۰ نفر
۲۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۰:۵۹

فقیه کامل کیست؟ علی(ع) پاسخ می دهد. در کتاب نهج البلاغه آمده است:

«اَلا أُخْبِرُکُمْ بِالْفَقیهِ حَقَّ الْفَقیهِ؟ مَنْ لَمْ یُرَخِّصِ النّاسَ فى مَعاصِى اللّهِ وَ لَمْ یُقَنِّطْهُمْ مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ وَ لَمْ یُؤْمِنْهُمْ مِنْ مَکْرِ اللّهِ وَ لَمْ یَدَعِ القُرآنَ رَغْبَةً عَنْهُ إِلى ما سِواهُ، وَ لا خَیْرَ فى عِبادَة لَیْسَ فیها تَفَقُّهٌ. وَ لاخَیْرَ فى عِلْم لَیْسَ فیهِ تَفَکُّرٌ. وَ لا خَیْرَ فى قِراءَة لَیْسَ فیها تَدَبُّرٌ.»

آیا می خواهید به شما خبر بدهم که فقیه کامل کیست؟

آن که به مردم اجازه نـافرمانى خـدا را ندهـد، و آنهـا را از رحمت خدا نومید نسازد، و از مکر خدایشان آسوده نکند، و از قرآن رو به چیز دیگر نکنـد، و خیـرى در عبـادت بدون تفقّه نیست، و خیـرى در علم بدون تفکّر نیست، و خیرى در قرآن خواندن بدون تدبّر نیست.

/6262

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 157566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۶
    1 0
    البته متوجه هستید که در قسمت اول می فرماید زمینه های اجتماعی را طوری فراهم کند که بر خدا عصیان نورزد. یعنی یک کاری کند که ضد دین نشود و اینکار با نشان دادن رحمت پروردگار میسر است که باعث جذب می شود. یعنی در امور دین نیروی جذبی داشته باشد و نه دفعی و این از راه نشان دادن رحمت است. آن تعریفی که شما نوشته اید با اصل اختیار انسان مطابقت ندارد و نمی تواند صحیح باشد.
  • بدون نام IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۶
    1 0
    چراشما بااين همه حديث هاي اخلاقي و معنوي كه در كتب مقدس وجود دارد به اندازه يك درصد هم پايبند عملي به انها نداريد ايمان يك امر عملي است نه يك امر نظري وباور ذهني به تعدادي گزاره هاي متافيزيكي درعمل است كه مومن وكافر مشخص ميشوند نه در نظر آنهم عمل اخلاقي ومعنوي ناب نه اعمال شرعي جوارحي وظاهرگرايانه بي دردسر غيروجودي
  • بدون نام DE ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
    0 0
    می گم نهج البلاغه خطبه‌ها و نامه‌ها و حکمت‌هاش شماره گذاری شده ها ... می‌شه آدرس داد!