این کلاه هوشمند می‌تواند با بررسی فعالیت‌های مغزی فرد به کمک حسگرها، میزان هشیاری او را تخمین بزند و اگر این میزان از سطح تعریف‌شده‌ای کمتر شد، با هشدارهای شنیداری و دیداری او را از ادامه کار بازدارد.

محبوبه عمیدی: لازم نیست متخصص ایمنی حرفه‌ای باشید تا بدانید که خستگی می‌تواند یکی از علل اصلی ایجاد سوانح کاری، مخصوصا در افرادی باشد که با ماشین‌آلات سنگین سر و کار دارند یا برای ساعت‌های طولانی رانندگی می‌کنند. بسیاری از این افراد به جای اینکه هنگام خستگی به استراحت فکر کنند، تلاش می‌کنند هر طور شده کارشان را به انجام برسانند و این می‌تواند بسیار خطرناک باشد. از سوی دیگر با اینکه یک استراحت کوتاه می‌تواند بهره‌وری تمامی کارکنان و کارگران را افزایش دهد، کمتر کسی می‌تواند با اطمینان بگوید که چقدر خسته شده و چه وقت نیاز به استراحت دارد. شاید اختراع تازه شرکت استرالیایی EdanSafe که SmartCap نام دارد و همان‌طور که از نامش پیداست، کلاهی هوشمند است، بتواند با ارزیابی میزان خستگی افراد و به صدا درآوردن آژیر در صورت نیاز، آنها را از کار باز دارد و از خستگی، کاهش تمرکز و خطرات احتمالی آن نجات بدهد.

به گزارش گیزمگ، برای این کلاه قابل‌شستشو حساسگرهای ضدآبی طراحی‌شده که در آستر آن قرار گرفته‌اند و می‌توانند فعالیت‌های الکتریکی مغز را در سطح پوست سر و بدون استفاده از هیچ پیش‌نیازی اندازه‌گیری کنند.

زمانی که افراد از این کلاه هوشمند استفاده کنند، الگوریتم سفارشی آن هر ثانیه یک‌بار اطلاعات دریافتی را تجزیه و تحلیل خواهد کرد تا سطح هوشیاری فرد را مشخص کند. سپس این داده‌ها به وسیله بلوتوث به یک دستگاه تلفن هوشمند یا یک نمایشگر لمسی اختصاصی انتقال پیدا خواهند کرد که کاربران می‌توانند به کمک آن سطوح هشیاری را ارزیابی کنند. اگر سطح هشیاری از حد معینی کمتر شود و بتواند کاربر را به خطر بیاندازد، هشدارهای شنیداری و دیداری آغاز خواهند شد و به این دلیل که حسگرها به عدم استفاده از کلاه حساسند، بیرون آوردن آن برای عدم نمایش میزان خستگی گزینه چندان مناسبی نخواهد بود.

برای هر کلاه همراه حساسگرها، بخشی شبیه به کارت‌ کوچک طراحی شده که قسمت‌های الکترونیکی اصلی را در برگرفته است. این بخش هنگام استفاده از کلاه در سطح زیرین لبه آن نصب می‌شود اما زمانی که فرد کار نمی‌کند، می‌تواند برای شارژ شدن یا تست به مونیتور یا دستگاه اصلی متصل شود.

این سیستم می‌تواند به صورت آفلاین و مستقل به کار گرفته شود یا با سرورهای «مدیریت خستگی اسمارت‌کپ» یکپارچه شود. در صورتی که امکان دوم به کار گرفته شود، سرپرستان می‌توانند سطح هشیاری کارکنان متعدد را به وسیله سیستم و به شکل لحظه‌ای بررسی کنند یا با بررسی داده‌های شیفت قبل ببینند هر یک از کارکنان نوبت پیش چه سطحی از خستگی را تجربه کرده‌اند.

این کلاه که اولین‌بار برای استفاده معدنچیان طراحی شده، توسط شرکت‌های صنعتی مرتبط در حال آزمایش است و احتمالا تا چند ماه دیگر وارد بازار خواهد شد. نمونه‌های دیگری از این کلاه هوشمند به شکل کلاه ایمنی، آفتاب‌گیرها و پیشانی‌بند نیز در آینده تولید خواهند شد.  

53273

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 196659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۲
    3 0
    خب تهیه کنیدوبگذاریدسرتان واقعا دراین همه خدمت صادقانه به اسلام ومردم وانقلاب خسته شده اید.برای پولش هم که ....!!