توضیحات مهدی تقوی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در رابطه با سیاست های وارداتی.

طی سال های گذشته انتقاد های زیادی به سیاست های واردات دولت از سوی بسیاری از کارشناسان مطرح شده است. این گروه از کارشناسان بر این باورند که با وجود مزیت نسبی در تولید برخی کالا ها متاسفانه این دست از کالاها باز هم به کشور وارد می شود و این موضوع می تواند پیامد منفی برای اقتصاد داشته باشد. در همین رابطه مهدی تقوی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی به خبرآنلاین گفت: «واردات خوب است مشروط بر اینکه در مقابل واردات، صادرات هم صورت بگیرد. اگر واردات در حجم گسترده صورت پذیرد اما در مقابل، صادرات قابل دفاع نباشد کشور با کسری تراز پرداخت خارجی مواجه خواهد شد. »  
او در تشریح این موضوع که کسری تراز پرداخت خارجی چه پیامد هایی را به دنبال خواهد داشت اینگونه توضیح داد: « نخستین پیامد آن، این است که ارزش پول داخل را کاهش خواهد داد. از سوی دیگر واردات در مقابل تولید داخل قرار می گیرد. شما اگر کالا هایی را بتوانید در داخل تولید کنید، وارد کنید سبب می شود که تولید از بین برود. به دنبال این موضوع بیکاری هم در کشور ایجاد می شود. ارزش پول که پایین بیاید واردات گران خواهد شد و تورم ایجاد می شود. » 

این استاد اقتصاد ادامه داد: «  اگر واردات در رابطه با محصولاتی مانند ماشین آلات و مواد اولیه باشد، هزینه تولید کننده ها بالا خواهد رفت. هزینه های تولید کننده که بالا برود وضعیتی ایجاد می شود که در حال حاضر در اقتصاد ایران حکمفرماست و آن هم رکود تورمی است.» 

تقوی اعتقاد دارد مبادله بین کشور ها باید بر اساس الگوی خاص باشد. یعنی کالاهای رقیب کالای داخلی  تا جایی که می شود وارد نشود؛ آن دست از کالا هایی وارد کشور شود که به اصطلاح اقتصادی در آن مزیت نسبی نداریم و کالا هایی هم باید صادر شود که در آن مزیت نسبی وجود داشته باشد.
او افزود: « برخی محصولات وارداتی مانند واردات میوه توجیه اقتصادی ندارد. موز تنها میوه ای است که باید وارد کنیم چرا که ما خودمان نمی توانیم تولید کنیم و قیمت آن هم نسبت به پرتقال و هلو در بازار های جهانی ارزان تر است. اما واردات به طور مثال انگور اصلا درست نیست چرا که ما در داخل ایران انگوری تولید می کنیم که کشور های دیگر آن را ندارند. به عبارت ساده تر در آن مزیت داریم. »  
این استاد اقتصاد دانششگاه علامه در پاسخ به این سوال که ما به ازای اینکه تولید های خودمان را صادر کنیم و به جای آن واردات صورت بگیرد توجیه اقتصادی دارد یا خیر گفت: « این موضوع بستگی به کالا هایی که وارد می کنیم دارد. باید بررسی شود کالا هایی که وارد می کنیم مزیت نسبی دارند یا خیر. مزیت نسبی تعیین کننده است. اگر انگور را در داخل ایران نسبت به سایر نقاط جهان با کیفیت بیشتری تولید می کنیم باید این کالا صادر شود و واردات در رابطه با آن صورت نپذیرد.در مقابل اگر به طور مثال در بخش ماشین آلات صنعتی اگر مشاهده شد این کالا در داخل اقتصاد گران تولید می شود بهتر است با منابعی که می خواهیم صرف کنیم تا ماشین آلات ساخته شود، برویم در کالا هایی که مزیت نسبی داریم تولید کنم؛ سپس ماشین آلات را وارد کنیم. »  
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 202344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =