فارس نوشت:

یک روزنامه ژاپنی مدعی شد احتمال دارد ژاپن برای جلب رضایت آمریکا و فرار از تحریم های این کشور واردات نفت خود از ایران را 20 درصد کاهش دهد.
 روزنامه نیکی چاپ توکیو نوشت امکان دارد ژاپن واردات نفت از ایران را تا 20 درصد کاهش دهد. پیش از این صحبت از تصمیم توکیو برای کاهش 10 درصدی خرید نفت از ایران بود که البته مقامات ژاپنی آن را تکذیب کرده بودند.

بر اساس این گزارش ژاپن و آمریکا تا پایان ماه فوریه بر سر نحوه کاهش وابستگی ژاپن به نفت ایران به توافق‌های اولیه دست خواهند یافت. اوسامو فوجیمارو سخنگوی دولت ژاپن تاکید کرد احتمال دارد توکیو و واشنگتن در ماه فوریه بر سر کاهش سطح تجارت ژاپن با ایران به توافق برسند اما در خصوص میزان کاهش واردات نفت از ایران توضیحی نداد.

سیاست تحریم نفت ایران که از سوی آمریکا دنبال می شود تاکنون هزینه های کشورهای غربی در زمینه مصرف فرآروده های نفتی را 17 درصد افزایش داده است.

فوجیمارو گفت مقام‌های مسئول و ژاپن در تلاش هستند تا با به کار بستن تمهیداتی از تحریم‌های اتحادیه آمریکا مصون بمانند اما میزان کاهش واردات هنوز تعیین نشده است. در حالی که روزنامه نیکِی از کاهش 20 درصدی خرید نفت از ایران خبر داده است برخی گزارش‌ها نیز حاکی است که ژاپن در کنار هند و چین در نظر دارد تا 10 درصد از واردات نفت از ایران را کاهش دهد.

این خبر در حالی منتشر شده که از سال 2007 میلادی تا کنون ژاپن به طور میانگین سالانه حدود 10 درصد از میزان واردات نفتی خود از ایران کاسته است. یک مقام اقتصادی ژاپن تاکید کرد این کشور ذخیره نفتی نسبتا زیادی در اختیار دارد و بنابراین اثرات کاهش واردات نفت از ایران در کوتاه مدت چندان نخواهد بود. وی افزود در بلند مدت تحریم نفت ایران بر روی قیمت‌ها و متعاقبا بر اقتصاد ژاپن و دیگر اقتصاد‌های بزرگ جهان تاثیرگذار خواهد بود.

چین هند و ژاپن به ترتیب بزگترین خریداران نفت ایران هستند و در مجموع حدود 45 درصد از نفت ایران را وارد می‌کنند. ژاپن در سال 2011 میلادی بیش از نه درصد از نیاز نفتی خود را از ایران خریداری کرد و روزانه بیش از 313 هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرده است.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 200516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۵
    10 1
    شوخیه داداش. شما گوش نکن. همه چی آرومه ما چقدر خوشبختیم.
  • بدون نام IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۵
    6 0
    سلام تا اونجاکه من میدونم و خوندم ژاپن 11% خرید نفت رو از ایران کاهش داده !
  • بدون نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۶
    6 7
    چرا وارونه تيتر مي زنيد . تيتر درست اينه : ايران صادرات نفت به ژاپن را کاهش مي دهد !!!