سومین و آخرین روز سفر رییس مجلس با یک کنفرانس خبری در سفارت ایران در جمهوری آذربایجان همراه بود.

علی لاریجانی در این کنفرانس خبری که با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف خارجی برگزار شده بود سخن می‌گفت، در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه «ایران در مقابل خون‌هایی که در سوریه ریخته می‌شود چه واکنشی دارد؟» خاطرنشان کرد: ما اطلاع داریم که آمریکایی‌ها در سوریه به دنبال مساله‌سازی هستند و البته رژیم صهیونیستی و یکی دو کشور دیگر در منطقه نیز به دنبال ایجاد مساله در داخل سوریه هستند.

لاریجانی افزود: ما نباید چشمانمان را روی برخی شیطنت‌های آمریکا ببندیم. آمریکایی‌ها از موضع سوریه در قبال رژیم صهیونیستی ناراحتند. البته بشار اسد هم به دنبال اصلاحاتی است و ما به ایشان توصیه می‌کنیم که همین اصلاحات را ادامه دهد.

لاریجانی گفت: اصولا ما از حرکت‌های دموکراتیک در منطقه حمایت می کنیم یعنی یا باید اصلاحات انجام دهند و یا شرایط‌شان به نحو دیگری تغییر کند چراکه اگر آنها به اصلاحات تن می‌دادند وضعیت‌شان منطقی‌تر بود.

مذاکره گام بعدی پرونده هسته ای

پرونده هسته ای کشورمان موضوع دیگری بود که خبرنگاران از رییس مجلس پرسیدند. لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره گام‌های بعدی ایران برای برنامه‌های هسته‌ای گفت: ما همیشه از مذاکره استقبال کردیم اما فکر می‌کنم برخی از کشورهای عضو مذاکره دچار سوءتفاهم شده‌اند یعنی مذاکره هسته‌یی را به شوی سیاسی اشتباه گرفته‌اند، هراز چند گاهی یک شعار مذاکره می‌دهند و بعد می‌روند به دنبال کار خودشان.

این عضو شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: مذاکره باید منطقی باشد و هدف و زمان‌بندی داشته باشد اما آمریکایی‌ها به این مذاکره ابزاری نگاه می‌کنند، لذا تا وقتی این طور باشد قطعا چشم‌انداز خوبی ندارد اما اگر کشورهای غربی و 1+5 بخواهند در یک چارچوب منطقی مذاکره کنند قطعا ایران استقبال می‌کند.

ام المشکلات را تحریم می کنیم

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که درباره آخرین وضعیت طرح تحریم مقامات آمریکایی در پارلمان ایران پرسید، گفت: از آنجا که ما آمریکا را در مسائل منطقه « ام المشکلات » می دانیم، چنین طرحی را آماده کرده‌ایم چرا که معتقدیم یکی از عوامل مهمی که منطقه دچار این گونه مسائل مختلف شده به خاطر رفتارهای آمریکا است اگر آمریکایی‌ها به این روش‌های خود ادامه دهند قطعا مورد نفرت واقع می‌شوند که ما بر این اساس چنین طرحی را ارائه کردیم.

مجمع پارلمانی کشورهای ساحل دریای خزر

خبرنگار دیگری نظر لاریجانی درباره ایجاد مجمع پارلمانی کشورهای ساحل دریای خزر جویا شد که رییس مجلس کشورمان در پاسخ به این سوال گفت: ایجاد مجمع پارلمانی کشورهای ساحل خزر کار سنگینی است چرا که دریای خزر همیشه مسائل مشترکی دارد که می‌توان در مورد آنها به نتایجی رسید. دریای خزر ظرفیت‌های مختلفی دارد که باید همه مولفه‌های رژیم حقوقی آن مورد بحث قرار بگیرد.لاریجانی ادامه داد: این گونه ساختارهای منطقه‌ای همیشه می تواند به حل مساله کمک کند که ما از آن استقبال می‌کنیم.

لاریجانی در پاسخ به خبرنگار آذربایجانی که درباره اقدامات عملی ایران برای دفاع از تمامیت ارضی آذربایجان پرسید، گفت: باید فرمت حل مشکلات را پیدا کرد آذربایجانی‌ها ظاهرا در قالب وسیع‌تر بین المللی این موضوع را پیگیری می‌کنند اما ما هرجا که کشور دوست و برادر آذربایجان بخواهد از تمامیت ارضی این کشور دفاع می‌کنیم.

علت تاخیر سفر احمدی نژاد به ارمنستان

عضو شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی که دلیل تاخیر سفر احمدی‌نژاد به ارمنستان را برخی مسائل مربوط به نیروهای حافظ صلح در قره‌باغ عنوان می‌کرد گفت: نباید ما از بدترین راهها استفاده کنیم. راههای منطقی‌تری هم وجود دارد چرا ما باید بدترین تصمیم‌ها را راه‌حل بدانیم. متاسفانه در دوره‌ای هستیم که آمریکایی‌ها از نهادهای بین‌المللی سوءاستفاده می‌کنند و این نهادهای بین‌المللی را بی‌کیفیت کرده‌اند. مثلا شاهدیم آژانس اتمی چقدر رفتارهای متناقض دارد و به صورت ابزاری برای سیاست‌های آمریکا درآمده است.

لاریجانی ادامه داد: اگر این سازمان‌های بین‌المللی حقیقتا مستقل بودند راه‌حل‌های منطقی‌تری وجود داشت اما چنین استقلالی را در آنها نمی‌بینیم و گاهی هم تشدید کننده بحران‌ها می‌شوند. لاریجانی خطاب به این خبرنگار گفت: البته من مخالف نیستم که شما تحلیل‌های مختلفی برای تاخیر سفر احمدی‌نژاد داشته باشید اما سفر ایشان مشکلات تاکتیکی داشت که قبلا به اطلاع رسیده است.

دادگاه رفیق حریری بی آبروتر از این حرف هاست

خبرنگار دیگری از لاریجانی پرسید « برخی دادگاه‌های بین‌المللی حزب‌الله را متهم در ترور حریری می‌کنند، آیا این مساله به موضوعات اخیر سوریه برمی‌گردد؟»، که لاریجانی پاسخ داد: از مدتها قبل تا کنون فرستاده‌ آمریکایی به لبنان تلاش می‌کرد دولت میقاطی به این راحتی‌ها شکل نگیرد، آنها دنبال نوعی شرایط اشفته در لبنان بوده‌اند اما با تیزهوشی رهبران سیاسی لبنان از جمله سیدحسن نصرالله و آقای میقاطی توانستند دولت را شکل دهند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها متوجه شدند در این شیطنت‌شان از رهبران لبنان سیلی خورده‌اند، لذا قصد داشتند یک داستانی سر هم کنند. این عضو شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: این دادگاه بی‌آبروتر از این حرفها است که کسی به اقداماتش توجه کند. آمریکا با این اقداماتش می‌خواست این مساله را عنوان کند که ما از اقدام رهبران لبنان برای تشکیل دولت ناراحتیم والا چرا در این مدت برای این همه جنایت رژیم صهیونیستی در غزه یک بار هم دادگاهی تشکیل نشد؟

مدافع تمامیت ارضی آذربایجان هستیم

خبرنگاری از رییس مجلس درباره مذاکرات اخیر ایران و آذربایجان و ترکیه پرسید که لاریجانی پاسخ داد: ما نگاه مثبتی به این مذاکرات داریم و در مورد کشورهای خزر هم که تا کنون تحت عنوان مشخص شدن رژیم حقوقی دریای خزر نشست‌هایی بوده است، باید فعالانه‌تر عمل کرد.

خبرنگار آذری دیگری از لاریجانی درباره نشست اخیر روسای جمهور آذربایجان، ارمنستان و سوریه پرسید و عنوان کرد که با توجه به این نشست‌ها آیا امکان میانجی‌گری ایران برای حل مساله قره‌باغ وجود دارد؟ که لاریجانی گفت:ما همیشه از تمامیت ارضی آذربایجان دفاع می‌کنیم و البته با توجه به شرایط منطقه توصیه می کنیم این مشکل از راه مذاکره حل شود ما اصولا به رفتارهای کشورهای بزرگ در منطقه مشکوک هستیم چرا که اینها در مشکلات کشورهای منطقه به جای راه‌حل با موضوع به بازی می‌پردازند و تنها به دنبال منافع خودشان هستند. ما معتقد به راه حل منطقه‌ای برای این مشکلات هستیم.

سرگیجه سیاسی آمریکایی ها

لاریجانی در پاسخ به این سوال که « جریان‌سازی‌های آمانو و آمریکا برای القا اینکه ایران در آینده نزدیک به دنبال سلاح هسته‌یی است، چیست؟»، گفت: شاید این رفتار آمریکایی‌ها به خاطر عقب‌افتادگی‌شان در حوادث منطقه‌ایی باشد چراکه نهضت‌های دموکراسی‌خواهی که در تونس، مصر، بحرین و یمن آغاز شده، حرکت جدیدی در منطقه است، و عقربه‌های ساعت این نهضت‌ها سریع‌تر از واکنش‌های آمریکایی‌ها می‌چرخد.

لاریجانی ادامه داد: برخی رفتارهای متناقض آمریکا سرگیجه‌های سیاسی آنها را نشان می‌دهد. به عنوان مثال مقایسه رفتار آمریکا در مصر و لیبی با رفتاری که در بحرین دارد این مساله را کاملا نشان می‌دهد.رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: صدای آمریکا مستمرا بلند است که از دموکراسی حمایت می‌کنیم اما سیگنال‌هایی دارند که موجب لشگرکشی به بحرین می‌شود.

رییس مجلس با بیان اینکه آمریکایی‌ها تا حدودی تلاش کرده‌اند نهضت‌های دموکراسی‌خواهی را در منطقه کنترل کنند، اما توفیقی نداشتند، افزود: آمریکایی‌ها از این جهت عصبانی‌اند ضمن آنکه به دنبال این بودند که با فشارهایشان موجب شوند ایران دست از فناوری صلح‌آمیز خود بکشد، که ما مقاومت کردیم.

/27219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 160481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =