۰ نفر
۲۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۲

"کارگران جنسی" در ایران چنین عنوان شغلی نداریم. نهایتا "زنان خیابانی". ضمن اینکه چنین چیزی، جرم شناخته می شود. اما مدیرکل امور آسیب دیدگان بهزیستی آمار قابل تاملی درباره آنها ارائه کرده است.

به گفته حبیب الله فرید، دسته ای از کارگران جنسی، معتاد به این کار هستند. دسته ای هم به دلیل فقر و یا درآمد ناکافی، چنین کاری می کنند.

او با اشاره به تحقيقي كه اخيرا درباره تغيير الگوي كارگران جنسي در ايران منتشر شده است، گفت: بيش از 50 درصد كارگران جنسي در اين تحقيق زنان متاهل هستند و اغلب افرادي كه در اين تحقيق مورد مطالعه قرار گرفته‌اند افرادي از طبقه متوسط جامعه هستند.

فرید پیشنهاد داده است بايد به سمت ارائه خدمات جامع و توانمندسازي زنان حركت كرد و تدوين يك پروتكل براي توانمندسازي زنان ويژه و كارگران جنسي در اين زمينه الزامي است.

مدير كل امور آسيب ديدگان اجتماعي با تاكيد بر لزوم توسعه خانه‌هاي سلامت عنوان كرد: رويكرد سازمان بهزيستي بايد رويكردي فعالانه تر در بحث زنان ويژه و كارگران جنسي باشد زيرا اغلب كارگران جنسي عليرغم اينكه متقاضي دريافت كمك‌هاي سازمان بهزيستي و لوازم پيشگيري هستند، درعين حال به اين خاطر كه روسپي‌گري در كشور جرم است براي دريافت خدمات مراجعه نمي‌كنند.

پیش از این اعلام شده بود بهزیستی زنان خیابانی را در خانه های سلامت ساماندهی می کند.

گزیده ای از اظهارات فرید را به نقل از ایسنا بخوانید؛

 

- كارگران جنسي در مثلثي به سر مي‌برند كه روسپي گري، اعتياد و خشونت اضلاع آن هستند و آنان مصون از تمام اين مسائل نيستند.

- زنان ويژه در كشور به دو دسته تقسيم مي‌شوند. گروه اول صرفا به خاطر مسائل اقتصادي به اين چرخه وارد مي‌شوند و با بحث‌هاي حمايتي و توانمندسازي اقتصادي مي‌توان آنان را از اين چرخه خارج كرد.

- گروه دوم افرادي هستند كه ميزان درآمد متوسطي دارند و براي افزايش كيفيت زندگي و ماديات اين كار را انجام مي‌دهند و در مورد اين گروه انگيزه‌ها صرفا اقتصادي نيست و بايد روي تغيير نگرش‌ها و ارزش‌هاي اين افراد سرمايه گذاري كرد.

-  اين افراد در ابتدا از ميزان آسيب‌هايي كه متوجه آنان است مطلع نيستند و پس از ورود به اين چرخه در معرض مواد مخدر، ايدز، خشونت و تماس‌هاي حفاظت نشده جنسي قرار مي‌گيرند و به آسيب‌هاي اجتماعي دامن مي‌زنند.

- اعتياد جنسي در برخي از اين افراد مشاهده مي‌شود. اين افراد نياز به درمان‌هاي روانشناختي دارند زيرا كه ميزان اختلالات روان شناختي در آنان بيشتر از ساير افراد جامعه است.

- اين افراد با زنان تحت پوشش سازمان بهزيستي متفاوتند، زناني كه به سازمان بهزيستي مراجعه كرده يا ارجاع داده مي‌شوند اغلب زناني از طبقه پايين هستند كه يا متاركه كرده‌اند يا بد سرپرست هستند و همسر معتاد دارند و اغلب در معرض خشونت‌هاي خانگي قراردارند و با توانمندسازي اقتصادي مي‌توان اين افراد را از اين چرخه خارج كرد.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 189041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
    66 2
    با تشكر از اين مطلب، لطفا در مورد اين معضل اجتماعي مطالب بيشتري بنويسيد، چون ما عادت كرده‌ايم كه بسياري از اين معضلات جامعه را پنهان كنيم و واقعيت هاي جامعه را ناديده بگيريم كه نتيجه عكس و نامطلوب تر دارد. بايد به مردم آگاهي داد چون برخي از اين افراد جز آسيب ديدگان اجتماعي هستند.
  • behi IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
    25 2
    چند سال که راجب این دلایل صحبت میشه ولی این پدیده از قبل وجود داشته و الان هم هست و نمی شه پنهانش کرد . به نظر باید این کار ساماندهی بشه ......چون نمیشه اونو از بین بردش..........
  • بدون نام SE ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
    13 6
    az faghre va bas
  • سیمین IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    12 1
    چرا نظزات اینقدر کمرنگ منعکس می شود؟
  • بدون نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    13 2
    درمورد مردان تن فروش هم مطالبی بنویسید
  • ایرانی IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    2 6
    با سلام به نظر من برخی موارد وجود دارد که آمار گیری آن در صورتیکه نتایجش خلاف انتظار باشد به هیچ وجه قابل قبول نخواهد بود . موضوع روسپی گری از این مقوله است . اینکه اکثر این زنان از طبقه متوسط بوده و برای افزایش کیفیت اقتصادی به این کار میپردازند قابل قبول نیست . ممکن است باشند افرادی از طبقه متوسط یا مرفه که این کار را میکنند ولی اولا" تعدادشان کم است و ثانیا" برای موارد اقتصادی نیست . اگر هم این افراد الآن در طبقه متوسط هستند به یقین در هنگام شروع به این کار از طبقه فقیر بوده و نیاز شدید اقتصادی وادارش کرده و حالا بعد از چند سال با پولی که به دست آورده زندگی متوسطی دارد.باید در گزارشات به این موارد توجه شود.فطرت انسان و خلیفه ال... بودن اجازه نمیدهددر زمانی که تامین هستند چنین کاری بکنند
  • بدون نام IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    5 3
    بهتر بود دادگاه ها وقتی افرادی از این نوع را محاکمه میکنند اول از هر چیز برای آنها روان درمانی تجویز می گردند اگر خوب نشدند بعد مجازات و توام با روان درمانی و اگر باز ادامه دادند بعد فقط مجازات . اما متاسفانه در حال حاضر فقط مجازات های سخت اعمال می شود.
  • بدون نام IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    4 2
    ما چند تا روان پزشک متخصص در این زمینه یعنی درمان اعتیاد به روابط نامشروع جنسی داریم؟ متخصص درمان اعتیا به مواد مخدر داریم ولی در این زمینه کسی را نداریم.
  • بدون نام IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    5 2
    افزایش سطح زندگی یعنی تا چقدر ؟ این افزایش میزان ندارد؟ به چقدر می خواستند برسند؟
  • ایرانی IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    7 3
    به قول یکنفر از کاربران محترم از مردان تن فروش هم بنویسید.البته منظورم مردانی هستند که به زنان روسپی مراجعه میکنند.بسیاری از زنان روسپی به لحاظ فقر و گذران زندگی به این کار میپردازند ولی99% این قبیل مردان به خاطر لذت جنسی این کار را میکنند.اینها بسیار پست تر از زنان روسپی هستند.همچنانکه هر زنی که با مردان مختلف ارتباط جنسی دارد روسپی نام دارد هر مردی هم که با زنان مختلف ارتباط بدینگونه دارد روسپی است.مسئله اینجا است که چماق فقط بر سر زنان وارد میشود و این آقایان هرزه سپر امنیتی به خاطر مرد بودن دارند.چرا عکس سانسور شده یک مردی که دنبال زن روسپی میگردد هیچگاه چاپ نمیشود؟من یک مردم و به خاطر این اجحاف بعضا" ناراوائی که به زنان میشود در حد خودم عذر میخواهم از تمامی بانوان حتی از زنان روسپی.
  • داود پوراکبریان IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    5 1
    اگه یه ظرفیت و پتانسیل درک و فهم و هضم یک سری مشکلات مبتلا به جامعه توی فرهنگ و قانون و مجاری صحیح اعمال قانون وجود داشت که فرد دارای مشکلات روانی (به لحاظ عدم امکان طرح مشکل ) بدون واهمه و ترس و با طیب خاطر و خاطرجمعی کامل میتونس مشکل خودشو با یکی مطرح کنه و راه چاره بخاد شاید از تشدید آثار سوء دردی که داره و نهایتا از مشکلات تابعه حادتر بعدی پیشگیری میشد خیلی از جرم هایی که اتفاق میفته فرد مظلوم و مورد ستم واقع شده به دلایلی منجمله آبروداری یا ترس از عقوبت یا شماتت یا کیفردهی معکوس مظلوم بجای ظالم توسط هر شخص حقوقی یا حقیقی، حکومتی یا شخصی، بیگانه یا خودی، و ای بسا نزدیکترین و محرم رازترین شخص، از طرح اصل موضوع خودداری کرده و با ور رفتن با موضوع به تنهایی و تو دل خودش بدون امکان راهنمایی
  • داود پوراکبریان IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    3 2
    خیلی از جرم هایی که اتفاق میفته فرد مظلوم و مورد ستم واقع شده به دلایلی منجمله آبروداری یا ترس از عقوبت یا شماتت یا کیفردهی معکوس مظلوم بجای ظالم توسط هر شخص حقوقی یا حقیقی، حکومتی یا شخصی، بیگانه یا خودی، و ای بسا نزدیکترین و محرم رازترین شخص، از طرح اصل موضوع خودداری کرده و با ور رفتن با موضوع به تنهایی و تو دل خودش بدون امکان راهنمایی گرفتن از کسی یا حداقل تخلیه روانی خودش با بازگو کردن موضوع، موجب تشدید تصاعدی و مضاعف آثار منفی در اعصاب و روان مظلوم شده نهایتا به قتل یا در درجات پایینتر به از هم پاشیدن سیستم عصبی و روانی شخص و به اصطلاح روانی و دیوانه شدن وی منجر میشه اینه که علیرغم وجود مراجع قضایی ، آگاهی ، پلیس ، اورژانس اجتماعی ، روانشناس ها ، مشاوران خانواده و دهها مرجع دیگر دولتی
  • داود پوراکبریان IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    3 2
    اینه که علیرغم وجود مراجع قضایی ، آگاهی ، پلیس ، اورژانس اجتماعی ، روانشناس ها ، مشاوران خانواده و دهها مرجع دیگر دولتی و خصوصی گاها بیمار یا مظلوم چاره را در تسویه حساب شخصی وبدون استمداد از مراجع فوق میبینه به همین خاطر به نظر میرسه اگه یه ارگان با درجه اطمینان لازم و کافی به لحاظ امانتداری و محرم راز بودن و حفظ آبرو و جان و مال بیمار یا مظلوم تاسیس و با فراگیری لازم توسط رسانه های گروهی معرفی و آموزشهای لازم به شهروندان داده بشه از خیلی جنایات و فجایع و اتفاقات ناگوار و میزان جرایم و ناهنجاریها و تشدید بیماریهای روانی پیشگیری میشه
  • بدون نام IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    1 1
    مطلب خوب نوشتید دستتان درد نکنه اما چرا فقط در این مسأله بعد اجتماعی قضیه دیده شده به بعد فرهنگی و شرعی نگاهی نداشتید