مهر نوشت:

موسسه جهانی نام‌های اینترنتی برای پذیرش درخواست دامنه های جدید اینترنتی زمان 80 روزه ای را اعلام کرده و براین اساس سازمان فناوری اطلاعات ایران از دستگاههای دولتی و خصوصی برای ثبت نام دامنه سطح بالای مورد تقاضا دعوت به عمل آورده است.

به گزارش خبرنگار مهر، ثبت دامنه های اینترنتی برای سومین بار است که در تاریخ اینترنت اتفاق می افتد و براین اساس سازمان نظارت بر نام ها و ارقام اینترنت (آیکان) به پذیرش پسوندهای اینترنتی جدید در گروه پسوندهای عمومی (TOP LEVEL DOMAIN) یا (TLD) از 12 ژانویه 2012 مقارن با 22 دی ماه 1390 و پایان آن 12 آوریل مقارن با 23 فروردین 1391 اقدام خواهد کرد.
این یک برنامه جهانی است و هر شخص و هر سازمانی در جهان می تواند برای درخواست نام TLD درخواست دهد و تنها موضوعی که برروی آن حساسیت وجود دارد این است که نام های مورد درخواست، اسامی ملی، فرهنگی و مشاهیر و دیگر موارد نباشد.

ثبت دامنه های اینترنتی پس از 9 سال
آخرین باری که اجازه ثبت نام دامنه سطح بالا از سوی آیکان داده شد، مربوط به سال 2003 بود که 22 نام به غیر از نام‌های کشوری را شامل می‌شد. اما درحال حاضر و پس از گذشت 9 سال از ثبت پسوندهای اینترنتی، این بار پیش بینی می شود که 1000 متقاضی پسوند تجاری و 500 متقاضی پسوند عمومی و جغرافیایی از کشورهای مختلف برای ثبت نام‌های دامنه سطح بالا با یکدیگر به رقابت بپردازند.

ثبت‌نام متقاضیان از طریق تکمیل فرم‌های اینترنتی خواهد بود و هزینه ثبت هر TLD جدید 185 هزار دلار آمریکا است که باید به موسسه آیکان پرداخت شود تا هرمتقاضی طی مراحل ثبت‌نام ملزم به ارائه مستنداتی در مورد اثبات توان مالی و توان فنی و مدیریتی برای TLD جدید است.

درخواست ایران برای ثبت نام پسوند "دات ایران"
 درگذشته با توجه به توسعه اعداد و نامها در فضای اینترنت، تصمیم به ثبت نام دامنه های سطح بالا (پسوندهایی چون دات کام و دات آی آر) در دفاتر ثبت دامنه گرفته می شد و در این راستا موسسه بین المللی آیکان برای مدیریت منابع اینترنت در سال 1998 ثبت شد؛ این موسسه دفاتر ثبت اصلی را ایجاد کرد که نام دامنه‌ سطح بالا را مدیریت کرده تا متقاضیان از طریق این دفاتر اسامی را که می‌خواهند به ثبت برسانند.

در دوره جدید ثبت نام دامنه های سطح بالا تمامی شرکت‌ها می‌توانند دامنه های عمومی سطح اول درخواست کنند و براین اساس با ثبت نام ایران در دوره جدید، دامنه نقطه ‌ایران – دات ایران- یک دامنه بین المللی کشوری می شود و مجاز است که نام کشور خود را به جای پسوند آی آر – IR - وارد کند. علاوه بر این انواع دامنه هایی که ماهیت عمومی دارند و وابسته به کشوری خاص نیستند مانند دات کام و ORG در این برنامه پذیرفته خواهند شد.
فهرست اکثر نام هایی که در این مدت به آیکان ارسال می شود محرمانه خواهد بود و تمامی این تقاضاها پس از بررسی این اسامی و تایید آنها توسط آیکان ، به جمع دامنه‌های اینترنتی اضافه خواهند شد.

بررسی تقاضای ثبت دامنه توسط دولتها پس از پذیره نویسی
طبق برنامه اعلام شده توسط آیکان در مورد روال بررسی دامنه‌های درخواستی، فهرست این اسامی پس از پایان دوره پذیره نویسی در اختیار کارگروه دولت‌ها (کمیته مشورتی نمایندگان دولتها ) در آیکان برای بررسی اولیه قرار می گیرد. از این رو سازمان فن‌آوری اطلاعات ایران نیز به عنوان یکی از اعضای این کارگروه می‌تواند نظرات خود نسبت به این فهرست به ایکان اعلام کند.
نائب رئیس هیئت مدیره سازمان فناوری اطلاعات ایران در این راستا و با مهم برشمردن این موضوع برای دستگاه‌های دولتی و خصوصی گفت: موسسه آیکان اعلام کرده از زمانی که مهلت ثبت‌نام تمام می‌شود، 60 روز به این کمیته فرصت می‌دهند تا دولت‌ها نظرات خود را در رابطه با نام‌هایی که ثبت شده اعلام کنند و در این بازه زمانی کشور‌ها در جلساتی که این کمیته برگزار می کند شرکت کرده و نام‌هایی که ثبت شده را بررسی می‌کنند.

وی با تاکید براینکه نام‌ دامنه های ثبت شده در این کمیته به چهار دسته تقسیم می‌شوند، ادامه داد: دسته اول اسامی هستند که مشکلی ندارند و دسته‌ دوم آنهایی هستند که اجماع جهانی روی آنها وجود دارد، دسته‌ دیگر اسامی است که برخی کشور‌ها روی آن اعتراض دارند و دسته‌ چهارم اسامی خواهد بود که با یکسری اصلاحات قابل ثبت است.

نهایی کردن فهرست نام هایی که برای ایران مهم است
به گزارش مهر، به گفته نائب رئیس هیئت مدیره سازمان فناوری اطلاعات ایران کمیته ‌ای در زیرمجموعه کارگروه فاوا برای بررسی نام های مورد تقاضا تشکیل شده که در آن نمایندگان 14 دستگاه دولتی و بخش خصوصی از اتاق بازرگانی و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای حضور دارند؛ همچنین مکاتبات نیز با 180 سازمان ذینفع انجام شده و در حال نهایی‌کردن فهرست آن دسته از نام‌هایی هستند که برای ایران مهم است.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به اینکه قرار شد براساس توافقات بین‌المللی نام‌های دامنه‌ کشوری برای هر کشور رزرو شود، گفت: هیچ محدودیتی به لحاظ زبانی و موضوعی در زمینه دامنه‌های جدید وجود ندارد اما از لحاظ حقوقی نام‌هایی مانند دماوند که جزء کشور ایران محسوب می‌شود، خارج از ایران نمی‌تواند به ثبت برسد.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 193003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =