ایسنا نوشت:

بازار سياه ارز در جوار بازار سياه سكه در مكان بازار بزرگ تهران برپا شده است و مشتريان سكه را لحظه به لحظه به سوي خود جذب مي‌كند؛ دلالان دلار با صداي بلند به سان هندوانه فروشان خياباني مي‌پرسيدند كه چه كسي هزار دلار مي‌خواهد؟ چه كسي دو هزار دلار مي‌خواهد؟

كساني كه دسته هزار يا دو هزار دلاري مي‌فروشند پول را از مشتري و به صورت تراول دريافت مي‌كنند؛ شرط فروش دلار و سكه برخي فروشندگان دلار و سكه اين است كه مشتري فقط تراول دهد! كساني كه بيش از اين مبالغ دلار سياه معامله مي‌كنند همچنان دستگاه سيار پوز (كارت‌خوان) را به دنبال خود به اين سو و آن سو در بازار بزرگ مي‌كشند.

نوسان نرخ دلار خبر تازه و عجيبي نيست اما بازار سياه آن روز به روز داغ‌تر و پر طرفدارتر مي‌شود گويي كار برخي دلار خريدن و كار برخي دستفروشي دلار شده است و اين تجارت رنگ پايان ندارد؛ حال آن‌كه براي كنترل بازار ارز بانك مركزي نه‌تنها بايد بازار را كنترل كند بلكه بايد فكري نيز به حال بازار مكاره حاصل شده از سياست‌هاي موجود كند.

روز گذشته دلار در بازار سياه در فضاي رقابتي، با اختلاف قيمت دو تومان و با نرخ هزار و 595 و هزار و 597 تومان معامله و سكه تمام با نرخ 614 هزار تومان و نيم سكه با قيمت 300 هزار تومان عرضه مي‌شد.

اعلام بانك مركزي مبني بر اين‌كه نرخ دلار از سوي صرافان بايد 1400 تومان باشد، نه تنها تاثيري بر بازار نداشته بلكه باعث روند افزايشي نرخ دلار شد.

دلار‌هاي نو و بر اساس شماره سريال منظم، نشان از تزريقات اخير بانك مركزي به بازار داشت اما گويا اين عرضه ديرهنگام تاثيري بر اوضاع بازار نداشته و به نوعي جو رواني برخلاف انتظار بانك مركزي كه با اعلام قيمت 1400 تومان قصد كنترل آن را داشت، برعكس عمل كرده و با مشاهده نبود دلار 1400 توماني، تقاضا براي آن افزايش قيمت هم افزايش يافت. از سوي ديگر فيلتر شدن يكي از سايت‌هاي اطلاع‌رساني قيمت ارز بوده كه باعث مراجعه حضوري مردم مراكز عرضه ارز شده بود، بر تشنج فضا افزوده است چرا كه ظاهرا ديگر نرخي براي دلار نمي‌توان مشخص كرد.

در روز پنج‌شنبه تقاضا براي دلار به قدري فراوان بود كه بسياري از صرافان و عرضه كنندگان فقط به عرضه 100 هزار دلار به بالا مي‌پرداختند و كساني كه قصد خريد رقم‌هاي كمتر مثلا 10 يا 20 هزار دلار داشتند، به سختي بايد آن را تهيه مي‌كردند و همچنين به خريد رقم‌هاي بالاتري در حدود 1625 تومان مي‌پرداختند.

همچنين در اين روز سكه طرح قديم 632 هزار تومان، سكه طرح جديد 617 هزار تومان، نيم سكه 301 هزار تومان، ربع سكه 152 هزار تومان و سكه گرمي 78 هزار تومان معامله شد.

بر اين اساس هر گرم طلاي 18 عيار 59 هزار و 910 تومان، هر مثقال طلاي 18 عيار 276 هزار و 60 تومان و هر مثقال طلاي 17 عيار 259 هزار و 500 تومان عرضه شد.

همچنين هر دلار آمريكا هزار و 598 تومان، هر يورو دو هزار و 130 تومان و هر پوند دو هزار و 630 تومان معامله شد درحالي كه نرخ دولتي دلار 11 هزار و 195 ريال، يورو 14 هزار و 464 ريال و پوند 17 هزار و 502 ريال بود.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    1 0
    کاش سایتی و... بود تا مردم برای اینگونه مشکلات راه حل میگفتند
  • بدون نام IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    3 0
    آخر به بانک مرکزی که دلارهای خودر را با قیمت نزدیک به بازار آزاد آب میکند چه باید گفت؟ این پول ها را برای چه جمع میکنند؟ برای تامین کسری بودجه؟ یا هزینه نامزدهای انتخابات؟ چرا دلار را با قیمت رسمی به بازار تزریق نمیکنند؟