متقاضیان خرید ارز به بهای دولتی راهکار جدیدی یافته اند تا هزینه های خرید ارز را کاهش دهند و به سودآوری بیشتری دست یابند.

راشل آرامیان: با آن که تقریبا بیش از هفت ماه از التهاب بازار ارز می گذرد با این حال به نظر می رسد جذابیت این  بازار هنوز هم ادامه دارد به طوری که افراد در این زمینه به استفاده از روش های جدید ترغیب می شوند.

در همان آغاز تنش در بازار ارز همگان برای خرید ارز به بازار چهارراه استانبول مراجعه می کردند. صف های طولانی جلوی صرافی های نشان از میزان التهاب این بازار داشت تا این که بالاخره با کمک بانک ها و راهکار بانک مرکزی قائله تقریبا ختم به خیر شد به طوری که هر کس قصد خرید ارز داشت به صرافان و بانک ها مراجعه می کرد اما آنها بیش از دو هزار دلار به فرد متقاضی ارز نمی فروختند. البته فروش ارز نیز منوط به چندین شرط شد. شروطی مانند داشتن بلیت سفر خارجی، پرداخت عوارض خروج از کشور و چند شرط دیگر که منجر به کاهش صف ها و تا حدودی کاهش تقاضای خرید ارز شد. البته تمامی این اقدامات که همزمان با حضور مداوم بازرسان بانک مرکزی همراه بود تنها مشکل صف های طولانی را حل کرد اما همچنان بازار دو نرخی و با شکاف قیمتی بالا ماند و هنوز هم در سیطره دو نرخی بودن است.

برای نمونه قیمت هر دلار دولتی 1065 تومان و نرخ هر دلار آزاد 1190 تومان است. یورو هم از این روند تبعیت می کند به طوری که هر یورو دولتی 1511 تومان و هر یورو آزاد 1690 تومان  به فروش می رسد. با این وصف ما به التفاوت نرخ دلار دولتی و آزاد به 125 تومان و شکاف قیمتی یورو دولتی و آزاد به 179 تومان رسیده است. البته پیش از این شکاف قیمتی این دو ارز به ترتیب 150 و 215 تومان بود که گویا این شکاف قیمتی نسبت به قبل کاهش یافته است. 

به گزارش خبرآنلاین به تازگی خبرهایی به گوش می رسد از این که متقاضیان خرید ارز به بهای دولتی راهکار جدیدی یافته اند تا هزینه های خرید ارز را کاهش دهند و به سودآوری  بیشتری دست یابند.

بدین صورت که به تازگی افراد به جای صرافی ها بیشتر به بانک ها مراجعه می کنند به طوری که کارمندان یکی از بانک های خصوصی می گویند هر روز چندین نفر برای خرید ارز می آیند و چند همراه نیز با خود می آورند تا همگی با هم اقدام به خرید ارز کنند. آنان در این مدت در خصوص متقاضیان ارز به ارزیابی های مشترکی نیز رسیده اند. آنان می گویند، بسیاری از متقاضیان خرید ارز با در دست داشتن بلیت سفر به یکی از کشورهای خارجی به شعب بانک ها مراجعه می کنند و زمانی که از آنها پرسیده می شود به کدام کشور مسافرت می کنید نمی توانند نام آن کشور را ادا کند؛ حتی از ظاهر آنها چنین بر می آید که نه تنها زبان انگلیسی نمی دانند بلکه در کل عمر خود حتی یکبار هم به کشورهای خارجی مسافرت نکرده اند.

رییس یک شعبه بانک خصوصی دلیل این امر را چنین توضیح می دهد: متقاضیان برای این که دیگر عوارض خروج از کشور را پرداخت نکنند با در دست داشتن یک بلیت برای خرید ارز دولتی به بانک ها مراجعه می کنند در حالی که برای خرید ارز از صرافان باید فیش پرداخت عوارض خروج از کشور را نیز به همراه داشته باشند.

این ماجرا به همین جا ختم نمی شود بلکه رییس این شعبه پایان ماجرا را چنین توضیح می کند: آنان پس از این که موفق به خرید ارز دولتی می شوند مستقیما به آژانس هواپیمایی مراجعه می کنند و بلیت خود را با پرداخت درصدی به عنوان جریمه پس می دهند زیرا سود آنها از خرید ارز به مبلغ دولتی و فروش آن به مبلغ آزاد بیش از پرداخت درصدی به ازای برگشت بلیت است.

البته بانک ها نیز متوجه ترفندهایی از این دست شده اند و با گفتن این جمله که فقط به مشتریان خودمان ارز می فروشیم تقاضای آنان را بی پاسخ می گذارند.

رییس که میز کارش کنار در وردی شعبه است با اشاره به در می گوید: برخی از متقاضیان خرید ارز که ماهانه یکی، دو بار به شعبه مراجعه می کنند را می شناسم و با گفتن این جمله که ارز نداریم از همین در آنان را  به بیرون راهنمایی می کنم.

گویا بانک مرکزی در تلاش است تا معضل بازار ارز را حل کند. حتی گفته می شود فعالان این بخش به بانک مرکزی پیشنهاد داده اند تا این بانک ارز را به نرخ آزاد بفروشد تا بازار تک نرخی شود اما به نظر می رسد این راهکار نیز به تک نرخی شدن این بازار منجر نمی شود و باز هم بازار تمایل خواهد داشت تا ارز را با قیمت بیشتری نسبت به دولت بفروشد زیرا نرخ فعلی ارز بسیار کمتر از نرخ واقعی آن است.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 151877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام A1 ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۸
    0 0
    بانکها موظفند بعد از فروش ارز در پاسپورت مهر بزنند.اما از آنجا که انسان موجود فراموشکاری است کارمندان بانک گاهی اوقات اینکاررا فراموش میکنند (!؟!؟)و شخص مثلا 2000دلار از بانک و 3000 دلار از صرافی میگیرد.بلیط هم اغلب مربوط به کشورهائیست که ویزا نمیخواهند تا هزینه ویزا هم ندهند.بازهم بگم یا بسه؟
  • بدون نام US ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۹
    0 0
    تمام داستان اینه که دولت داره با این بازیها از این تفاوت نرخ سود می کنه چرا چهار تا دلال نکنند؟ برین گوش علت جریان رو بگیرین
  • بدون نام GB ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۹
    0 0
    سلام بانک مرکزی که گفت هر چقدر ارز بخواهید - حتی چند برابر دفعه قبل - در اختیار صرافی ها قرار خواهد گرفت. اما جالب است که الآن حتی بانک ها هم ارز ندارند. اگر ارز موجود است به کسی چه مربوط که شخص آن را برای مسافرت می خواهد یا برای پس انداز و یا دلالی ویا هر کار دیگر. یک کلمه بگویند ارز نداریم و خود و ملت را راحت کنند. با تشکر
  • حسین US ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۳۰
    0 0
    مهر زدن چاره کار نیست.کسانی دوبار نمی گیرند بلکه افرادی اجیر می شوند تا نقش مسافر خارجی را بازی کنند ولو برای یکبار.قیمت ارز باید واقعی شود.تنها راهکار همین است.
  • بدون نام US ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۱
    0 0
    شخصا خودم در هنگام تهیه ارز در شهرستان شاهد بودم که کارمند بانک با صرافی تبانی می کند و صراف پاسپورت + بلیط را جور میکند و کارمند هم دلار ها را به مردم نمی دهد