صف‌آرایی دو وزیر کشاورزی دو دولت‌ محمود احمدی‌نژاد تبدیل به یک چالش جنجالی در وزارتخانه کم سر و صدای جهاد کشاورزی شده است.

کامران ملک پور: محمدرضا اسکندری، وزیر کشاورزی دولت نهم در تلاش است تا معاون فعلی خود در سازمان اقتصادی کوثر را بر صندلی ریاست نظام دامپزشکی ابقا کند.
در مقابل صادق جلیلیان، وزیر فعلی جهادکشاورزی به صراحت عقیده خود را مبنی بر لزوم جابه‌جایی رییس نظام دامپزشکی عنوان کرده است، هرچند تلاش‌ها برای به کرسی نشاندن نظر وزیر قبلی در این زمینه ادامه دارد و حتی گفته می‌شود که پای محمود احمدی‌نژاد نیز به موضوع کشیده است.
یک‌ماه از زمانی که شورای مرکزی دامپزشکی سه منتخب خود را به وزیر معرفی کرده گذشته اما هنوز رییس نظام دامپزشکی انتخاب نشده است.
وزیر جهادکشاورزی نامه محمدآقامیری، رییس فعلی نظام دامپزشکی که سه برگزیده شورای مرکزی از جمله خودش را جهت انتخاب به وی معرفی کرده برخلاف عرف معمول سازمان دامپزشکی برگردانده است.
خلیلیان در حاشیه این نامه خطاب به محسن دستور، رییس سازمان دامپزشکی نوشته که لازم است فردی تمام‌وقت و با سابقه، ریاست این سازمان را برعهده گیرد. منابع مطلع معتقدند که نظر وزیر بر محمدحسین انصاری‌فرد، سخنگو و مدیرکل سابق روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی است.
پیش از این وزارت جهادکشاورزی تمایلی به علنی کردن اختلاف وزیر فعلی و پیشین نداشت. مدیران این وزارتخانه همواره سعی داشتند که از اظهارنظر درباره این موضوع خودداری کنند اما اکنون وضع به‌گونه‌ای پیش‌رفته که جای انکار باقی نمانده است.
نظام دامپزشکی در ظاهر تشکلی غیردولتی است. اعضای شورای مرکزی این تشکل از هشت عضو انتخابی دولت و 9نفر انتخابی اعضا تشکیل می‌شود.
رییس هم باید از بین این 17نفر انتخاب شود. اعضای شورای مرکزی سه نفر را از بین خود به وزیر جهادکشاورزی معرفی می‌کنند و وی فرد منتخب خود را به رییس‌جمهور معرفی می‌کند تا حکم رسمی ریاست برایش صادر شود. در حال حاضر محمدرضا اسکندری، وزیر سابق جهادکشاورزی محمود احمدی‌نژاد ریاست سازمان اقتصادی کوثر را برعهده دارد. معاون وی در این سازمان برعهده محمد آقامیری است. همان فردی که همزمان رییس نظام دامپزشکی نیز هست.
 
سوابق آقامیری، (رییس فعلی)
محمد آقامیری را باید در گروه جوان‌هایی که در ابتدای دولت نهم خوش درخشیدند اما به تدریج ستاره بخت آنها افول کرد، قرار داد. در ردیف افرادی همچون مهرداد بذرپاش و طیفی از مشاوران جوان رییس‌جمهور.
آقامیری که دکترای دامپزشکی دارد تا پیش از روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد چندان فعالیتی در حوزه دامپزشکی نداشت. با آغاز کار دولت نهم وی به عنوان نماینده وزیر جهادکشاورزی به شورای مرکزی نظام دامپزشکی معرفی شد. مدتی بعد و برخلاف روال دوره‌های قبل که سه منتخب از بین انتخابی‌ها جهت ریاست معرفی می‌شد. او به عنوان گزینه اول به محمدرضا اسکندری معرفی شد. از ابتدا نیز مشخص بود که بخت با دو نفر دیگر یار نیست و این‌گونه آقامیری رییس انتصابی بزرگترین تشکل غیردولتی دامپزشکی کشور شد. اندکی بعد آقامیری سمتی نامرتبط با سابقه کاری و رشته تحصیلی را همزمان عهده‌دار شد. بازرس ویژه اقتصادی رییس‌جمهوری عنوانی بود که هرچند مسوولیت‌های زیادی را بر دوش آقامیری گذاشت، اما انتقادهای بسیاری را روانه دولت کرد. داوود دانش‌جعفری اولین وزیر اقتصاد دولت نهم در مراسم تودیع پرحاشیه‌اش آقامیری را نشانه گرفت.
این انتقاد در کمتر از چند ساعت نتیجه داد و آقامیری همان روز از بازرسی اقتصادی کنار گذاشته شد. او بعدها مدعی شد که تجربیات اقتصادی خوبی داشته و به همین دلیل برای این سمت انتخاب شده بود اما از توضیح بیشتر در این زمینه خودداری کرد. آقامیری از آن زمان به‌عنوان کارمند در نهاد ریاست جمهوری حضور داشته است. عملکرد پنج ساله وی در نظام دامپزشکی که همزمان با ریاست سه رییس سازمان دامپزشکی همراه بوده، نشان داده است که وی چندان سر تفاهم و سازش ندارد.
در واقع آقامیری موجب شده تا رقبایت دائمی بین دو نهاد دامپزشکی یک وزارتخانه وجود داشته باشد. این موضوع یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که گفته می‌شود وزیر بر عدم انتخاب آقامیری بر روی آن پافشاری کرده است.
این دامپزشک دولتی در عین حال پس از آغاز به کار دولت و رفتن محمدرضا اسکندری به سازمان اقتصادی کوثر، به این مجموعه رفت و معاونت وی را عهده‌دار شد. در واقع تا پیش از این محمد آقامیری از یک سو نماینده خلیلیان در نظام دامپزشکی و به تبع آن رییس این سازمان بوده و در همین حال معاون وزیر قبلی.
 
انتخابات پرابهام
آخر بهمن سال گذشته انتخابات چهارمین دوره شورای مرکزی نظام دامپزشکی برگزار شد. قبل و بعد از این انتخابات حرف و حدیث‌های در مورد نحوه برگزاری و نتایج آن وجود داشت. یکی از نکات جالب در این انتخابات امتناع محسن دستور، رییس سازمان دامپزشکی از حضور در جمع اعضای هیات نظارت بر انتخابات بود. عباسعلی مطلبی، رییس سابق سازمان دامپزشکی نیز که در دوره قبلی بیشترین آرا را کسب کرده بود به همراه مهدی خلج، معاون سابق این سازمان از شرکت در انتخابات انصراف دادند. مطلبی در نامه‌ای نسبت به برخی رویه‌های اجرایی در تدارک برگزاری انتخابات انتقاداتی را مطرح کرد.
پس از برگزاری انتخابات افرادی همچون محمد لطفی‌زاده رییس مرکز مجازی پژوهش راهبردی دامپزشکی در نامه ای اشکالاتی را متوجه روند برگزاری انتخاب کرد و نحوه گزینش نمایندگان استانی را با تأمل جدی روبه‌رو داشت. نامه تند و انتقادآمیز احمد مجیدی، معاون قبلی آقامیری در نظام دامپزشکی خطاب به خلیلیان که در آن پیش‌بینی شده بود «با تفکر فعلی و حاکم بر سازمان نظام دامپزشکی مطمئن باشید وزارتخانه در آینده دچار چالش خواهد شد» هم از حاشیه‌های جالب انتخابات بود.
هرچند به ظاهر برای انتخاب نه عضو انتخابی شورای مرکزی نظام پزشکی روال قانونی طی شده اما هنوز هم ابهام بسیاری در این زمینه وجود دارد. این موضوعی است که اکنون حتی برخی اعضای انتخابی این مجموعه هم آن را مورد تایید قرار داده‌اند به نظر می‌رسد در صورت ادامه پافشاری مبنی بر عدم انتخاب فردی دیگر به عنوان رییس این موضوع نیز جایگاه ویژه‌ای در این رقابت‌ پیدا کند.
عباس عباسی، معاون سابق نظام دامپزشکی در این‌باره به خبرآنلاین می‌گوید: "طبق قانون انتخابات باید یک سال قبل انجام می‌شد اما گروهی که اکنون انتخاب شده‌اند برای عملی شدن نظرات شخص این موضوع را به تعویق انداخته‌اند."
این عضو مستعفی شورای مرکزی نظام دامپزشکی در این‌باره می‌افزاید: "گروه فعلی برای آنکه جایگاه خود را از انتصابی به انتخابی تغییر دهد اقدام به تعویض آیین‌نامه انتخابات شوراهای استانی کرده‌اند." او با یادآوری این نکته که انتخابات تا زمان تایید آیین‌نامه جدید به تعویق افتاده است یادآور می‌شود:"حکم ریاست آقامیری که در مهرماه سال 85 صادر شده یک سال قبل منقضی شده اما از آنجایی که هدف ابقا بوده همه این کارها انجام شده است و او هنوز بر صندلی ریاست با حکم آن زمان تکیه داده است."
 
گذشته از این، کارشناسان امر معتقدند، برای انجام چیدمان یک دست حتی برخلاف ماده 18 قانون تاسیس سازمان اقدام به تجمیع انتخابات در همه استان‌ها کردند که در واقع خلاف بوده است. این از جمله مطالبی است که به هیات نظارت هم ارجاع داده شده بود که براساس آن انتخابات باطل است اما روابط ویژه رییس فعلی موجب شد که این اعتراضات کارساز نشود. 
 
سایر کاندیداها
نحوه چیدمان افرادی معرفی شده به وزیر جهاد کشاورزی طوری بوده که دو نفر بعدی شانسی برای انتخاب نداشته باشند. آنها نه تنها برای صادق خلیلیان ناشناس بوده‌اند که از خود آقامیری درخواست کرده تا سوابق کاری‌شان را برایش ارسال کنند بلکه شاغلان دولتی دامپزشکی هم آنها را نمی‌شناسند. جمشید رزم‌یار که پیش از این مدتی کوتاه معاون آقای میری بوده به عنوان کاندیدای دوم به وزیر معرفی شده و احمدرضا تابع بردبار هم کارمند نظام دامپزشکی شیراز است. اما نفر چهارم لیست فردی است که خلیلیان علاقه‌مند است تا حکم او را از احمدی‌نژاد بگیرد.
 
محمدحسین انصاری‌فر
این روزها سمت دهان‌پرکنی ندارد اما تا چند ماه قبل مدیرکل روابط عمومی و سخنگوی وزارت کشاورزی بود.
وزیر ناخواسته معزول‌اش کرد. آن روزهایی که بحث استیضاح خلیلیان داغ شده بود، انصاری‌فر در مقام دفاع از وزیر اعلام کرد که نمایندگان برای امتیازگیری در حوزه‌هایشان وزیر را زیر سوال برده‌اند. نمایندگان از استیضاح به این شرط انصراف دادند که وی از سخنگویی برود و او هم رفت. خودش معتقد است که چندان تمایلی به قبول مسوولیت ندارد. سوابق وی در حوزه دامپزشکی به کار در موسسه واکسن‌سازی رازی برمی‌گردد. در دوره قبلی شورای مرکزی نظام دامپزشکی هم به عنوان عضو انتصابی حضور داشته است. این دوره هم به گفته خودش تاکیدی نداشتند که برای ریاست کاندیدا شود اما به هر حال نامش در بین کاندیداها مطرح بوده است. محمدحسین انصاری‌فر به جهت برادر معروف فوتبالیستش و همین طور انتشار یک هفته‌نامه ورزشی در این حوزه نیز فرد شناخته‌شده‌ای محسوب می‌شود او بیشتر به عنوان فردی محافظه‌کار شناخته شده است و به نظر می‌رسد حضورش در این رقابت پرماجرا غیرعمدی باشد. جالب آنکه انصاری‌فر تا پیش از این با حکم محمدرضا اسکندری در شورای مرکزی حضور داشته است.
هر چند براساس تبصره اول ماده 7 قانون سازمان نظام دامپزشکی شورای مرکزی موظف است در صورت عدم تایید رییس‌جمهور نسبت به معرفی سه نفر دیگر اقدام کند اما رییس فعلی و حامیانش معتقدند این موضوع هنوز توسط رییس جمهور اعلام نشده و کماکان شانس برای انتخاب آقامیری وجود دارد. هر چند صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی معتقد است که بایداز گزینه های بهتری برای ریاست نظام دامپزشکی استفاده کرد اما با این وجود گروه مقابل سعی دارند با اعمال فشار از سوی کمیسیون کشاورزی مجلس، وی را از این تصمیم منصرف کنند تا شاید رییس قبلی ابقا شود.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 179275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =