رییس کل بیمه مرکزی در رابطه با افزایش قیمت خودرو پس از اعمال تعرفه های جدید بیمه توضیح می دهد.

هنوز تعرفه های جدید بیمه پس از اعلام دیه 90 میلیونی به طور رسمی اعلام نشده بود که گمانه زنی هایی مبنی بر افزایش قیمت خودرو پس از اعمال تعرفه های جدید صورت گرفت. گمانه زنی هایی که پس از به اجرا در آمدن تعرفه های جدید بیمه ابعاد گسترده تری به خود گرفت. موضوعی که رئيس كل بيمه مركزي ايران آن را تایید نمی کند و می گوید خودرو سازان تحت هیچ شرایطی حق ندارند به بهانه افزایش تعرفه های جدید بیمه، قیمت محصولات خود را افزایش دهند. سيد محمد كريمي، رئيس كل بيمه مركزي ايران که به منظور بازدید از نمایشگاه مطبوعات دقایقی در غرفه خبرآنلاین حضور پیدا کرد به سوالاتی در رابطه با افزایش قیمت خودرو پس از افزایش تعرفه های بیمه پاسخ داد. متن کامل این گفت و گو را در ادامه خواهید خواند:

با توجه به افزایش قیمت دیه که اجرای آن هم اخیرا ابلاغ شده است و به دنبال آن افزایش تعرفه های بیمه، گمانه زنی هایی در رابطه با افزایش قیمت خودرو به وجود آمده است. در این رابطه توضیح می دهید؟
قوه قضاییه و وزارت دادگستری نرخ جدید بیمه را اعلام کرد و ما هم آن را به شرکت های بیمه ای اعلام کردیم. بر اساس این ابلاغیه از تاریخ اول آبان سال جاری شرکت های بیمه موظف هستند تعرفه های جدید را اعمال کنند. این رقم هیچ وقت جز قیمت اتومبیل نبوده است که در حال حاضر شرکت های خودرو ساز بخواهند از این موضوع استفاده کنند. همیشه خریدار اتومبیل بیمه را خودش انجام می دهد.
به هر حال اتومبیل صفر هم که خریداری شود باید بیمه داشته باشد و این مساله هم وجود دارد که پول بیمه از خریدار گرفته می شود. این موضوع را قبول ندارید؟
اصلا ما تایید نمی کنیم اینطور باشد. ممکن است خریدار اتومبیل قصد داشته باشد با شرکت های بیمه به غیر از شرکت هایی که سازنده خودرو به آنان پیشنهاد می دهد، خودروی خود را بیمه کند.
اما در حال حاضر خودرو هایی که از نمایندگی ها خریداری می شود همگی دارای بیمه نامه هستند و طبیعی است که پول این بیمه هم باید گرفته شود؟
ما تایید نمی کنیم. البته ما قبول داریم خودرو به محض اینکه می خواهد از کارخانه حرکت کند باید بیمه باشد اما بیمه گذار می تواند از هر شرکت باشد. اینکه خودرو سازان بخواهند انحصاری در این رابطه عمل کنند ما تحت هیچ شرایطی تایید نمی کنیم. در واقع اجازه هم نمی دهیم چنین کاری صورت بگیرد. بر همین اساس هم هیچ ربطی به قیمت خودرو ندارد.
بنا براین شما تایید نمی کنید که شرکت های خودرو سازی به بهانه افزایش تعرفه های بیمه، قیمت خودرو را افزایش دهند؟
اصلا تایید نمی کنیم. مسئولیت رسیدگی به این موضوع سازمان حمایت است و به ما ارتباطی ندارد اما خودرو سازان موظف هستند قیمت خود را بر اساس قیمت های متداول و با تایید نظر سازمان حمایت عرضه کنند.

 از این بحث اگر بگذریم تعرفه های بیمه هم افزایش پیدا کرده که یک سری نارضایتی ها را هم به همراه داشته است. در این رابطه تحلیل شما چیست؟
یک منطقی هست و آنهم اینکه خدای نکرده اگر برای فردی اتفاقی بیافتد شرکت بیمه باید رقم های میلیونی زیادی پرداخت کند. چطور می شود یک نفر برای خرید خودرو 8 میلیون، 10 میلیون، 50 میلیون تومان می تواند پرداخت کند ولی برای 400 تا 500 هزار تومان پول ندارد. این منطق واقعا درست نیست. تازه ما تاکید کردیم که به صورت قسطی پرداخت کنند و یا اینکه اگر سال گذشته دچار آُیب نشده بود حتما تخفیف های بیشتر بیمه گذار را بهره مند کنند. مثال دیگر را در رابطه با موتور سیکلت باید مطرح کنم. فرض کنید یک جوان سوار بر این وسیله نقیله است که قیمت آن در نهایت یک میلیون تومان است. چطور یک میلیون تومان می شود پرداخت کرد اما 80 هزار تومان برای بیمه یک ساله رقم زیادی به حساب می آید؟
تسهیلات بیشتری هم گویا برای موتور سواران در نظر گرفته شده است؟
با بیمه ایران هماهنگ کرده ایم که از تاریخ 10 آبان کلیه موتور سیکلت سواران می توانند با 20 درصد تخفیف بیمه شوند. همچنین به شیوه قسطی هم بعد از تخفیف می توانند پرداخت کنند و اگر هم مشمول جریمه هستند که قبلا جریمه نکرده اند می توانند جریمه خود را 10 ماه دیگر پرداخت کنند. یعنی ملاحضه بفرمایید صنعت بیمه هر گونه امتیازی را برای بیمه گذاران قرار داده است که بتوانند از امکانات بیشتری برخوردار باشند.
قبول دارید در حال حاضر با وجود تمامی این امتیازات، وسایل نقلیه بسیاری، بدون بیمه در شهر تردد دارند؟
دقیقا همینطور است و بسیاری از خودرو های ما فاقد بیمه هستند. شرکت بیمه هم قصد دارد تا مردم را تشویق کند و خودرو های خودشان را بیمه کنند. 400، 500 هزار تومانی که بابت بیمه پرداخت می شود به حساب دولت نمی رود و در واقع یک صندوق خیریه است که همه کمک می کنیم اگر حادثه ای برای کسی پیش آمد، از آن بهره مند شوند.

/39/39


 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 181204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۹
    3 1
    جناب رئيس كل شما كه نميتوانيد كنترل كنيد چرا اينقدر حرف ميزنيد 21/6/90 يك دستگاه 206v9 به قيمت 19700000تومان نقد و تحويل 30 روزه خريدم بعد از چند روز نمايندگي 5035 ايران خودرو كه در آن ثبت نام كرده بودم تماس گرفت و مبلغ 180000تومان بابت افزايش بيمه طلب كرد و گفت در صورت عدم واريز مبلغ ثبت سند نمي شود و پول را گرفت .حالا اگر حرف شما بعنوان رئيس كل بيمه مركزي جايي خريدار داره لطفاً دستور بفرمايئد پول اضافه اي را كه گرفتند پس دهند .!
  • حسین حسین زاده IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۹
    2 0
    با سلام واقعا برای مسئولین متاسفیم که نزدیک به ده روز است در انواع رسانه های دیداری و شنیداری در این مورد صحبت میکنند دریغ از یک مورد اجرایی...بنده اواخر شهریور با 10 میلیون پیش پرداخت تندر 90 ای2 فول تحویل آبانماه در ایران خودرو با کد نمایندگی 2218 ثبت نام کردم و 26 مهرماه دعوتنامه آمد و مابقی پول را پرداخت کردم و مقرر شد اوایل آبان خودرو تحویل بگیرم اما 2 آبان از ایران خودرو تماس گرفتند و گفتند باید 184300 تومان بابت مابه التفاوت بیمه پرداخت کنی و گرنه سند صادر نمیشود و ماشین تحویل نمی دهند بنده به اجبار این پول را در 2 آبان پرداخت کردم ولی هنوز هم از خودرو خبری نیست .حالا هی شعار بدید که نباید پول اضافه از مردم بگیرید .بیچاره مردم.
  • بدون نام IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۹
    2 0
    آقای رئیس اینو می دونستید ماشین را فقط یک با ر می خرند ولی بیمه چی؟
  • متاسف SE ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۱
    0 0
    منظور این یارو رئیسه اینه که حالا که همه جا به مردم فشار میارن چرا ما نیاریم. شما هم بفرما...........
  • بدون نام IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    0 0
    چي بگم !؟ بگم آقاي رئيس ..........كه نظرم را نمي گذاريد . بگم كه كسي تره هم براي اين حرفها خرد نمي كنه .كه مي گيد اصلا بگو خدا نيست ! از من كه 183400 تومن گرفتن بابت بيمه خيلي راحت هم گرفتن من هم چون بازاري هستم تلافي اش را سر مردم در بيچاره در خواهم آورد چون مجبورهستم . جدا متاسفم
  • بدون نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    0 0
    شما گفتید خودرو سازان گوش کردند با اجازه شما هر ماشین تولید داخل 200هزار تومان نا قابل گران شد.به نظر من اصلا مصاحبه نکنید بهتره آقای رئیس
  • بدون نام IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
    0 0
    میخوام از آقای کریمی رئیس بیمه مرکزی بپرسم که چرا تعاونی مصرف بیمه مرکزی را منحل کرده و بچه های که چندین سال در آنجا زحمت کشیدن الان اخراج و بیکار هستن بنده متاسفم با این ریاست این اقای کریمی که اصلا به این موضوع رسیدگی نمیکنه؟؟؟