علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه پس از دیدار و گفت‌وگو با الحاجی مؤمنی وزیر خارجه غنا در نشست خبری مشترک ضمن تشریح مذاکراتش با همتای غنایی، به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره نامه طرف آمریکایی به ایران که در پی آن نیز جمهوری اسلامی نامه‌ اعتراض‌آمیزی برای آمریکایی‌ها ارسال کرده، گفت: ما یادداشتی از آمریکایی‌ها دریافت کردیم که در آن مطالبی متناقض و مثل همیشه بی‌پایه و اساس بود و از طرفی ابراز علاقه برای اینکه بنشینیم و با هم صحبت کنیم، چیز مهمی نیست پاسخ آن داده شد. وی همچنین گفت:نامه‌های متعددی را به همتایان خود و همچنین به مسئولان برخی نهادهای بین‌المللی نوشتم که در آن به‌صورت حقوقی به آخرین سناریوی آمریکا اشاره کردم.  ما موضوعی را که اخیراً آمریکایی‌ها به راه انداخته‌اند، از دو منظر می‌نگریم، یکی از منظر سیاسی و دیگری از منظر حقوقی.
رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: بر اساس جنبه حقوقی این موضوع و با توجه به کنوانسیون‌های مختلف بین‌المللی که در این زمینه وجود دارد و ما نیز عضو آن هستیم نخواهیم گذاشت که آمریکایی‌ها بخواهند از مجرای حقوقی این دسیسه را به پیش ببرند.
صالحی ادامه داد: آمریکایی‌ها به‌دنبال این هدف هستند و ما از نظر حقوقی این موضوع را از مجرای خود پیگیری می‌کنیم.
صالحی درباره سفرش به لیبی اظهار داشت: از ابتدای قیام لیبی با مردم و انقلابیون این کشور در تماس بودیم البته آن موقع ضرورتی نداشت که این مطالب را مطرح کنیم و در این ارتباط نیز مظلوم واقع شدیم.‌ در آینده‌‌ای نزدیک به لیبی سفر خواهم کرد و از نزدیک به آنها این پیروزی را تبریک می‌گویم.
اهم سخنان صالحی را به نقل از فارس در ادامه بخوانید:
  • بهتر است این موضوع (وضعیت سایت فردو )را از مسئولان سازمان انرژی اتمی بپرسید، البته بر اساس اطلاعاتی که داریم سایت فردو بخوبی پیش می‌رود و قرار شد بخش مربوط به تولید 20 درصد در این سایت مستقر شود و البته نمونه‌های سانتریفیوژهای پیشرفته به عنوان زنجیره‌های 10 و 20 تایی در آنجا مستقر شود.
  • ‌از خیلی وقت پیش برای شرکت دراجلاس استانبول دعوت شدیم. با رایزنی‌های انجام شده نظرات ما در ارتباط با بیانیه نهایی که قرار است صادر شود، منظور شده و بر اساس توصیه آقای احمدی‌نژاد قرار شد که من در این نشست شرکت کنم و امیدواریم فردا با قوت و قدرت در این نشست حضور یابیم.
  • ما به عنوان همسایه افغانستان خواستار ثبات، امنیت و صلح در این کشور هستیم و هر تلاشی که در بین کشورهای همسایه افغانستان و در جامعه بین‌المللی در جهت تحقق این امر صورت گیرد با آن تلاش‌ها همراهی می‌کنیم.
  • البته ما باید نسبت به سوء‌استفاده بدخواهان هوشیار بوده و توجه لازم را باید داشته باشیم، ما با این نیت و هدف در اجلاس استانبول شرکت می‌کنیم و امیدواریم نتیجه اجلاس در جهت منافع افغانستان باشد و این کشور رو به صلح، ثبات و امنیت با همکاری و همیاری مجموعه کشورهای همسایه حرکت کند.
  • ( در خصوص دستاوردهای سفر به دو کشور قطر و عراق) دو پیام مهم در این سفر داشتیم یکی اینکه امنیت منطقه، امنیت جمعی و تفکیک‌ناپذیری است. هیچ کشوری فکر نکند جدا از دیگر کشورها می‌تواند امنیت داشته باشد و دیگران از این امنیت برخوردار نباشند.
  • فکر می‌کنیم با توجه به شرایط منطقه و حساسیت‌های آن و اهمیتش، امنیت منطقه یک امنیت جمعی و تفکیک‌ناپذیر است.
  • پیام دوم این بود که کشورهای منطقه بایستی نسبت به دسیسه‌های بدخواهان و دشمنان منطقه هوشیار باشند. چرا که این دشمنان هیچگاه نخواسته بودند و نمی‌خواهند و نخواهند خواست که کشورهای منطقه به یکدیگر نزدیک شده و دست به دست هم دهند تا امنیت منطقه را تأمین کنند و زمینه‌های رفاه منطقه را فراهم سازند و تبادلات مردمی را تسهیل کنند.
  • ‌ متاسفانه کشورهای غربی همواره به دنبال ایجاد سناریوهای شیطنت‌آمیز برای ایجاد تفرقه و اختلاف بوده‌اند. یکی از اهداف ما در این سفرها این بود که هم خودمان و هم دوستان را توجه دهیم نسبت به این دسیسه‌ها و البته نتیجه این دو آن خواهد شد که کشورهای منطقه با همدیگر می‌توانند امنیت منطقه را تامین کنیم و با تامین امنیت منطقه صلح و ثبات را نه فقط برای منطقه بلکه زمینه‌های تحقق صلح و ثبات را در عرصه بین‌المللی از این طریق ایجاد کنیم.
17219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 181489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =