۰ نفر
۸ تیر ۱۳۹۰ - ۰۲:۰۹

نگارنده بر این باور است که اگر درمراسم بزرگداشت استاد زنده یاد فرامرز پایور(یکشنبه،5 تیر-تالار وحدت) ، به جای استاد شجریان ،استاد شهرام ناظری برای سخنرانی انتخاب می شد، می توانست حق مطلب را بهتر ادا کند، چرا که ارتباط آقای ناظری در دو دهه پایانی عمر استاد پایور وثیق تر و بیشتر از استاد شجریان بود، اما با ممانعت از سخنرانی آقای شجریان در آخرین لحظات ، ذهنیت نگارنده از کلیت ماجرا بر هم ریخت؟

آقای شجریان سال گذشته در مراسم مرحوم مشکاتیان سخن گفت و یا اخیرا نمایشگاه سازهای ایشان در خانه هنرمندان برپاشد و همه آنها بدون هیچ حاشیه به انجام رسید و استاد هم در سخنان و گفت وگوهایشان سعی کردند از حواشی بپرهیزند و تنها انتقادی که داشتند ، ندادن مجوز به آلبوم های ایشان بود. حال در چنین وضعیتی وقتی نهادی همانند خانه موسیقی برای بزرگی همانند پایور برنامه ترتیب می دهد، و از قبل هم اعلام می کند که یکی از سخنرانان آقای شجریان است، آیا نیامدن ایشان و عدم انجام سخنرانی در این مراسم ، اذهان را به سمت و سوی دامن زدن به برخی شایعات سوق نمی دهد؟

مگر آقای شجریان در مراسمی که به یاد و نام یکی از استوانه های تاریخ موسیقی ایران برگزار می شد، قرار بود چه بگوید، جز نقل خاطراتی از آن مرد بزرگ و یادآوری منش اخلاقی ایشان در زیست و سلوک حرفه ای و کاری؟

نکته مهم برخوردهای متناقض و گاه متضاد درباره یک موضوع است.آنکه مجوز نمایشگاه سازسازی استاد را داد، قطعا به دنبال شعار جذب حداکثری است و آنکه این گونه عمل نمی کند مصداق آن سخن مولوی است:
خواجه پندارد که طاعت می کند
لیک خود از معصیت جان می کَنَد
بوی سیر بد بیاید از دمت
تو همی لافی که من دارم غمت

به یاد دارم در سال های میانی دهه 70 که استاد حسین علیزاده مدیریت هنرستان موسیقی را عهده دار بودند، مدیری برای ایشان مزاحمتی ایجاد کرد و وضعیتی قهرآمیز را برایشان به وجود آوردکه کار را به جایی کشاند که حتی بیم مهاجرت ایشان هم می رفت. اما همزمان مدیری خردمند به نام زنده یاد  فرید سلمانیان که در بخش نظارت و ارزشیابی مرکز موسیقی وقت و با آقای مرادخانی کار می کردند، در همان هفته برای استاد علیزاده کنسرتی را در تالار وحدت ترتیب دادند.

وقتی از ایشان پرسیدم که چرا چنین کردید؟ گفت برخورد یک مدیر نادان دیدگاه کلیت وزارت ارشاد نیست و ما با این کنسرت دقیقا به آقای علیزاده و سایر موزیسین ها و هنرمندان پیغام دادیم که با مشی مدیریتی آن گونه که باهنرمندان با داغ و درفش و محتسب مزاجی برخورد می کنند ، سر یاری و مرافقت نداریم و این شعر حافظ را برایم خواند:

گر بدی گفت حسودی و رفیقی رنجید
گو تو خوش باش که ما گوش به احمق نکنیم

برخورد این گونه با هنرمندانی چون شجریان که سرمایه های اجتماعی این جامعه اند و به رغم تمامی ناملایمات و برخوردهای برخی ناشسته رویان ناسزاگو،ماندن در این خاک و در کنار این مردم را بر هر چیز دیگری ترجیح می دهند باید با ظرافت طبع و پختگی آمیخته باشد. امید که برخی مدیران فهیم ریشه چنین رفتارهایی را یافته و با کار فرهنگی، قائلان به این رفتارها را دلالت و نصیحت کنند تا از سرهنگی کردن در امور فرهنگی دست بردارند.

توضیح:این مطلب در صفحه‌آخر روزنامه روزگار چهارشنبه،8 تیر منتشر شده است

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 160044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
    6 0
    شجریان نه،استاد شجریان از صمیم قلب دوستت داریم استاد.
  • علیرضا IR ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
    2 0
    استاد شجریان یک سرمایه ملی است یک اسطوره زنده که باید قدرش را دانست ولی افسوس و صد افسوس که وزارت ارشاد که خود نیازمند ارشاد است توجهی نمی کند
  • سیامک IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
    4 0
    درود بر خسرو آواز ایران استاد شجریان
  • بدون نام IR ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
    1 0
    فلك به مردم نادان دهدزمام مراد/تواهل دانش وفضلي همين گناهت بس
  • بدون نام IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
    1 0
    درودبيكران براستادآوازايران استادشجريان بزرگ باد.
  • بدون نام IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
    1 0
    درودبيكران براستادآوازايران استادشجريان بزرگ باد.
  • بدون نام IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
    1 0
    دهانت را میبویند مبادا گفته باشی دوستت دارم !!!
  • محمد IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
    0 5
    استاد شجریان برای همان خارج نشینان سخنرانی کنند!
  • بدون نام IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
    1 0
    شجریان حرف راست زد تهش تلخ شد حضراتی که تفکر ارتجاعی دارند رفتنی هستند امثال اقای شجریان باید کمی صبر داشته باشند فقط کمی صبر
  • اکبری IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
    1 0
    هزاران سلام بر استاد شجریان
  • مسعود IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
    0 4
    اینقدر استاد استاد نکنین ! صدها استاد واقعی توی این مملکت خاک میخورند و کسی بهشون نمیگه استاد شاید یادتون رفته این آقا چه فرمایشاتی راجع به دین و کشور و نظام داشته اند اگه کلیپ هاشون رو ندارین یه سر به یوتیوب بزنین .شما که حتما فیلتر شکن دارین؟
  • بدون نام IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
    0 4
    چون شجریان کشور و ملتش را به پول فروخت و از چشم ملت افتاد
  • بدون نام IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
    2 0
    جون استاد برای مردم ایران می خواند و مصرف سیاسی برای بعضی ها ندارد چوب لای چرخش میکنن. ولی ایشان در قلب ملت ایران جای دارند. زمستون می گذره و ........
  • جوماجو IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
    1 0
    گر بدی گفت حسودی و رفیقی رنجید- گو تو خوش باش که ما گوش به احمق نکنیم.حق مطلب را خود ادا کردید با این شعر حافظ که زبان ما قاصر است.استاد شجریان و ناظری و مانند ایشان در قلب ایرانیان وطن پرست جای دارد.آرزوی سلامتی
  • كيافر IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
    0 5
    اين حداقل كاريه كه در اذاي رفتارهاي ايشان انجام شده، با ساده انگاري جرم ايشان را سبك جلوه ندهيد، استادند و بركسي پوشيده نيست اما نه در سياست كه بازيچه بودند، تماميت و اعتبار انقلاب رو زير سوال بردن جرم كميه، آقاي افتخاري با حمايت از رئيس جمهور منتخب ايراني با ندانم كاري عده اي احمق، حذف بشن و ايشان با مصاحبه با عده اي ... بمونن و زندگي كنن ، كنسرتو نوار و ... بدن و آب از آب تكون نخوره، احمق دونستن ديگران بي انصافي نيست، به صرف استاد بودن هنري كه نميشه همه چي رو ماست مالي كرد.
  • بدون نام IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
    2 2
    آقاي كيافر.كيافرهاومسعود،لطفاسرتون اززيربرف درآرين زمستون تموم شده.يواش يواش باوركردين كه جناب استادشجريان برعليه مردم وميهن حرف زدن؟ايشون حقايقي رامرح كردن كه شماهاي بابصيرت امروزبهش رسيديديا بهتربگم رسوندنتون
  • مملی IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۹
    3 0
    طلا که پاک است چه منتش به خاک است استاد شجریان دوستت داریم. تا کور شود هرآنکه نتواند دید.عزت و محبوبیت بدست آوردنیست نه خریدنی اونم بصورت دستوری. اینکه نرخ تورم یا سود بانکی نیست که بشه با دستور جایگاهش رو معلوم کرد
  • بدون نام IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۹
    1 0
    آقامملي درست ميگه اگه عزت فرمايشي بودالان بايدفلاني كه يه نفررابغل كردوبوسيدوبعداومدتوتلويزيون وگريه كردعزيزترازهمه باشه يادتونه؟استانداري...ميگفت مي خواهيم براش برنامه كنسرت بذاريم غافل ازاينكه طرف هنوزيه آوازدرعمرش نخونده مگه لب خواني
  • عتا CZ ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۰
    1 0
    تا دیروز استاد رو به عنوان یک خواننده دوست داشتم اما امروز استاد رو به عنوان یک دوست ، یک همدم ، یک یار و یا هر چیز خوب دیگه ای که به ذهنم برسه می دونم.مخصوصا به خاطر حرفاش که برای دفاع از مردم زد.
  • نسرین IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۰
    1 0
    دوستت داریم استاد صدای مردم ایران هستی
  • بدون نام IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
    1 0
    مگر چند تا استاد شجريان در دنيا وجود دارد.قدر هنر اشان را بدانيد
  • بدون نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
    1 0
    استاد عزيزوبهترازجانم:تو اهل فضلی و دانش همين گناهت بس
  • بدون نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
    2 0
    ایشان سرمایه بی بدیل آواز ایران هستند
  • بدون نام IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    2 0
    آسمان رشك برد بهر زميني كه در او دونفر يك دونفس بهرخدا بنشينند.
  • امیر IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    3 0
    اگر کوچیکترین درکی از موسیقی داشته باشیم میفهمیم استاد شجریان تکرار نشدنیه. آقای ناظری هم خوب کار میکنند ولی خوب این کجا و آن کجا ،هرکسی به قدر توانش کار میکنه دیگه
  • دوستدار میهن آزاد IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    4 0
    به کوری چشم آنان که نمی توانند بزرگی و محبوبیت تورا تحمل کنند: پاینده باشی آزاد مرد بزرگ میهنم.دوستت دارم و خواهم داشت استاد شجریان بزرگ!
  • علی باجول IR ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
    4 0
    جانم فدای استاد شجریان
  • رهرو IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
    0 8
    اقای شجریان کم کاری هنری خودش را با فرار به جلو و قیافه اپوزوسیون گرفتن و مثلا قهرمان ملی شدن را لا پوشانی میکنند.کسی اصلا به ایشان نگفته به این برنامه نییایند و خودشان نرفته اند. حتما برای کنسرت های خارج کشور مفید فایده است. خدا کند پول خوبی از کنسرت های خارج دربیاورند و راضی شوند . ما که بخیل نیستیم.
  • mehdi DE ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۲
    2 0
    درست است پاسخ و ليكن درشت درستي درشتي نمايد نخست سخنان استاد درشت است و لي متاسفانه درست
  • بدون نام IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۳
    3 1
    استاد شجریان به تنهایی به اندازه 10 تا وزارت خونه در حوضه فرهنگ و هنر ایران کار کردند و زحمت کشیدن،ایشون یک نمونه بی نظیر و تکرار نشدنی یک هنرمنده، اسم ایشون در کنار اسم فردوسی و حافظ و سعدی و مصدق و سایر بزرگان این خاک جاودانه خواهد موند.
  • بدون نام IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۳
    5 1
    استاد شجریان به تنهایی به اندازه 10 تا وزارت خونه در حوضه فرهنگ و هنر ایران کار کردند و زحمت کشیدند،ایشان یک نمونه بی نظیر و تکرار نشدنی یک هنرمند هست، نام ایشان در کنار نام فردوسی و حافظ و سعدی و مصدق و سایر بزرگان این خاک جاودانه خواهد ماند.