یک کارشناس صنعت خودرو در خصوص وضعیت آینده بازار خودرو یادآور شد : « خودروسازان در مقابل تورم و دیگر هزینه‌های جاری توان تحمل گذشته را ندارند و در آینده نزدیک قیمت محصولات خویش را تا 30 درصد افزایش می‌دهند. »

کاظم محمدی نیکخواه درخصوص چگونگی افزایش 30 درصدی قیمت خودرو پیش بینی کرد: « با توجه به اینکه قیمت خودرو به یکباره نمی‌تواند 30 درصد گران شود این امر به تدریج و ماهانه رخ می‌دهد. بنابراین تا پایان این ماه قیمت ها ثابت است و از ماه آینده افزایش قیمت خودرو به طور پلکانی آغاز می شود. »

وی در خصوص عواملی که موجب می شوند تا قیمت خودرو های داخلی از ماه آینده به صورت پلکانی افزایش یابد، افزود: « حدود 20 شاخص است که بر قیمت تمام شده تولید یک خودرو اثرگذار است که مهمترین آنها در سال جاری  افزایش هزینه‌های بیمه و دستمزد کارکنان، هزینه انرژی، ارزبری قطعات، حمل ونقل، مالیات بر ارزش افزوده وتورم بیش از 16درصدی از جمله مهمترین آنهاست که بر محصولات شرکت‌های خودروسازی و هم قطعه‌سازی اثرگذار است.  البته این افزایش قیمت می‌بایست پیش از این به اجرا در می‌آمد اما به دلیل مقاومت وزارت خانه، قیمت‌ها ثابت باقی ماند تا این‌که شرکت‌های خودروسازی به تازگی از وضعیت سودآوری خود ابراز نگرانی کردند و صدایشان درآمد  . »

نیکخواه با اشاره به اینکه ایران خودرو قیمت ماهیانه خود را در سراسر کشور از طریق تراکت های پرتیراژ در بین مشتریان توزیع می‌کند،  گفت: « خوشبختانه این مکانیزم موجب می شود که قیمت خودرو در بازار آزاد بی دلیل گران نشود و قیمت های بازار خودرو نیز در راستای قیمت اعلامی مشخص می شود. در واقع به نوعی مشتریان را از قیمت های واقعی آگاه می‌کند. »

این فعال بازار خودرو خودرو 206 را به عنوان یکی از خودرو های شاخص بازار خودرو اعلام کرد وگفت : « در گذشته خودرو پیکان شاخص قیمت خودرو های بازار بود و اما اکنون این پژو 206 است که خودرو شاخص بازار به شمار می رود. »

گفتنی است با افزایش قیمتی که ایران خودرو در کارخانه برای این خودرو در نظر گرفت مدل تیپ 2 پژو 206 با اختلاف قیمت قابل توجهی نسبت به قیمت کارخانه، 15 میلیون و 700 هزار تومان در بازار خرید و فروش می شود.

/39/39

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 168623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • س ا ر ه US ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۸
    1 0
    آخه این ماشین های به دردنخور ارزش داغون کردن هم نداره! خجالت نمیکشین اینجوری سر مردم رو کلاه میذارین؟ خیلی روتون زیاده دیگه! مردم ما چه بدختن، با این پولی که شما خودروسازها ازشون میچاپین میتونن بهترین ماشین های دنیا رو سوار بشن نه ای لگن های تولید شما رو!!!!
  • رضا IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۸
    1 0
    باید تحمل نداشته باشند! سودای سر سام آورشون کمی کم شده حالا میگن تحمل ندارند!!! ماشیناشونو 3 برابر قیمت تمام شده می فروشن بعد میگن فشار اومده روشون! رو که نیست سنگ پای...!
  • بدون نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۸
    1 0
    تورم بهشون فشار میاره؟ ماشالله 75% سود واسه هر ماشین دیگه مگه جای فشار هم میزاره؟
  • بدون نام IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۸
    0 0
    دولت ماهی چهل تومن یارانه میده چهارصد تومن رو قیمت خودرو می کشه!!!
  • mohseN CA ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۸
    1 0
    آقا 30 سال دارن ماشین بی کیفیت با قیمت گرون میدن به ملت عمرا ورشکست شن!
  • کورش IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۸
    1 0
    ما چقدر باید تاوان خودرو ساز های داخلی را بهیم ؟ مگر چه گلی به سر مرد زدند با این خودروهای دمده بی کیفیت و گران ؟
  • بدون نام IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۸
    1 0
    واقعا در مورد شعور مردم چی فکر می کنن . اخه ماشینی با تکنولوژی دهه هفتاد چه خرجی واسه اینا داره فقط فکره سودن.
  • بدون نام IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
    1 0
    هم انحصار هم تعرفه و عوارض 130درصدي هم گراني روي و گراني و بيكيفيتي؟هم خودروي قاتل تحويل مردم مي دين.؟
  • کارمند شهرداری IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
    0 0
    چرا از ماشینایی که اسکات میشن شهرداری عین مبلغ اصل عوارض ازشون جریمه غیرگازسوز شدن میگیره؟این ماشینارو خوددولت اجازه گازسوز شدن بهشون را نمیده بعدطبق بخشنامه دولت باید جریمه بدن.انصافه ؟
  • 18 US ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
    1 0
    با پول 206 تو دبی میشه یه مزدا 3 new گرفت!!!
  • بدون نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
    1 0
    خودروسازا گه ادعا مي كنند توليد با ضرره خوب ببنده در كارخونه چرا اينجوري بي حقوقو ومفت براي ملت كاتر مي كنند ما راضي نيستيما!راستي دوستان ايران خودرو از قيمت ملك و سهام چه خبر؟بازار خوبه؟اگر كم دارين كي به كيه ملت ناراضي شماها و ذينفعان راضي بكشيد رو قيمت ها
  • سیروس IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
    0 0
    فقط 3ماه ماشین تولید داخل رانخریم هم ارزان میشه هم با کیفیت
  • علی IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
    1 0
    بابا این جیب شما خودروسازان داخلی اگر .... هم بود باید تو این 30 و چند سال پر میشد.تو رو خدا ته جیبتونو ببینید شاید سوراخ داره بابا!!!!!
  • مایکل IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۱
    1 0
    مردم به وضعیت موجود در بازار خودرو عادت کرده اند اگه سی درصد هم اضافه شه باز هم مجبورا خرید کنند
  • کیارش IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    1 0
    می گفتن ماشین گرونه سوخت ارزون. حالا سوخت گرون شده، ماشین گرونتر؟؟!! بابا سوخت قیمت جهانی شد. مزدا 3 رو هم بدین 14، 15 میلیون. دروغ بسه، دزدی بسه... اَه