مهربان و فهمیده بود.اگر واقعآ به خدا اعتقاد دارید به امثال این جوانها کمک کنید
  • مهدی IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    8 2
    انسان جایز به خطا کردن است آن هم جوان.شما بزرگترها باید دست جوان ها را بگیرید.آدم باید گذشت داشته باشه.فکری به حال استخدام معافیت های اعصاب و روان در ادارات بکنید.نمیگم بدون معاینه.میتوانید توسط پزشک به سلامت بودن و نبودن پی ببرید.سابقه کیفری هم در نظر بگیرید.آنهایی که سلامتی دارند هم باید بمیرند و زندگی کردن رو احساس نکنن؟آنها هم میتوانند با کمک شما همسری خوب و پدری مهربان شوند.
  • HHH IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    7 4
    سوالی داشتم ای متولدین سال1355 معاف هستند یا خیر؟
  • امین IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    2 4
    با سلام و خسته نباشی خدمت شما بنده 34 سال سن دارم و متاهل نیز می باشم و در ضمن دسک کمر دارم آیا معافیت شامل حال بنده می باشد با تشکر
  • مهدی IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    9 1
    سلام.برادر من از مافیت برادری خانواده شهدا استفاده کرده و الان هم استخدام نیروی مسلح شده.آیا میتوان مافیت جایگزین داشته باشیم.یعنی مافیت برادرم را باطل و خودم استفاده کنم.باتشکر
  • فرشید IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    3 1
    سلام خسته نباشید.....قانون معافیت سربازی فرزندان نیروی انتظامی حقیقت داره؟
    • احسان A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
      0 2
      سلام من 3 سال فعالیت بسیج و 1سال حکم مسئولیت بسیج دارم و پدرم نظامیه(نیروی انتظامی) و 18 ماه جبهه داره ایا معاف میشم؟
  • رضا IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    2 2
    سلام ببخشید 1سوال داشتم من فرزند اول خانواده هستم پدرم 61ساله وباتوجه به بیماری ایشان قادر به کار کردن نمیباشند. باتوجه بااینکه 1برادر25ساله دارم و متاهل نیز میباشم.آیا امکان معافیت بنده ازطریق کفالت پدرم میسر میباشد؟؟ قبلا از توجه وپاسخ شما سپاسگزارم
  • بدون نام IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    3 1
    اینجانب معافیت برادر شهید دارم ایا می تونم با عفو رهبری معافیت خودم را لغو کرده برادرم از ان استفاده کند متولد 1352 هستم
  • سامان EU ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
    0 1
    سلام خسته نباشید....پدر من جانباز 35 درصد 18 ماه هم جبهه داره منم چند سالی کارت بسیج فعال دارم برادرم معاف شد ایا منم میتونم از سربازی معاف شوم؟
  • سجاد RO ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    3 0
    با عرض سلام اگر خانواده دارای 4 برادر و 4 خواهرباشن که پدر آنا فوت کردهاست 4خواهر و 3 بردار ازدواج کرده اند و فرزند چهارم که مجرد هست و با مادر 65ساله ای زندگی کند میتواند از معافیت برخوردار شود ؟ درضمن 2بردار خدمت را به اتمام رسانده یک بردار بخاطرضعیف بودن چشم معاف شده است اجرتان با امام حسین ع
  • حجت A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 2
    سلام من تک فرزند پسرم پدرمم نظامی هوانیروز ارتش ۳سال منطقه تو مسجد سلیمان بودیم ایا معاف میشم جواب به ایمیلم بفرستین
  • علی A1 ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    0 0
    ایادرسته که میگن یکی از فرزندان ایثارگری که مدت جبهه وی با مدت جانبازی وی به عدد ۳۰برسداز خدمت معاف خواهند شد؟من مجموع مدت جبهه وجانبازی پدرم به 38 رسید ایامعاف میشم؟
  • فرزاد IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    من تک پسرم یک خواهر 9 ساله دارم ایا من از سربازی معاف هستم؟