تا سال 2030 طول عمر مردان به دلیل شیوه زندگی بهتر حدود 6 سال بیشتر شده و به متوسط 87 سال می‌رسد. در مقابل زنان دارند با انتخاب‌ شیوه‌های غلطی که مردان کنار گذاشته‌اند، روند کندتری را دنبال می‌کنند.

محبوبه عمیدی: آمارها نشان می‌دهند در دهه 1970/1350 امید به زندگی مردان نزدیک به 6 سال کمتر از زنان بود، اما مطابق پیش‌بینی‌ها این فاصله تا کمتر از 18 سال دیگر از بین می‌رود و متوسط عمر مردان با زنان برابر می‌شود. محققان می‌گویند کنار گذاشتن سیگار و شانس داشتن کارهای دفتری به کاهش هرچه بیشتر این شکاف منجر شده است.

به گزارش بی.بی.سی،امید به زندگی طی سال‌های گذشته مرتب افزایش پیدا کرده اما روند افزایش آن در مردان سریع‌تر از زنان است. تحلیل انجام شده توسط لس مایهو،استاد دانشکده بازرگانی Cass نشان می‌دهد در سال 2030/1409 امید به زندگی مردان با زنان برابر خواهد شد و انسان‌ها به طور متوسط 87 سال عمر خواهند کرد. او می‌گوید مردان بخش عمده‌ای از این تغییر را مدیون کاهش مصرف دخانیات هستند.

یافته‌های او نشان می‌دهند مردان دهه‌ها است که کمتر از زنان عمر می‌کنند، اما طی چند دهه گذشته روندی را آغاز کرده‌اند که اگر با شتاب کنونی ادامه پیدا کند، تا سال 2030/1409 متوسط عمر آنها را برابر زنان و معادل 87 سال خواهد کرد.

او می گوید: «نکته جالب‌توجه این است که طی 20 سال گذشته امید به زندگی مردانی که هم‌اکنون 30 ساله هستند، حدود 6 سال بیشتر شده و می‌تواند با همین روند طی کمتر از 20 سال آینده با امید به زندگی زنان برابری کند. شاید یکی از علل اصلی این افزایش طول عمر این باشد که مردان شیوه زندگی سالم‌تری را انتخاب کرده‌اند. از دهه 1920/1300 سیگار کشیدن در میان مردان رواج پیدا کرد و تا 80درصد از جمعیت این گروه سیگار می‌کشیدند. همین موضوع باعث شد امید به زندگی مردان تحت‌الشعاع قرار بگیرد و در نزدیکی سال 1970/1349 به اوج خود یعنی 5.7 سال اختلاف برسد».

عوامل دیگری نیز وجود دارند که روی افزایش امید به زندگی در مردان مؤثر بوده‌اند. یکی از آنها وجود فضای کاری امن‌تر و مشغول به کار شدن در مشاغل دفتری است. پیش از این میلیون‌ها مرد در شرایط کاری خطرناک مانند استخراج زغال‌سنگ کار می‌کردند. بهبود وضعیت بهداشت و درمان هم در افزایش طول عمر مردان مؤثر بوده، چراکه علیرغم شیوع بیشتر بیماری‌های قلبی در آنها، شرایط بهتر بهداشتی و درمانی باعث شده بیشتر عمر کنند.  

در مقابل در زنان که دیرتر از مردان سیگار کشیدن را آغاز کرده‌اند، نرخ سرطان ریه رو به افزایش است و این در حالی استکه درصد آن در مردان به سرعت رو به کاهش است.

البته نتایج این مطالعه به این معنی نیست که نوزاد پسر و دختری که در یک روز متولد می‌شوند، شانس برابری برای ادامه زندگی دارند و به یک اندازه عمر می‌کنند. هنوز هم احتمال بیشتری وجود دارد که پسران در سال اول زندگی به دلایل گوناگون جان خود را از دست بدهند یا در سال‌های بعد با انتخاب ورزش‌های خطرناک یا رانندگی با حداکثر سرعت ممکن، خود را به خطر بیندازند. در نتیجه هنوز هم زنان شانس بیشتری برای ادامه زندگی دارند.

 

الگوهای جهانی

دیوید لئون که استاد دانشگده بهداشت و درمان‌های استوایی لندن است، می‌گوید: «تقریبا در تمامی کشورهای جهان امید به زندگی در زنان بیشتر است اما بسته به شرایط بهداشتی و سطح زندگی هر کشور فاصله میان امید به زندگی مردان و زنان متفاوت می‌شود».

به عنوان مثال امید به زندگی مردان و زنان در کشورهای واقع در صحرای آفریقا که به دلیل مشکلات بهداشتی و شیوع گاه‌وبیگاه بیماری‌های واگیر و عفونی کمتر از بسیاری از کشورها است، فاصله بسیار اندکی با یکدیگر دارد. علت این تفاوت اندک در امید به زندگی دو جنس، همین بیماری‌های واگیر هستند که جنس مشخصی را برای ابتلا انتخاب نمی‌کنند.

اما در کشورهایی مانند کشورهای واقع در اروپای شرقی که بسیاری از بیماری‌های عفونی ریشه‌کن شده‌اند، فاصله میان امید به زندگی مردان و زنان بیشتر بوده و اغلب تحت‌تأثیر شیوه زندگی قرار دارد.

جالب است بدانید در دهه 1990/1370 شکاف میان امید به زندگی زنان و مردان در روسیه به 13 سال رسید؛ اما در کشورهایی مانند انگلستان فاصله میان امید به زندگی مردان و زنان کم و کمتر می‌شود، احتمالا به این دلیل که مردان رفتارهای بهتری را انتخاب کرده‌اند و زنان دارند خود را با این شرایط تازه تطبیق می‌دهند.

 53273

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 209603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
    110 7
    چه فایده؟ عمر با ذلت کم باشه بهتره جوونیمون که تو دانشگاه و سربازی حروم شد حالا کار هم پیدا نمیکنیم ........... باید هم عمر خانوما بیشتر باشه
    • بدون نام IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
      35 1
      اون تحلیل گره برای ایران نگفته!! وگرنه ما تو ایران یه 6 سال رو تو دانشگاه حروم میکنیم یه 6 سال دنبال کار یه 3 سال هم خدمت!! همینطوری 15 سالش رفت!!
    • mehdi IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
      34 5
      عزیزم اینهمه تفریح دور و برت هست ، کمی مثبت اندیش جوونای خارجی حسرت اینا رو میخورن، پارک ارم، هم پارک هست هم یه جور آثار باستانی 30 ساله مترو ،اتوبوس، با شلوغی خاصی که دارن کلی هیجان دارن، خیابونها همیشه پر از ترافیک برای دادن حس خوب البته تو شهرستانها امکانات از این بهتره برای جونها، امید به زندگی!!! ایران!! تایید کنید لطفا، برای جونها یا حداقل نسل بعد
    • حکیمی IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
      10 4
      باهات موافقم برادر. منم مثل خودتم.
    • بدون نام IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
      6 13
      توي دانشگاه حروم ميشه ؟ چرا؟
  • بدون نام IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
    31 0
    عمر بخوره تو سرمون!کار بدید بهمون که زیر بار این گرونیها کمرمون داره میشکنه!خبرانلاین جون مادرت تایید کن بلکه فرجی بشه
    • بدون نام IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
      13 0
      آخه با مرام چه فرجی از این حاصل می شه وقتی اونهایی که باید کاری بکنند نظر من و شما را نمی شنوند؟
  • بدون نام IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
    6 3
    از خوندن این خبر خوشحال شدم
  • بدون نام IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    7 4
    نادان کند از کوتهی عمر شکایت/ شب در نظر مردم بیدار بلند است
  • بدون نام IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    12 0
    خوب خدا رو شکر که می شم 36 ساله بعد سکته می کنم.
  • محمد جواد IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    9 3
    بالاخره آخرش چی ؟ این 6 سال بشه 16 سال و مثلا به ما هم برسه .باز آخر چه الانش یا 6 سال یا 16 سال بالاخره که باید بمیری به قول شیخ عجل سعدی : سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز.... مرده آن است که نامش به نکویی نبرند