پس از شکست عملیات نظامی آمریکا در طبس، بنی صدر رئیس جمهور وقت ایران دستور بمباران هواپیماهای آمریکایی زمین گیر شده در صحرای طبس را صادر کرد.

محمد کریم عابدی، خلبان آن روز نیروی هوایی ارتش و نماینده امروز طبس در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرآنلاین در این باره می گوید: " دولت بنی صدر غافلگیر شده بود. در آن زمان امام(ره) اختیار نیروهای مسلح را به بنی‌صدر تنفیذ کرده بودند. بنی‌صدر در 5اردیبهشت که عملیات پنجه عقاب ساعت یک و نیم یا 2صبح با شکست مواجه می‌شود از دزفول به سمت تهران در حال حرکت بوده که از ماجرا مطلع می‌شود. او بلافاصله با مشاوران خودش مشورت می‌کند و در نهایت به این نتیجه می‌رسند که جنگنده‌هایی این منطقه را بمباران بکند و این دستور را می‌دهد؛ منطقه هم بمباران می‌شود اما خوشبختانه 2 هلی‌کوپتر از هلی‌کوپترهای آمریکایی از بین نمی‌رود.

دو هلی‌کوپتر آمریکایی از قبل از بین رفته بودند. یک هلی‌کوپتر هم وقتی برای سوخت گیری در کنار هواپیما قرار گرفته بود از بین رفته بود. یعنی باد ملخ‌های هلی‌کوپتر RH3D - که مدرن‌ترین هلی‌کوپتر دنیاست و امروز ما هم از این هلی‌کوپتر داریم - با باد هواپیمایی که 4 موتوره کار می‌کرده گردبادی از شن‌های نرم کویر درست می‌کند و دید خلبان کور می‌شود و در نتیجه ملخ هلی‌کوپتر به تانکر سوخت می‌خورد و مثل یک بمب در صحرای طبس منفجر می‌شود.

بنی‌صدر بعد از وقوع این حادثه دستور می‌دهد که این صحنه را بمباران کنند ولی غافل از اینکه مشاورانش که بعدا هم دستگیر شدند با هدف از بین بردن اسناد سانحه و واقعه این توصیه را کرده بودند. عقل بنی صدر هم نرسید که این‌هایی که شکست خورده‌اند، اگر توان داشتند 9 کشته خود را از اینجا منتقل می‌کردند.

در اثر همین تصمیم نابخردانه بنی صدر، شهید منتظرقائم که برای بازدید از منطقه رفته بودند حین بازدید در اثر ترکش‌هایی که از انفجار هلی‌کوپترها به خاطر بمباران پخش می‌شود، به شهادت رسید.

/62

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 146744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =