آل احمد فقط یک اکتیویست بود؛ او به همراه دوستش که عضو شاخه نظامی حزب توده بود برای ترور به آذربایجان می‌روند. اقدام به ترور هم می‌کنند اما موفق نمی‌شوند.

 به گزارش خبرآنلاین، نهمین شماره هفته نامه کتاب هفته «نگاه پنجشنبه» گفتگوی جالبی با خشایار دیهیمی داشته که این مترجم در حین این گفتگو اظهارات قابل تاملی را مطرح کرده است، بخش هایی از این گفتگو را در ادامه می خوانید:

 

- روزنامه فلان از یک طرف دائم می‌گوید روشنفکرها یکسری موجودات بیکارند که فقط بلدند حرف مفت بزنند. خب اگر من حرف مفت می‌زنم پس چرا کتاب چاپ می‌کنید به اسم «ارتش سری روشنفکران». نمی‌شود که من هم هیچکاره باشم و هم همه کاره.
 

 

 - چیزی که من میگویم به این معنا نیست که یک عده افراط می‌کنند یک عده تفریط، بلکه یک عده هستند که همزمان هم افراط می‌کنند هم تفریط. در یک زمان واحد، هم از این ور بام می‌افتند و هم از آن ور بام که البته این هم خودش هنر غریبی است. ولی به یک معنا حرف شما درست است. روشنفکری ما پتانسیل خودش را نمی‌شناسد. اگر برگردیم به روشنفکری ای که در دهه 60 در فرانسه باب بود و اینجا هم آل احمد به شدت تحت تاثیر آنها بود باید داستان را جور دیگر ببینیم.
 

- آل احمد هم دقیقاً عملکردش مثل همان روزنامه‌ای است که مثال زدم. آقا برداشته 3 جلد کتاب علیه روشنفکری نوشته بی آنکه اصلاً بفهمد روشنفکری چیست؟ از آن طرف هم خودش را روشنفکر می‌داند. آل احمد بالاخره روشنفکر هست یا نیست؟


- در واقع آل احمد اصلاً روشنفکر نیست. یک اکتیویسم سیاسی است. برای همین هم به حزب توده می‌پیوندد. به نیروی سوم ملحق می‌شود. به مرجع تقلید نامه می‌نویسد و همه این کارها را هم از موضع حزبی انجام می‌دهد. این چپ روی است، نه روشنفکری.
روشنفکر نمی‌تواند این کارها را بکند.

 

-  آل احمد از حزب توده که می‌آید بیرون با نزدیکترین دوست آن زمانش عباس... می‌روند حزب زحمتکشان. یعنی او حتی یک روز را هم بدون وابستگی حزبی سر نکرد. آل احمد فقط یک اکتیویست بود. ما باید صادقانه با واقعیت‌ها روبه رو شویم. او به همراه دوستش که عضو شاخه نظامی حزب توده بود برای ترور به آذربایجان می‌روند. اقدام به ترور هم می‌کنند اما موفق نمی‌شوند. من اینها را با اطلاع موثق می‌گویم. اینها بعد از انشعاب از حزب توده رفتند به حزب زحمتکشان و پیوستند به دکتر بقایی. اینکه شما می‌گویید با خلیل ملکی صرفاً دوست بود، نخیر، آل احمد در نیروی سوم به عنوان یک عضو فعال شرکت داشت، سخنرانی داشت، یک آدم حزبی تمام عیار بود. نمی‌توانست استقلال داشته باشد. در عین حال یک خوی داش مشتی گری هم داشت و می‌خواست همه جا نفر اول باشد. هر جایی که این امکان را در اختیار او نمی‌گذاشتند بازی را به هم می‌زد. بازی را به هم می‌زد ولی بلافاصله وارد یک بازی دیگر می‌شد. چون روشنفکر نبود. روشنفکر باید چنان استقلالی داشته باشد که ضعیفترین صداهای جامعه را منعکس کند. حزب حتی اگر حزب یک اقلیت باشد مجبور است وارد بدهبستان شود و معامله بکند. اینها هم اصلاً عیب نیست اما روشنفکر حسابش سواست. هر کسی باید کارکرد خودش را داشته باشد.

 

 

- شریعتی یک خطیب است. حالا بعضی‌ها به غلط او را روشنفکر می‌خوانند. یکی به من بگوید این چه جور روشنفکری است که هر جایی مصلحت می‌داند دروغ می‌گوید و برای پیشبرد اهدافش به راحتی وقایع را وارونه جلوه می‌دهد. اصلاً آدم از خودش خلق کرده بود و از زبان او حرفهای خودش را نقل می‌کرد. اینها کار روشنفکر نیست.
 

 - من به آقای خاتمی هم، ایراد را گرفتم. ایشان در یکی از سفرهایش به اسپانیا گفته بود: بنده سیاستمدار نیستم، اهل فرهنگم. گفتم: آقا! ریاست جمهوری پست فرهنگی نیست پس شما بیخود رفتی آنجا. همان کتابخانه ملی می ماندی، وقتی رئیس جمهوری باید سیاستمدار باشی چرا که این پست، پست سیاسی است. پست سیاسی هم اقتضائات خاص خودش را دارد.
 

 

متن کامل گفتگو را اینجـــــــا مطالعه فرمایید.

 

برای تهیه این هفته نامه جمع و جور و متفاوت که با قیمت 2هزارتومان منتشر شده، می توانید به روزنامه فروشی‌ها و کتاب‌فروشی‌های معتبر تهران مراجعه کنید. همچنین برای تهیه تلفنی و یا اشتراک این نشریه کافی است با سامانه ارائه محصولات فرهنگی (سام) 20-88557016 تماس بگیرید و آن را بدون دریافت هزینه در محل کار و یا منزل تحویل بگیرید.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 217317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پژمان IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    12 20
    خیلی وقته اقای دیهمیو میشناسم کتابهای زیادیو ترجمه کرده حرفاش کاملا منطقیه
  • بدون نام IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    8 10
    آدم فقط میتواند تعجب کند و سعی کند که دو تا شاخ بالای سرش را پنهان نماید. واقعا که لمپنیسم در این جامعه چقدر طرفدار دارد.
  • ساسان IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    13 6
    باشه ،تو خوبی!
  • بدون نام IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    20 6
    در مورد اشخاصي كه نيستند تا از خود دفاع كنند چه راحت حكم صادر ميشود.
  • حسین EU ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    13 8
    یک خسرو معتضد دیگر..
  • بدون نام IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    13 4
    چرا به دیگران تهمت میزنید ؟
  • بدون نام US ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    7 13
    بسیار عالی
  • بدون نام IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    20 6
    می گم بیاییم یه کار کنیم ... بگیم همه دست نگه دارن ... ایشون بیاد تعریف روشنفکری رو ارائه بدن و بعد یه جشن بگیریم و تاریخ و تقویم شروع روشنفکری جدید با تعریف خشایار دیهیمی رو رونمایی کنیم ... رضا یزدانی و خواجه امیری رو هم بگیم بیان تو مراسم رونمایی از "تقویم دیهیمی روشنفکری " آواز بخونن ...
  • بدون نام IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    8 9
    شما از آن گروهی هستید که باید در جوابتان فقط گفت : سلام .
  • م IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    23 15
    شریعتی و دروغ؟ وای بر تهمت و افترا
  • بدون نام US ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    7 14
    عالی
  • مهرنگار IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    15 22
    واقعاً من با نظر ايشان در باره دكتر شريعتي موافقم چون شريعتي نه روشنفكر است نه جامعه شناس، وليكن وجه عرفاني وي بسيار پر رنگ است و در واقع روحي متعالي و بلند داشته است و هر كجا كه فقط در مورد مذهب صحبت ميكند شخصيت راستين خود را به نمايش ميگذارد و جلال آل احمد نيز بيشتر تحت تأثير خليل ملكي است و تكليفش را با روشنفكري و مذهب نتوانست به روشني مشخص كند، هر چند كه انسان بزرگي است. و به واقع روشنفكراني كه مواضع حزبي و دارند نمي توانند روشنفكر راستين باشند، چنانچه اين مسأله را در مورد ادبيات و شعر و عرصه فرهنگ هم ديديم...
  • بدون نام FR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    9 4
    اکتیویست یا کنشگر صحیح است نه او یک اکتیویسم است!
  • مهرداد IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    9 4
    کلا روشنفکر جماعت توی ایران قیمت داره و این اقابزرگ هم یکیش..!
  • منصور IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    15 7
    بزرگش نخوانند اهل خرد که نام بزرگان به زشتی برد
  • hossein IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    14 4
    همه بدن تو خوبی.........
  • سهیل IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    17 5
    حالا شما که از زمین و زمان ایراد گرفتی، چه گلی به سر این مملکت زدی؟؟
  • سینا CH ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    9 7
    درباره آل احمد چیز زیادی نمیدونم. شریعتی دروغ نمیدونم ولی لا اقل حرفای متناقض با هم زیاد داره. به خاتمیم خوب حرفی زد رییس جمهور باید سیاستمدار باشه.
  • مسعود IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    22 7
    با این حرفا میخوای بگی از شریعتی و جلال آل احمد بالاتری؟ عمرا.................... در ضمن برای اثبات خودت حق نداری توهین کنی
  • بدون نام IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    11 3
    روشنفکری مگر علم تجربیست که معنی واحد و صرف داشته باشه! یکی نیست به این اقا بگه شریعتی و ال احمد اگر سخنران و نظامی بودند چرا فقط این دو نفر مانا شدن؟د مگه اون زمان سخنور و نظامی و سیاسی کم داشتیم...!
  • بدون نام IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    7 3
    من بعید میدونم اگه امکانات در اختیار آقای دیهیمی باشه بهتر از این عمل کنه که مثلا در نگاه نو و مترجم و حتی گاهی در ویژه نامه های شرق و غیره ازش دیده ایم. کاش آقای جوادی از ایشون می پرسیدند این جایزه ای که نگاه نو می دهد و ظاهرا آقای دیهیمی آن را پیشنهاد داده و اولیش رو هم خودش گرفته با داوری کدوم خواننده ها برنده هاشو انتخاب می کنه؟! جدا؟ چرا همه اش دوستان آقای دیهیمی را انتخاب می کنه؟
  • ناصر IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    4 6
    الحق که خواندنی است. آنجایی که آقای دیهیمی خطاب به آقای خاتمی می‌گوید "ریاست جمهوری پست فرهنگی نیست پس شما بیخود رفتی آنجا" به نظر می‌رسد منظورش از "آنجا" منصب ریاست جمهوری باشد و ارتباطی به سفر ایشان به اسپانیا ندارد، درحالیکه تیتر می‌گوید "به خاتمی گفتم بیخود رفتی اسپانیا!"
  • امیدوار IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    9 5
    این آقا تا حالا کجا بوده که حالا میخواهد همه رااز میدان بدر کند؟
  • بدون نام IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۱
    7 3
    من کوچکتر از اونم که جواب شما رو بدم و احترام موی سفید شما رو نگه می دارم ولی از عزیزان هم سن و اعتبار ایشون(مثل آقایان جعفریان و موسوی) که در همین خبر آنلاین مطلب می نویسند می خوام جواب ایشون رو بدن
  • اکبر دواتگر IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۱
    10 7
    آقای محترم که علاوه بر اینکه خودتون و روشنفکر قاضی حاکم مطلع دانشمند و آگاه به زمان حال و آینده نیز ظاهرا میدونید 1 درنظر ایشون روشنفکر هیچ وقت نمی تواند خطیب باشد 2-دکتر شریعتی برای اینکه اصل موضوع را به مخاطبینش بیان کند و در بیان این اصل که در زمان خود هزینه بسیاری برایش پرداخت نکند مجبور به استفاده از اسامی من در آوردی و غیر حقیقی میکرد مانند پرفسور شاندل که هیچ گاه وجود نداشت ظاهرا این کار ایشون برای این آقا گران تمام شده است .مرد حسابی کدام حقیقتی رو وارونه نشان داده که به شما برخورده است و در آخر اینکه اگر شما روشنفکر هستید حقا که دکتر شریعتی همان خطیب باشد مفیدتر از همه روشنفکران بر مردم وزمان خود است.خبر آنلاین بی زحمت درج کنید
  • بدون نام IR ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۱
    10 4
    باز این یارو از کجا پیداش شد. داره همه را میبره زیر سوال. یکی جلوشو بگیره.
  • بدون نام IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۱
    11 4
    ظاهرا" این آقا جامع جمیع علوم هستند!!!
  • شجاعی IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۱
    13 8
    لا اقل از خبرانلاین توقع نداشتم چنین ادعاهایی درباره ی دو روشنفکر بسیار ارزنده در تاریخ ایران در سایت خود قرار دهد. حتما این آقا کمبود روشنفکر شدن را دارد. برو خودت را اصلاح کن زنده باد شریعتی تا........ ابد الدهر
  • عای IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
    5 2
    درود بر دکترعلی شریعتی
  • عمو اغلی IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
    1 3
    این آقا که همه را سر برید . من از افکار و آراء شریعتی خوشم نمی آید ولی بعید است دروغگو بوده باشد