۱ نفر
۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۵:۰۲

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

با تحویل کلید واحدهای مسکونی‌مهر به متقاضیان، در حالی که صاحب‌خانه‌ها منتظر انتقال مالکیت از سوی دولت هستند، به آنها اعلام شده شرط صدور «سند‌محضری» ارائه مدرکی است که اثبات کند افراد تا قبل از دریافت مسکن‌مهر، در محلی غیر از ملک ‌شخصی سکونت داشته‌اند.

شیوه‌ای که برای تحویل قطعی این واحد‌ها در نظر گرفته شده و ‌هم‌اکنون برای تعدادی از تعاونی‌های مسکن‌مهر در حال اجراست، تکرار پروسه‌ای است که وزارت تعاون و وزارت مسکن سه سال پیش برای متقاضیانی که امروز به واجد شرایط بودن آنها تردید شده، انجام دادند با این تفاوت که آن زمان شرط خانه‌نداشتن متقاضیان از طریق «استعلام از سازمان ثبت‌اسناد» بررسی شد، اما حالا قرار است از طریق خوداظهاری متقاضیان و ارائه «اجاره‌نامه» طی شود.

اخیرا به تعدادی از تعاونی‌های مسکن‌مهر اعلام شده برای صدور دفترچه اقساط وام‌بانکی و همینطور تنظیم سند‌محضری واحدهای تحویل‌شده، باید به ازای هر عضو تعاونی، یک فقره قرارداد اجاره که نشان دهد افراد قبل از دریافت مسکن‌مهر اجاره‌نشین بوده‌اند، ارائه شود تا از این طریق مقدمات انتقال مسکن‌مهر به نام افراد فراهم شود.


بسیاری از متقاضیان تا قبل از تحویل مسکن‌مهر، در منزل اقوام به صورت غیررسمی اجاره‌نشین بوده‌اند و اکنون باید با صرف هزینه در بنگاه‌های مسکن، روایت سکونت‌شان در مسکن غیرملکی را در اجاره‌نامه‌ ثبت کنند.


از آنجا که تاخیر در صدور دفترچه بانکی که از صدور سندمحضری برای صاحب‌خانه‌های مسکن‌مهر مهم‌تر است، باعث دیرکرد در پرداخت اقساط وام‌های 20 و 25 میلیون تومانی خواهد شد، اعمال شرط ارائه مدرک اجاره‌نشینی می‌تواند سرعت صدور این دفترچه‌ها را کاهش دهد.


همچنین در صورتی که صاحب‌خانه‌های مسکن‌مهر با دیرکرد در بازپرداخت وام‌‌بانکی مواجه شوند نرخ سود این تسهیلات از حالت کارمزد -4درصد- به نرخ 12 درصد تبدیل می‌شود که این باعث تحمیل هزینه اضافی به متقاضیان خواهد شد.


براساس این گزارش، در حال حاضر همه افرادی که در قالب متقاضی واجد شرایط مسکن‌مهر موفق به دریافت کلید واحدهای آماده شده‌اند باید در اسرع وقت مدارک لازم برای تنظیم سندمحضری این واحدها را تهیه و به اتحادیه تعاونی‌های مسکن‌مهر ارائه دهند.
برای کسانی که به هر دلیل قادر به تهیه اجاره‌نامه نیستند پیش‌بینی شده فرم استشهاد‌محلی که نشان دهد فرد در ملک پدری یا اقوام درجه یک سکونت داشته است، ارائه کنند.


قصد پالایش مجدد نداریم


جمشید نورصالحی معاون وزیر راه‌وشهرسازی در امور مسکن‌مهر درباره نحوه تحویل قطعی واحدهای مسکونی‌مهر  گفت: ملاک عمل برای واگذاری واحدهای‌مسکونی اطلاعاتی است که در زمان تشکیل تعاونی‌های مسکن‌مهر از اعضا دریافت شد و نتایج پالایش آن اطلاعات اکنون به عنوان معیار قرار می‌گیرد.


وی همچنین افزود: متقاضیان مسکن‌مهر حتی در دوره‌ای که در تعاونی‌ها عضو شده‌اند تا زمانی که واحد به نام آنها می‌شود نباید صاحب‌خانه بوده باشند، در غیر این صورت یکی از شرایط چهارگانه که «فاقد ملک‌شخصی» است را رعایت نکرده‌اند. در این باره برخی از مدیران تعاونی‌های مسکن‌مهر معتقدند چنانچه قرار باشد یکبار دیگر پالایش متقاضیان واجد‌شرایط در مرحله تحویل واحدها، به اجرا دربیاید علاوه براینکه زمان زیادی باید صرف پالایش شود، احتمال ریزش متقاضیان نیز پررنگ می‌شود چرا که احتمال دارد طی سه سال اخیر که روند ساخت مسکن از وعده تحویل در عرض یک‌سال تجاوز کرده، تعدادی از متقاضیان اقدام به خرید خانه کرده باشند. همچنین این احتمال وجود دارد که به برخی از متقاضیان، ملک مسکونی به عنوان «ارث» رسیده باشد که این نیز در صورت پالایش مجدد می‌تواند مشکل آفرین باشد.


 روال تحویل قطعی واحدهای مسکونی‌مهر به این صورت خواهد بود که ابتدا کلید واحدها تحویل می‌شود، در مرحله بعد افراد باید مدارک لازم را ارائه کنند و بعد از اعلام تایید شرایط، ابتدا دفترچه اقساط بانکی و سپس سند محضری به نام متقاضی تنظیم خواهد شد. همچنین اگر در بررسی مدارک تحویلی، صحت حایز شرایط بودن افراد مورد قبول قرار نگرفت، فرد از مسیر تحویل قطعی خارج خواهد شد و آورده نقدی که پرداخت کرده بعد از جایگزین شدن فرد جدید به او بازگردانده خواهد شد. هنوز مرجع بررسی مدارک مشخص نشده، اما گفته می‌شود در زمان تنظیم سند محضری، خود اظهاری افراد با مشخصات ثبت‌شده در دفاتر ثبت‌اسناد مطابقت داده می‌شود و اگر ملکی با کاربری مسکونی به نام تحویل‌گیرنده مسکن‌مهر در اطلاعات دفاتر وجود داشته باشد، آن فرد از لیست صدور سند خارج خواهد شد.


در همین باره یک مسوول اتحادیه مسکن‌مهر شهر تهران به «دنیای‌اقتصاد» گفت: دریافت مدارک جدید صرفا برای تکمیل پرونده متقاضیان مسکن‌مهر برای صدور سند قطعی واحدها است و پالایش مجدد از این مدارک نخواهد شد.

/39/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 166254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
    3 0
    من نمی دانم چرا هر کار روتینی که در همه جا طبق روال منطقی خودش انجام می شود در مملکت ما تبدیل به معضل می شود.
  • بدون نام IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۶
    1 0
    قرار بود واحدهای ما تا پایان خرداد تحویل بشه ولی هر بار که به پرند سر میزنیم می بینیم که بلوکی که واحد ما توی اون قرار داره همینطور رها شده
  • بدون نام IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۶
    2 0
    کیفیت وقیمت مسکن مهر برای متقاضیان به صرفه نیست. منت نگذارید.
  • بدون نام IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۶
    2 0
    من یک سوال داشتم خواهشمندم که جواب دهید: من مبلغ 1500000 تومان واریز کردیم و دیگر پول نداشتیم حالا موقع انصراف می فرمایند بعد 4سال سود که نمی گیرید باید ضرر و زیان بدهیدو حدود 700 تا 800 هزارتومان می دهند آیا صحیح است و آیا می توانند ما را کلا از مجموعه حذف کنند؟
  • ابرام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۴
    1 0
    لطفا قیمت تمامشده مسکن مهر صفا دشت ملارد که داخل کوهها وبسیار جای وحشتناکی است را اعلام و وزارت مسکن بر انها نظارت کند نه اینکه با تبانی تعاوننیها خون مردم بدبخت را توی شیشه کنند
  • بدون نام IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
    0 0
    سلام تا حالا از من ده میلیون تومان بابت مسکن مهر دریافت نموده اند و الان از من 3370000تومان دیگر می خواهند که با این حساب 33میلیون تومان در می آید در حالی که هنوز خانه ای تحویل نگرفته ام .تحویل نگرفته می خواهند تسویه حساب بکنند مگر مسکن مهر متری چقدر است ؟ آن هم یک واحد 75متری در شهرستان میناب که شخص می تواند با 20میلیون بهترین خانه را بسازد خواهش می کنم رسیدگی کنید. آدرس تعاونی مسکن :تعاونی مسکن خادم گستران میناب هرمزگان
  • محمد IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    0 2
    من در شهر جدید پرند ثبت نام کردم و تا روز پنج شنبه 17/1/91 نامه کارگزاری بانک را که به موجب آن نامه کلیه مدارک و ضامن و همچنین کل پرداختی را انجام داده ام و تحویل کلید از سوی انها بلامانع است را گرفته و به شرکت عمران بردم دقیقا از شب قبل مدیر عامل نامه تحویل کلید را منوط به گرفتن دفترچه اقساط و صدور کارت اعلام نموده است . باتوجه به این که وام گیرنده با بانک طرف هستم و شاید بانک تا چند سال دیگر نیاز نداشته باشد که من قسط پرداخت کنم پس چرا مدیرعامل باتوجه به تکمیل پرونده از دادن نامه کلید خوداری می کند . لازم به ذکر است کلیه مردم از ساعت 3 صبه و باتوجه به مشکلات مرخصی و ... می اید پرند و با دست خالی برمی گردند. درضمن با توجه به تفاهم نامه شرکت عمران و سازنده گرفتن دفترچه قسط به شرکت عمران محو
  • بدون نام A1 ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    5 3
    سلام من قرارداد با پروژه سنگسر فاز 6 را دارم ولی هر بار که می روم هیچ پیشرفتی نداشته و کارگران کار را رها کرده اند در اداره هم هیچکس جوابگو نیست یا می گویند می توانید بروید دادگستری شکایت کنید اصلا نمی دانم باید چکار کنم از زمان تحویل هم چند ماه گذشته
  • بی نام IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
    0 0
    باسلام.چراکسی مسکن مهرصفادشت ناحیه امیریه رامدیریت نمیکندتاکی میخواهدبی صاحب بمونه مگه پولمونوازآب گرفتیم باهزاربدبختی جمع کردیم ومدیرعامل ازمسکن مهرسوء استفاده کردوبعدجمع کردن پولا انصراف دادوبلاتکلیف شد.هرکی ب فکرخودشه حداقل دولت اعلام کنه خودمون بریم باهمون پیشرفت 80درصدبشینیم اگه هم پول دستمون اومدک درستش کنیم وگرنه ازاجاره دادن راحت شیم
  • بی نام A1 ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
    0 0
    سلام من عضوتعاونی مسکن طلوع مهربندرعباس هستم سال 90تحولی بود طی نامه های که به ریاست جمهوری دادیم قراربراین بود سهم اورنده 10 میلیون تومان باشه تحویل ندادن هرسال به سال بعدعقب انداختن وهرسال سهم اورنده رابیشترکردن تا24تومان گفتن بایدبدهیداخه برای چی تقصیراعضاچیه بی مسولیتی کردن سال 94اعضامجبورشدن خودشان بدون برق کشی درساختمان بدون نما اسانسورمحوطه خراب نه درحمام نه اتاق دستشوی گچ بری اب دیده خراب لوله فاضلاب خراب رفتن خودشان کارهایش راکردن نشستن چون اجراه خانه سخته ولی بازتعاونی بااین شرایطی که بوده هیچ کاری انجام نداده پول میخواد تقصیرماچیه سال90تحویل بایدمیداده نداده شما قضاوت کنیدچه سهمی داره 24ملیون بگیره درصورتی کارهای خانه خرج خوداعضاانجام میدن
  • بی نام A1 ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
    0 0
    اگه پیام من رسیدبه گوش مسءولین برسانید کارشناس بفرسیدخواهش میکنم یکی ازاعضاتعاونی طلوع مهربندرعباس