مروری بر حوادث ایران در یکشنبه 20 آذر 1390

دستگیری 34 مجرم فراری در عملیات 4 ساعته پلیس

روزنامه همشهری نوشت: عملیات 4 ساعته کارآگاهان پلیس آگاهی اصفهان برای دستگیری تبهکاران فراری و تحت تعقیب، با دستگیری 34مجرم سابقه‌دار پایان یافت.
ساعت 5:30 صبح پنجشنبه گذشته، در حالی که بسیاری از مردم اصفهان هنوز در خواب بودند، خودروهای پلیس مقابل یک خانه قدیمی مخروبه در یکی از محله‌های مرکز شهر توقف کرده و در چشم بر هم زدنی، این خانه به محاصره ماموران درآمد. طبق اطلاعاتی که پلیس از چند روز قبل به دست آورده بود، خانه موردنظر محل اختفای یک مجرم تحت تعقیب بود؛ مردی که سال‌ها پیش به اتهام سرقت مسلحانه و حمل اسلحه گرم در یکی از شهرهای جنوبی کشور دستگیر شده و به زندان افتاده بود اما مدتی بعد توانسته بود با دریافت مرخصی، از زندان فرار کند. این تبهکار فراری بعد از فرار از زندان، به اصفهان گریخته و در این شهر زندگی مخفیانه‌ای را در پیش گرفته بود و اقدام به توزیع مواد‌مخدر می‌کرد.
نیم ساعت از محاصره خانه مورد نظر گذشته بود که عملیات دستگیری مجرم تحت تعقیب شروع شد. این عملیات بخشی از عملیات گسترده دستگیری تبهکاران فراری بود که به‌صورت همزمان قرار بود در سطح شهر اصفهان اجرا شود. ماموران با دریافت دستور قضایی، مخفیانه وارد خانه قدیمی شدند و علاوه بر زندانی فراری، 7 مرد و 2 زن را که در اتاق‌های مخروبه این خانه رها شده زندگی می‌کردند، دستگیر کردند.
در همان بررسی‌های اولیه مشخص شد که تمامی افراد دستگیر شده در این خانه، مجرمانی سابقه‌دار هستند که خانه قدیمی را تبدیل به پاتوقی برای مصرف و فروش انواع مواد‌مخدر کرده‌اند. با دستگیری متهمان، از پاتوق آنها 400 گرم هروئین، اسلحه کمری و مقداری تریاک و شیشه کشف شد و همه آنها به همراه زندانی فراری به اداره آگاهی انتقال یافتند.

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان با بیان این خبر گفت: دستگیری زندانی تحت تعقیب و افرادی که در خانه قدیمی حضور داشتند، تنها عملیات صبح پنجشنبه نبود. سرهنگ حسین‌زاده ادامه داد: این طرح که «دستگیری محکومین فراری» نام داشت به‌صورت همزمان در چند نقطه دیگر از شهر اصفهان نیز اجرا شد و در جریان آن 19اکیپ ویژه از کارآگاهان پلیس آگاهی استان اصفهان شرکت داشتند.
قبل از اجرای این طرح ماموران پلیس توانسته بودند مجرمان فراری از زندان و تبهکاران تحت تعقیب پلیس را که مدت‌ها فراری بودند، در جریان تحقیقات تخصصی شناسایی کنند و بعد از شناسایی مخفیگاه 34 نفر از آنها، ساعت 6 صبح پنجشنبه، عملیات همزمان برای دستگیری این افراد شروع شد.
سرهنگ حسین‌زاده با اشاره به اینکه طرح مورد نظر تا ساعت 10صبح ادامه داشت، تصریح کرد: تمامی 34 تبهکار شناسایی شده ظرف4 ساعت دستگیر شدند که در بین آنها مجرمان تحت تعقیبی مثل سارقان منزل، کیف قاپ‌ها، سارقان موتورسیکلت، سارق مسلح و قاچاقچی مواد‌مخدر نیز حضور داشتند.  

 

فرار دزدان با سقوط از پل ناکام ماند

روزنامه جام‌جم نوشت: بعدازظهر پنجشنبه گذشته ماموران کلانتری 11 شهرستان اراک در استان مرکزی هنگام گشتزنی در خیابان دکتر حسابی 2 مرد را دیدند که در حال تخریب قفل در مغازه‌ای هستند. آنها با دیدن ماموران، سلاحی را به سمت آنها گرفته و سراسیمه با خودروی پژو متواری شدند. ماموران به تعقیب خودروی سارقان پرداختند و با اخطار از آنها خواستند خودرو را متوقف کنند. آنها بدون توجه به هشدار‌های ماموران، به فرار خود ادامه دادند که در این هنگام یک گروه دیگر از ماموران یگان امداد پلیس به مامورانی که در حال تعقیب دزدان فراری بودند، ملحق شدند تا این‌که خودروی دزدان نزدیک پل جهاد متوقف شد و 2 سرنشین از آن پیاده شده و پا به فرار گذاشتند. ماموران با محاصره محل، از متهمان خواستند تسلیم شوند اما یکی از آنها با سلاح، ماموران را تهدید کرد تا از محل دور شوند. در این هنگام مرد مسلح از روی پل به پایین پرید و دیگر همدست وی نیز قصد پریدن از پل را داشت که دستگیر شد. به این ترتیب دزد مسلح که از ناحیه هر دو پا صدمه دیده بود، خلع سلاح و دستگیر شد. دزد مصدوم به بیمارستان ولی‌عصر و همدست وی نیز به مرکز پلیس منتقل شد.
سرهنگ آقایی‌راد، جانشین فرمانده انتظامی استان مرکزی در این باره گفت: از خودروی پژوی متهمان 2 قبضه قمه و چاقو، یک عدد چراغ قوه، افشانه بی‌هوش‌کننده و مقادیری طلا و پول کشف و ضبط شد. وی تصریح کرد: در حالی که تحقیقات از یکی از سارقان آغاز شده بود، مردی با حضور در مرکز پلیس، از 2 سارق مسلح که ساعاتی پیش از خانه‌اش طلا و پول سرقت کرده بودند، شکایت کرد. در ادامه شاکی در مواجهه حضوری با مرد سارق او را شناسایی کرد. متهم در ارتباط با سرقت از خانه شاکی گفت که همراه همدستش به در خانه شاکی رفته و به محض باز شدن در با سلاح صاحبخانه را تهدید و پس از ورود به خانه مقداری طلا و 200 هزار تومان پول سرقت کرده‌اند. ساعاتی بعد از این سرقت نیز قصد دزدی از مغازه‌ای را داشته‌اند که دستگیر شده‌اند.

 

سرقت از حساب داوطلب کنکور سراسری توسط شاگرد کافی نت

روزنامه خراسان نوشت: شاگرد کافی نتی با سوء استفاده از رمز کارت عابربانک یک داوطلب ثبت نام کنکور سراسری مبالغی را سرقت کرد.
دو روز پیش یکی از شهروندان در شهرساری شکواییه ای را به پلیس فتای استان مازندران تقدیم و اعلام کرد، وقتی برای برداشت پول به حسابم مراجعه کردم دریافتم که مبالغی از حسابم کسر شده است و اکنون آمده ام تا برای شناسایی و دستگیری سارق موجودی حساب بانکی ام از پلیس کمک بطلبم. با ثبت این شکایت به دستور سرهنگ رستمی رئیس پلیس فتای استان مازندران، گروهی از کارآگاهان مامور بررسی این پرونده شدند. در آغاز تحقیقات ماموران پلیس از شاکی پرسیدند که آیا طی این مدت کارت خود را در اختیار افراد غریبه قرار داده و یا رمز آن را به کسی اعلام کرده است یا خیر؛ شاکی که مرد میانسالی بود گفت: پسرم به منظور ثبت نام به یکی از کافی نت های شهر مراجعه کرد و چون باید از طریق اینترنت پول ثبت نام را واریز می کرد من کارت عابربانکم را در اختیار او گذاشتم.
با اعلام این موضوع از سوی شاکی، کارآگاهان یقین پیدا کردند که سرنخ این سرقت در کافی نت مذکور است. لذا با راهنمایی شاکی آدرس کافی نت مزبور را به دست آوردند و به آن مراجعه کردند. ماموران در مراجعه به کافی نت، مالک کافی نت و شاگرد او را مورد بازجویی های فنی و پلیسی قرار دادند. تا آن که دریافتند در موقع ثبت نام شاگرد کافی نت در مغازه حضور داشته است، از این رو این بار تحقیقات خود را روی وی متمرکز کردند و شاگرد کافی نت که در برابر شواهد موجود هیچ راه گریزی را در پیش نمی دید، به جرم خود اعتراف کرد و گفت: در موقع حضور فرزند شاکی به منظور ثبت نام در دانشگاه به طور پنهانی مشخصات کارت عابربانک و رمز دوم آن را یادداشت کردم و چند ساعت بعد از حساب شاکی برداشت کردم و همچنین با استفاده از موجودی این حساب مبلغی را نیز صرف خرید شارژ تلفن همراه کردم و سپس این کارت های شارژ را با قیمتی پایین تر به شهروندان فروختم. با اعترافات این جوان پرونده ای در این زمینه تشکیل و متهم تحویل مقامات قضایی شد.

 

بخشش برادرکش

روزنامه شرق نوشت: والدین دو برادر که در یک درگیری یکی از آنها دیگری را به قتل رسانده بود اعلام رضایت کردند تا مرد برادرکش فقط به لحاظ جنبه عمومی جرم محاکمه شود.
هشتم فروردین سال‌جاری کلانتری یافت‌آباد متوجه شد جوانی به نام بهنام به خاطر ضربه چاقویی که به بدنش وارد شده در بیمارستان جان باخته ‌است. زمانی که ماموران به محل رسیدند پدر بهنام در آنجا حاضر بود. او گفت بهنام به دست برادرش کشته ‌شده ‌است. این مرد گفت: ما اهل شرق کشور هستیم و برای مسافرت به تهران آمده ‌بودیم و می‌خواستیم به خانه یکی از بستگانمان در منطقه یافت‌آباد برویم که محل را گم کردیم و داشتیم از مردم آدرس می‌پرسیدیم که دو پسرم دعوا کردند و محمد با چاقو ضربه‌ای به سینه پسر دیگرم زد.
ماموران با توجه به گفته‌های این مرد محمد را بازداشت کردند او هم اظهارات پدرش را تایید کرد و گفت از قتل برادرش خیلی پشیمان است. پرونده بعد از انجام تحقیقات مقدماتی با صدور کیفرخواست به شعبه 113 دادگاه کیفری ‌استان تهران فرستاده شد با توجه به اینکه خانواده مقتول اعلام گذشت کرده ‌بودند روز گذشته پرونده به لحاظ جنبه عمومی جرم مورد رسیدگی قرار گرفت. در جلسه محاکمه بعد از اینکه سیدرضایی، نماینده دادستان تهران در جایگاه حاضر شد و درخواست صدور حکم قانونی برای متهم کرد، محمد به دفاع از خودش پرداخت.
او که از کرده‌اش به‌شدت ابراز پشیمانی می‌کرد گفت: من قبول دارم برادرم را کشتم اما اصلا هدفم قتل او نبود. روز حادثه ما خیلی دنبال آدرس گشتیم و کلافه شده‌ بودیم. من و برادرم بر سر اینکه چه کسی راه را اشتباه آمده دعوا کردیم و بهنام که یک سال از من بزرگ‌تر است مرا با لیوان زد من هم خیلی عصبانی شدم و چاقویی را که دستم بود به سمت او پرت کردم اصلا هدفم این نبود که او را بکشم و فقط می‌خواستم ضربه‌ای را که به من زده‌ است تلافی کنم اما وقتی برادرم را غرق در خون دیدم ترسیدم و تازه فهمیدم چه اتفاقی افتاده‌ است.
محمد ادامه داد: بلافاصله او را به نزدیک‌ترین بیمارستان رساندیم و گفتند ضربه درست به قلبش وارد شده و دیگر نمی‌شود برای او کاری کرد. من می‌دانستم بیمارستان به ماموران خبر می‌دهد و آنها من را بازداشت می‌کنند به همین دلیل هم در بیمارستان ماندم و منتظر پلیس شدم حالا هم از کرده ‌خودم به‌شدت پشیمان هستم. این جوان در مورد روزهایی که در زندان گذارنده‌ است گفت: در تمام این مدت من در زندان به این فکر می‌کردم که چرا برادرم را کشتم و چرا خویشتنداری نکردم. در زندان خیلی ناراحتم و عذاب وجدان دارم شرایط زندان هم آنقدر برای من سخت بود که به اندازه کافی تنبیه شده و تصمیم گرفته‌ام مثل یک شهروند خوب زندگی کنم. قول می‌دهم بعد از خروج از زندان دست به خلاف نزدم و ضربه‌ای که به پدر و مادرم زدم را جبران کنم. امیدوارم هیات قضات هم این فرصت را به من بدهند و من بتوانم غمی را که روی دل پدر و مادرم گذاشتم جبران کنم.
بعد از دفاعیات متهم وکیل‌مدافع او هم در جایگاه حاضر شد و درخواست کرد هیات قضات با ملاطفت بیشتری با او برخورد کنند. سپس متهم آخرین دفاعیات خود را مطرح کرد و درنهایت هیات قضات با اعلام پایان جلسه محاکمه برای صدور رای دادگاه وارد شور شدند.

 

اعتراف دزد کابل های برق به 10 فقره سرقت

روزنامه خراسان نوشت: دزد جوانی که با قطع کردن کابل تیر برق ها در مشهد، سیم های مسی آن را به مالخران می فروخت دستگیر شد و به 10 فقره سرقت اعتراف کرد.
چندی قبل شرکت برق مشهد با تسلیم شکوائیه ای به پلیس از سرقت کابل های برق در نقاط مختلف شهر و به ویژه منطقه قاسم آباد و بولوار وکیل آباد خبر داد. در پی اعلام این شکایت و به دستور سرهنگ حسین بیدمشکی (رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی) پرونده ای در این رابطه تشکیل و برای پی گیری به اداره مبارزه با سرقت ارسال شد.با توجه به اهمیت موضوع، ماجرای سرقت کابل از تیر برق ها در دستور کار کارآگاهان قرار گرفت و آنان در مراحل اولیه تحقیقات به بررسی سوابق مجرمان سابقه دار و خریداران کابل های مسی پرداختند. در این میان نام جواد یکی از مجرمان سابقه دار توجه کارآگاهان را جلب کرد و آنان با تحقیق روی سوابق وی دریافتند که او مدتی قبل از زندان آزاد شده است، بنابراین کارآگاهان طی یک سری عملیات اطلاعاتی و پلیسی موفق شدند مخفیگاه او را در منطقه خواجه ربیع مشهد شناسایی کنند.سپس کارآگاهان پلیس آگاهی با همکاری ماموران کلانتری 25 مشهد و با کسب مجوزهای قانونی عملیات دستگیری این فرد را آغاز کردند. آنان در بازرسی از مخفیگاه این جوان 34 ساله مقادیری مواد مخدر و سیم و کابل های مسروقه کشف و متهم این پرونده را نیز دستگیر کردند.
متهم جوان که برای انجام بازجویی به پلیس آگاهی منتقل شده بود در همان مراحل اولیه تحقیقات به 10 فقره سرقت کابل از تیر برق ها اعتراف کرد و گفت: سرقت ها را به تنهایی انجام می دادم و اموال مسروقه را نیز به فردی مالخر در منطقه خواجه ربیع می فروختم.

47282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 188759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =