کتابخانه و مرکز اسناد مجلس با «میرداماد»، «گنجینه بهارستان، سفرنامه مازندران، شرفنامه، سفینه خوشگو 2 و مغولان در هند به نمایشگاه کتاب می‌آید.

به گزارش خبرآنلاین، انتشارات کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با بیش از 60 اثر جدید و 200 عنوان کتاب منتشر شده در نمایشگاه بیست و چهارم حضور می یابد.

کاظم آل‌رضا، مدیر نشر مرکز پژوهش کتابخانه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: «مرکز پژوهش کتابخانه مجلس شورای اسلامی انتشار 20 اثر جدید را برای ارائه در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ار ماه‌ها پیش در دست اقدام دارد، که تا امروز برخی از این آثار منتشر و برخی دیگر زیر چاپ هستند تا در نمایشگاه عرضه شوند.»

به گفته وی، کتابخانه مجلس شورای اسلامی پس از حضور در نمایشگاه کتاب سال گذشته تا امروز بیش از 40 اثر منتشر کرده‌است که در زمره بهترین‌ها قرار دارند.

مدیر نشر مرکز پژوهش کتابخانه مجلس شورای اسلامی افزود: «غرفه کتابخانه مجلس شورای اسلامی نیز مانند سال گذشته در طبقه همکف شبستان قرار دارد با این تفاوت که امسال علاوه بر کتابخانه، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و انتشارات روابط عمومی مجلس شورای اسلامی نیز در این غرفه حضور داشته و تازه‌های خود را ارائه می کنند.»

آل رضا، «گنجینه بهارستان (علوم و قرآنی و روایی 4)»، «سفرنامه مازندران»، «خاطرات فاطمی قمی»، «شرفنامه»، «رسائل پیر جمال (2)»، «کلمات الشعراء»، «سفینه خوشگو»، «مغولان در هند»، «مزارات خوی»، «فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه مجلس» جلد 29 و تاریخ صاحبقرانی را از مهمترین آثار تازه مرکز پژوهش کتابخانه مجلس شورای اسلامی دانست.

بنابراین گزارش، کتاب «خاطرات سید محمد فاطمی قمی» نویسنده قانون مدنی و مستشار دیوان تمیز به کوشش دکتر «حسن زندیه» و مقدمه «احمدرضا نائینی» از سوی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منتشر شده است. حاج میر سید محمد فرزند سید حسین فاطمی قمی از دانشمندان معاصر بود. در آغاز نهضت مشروطیت به سلک مشروطه خواهان در آمد و در راه پیشرفت مشروطه و آزادی خواهی با مشکلات بسیاری روبرو شد. او بعد از مشروطیت در شانزدهم ماه صفر 1328 قمری در حالیکه مشغول تدریس در حوزه علمیه بود به حکم حسن پیرنیا (وزیر عدلیه) برای خدمت قضایی به عدلیه دعوت شد و به مرور زمان به مقام های دیگر نیز دست یافت. او در کنار مشاغل قضایی، به تدریس در مدرسه عالی علوم سیاسی و مدرسه عالی حقوق نیر می پرداخت در سال 1314 ش پس از تشکیل فرهنگستان به دعوت ذکاء‌الملک فروغی به عضویت فرهنگستان درآمد و از اعضای موثر آنچا شد. وی در 73 سالگی بر اثر بیماری درگذشت و در قبرستان شیخان در بقعه زکریا بن آدم به خاک سپرده شد.

«خاطرات سید محمد فاطمی قمی» حاوی خاطرات مرحوم سید محمد فاطمی قمی است و از دفترچه خاطرات وی که با خط خود به رشته تحریر درآورده است، استخراج و بازخوانی شده است. فاطمی خاطراتش را از سلسه نسب خود شروع نموده و وقایع تاریخی، سیاسی، اجتماعی، شخصی و خانوادگی خود را به طور مختصر یاداشت نموده است. دیگر بخش‌های با اهمیت رساله بیان اوضاع و احوال نظام قضایی کشور است که فاطمی قمی خود دست اندر کار آن بوده است. شرح سیر و سیاحت‌های فاطمی قمی در داخل و خارج از کشور به ویژه عتبات، حج، سوریه، لبنان و فلسطین و بیان جزئیات دقیق سفر و شرح تشرف او به تصوف و سیر و سلوک از دیگر نکات با اهمیت خاطرات فاطمی قمی است.

همچنین «سفینه خوشگو» تألیف بندر ابن داس مشهور و متخلص به خوشگو به تصحیح دکتر سید کلیم اصغر است؛ این کتاب تذکره‌ای است عمومی مشتمل بر شرح حال سرایندگان پارسی‌گوی ایرانی و شبه قاره که ظاهراً در چهار دفتر سامان یافته بوده اما آن چه تاکنون از آن باقی مانده سه مجلد یا دفتر بیش نیست. «سفینه خوشگو» از لحاظ تاریخچه نقد شعر فارسی در شبه قاره ارائه اطلاعات سودمند از برخی معاصران مولف، کثرت تراجم شعرا و غیره قابل توجه است.

مدیر نشر مرکز پژوهش کتابخانه مجلس شورای اسلامی، «دستور حکاکی»، «میرداماد»، «نصوص الکلم علی کتاب فصوص الحکم»، «پیام بهارستان» که درباره تاریخ پزشکی است، «اسناد بهارستان (6)» که گزیده اسناد نظام آموزش و مجلس شورای ملی دوره سوم تا پنجم است، «فرقه دموکرات در سراب» و «عرفات العاشقین و عرصات العارفین» را از دیگر آثاری ذکر کرد که برای نخستین بار منتشر شده است.

براساس این گزارش «دستور حکاکی» به کوشش مهرداد خلقی تألیف شده که موضوع اصلی آن درباره‌ هنر فراموش شده حکاکی یا مهرسازی است؛ این کتاب نمایه‌هایی درباره اصطلاحات حکاکی و مهرکنی و نمایه عام نیز دارد؛ بی شک مطالعه این کتاب که به شیوه علمی و کاربردی نوشته شده است برای کسانی که علاقمندند قدم در این وادی بگذارند یا می خواهند علم و مهارت خود را در این زمینه توسعه دهند، توصیه می‌شود.

کتاب «میرداماد» نیز از تألیفات جدید علی اوجبی است که ضمن معرفی میرداماد و شرایط اجتماعی و سیاسی عصر او به بررسی آراء، اندیشه‌ها و آثار میرداماد نیز پرداخته است.

آل رضا در خصوص کتاب «نصوص الکلم علی کتاب فصوص الحکم» گفت: «این کتاب به مسائلی همچون زندگی، جایگاه علمی، فلسفی و تألیفات فارابی، فارابی به روایت‌های اشکوری و بیهقی، بررسی رساله‌ فصوص الحکمه می ‌پردازد.»

این گزارش می افزاید: علت نام‌گذاری فصوص الحکمه، درون‌مایه فصوص الحکمه، شرح‌ها و حاشیه‌های فصوص الحکمه و چند نکته درباره فصوص الحکمه بخش دیگری از مطالب این کتاب است؛ «نصوص الکلم علی کتاب فصوص الحکم‌» تألیف ابوفراس محمد بدرالدین حلبی به کوشش علی اوجبی منتشر شده است.

«عرفات العاشقین و عرصات العارفین» نیز تألیف تقی‌الدین محمد اوحدی حسینی دقاقی بلیانی اصفهانی، شاعر ادیب و نویسنده نام آور صفویه است و این کتاب یکی از بزرگترین و مهمترین تذکره های فارسی به شمار می آید که در سال های 1022 ـ 1024 هجری قمری پس از عزیمت به هند در دربار جهانگیر شاه نوشته شده است؛ در آن شرح حال و نمونه شعر نزدیک به 3500 شاعر از آغاز شعر فارسی تا روزگار خود در بیست و هشت عرصه و هر عرصه در سه غرفه فراهم شده است. این اثر در هشت جلد با دقت بیشتر و بهتر به اهتمام زنده‌یاد ذبیح‌الله صاحبکار و استاد محمد قهرمان مورد تصحیح و تحقیق قرار گرفته است.

مدیر نشر مرکز پژوهش کتابخانه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «در نمایشگاه بیست و چهارم قرار است در 14 لوح فشرده تمامی مطبوعات فارسی ایرانی از قبیل مجله دعوة الاسلام، الدین و الحیات، مسلمین، مجموعه مقالات تاریخی مجله خواندنی‌ها و ... عرضه شوند.»

به گفته وی، تمام آثار کتابخانه مجلس شورای اسلامی با تخفیف 20 درصدی ارائه می‌شوند و البته برای محققان خاص تخفیف‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

آل رضا عنوان کرد: «کتاب «متون و پژوهش‌های تاریخی» به همت محمدکاظم رحمتی، «کلیمیان و ارامنه در اسناد ادوار دوم تا پنجم مجلس شورای ملی» کاری از حبیب‌الله اسماعیلی و «اسنادی از پیامدهای ملی‌شدن صنعت نفت ایران» به همت محمد طاهر احمدی، دفتر چهارم «میراث بهارستان»، «اسناد تحولات آذربایجان غربی و گلستان شمالی بین سال‌های 1310 تا 13935 خورشیدی» به کوشش علی ططری و رحیم‌ نیک‌بخت، دفتر دوم «اوراق عتیق» با تلاش سیدمحمدحسین حکیم و «اسناد بانوان مشروطه دوره دوم و سوم مجلس شورای ملی» اثر فاطمه ترکچی و علی ططری از جمله کتاب‌های در دست چاپ هستند که تا آخر بهار منتشر می‌شوند.

291/60

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 147539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =