ادعای دبیر کل خانه پرستار مبنی بر افت رتبه جهانی سلامت ایران در دولت نهم، با واکنش رسمی وزارت بهداشت رو‌به‌رو شد.

 حالا برای خودش قصه‌ای شده. بد هم نیست. حداقلش این است که توی این دعوا روشن می‌شود که ما چقدر آدم‌های کارشناس و کاردرستی هستیم و همه حرف‌هایمان چقدر روی حساب است.

 چند روز قبل، دبیر کل خانه پرستار که بعد از سازمان نظام پرستاری دومین تشکل پرستاران در ایران به حساب می‌آید و برخلاف سازمان نظام پرستاری، رابطه خوبی هم با دولت و وزارت بهداشت ندارد، مطالبی به خبرگزاری مهر گفت که در رسانه‌های منتقد دولت انعکاس وسیعی یافت.

محمد شریفی مقدم، با بیان اینکه مهمترین شاخصها در رتبه‌بندی کشورها از نظر سازمان جهانی بهداشت سه آیتم سهم سلامت از تولید ناخالص ملی، مشارکت مالی مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت و هزینه‌های خانمانسوز درمان است و دولت در هر سه آیتم ضعیف عمل کرده، ادعا کرد: «جایگاه ایران در حوزه سلامت طی 4 سال گذشته از رتبه زیر 100 در بین 192 کشور جهان به رده 123 رسیده که این نشان‌دهنده سقوط 23 پله‌ای ایران در رتبه سلامت است.»

بعد از آن بود که مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت به میدان آمد. پاسخ، موشک جواب موشک بود: «اینکه رتبه جهانی ایران در حوزه سلامت طی دولت نهم 34 پله سقوط کرده و به 123 کاهش یافته دروغ محض است، این رتبه مربوط به سال 2000 میلادی و زمان فعالیت دولت اصلاحات است و سازمان بهداشت جهانی بعد از این تاریخ هیچ رتبه‌بندی جدیدی اعلام نکرده است.» دکتر زارع‌نژاد، با بیان اینکه این سخنان مصداق بارز تخریب و قابل پیگیری حقوقی است و وزارت بهداشت این مسئله را پیگیری می‌کند یک سؤال هم مطرح کرد: «چطور می‌شود، این حرکت‌های جهشی و اقدامات بزرگی که در حوزه سلامت طی 3 سال گذشته انجام شده است را نادیده گرفت و این چنین دروغ‌پردازی کرد؟!»

اما واقعیت چیست؟ خدا را باید شکر کرد که ما را در این سال‌ها از موهبت اینترنت برخوردار کرده و اینکه ما خیلی بلد نیستیم از آن استفاده کنیم و فکر می‌کنیم فقط به درد چت‌کردن و این‌جور حرف‌ها می‌خورد، البته مشکل خودمان است.

کافی است با همین موتورهای جست‌وجوی معمول، فقط 5 دقیقه به دنبال رتبه‌بندی ایران (Ranking) نظام سلامت ایران در وب‌سایت سازمان جهانی بهداشت و وب‌سایت دیگری با نام dataranking. com بگردید تا بفهمید هوا چقدر پس است.

اولین نکته‌ای که متوجه می‌شوید این است که آقای دکتر زارع‌نژاد درست می‌گوید. آخرین رتبه‌بندی نظام سلامت کشورها از سوی سازمان جهانی بهداشت مربوط به سال 2000 است و بعد از آن سازمان جهانی بهداشت، به خاطر دردسرهایش از خیر این رتبه‌بندی گذشته. اما آیا در رتبه‌بندی سال 2000 (79-80 شمسی) رتبه‌ ایران همان است که مدیر کل محترم روابط عمومی وزارت بهداشت می‌گوید؟ متأسفانه این‌طور نیست. رتبه ایران در آن فهرست، از بین 190کشور، 93 است و رتبه 123 را کشوری به نام «میکرونزی» دارد.

این از دقت نظر مسئولان محترم وزارت بهداشت. اما آقای شریفی‌مقدم عدد 123 را از کجا آورده؟ طبیعتاً تنها منبع معتبر برای تعیین رتبه ایران در بین نظام‌های سلامت دنیا، سازمان جهانی بهداشت است که اساساً دیگر این رتبه‌بندی را به رسمیت نمی‌شناسد.

یک وب‌سایت که توسط یک محقق ژاپنی اداره می‌شود (dataranking. com) در زمینه رتبه‌بندی اقتصادی- اجتماعی وجود دارد که آمارهای سازمان‌های جهانی در مورد همه کشورها را جمع‌آوری می‌کند. در این وب‌سایت، رتبه ایران در زمینه «خدمات پرستاری» 123 ذکر شده که البته آن هم مربوط به سال 2004 است! در این وب‌سایت هم تنها عددی که رتبه نظام سلامت ایران را در بین کشورها نشان می‌دهد، همان 93 است.

حالا گذشته از اینها فکر می‌کنید قضیه رتبه‌بندی سلامت ایران در دنیا به همین ماجرا ختم می‌شود؟ لطفاً فقط سرخط همین چند خبر را هم نگاه کنید و دیگر خلاص:

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: طی دو سال گذشته در بخش سلامت رتبه ‌١١٢ را بین ‌١٩٠ کشور کسب کردیم که این رتبه با مسائل اعتقادی ما همخوانی ندارد و هدف‌گذاری شده تا این رتبه به ‌٥٦ ارتقا یابد. (ایسنا- 11/2/86)

طبق اعلام مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ایران رتبه‌ ‌٥٨ خدمات بهداشتی ـ درمانی را در میان ‌٢٠٠ کشور دنیا کسب کرد. (ایسنا- 4/4/84)

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در‌خصوص وضعیت سلامت مردم گفت: مسلم است از نظر دسترسی به امکانات و خدمات سلامتی، جایگاه خوبی را نداریم و ایران در این زمینه «تقریباً در رتبه 100 جهان» قرار دارد و این جای بسی تأسف است. (ایسنا- 17/1/83)

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 17845

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =