آیا رزمایش جدید ارتش نشانه ای برای تغییر دکترین دفاعی ایران برای حضور در آبهای آزاد است؟

سخنان  مقامات رژیم صهیونیستی درباره نزدیک شدن زمان حمله به ایران در آبان ماه جاری کافی بود تا خیلی زود واکنش ها به این اظهارات از سوی همه طرف های غربی بیان شود و هر یک به زبانی از اشتباه بودن این اقدام سخن بگویند .  آلن ژوپه وزیر امور خارجه فرانسه  در همان روزها درباره هرگونه اقدام نظامی علیه ایران هشدار داد و لاروف روس از «پیامد های غیر قابل تصور» این اقدام سخن گفت. ایــنــجـــا 

به دنبال این اظهارات، فرمانده کل قوا در مراسم تحلیف و دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه​های افسری ارتش در سخنانی که می توان آن را تغییر دکترین دفاعی ایران در قبال تهاجم نظامی ارزیابی کرد ،در سخنان مهمی خاطرنشان کردند: «هرکس که فکر تجاوز به جمهوری اسلامی ایران، در مخیله‌اش خطور کند، باید خود را آماده دریافت سیلی‌های محکم و مشت های پولادین ارتش، سپاه و بسیج و در یک کلام، ملت بزرگ ایران کند.»  ایـنـجـــا
نکته مهم در سخنان رهبر انقلاب آنجا بود که ایشان تصریح کردند:« ملت ایران اهل تجاوز به هیچ کشور و ملتی نیست اما هرگونه تجاوز و حتی تهدید را با قدرت کامل و بگونه‌ای پاسخ خواهد داد که متعرضان و متجاوزان را از درون متلاشی کند.» این سخنان  بازتاب های فراوانی داشت و خیلی زود ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل با بیان اینکه اسرائیل تصمیمی برای انجام هر گونه عملیات نظامی (علیه ایران) نگرفته است، گفت: «جنگ، گردش و تفریح نیست. ما خواهان گردش و تفریح هستیم و نه جنگ. اسرائیل هنوز تصمیمی برای ورود به انجام هر گونه عملیات نظامی (علیه ایران) نگرفته است."
 اگر چه مقامات آمریکا  و رژیِم صهیونیستی در یک سال گذشته مکرر اعلام کرده اند که هیچ گزینه ای از روزی میز حذف نکرده اند، اما تحریم از نگاه آنان سریع ترین راه حل برای رسیدن به مقصودشان بود. تحریم نفتی ایران جدیدترین اقدام در این زمینه بود و ماریو مونتی، نخست وزیر ایتالیا، در یک نشست مطبوعاتی فاش کرد که کشورهای ذینفع در تحریم ایران، سه دور از مذاکرات در ایتالیا برگزار کرده‌اند. درست به فاصله کمتر از 48 ساعت خبر آمد که باراک اوباما رییس جمهوری ایالات متحده آمریکادر حالی که تعطیلات سال جدید  را در هاوایی سپری می کرد، قانون تحریم بانک مرکزی ایران را امضا  کرد.(ایـــنــــــجـــــــا))  
این اقدام بعد از ان انجام شد که جمهوری اسلامی ایران از برگزاری بزرگترین رزمایش خود در آبهای آزاد خبر داد.رزمایش نیروی دریایی ارتش که در حوزه عملیاتی آبهای جنوب شرق کشور از شرق تنگه هرمز تا مدار 20 درجه شمال اقیانوس هند و در حوزه اطلاعاتی نیز تا مدار 10 درجه شمالی برگزار شد. ایـــنـــجـــا
 خبری که مهم ترین نکته اش  اقدام ایران برای مسدود کردن تنگه هرمز بود. اینجا  موضوعی که پیش از این هر گاه موضوع حمله نظامی به ایران مطرح می شد ، بستن تنگه هرمز یکی از محتمل ترین اقدامات  از سوی ایران بیان می شد.
 تنگه هرمز که  روزانه دو میلیون بشکه نفت از آن عبور می کند ودر کل17 درصد نیاز روزانه دنیا به نفت  مربوط به  آن است، خیلی زود  واکنش  غربی ها را  موجب شد.آن گونه که رویترز به نقل از نشنال پست کانادا ایران نوشت:«ایران در مواجهه با خطر افزایش تهدیدهای نفتی، بازی ای را شروع کرده است »
از سوی دیگر روزنامه انگلیسی تایمز تهدید ایران به بستن تنگه هرمز را جدی ارزیابی کرد و نوشت: چالش اصلی اقتصاد انگلیس در سال جدید میلادی بیش از پیش از آن که مربوط به حوزه یورو باشد، ریشه در تنگه هرمز دارد. یک سوم کل نفت تولیدی جهان از این تنگه واقع در خلیج فارس می گذرد. از این رو بستن تنگه می تواند اقتصاد جهان را خفه کند. نگرانی ناشی از این تهدید باعث افزایش چشمگیر بهای نفت در بازارهای جهانی شده است و برای اقتصاد ملتهب جهانی هیچ چیز، زیانبارتر از این نیست. اینجا
 ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم چند روز بعد با اشاره به تهدید ایران به بستن تنگه هرمز در صورت تحریم صادرات نفت ایران گفت:«به تازگی شاهد رفتار غیرمنطقی‌ای از ایران بوده‌ایم.»
اظهاراتی که با پاسخ جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران ایران مواجه شد و سردار سلامی گفت« ایران برای اعمال استراتژی‌های دفاعی خود از هیچ کشوری اجازه نمی‌گیرد.» اینجا
 در دیگر سو رزمایش ارتش هم خود تحلیل های  متفاوت مقامات غربی همراه بود . وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در اظهاراتی  مدعی شد که اقدام نیروی دریایی ارتش ایران برای انجام آزمایش‌های موشکی، منعکس‌کننده وضعیت دشوار ایران بر اثر تشدید تحریم‌ها توسط جامعه بین‌المللی است.
وزارت امور خارجه فرانسه نیز در اظهاراتی، از آزمایش‌های موشکی در رزمایش اخیر نیروی دریایی کشورمان ابراز نگرانی کرد و یادآور شد که مسیر ترانزیت نفت باید باز بماند.» اظهاراتی که نشان می دهد نگرانی از بسته شدن تنگه هرمز اروپائیان بحران زده را بیشتر نگران می کند.
آزمایش چند موشک جدید از جمله محراب و اژدر "PT 47" در این میان بازتاب های فراوانی داشت. آنجا که در نهمین روز از این رزمایش، پروژه جدید موشکی نیروی دریایی ارتش با نام "محراب" از روی ناوچه‌ موشک‌انداز کلاس پیکان "گرز" برای نخستین‌ بار آزمایش شد.
یکی از نکات قابل توجه این رزمایش، انجام دو عملیات واقعی از سوی نیروی دریایی ارتش در حین انجام رزمایش بود که در یک مورد، یک فروند نفتکش عربستانی توسط یگان‌های نیروی دریایی ارتش کشورمان، از چنگ قایق‌های ناشناس نجات یافت و در مورد دوم، یک بالگرد فرامنطقه‌ای مجبور به ترک منطقه رزمایش شد.
پایان رزمایش ارتش ایران یک پیام مشخص دارد. تغییردکترین دفاعی ایران و اکتفا نکردن به دفاع  سرزمینی.
 
/17212
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    5 5
    بابا کی گفته ما تنگه هرمز را میبندیم .اگه ما رو تحریم کردند ما هم به اندازه پول نفتمون مالیات بر تردد نفت از تنگه هرمز وضع میکنیم بحاله مگه نه