روایت مسعود میرکاظمی، نخستین وزیر نفت دولت دهم از مذاکره رییس جمهوری با او برای پذیرش تصدی وزارت نفت.

مسعود میرکاظمی نخستین وزیر نفت دولت دهم و وزیر بازرگانی دولت نهم در رابطه با نحوه مذاکره احمدی نژاد با او برای پذیرفتن قبول مسئولیت در دولت دهم گفت: «  در حوزه نفت آقای احمدی نژاد چند نشست با من گذاشت. خیلی علاقه مند واقعا نبودم که مسئولیت بپذیرم و تمامی کارهایم را انجام داده بودم که به دانشگاه بازگردم چرا که عضو هیات علمی بودم. در جلساتی که با آقای احمدی نژاد داشتم ایشان تلاش کرد مرا برای حضور در وزارت نفت راضی کند و بیرون هم کسی پیرامون آن چیزی نمی دانست. حتی آقای شیخ الاسلام که در حال حاضر وزیر کار، تعاون و رفاه هستند و آن زمان ریاست دفتر رییس جمهور را بر عهده داشتند فرم برنامه ها را برای کاندیدای کابینه ارسال می کرد تا آنان فرم برنامه ها را پر کنند. پاکت این برنامه که سفید بود و برای من ارسال شد تا آن را پر کنم، عذر خواهی کردم. درخواست شخصی من این بود که به دانشگاه بر گردم و برای همین پاکت برنامه هایی که ارسال شده بود تا آن را پر کنم سفید برگرداندم. »

وزیر نفت در دولت دهم ادامه داد: « برخی فکر می کنند برای قبول مسئولیت با بنده 10 ها شرط گذاشته شده بود، اما اینطور نبود. داخل پرانتز بگذارید به این موضوع اشاره کنم که اگر به شخصه در موضوعی به کارشناسی برسم امکان ندارد معامله کنم. حتی در حوزه وزارت نفت با کمترین رای آمدم اما بسیار خوشحال بودم چرا که کوچکترین امتیازی به کسی ندادم. نمی خواهم اهانت به کسی کنم که امتیازی داده است اما من امتیازی به هیچ کس ندادم. نماینده مجمع نمایندگان استانی می آمد و یک لیست در مقابل من قرار می داد که اگر شما موارد این لیست را پس از اینکه وزیر شدید انجام می دهید، ما به شما رای خواهیم داد؛ اگر نه به شما رای نخواهیم داد. من امضا نمی کردم و می دانستم رای ندادند. چند استان چنین کاری کردند. برخی از احزاب مطمئن هستم به من رای ندادند چرا که می دانستند من اهل معامله نیستم. مطمئن هستم و حتی حاضرم همه را صدا کنم. می خواستم این توضیح را بدهم که وقتی به اصولی برسم دیگر تحت سیاسی کاری تغییر پذیر نیست. »

میرکاظمی در ادامه به اختلاف های فکری خود با محمود احمدی نژاد اشاره کرد و گفت: « در جلسه ای که با آقای احمدی نژاد داشتم به ایشان گفتم: « با توجه به اختلاف نظری که در پایان دولت نهم با شما داشتم بگذارید دیگر با هم کار نکنیم. اگر کمک خواستید من می توانم به شما کمک کنم ولی مسئولیت نمی پذیرم. می خواهم راحت باشم. » این موضوع ها را گفتم تا اینکه آخرین روزی که قرار بود فهرست وزرای پیشنهادی معرفی شود مصادف با معارفه آیت الله آملی لاریجانی و تودیع آیت الله هاشمی شاهرودی بود. در همان خیابان پاستور من آقای رییس جمهور را دیدم و با هم به دفتر کار ایشان رفتم که در آنجا گله کردند که تو به عنوان دوست داری من را تنها می گذاری. »
 

متن کامل این گفت و گو را اینجا می توانید بخوانید.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 200655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =