شبکه‌های مختلف سیما ساخت مجموعه‌های مختلف با موضوع سرداران شهید و فرماندهان دفاع مقدس را در دستور کار قرار داده‌اند.

بهناز شیربانی: دیدن زندگی سرداران شهید، فرماندهان جنگ و بسیاری از بزرگانی که برای این آب و خاک جنگیدند، در قالب یک مجموعه تلویزیونی خالی از لطف نیست.

جرقه‌های ساخت سریال‌هایی با این مضمون با مجموعه «سیمرغ» به کارگردانی حسن قاسمی جامی و «عبور از خط سرخ» به کارگردانی جمال شورجه زده شد. در ادامه استقبال مردم از سریال «شوق پرواز» درباره شهید بابایی باعث شد شبکه‌های سیما ساخت سریال‌هایی با چنین مضامینی را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند.
 

بر همین اساس، شبکه یک سیما دو مجموعه را در کنداکتور قرار داده است. یکی از آن‌ها نسخه تلویزیونی فیلم سینمایی «شور شیرین» ساخته جواد اردکانی است که پارسال در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. نسخه تلویزیونی «شور شیرین» درباره زندگی شهید کاوه در قالب یک سریال پنج قسمتی روی آنتن می‌رود. مجموعه دیگر شبکه یک در قالب مستندی 13 قسمتی ساخته شده که درباره زندگی شهید حسن باقری است.

 
رضا رویگری در نمایی از «شور شیرین»

مجموعه «مسیح کردستان» با محوریت داستان زندگی سردار شهید محمد بروجردی از دیگر تولیدات شبکه یک است که در حال حاضر مراحل تحقیق و نگارش را سپری می‌کند.


 مستند داستانی «سردار خیبر»  درباره زندگی شهید همت و مستند «سردار عشق »به کارگردانی محمد درمنش از شبکه دو سیما پخش شده است. شبکه سه سیما نیز ساخت مجموعه‌ای بر اساس زندگی شهید حسن تهرانی مقدم را در دستور کار دارد. این مجموعه اکنون مراحل تحقیق و نگارش را توسط بهروز افخمی پشت سر می‌گذارد. شبکه سه همچنین چندی قبل سریال «جاودانگی» را با محوریت زندگی شهید مهندس تندگویان پخش کرد.


سیمافیلم ساخت مجموعه‌ای درباره زندگی شهید باکری را در دست تولید دارد که هنوز نام قطعی آن مشخص نیست. این مجموعه نیز اکنون مراحل تحقیق و نگارش را سپری می‌کند. دو جدول زیر شامل سریال‌هایی آماده پخش یا در حال تولید شبکه‌های سیما با محوریت فرماندهان دفاع مقدس و سریال‌هایی است که با این مضمون در دستور سیما قرار دارند.
 

سریال‌هایی که با مضمون زندگی فرماندهان دفاع مقدس آماده پخش یا در حال تولید هستند
نام سریال
کارگردان
سال تولید
شبکه
موضوع
مرحله ساخت سریال
«شور شیرین»
جواد اردکانی
1388
شبکه یک
زندگی شهید کاوه
تبدیل به نسخه تلویزیونی
«مستند شهید حسن باقری»
محمد حسن مهدویان
1387
شبکه یک
زندگی شهید حسن باقری
آماده پخش
«مسیح کردستان»
-
1391
شبکه یک با حمایت سازمان بسیج مستضعفین
زندگی سردار شهید محمد بروجردی
تحقیق و نگارش
«زندگی شهید تهرانی مقدم»
بهروز افخمی
1391
شبکه سه
زندگی شهید حسن تهرانی مقدم
نگارش فیلمنامه
«شهید باکری»
احمد مرادپور
1391
سیما فیلم
 زندگی شهید باکری
نگارش فیلمنامه
 

سریال‌هایی که با مضمون زندگی فرماندهان دفاع مقدس در دستور کار سیما قرار گرفته‌اند
 

سرداران شهید
بخشی از زندگینامه
شهید حسین خرازی
شهیدحسین خرازی از فرماندهان جنگ ایران و عراق بود. او هشت اسفند ۱۳۶۵ در عملیات کربلای پنج به شهادت رسید.
شهید احمد کاظمی
شهید احمد کاظمی در حادثه سقوط هواپیمای فالکن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نزدیکی شهر ارومیه به شهادت رسید.
شهید محسن وزوایی
شهید وزوایی ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۰ در عملیات بیت المقدس هنگام هدایت نیروهای تحت امر بر اثر اصابت گلوله و ترکش به فیض عظمای شهادت نایل آمد.
شهید علی هاشمی
شهید هاشمی پس از تشکیل قرارگاه نصرت و ارائه طرح کلی عملیات خیبر و بدر، مسئولیت سپاه ششم امام جعفر صادق (ع) را عهده‌دار شد که حاصل آن سازماندهی ۱۳ یگان رزمی و پشتیبانی در استان خوزستان بود و شاید به همین دلیل او را سردار هور نامیدند. سرانجام قرارگاه نصرت در محاصره دشمن قرار گرفت و تعدادی از نیروهای اسلام به اسارت نیروهای بعثی درآمدند و هاشمی نیز به شهادت رسید.
شهید حسن آب‌شناسان
شهید آب‌شناسان در عملیات پیرانشهر، سردشت و بانه، شرکت کرد و از هم‌رزمان نزدیک محمد بروجردی بود، در حالیکه فرماندهی لشکر ۲۶ نوهد، فرماندهی قرارگاه حمزه و لشکر ۳۳ نیروهای مخصوص را بر عهده داشت، در سال ۱۳۶۴ همزمان با عملیات قادر در منطقه لولاند بر اثراصابت ترکش شهید شد.
شهید جواد فکوری
سرتیپ جواد فکوری فرمانده نیروی هوایی و وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران بود. او پس از انقلاب اسلامی به خدمت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درآمد و با شروع جنگ ایران و عراق به عنوان یکی از طراحان عملیات نیروی هوایی ایران به کار خود ادامه داد. جواد فکوری در طراحی عملیات کمان ۹۹ و عملیات اچ-۳ و عملیات اوسیراک شرکت داشت. او در مهرماه ۱۳۶۰ در حین بازگشت از جبهه جنوبی جنگ به تهران بر اثر سقوط هواپیمای حامل وی به شهادت رسید.
شهید اسماعیل دقایقی
شهیددقایقی در عملیات عاشورا و قدس ۴ و همچنین کربلای ۲، ۴ و ۵ در سمت فرماندهی تیپ انجام وظیفه کرد. او در عملیات کربلای ۵ برای انجام ماموریت شناسایی، با یک دستگاه موتور سیکلت عازم محور بود که در مسیر راه مورد اصابت بمباران هواپیماهای عراقی قرار گرفته و به شهادت رسید.
شهید مصطفی ردانی‌پور
شهید ردانی پور در ۱۵ مرداد ۱۳۶۲ عملیات والفجر ۲ منطقه حاج عمران به شهادت رسید.
شهید منصور ستاری
شهید ستاری از فرماندهان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و شرکت کننده در جنگ ایران و عراق بود.او در بهمن ۱۳۶۵ به‌فرماندهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب گردید و تا پایان عمر خود عهده‌دار این مسئولیت بود. او سال 1373 در ۴۶ سالگی در سانحه سقوط هواپیما در فرودگاه اصفهان به همراه تعدادی از افسران بلندپایه نیروی هوایی به شهادت رسید.
شهید عباس دوران
سرلشکر دوران در سحرگاه ۳۰ تیر ۱۳۶۱ بر فراز حریم هوایی بغداد به‌پرواز درآمد و پالایشگاه الدوره در ضلع جنوبی بغداد را نشانه رفت. او تمام بمب‌های خود را بر روی پالایشگاه فرو ریخت، اما هواپیمایش در آسمان بغداد مورد اصابت موشک‌های ضد هوایی قرار گرفت.از پیکر وی، بیست سال بعد در سال ۱۳۸۱ تکه‌ای استخوان پا به ایران بازگشت که در ۱۰ مرداد ۱۳۸۱ خانواده وی آن‌را در شیراز به خاک سپردند.
شهید حسین ناجیان
مهندس شهید حسین ناجیان از بنیانگذاران جهاد سازندگی بود. او مهرماه سال ۱۳۶۱ در جبهه سومار به شهادت رسید.
شهید محمد‌تقی رضوی
شهید محمد تقی رضوی روز سوم خردادماه ۱۳۶۶ در عملیات کربلای ده در سردشت به فیض عظیم شهادت نائل آمد.
شهید حسین شوریده
شهیدحسین شوریده ۱۴ خردادماه ۱۳۶۱ به شهادت رسید.
شهید ولی‌الله فلاحی
شهید فلاحی در هفتم مهر ماه سال ۱۳۶۰ پس از اتمام عملیات ثامن الائمه و هنگامی که هواپیمای حامل ایشان و شهید فکوری، شهید کلاهدوز، نامجوی، جهان آرا و تعدادی از رزمندگان و مجروحان عملیات به تهران باز می‌گشت دچار سانحه شد و همراه با یاران خود به شرف شهادت نایل آمد.
شهید رضا دستواره
شهید دستواره در عملیات کربلای ۱ روز آزادسازی شهر مهران به شهادت رسید.
شهید یوسف کلاهدور
شهیدیوسف کلاهدوز در سانحه سقوط پرواز هرکولس سی-۱۳۰ نیروی هوایی ارتش ایران ۱۳۶۰ در نزدیکی تهران به شهادت رسید.
شهید مجید زین‌الدین
شهید مجید زین‌الدین در عملیات خیبر به شهادت رسید.
شهید علیرضا ناهیدی
شهید ناهیدی از شهریور ماه ۱۳۵۹ حدود شش ماه در سپاه مریوان فعالیت می کرد و از بهمن ماه ۱۳۶۰ به عنوان فرماندة تیپ ذوالفقار به فعالیت خود ادامه داد. او مدتی نیز به عنوان مسئوول توپخانة قرارگاه مرکزی کربلا در حین داشتن مسئوولیت تیپ، منصوب شد و به ساماندهی توپخانة قرارگاه می پرداخت.
او ۲۷ بهمن ماه ۱۳۶۱ در جبهة فکه بر اثر اصابت ترکش خمپاره ۶۰ مجروح شد و سرانجام روز اول اسفندماه‌‌ همان سال به شهادت رسید.
شهید فضل‌الله محلاتی
شهید فضل الله محلاتی در اول اسفند ۱۳۶۴ به همراه هشت تن از نمایندگان مجلس، قضات عالی رتبه قضایی در حالی که نماینده امام (ره) در سپاه پاسداران بود، عازم جبهه‌های جنگ بود که هواپیمای حامل آن‌ها مورد حمله دو فروند جنگنده عراقی قرار گرفت و در ۲۵ کیلومتری شمال اهواز سقوط کرد و همهٔ سرنشینان هواپیما که نزدیک به ۵۰ نفر بودند شهید شدند.
شهید سیدعلی‌اکبر ابوترابی
شهیدابوترابی در تاریخ ۲۶ آذر ۱۳۵۹ به اسارت نیروهای عراقی درآمده بود. این اسارت ده سال به درازا کشید. او پس از آزادی از اسارت در تابستان ۱۳۶۹ نمایندگی ولی فقیه در امور آزادگان را به عهده گرفت. پس از آن از سوی مردم تهران به نمایندگی دوره چهارم مجلس شورای اسلامی انتخاب شد. در این دوره حائز رتبه دوم بود.
همچنین در دوره پنجم نمایندگی مجلس نیز شرکت کرد و به عنوان نفر سوم به مجلس شورای اسلامی راه یافت.او در تاریخ ۱۲ خرداد ۱۳۷۹ در سانحه رانندگی در جاده مشهد به همراه پدرش آیت‌الله سید‌عباس ابوترابی، جان به جان آفرین سپرد.
شهید علی صیاد شیرازی
امیر سپهبد علی صیاد شیرازی فرمانده اسبق نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و عضو شورای عالی دفاع بود. او  پس از ۳۲ سال خدمت در یگان‌های مختلف نیروی زمینی ارتش در تهران و جلوی درب منزلش، به دست نیروهای مسلح سازمان منافقین به شهادت رسید.
شهید سیدموسی نامجو
سیدموسی نامجو در سال ۱۳۱۷ در بندرانزلی بدنیا آمد و پس از انجام تحصیلات ابتدایی و متوسطه به تحصیل در دانشکده افسری ادامه داد و به درجه افسری رسید. او پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران در مسئولیت‌هایی چون عضو هیئت علمی و فرماندهی دانشکده افسری و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مشغول به کار شد. وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در حادثه سقوط پرواز هرکولس سی-۱۳۰ نیروی هوایی ارتش ایران ۱۳۶۰ همراه با تعدادی از فرماندهان دیگر به شهادت رسید.

58247

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 215344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =