فریدون آسرایی در آلبوم جدیدش​ «خاطرات گمشده» کوشیده تا از تنوع سازی رنگارنگی بهره ببرد.

 علیرضا خراسانی: شنیدن از خواننده​ای با 5 دهه عمرکه حنجره​اش هم پختگی دارد و هم تازگی؛ امتیازی است که می​توان در یک نگاه به فریدون آسرایی داد.

صدایی که از مجموعه «خاطرات گمشده» در وهله اول به گوش می​رسد از لحاظ زمانی متعلق به نسل قبل از رپیست​های شلم شوربا خوان است، نسلی که می​خواست به خواننده​های آن طرف آبی بگوید، اینطوری هم می​شود خواند و خود را از خواننده​های پاپ داخلی- انقلابی هم دور نشان دهد. اما در روند آلبوم می​توان قرض گرفتن نت​ها و تم​های غیر ایرانی را به وفور یافت. از آهنگ آینه (دومین آهنگ) که کپی 95 درصدی از آهنگ آی.فیل.یو (I feel you) شیلر آلمانی است، گرفته؛ تا آهنگ «تو آرومی» که تم آن هندی و ترانه​اش عشق​های نسل بعد از جنگ ایران و عراق را در کوچه و بازار مدرنیته نشان می​دهد.

تمپلیت​های طبیعت مانند صدای دریا و امواج (سوژه تکراری) در کنار انواع گیتار، ویولون،ساکسفون، ما را سوار بر کشتی می​کند که با ابزارهای موسیقی ملل جهان در آلبوم «خاطرات گمشده» با صدای فریدون آسرایی به سفر رفته و با سنتور وکمانچه به مام میهن بر می​گردیم.

تن صدا روی طول موج های مختلف قابل موشکافی است. رک گویی(Straightforward) ، دوستانه حرف زدن(Friendly)، بیان تصویر سازانه (Imaginative)، با اطمینان صحبت کردن (Confident)از جمله ویژگی​های تن صدای انسان​ها در طول موجی بنام Personality  است. در این رسته از تناژ می توان صدای آسرایی را ترکیبی از فریندلی و ای.مجی.نیتیو ارزیابی کرد. بافت معنایی ترانه هایی که متعلق به حسین غیاثی ، حبیبه نیک سیرتی،میترا روحانی، سروش دادخواه،امیر مسعود هفت لنگ، عبد الحسین کاکایی، محمد صالح علا و سید عباس سجادی است؛ از التماس از معشوقه گرفته تا خودستایی عاشق و استرایک (strike) کردن علیه معشوقه خود را در بینابین جملات نشان می​دهد و فریدون به خوبی توانسته اوج و فرود قلم​های متنوع ترانه سراهای مذکور را نجوا کند.

ورود و خروج آلبوم یعنی آهنگ سلام (آهنگ اول) و آهنگ خاطرات گمشده (آهنگ آخر) خوب تنظیم شده و مانند انیگما و شیلر به قول معروف پشتش فلسفه​ای است و خط دارد، خطی که نشان می​دهد فریدون بیشتر از بقیه آهنگها، با این دو مانوس تر بوده و با ویولن آن​ را به پایان می​رساند.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 162288

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • alireza IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۳
    0 0
    آهنگ آینه خوب بود ...
  • میتا IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۳
    1 1
    عشق فقط محسن چاووووووشی
  • بدون نام IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۳
    2 0
    albume khubo dust dashtaniie!
  • حميدرضا IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۳
    2 0
    قشنگترينش اهنگ اينه است بعدم سلام.
  • علی ت IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۳
    0 0
    پیشنهاد میکنم از این کارا برای آلبوم خواننده های دیگه هم بکنید آخه پول که همه چیز نیست.
  • mohsen IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۴
    0 0
    بد نبود
  • سعید IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۴
    2 3
    واااای پنجاه سالشه؟ اصلا فکر نمی کردم این صدای یک پیرمرد باشه :))
  • صادق US ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۴
    1 0
    سلام مرسی از نقد قشنگ و جالبتون.فریدون مردمی ترین صدا رو بین تموم خواننده های اینور آبی و اونور آبی داره.با این که پاپ می خونه اما سوز صداش واسه پیر و جوون آشنایی دیرینه داره
  • علی US ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۵
    0 0
    ممنون دوست عزیز
  • فرزاد IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۲
    3 0
    یکی از عاشقانه ترین صداهائیه که تا حالا شنیدم برای شما و فریدون آرزوی سلامتی و سال خوش دارم ممنون