مردانی که مدت طولانی تلفن همراه را روی کمربند خود می‌بندند، دچار کاهش تراکم استخوانی در محل قراردادن تلفن می‌شوند.

آیا شما هم تلفن همراه خود را روی کمربندتان قرار می‌دهید؟ خوب پس باید بدانید که بر اساس نتایج تحقیقات جدید امواج این وسیله ارتباطاتی می‌تواند سبب تضعیف و تحلیل استخوان‌ها شود.
برخی از تحقیقات اخیر نشان داده است که امواج و تشعشعات الکترومغناطیسی حاصل از تلفن همراه می‌تواند از تراکم بافت‌های استخوانی در ناحیه لگن و اطراف محل قرار دادن تلفن در تماس با بدن بکاهد و در نتیجه استخوان‌ها را تضعیف کند.

دکتر تولگا آتای و دستیاران وی از دانشگاه سلیمان دمیرل در ترکیه در مطالعات اخیر خود دریافته‌اند: تماس طولانی مدت با تشعشعات تلفن همراه و در واقع میدانهای مغناطیسی حاصل از آن در تضعیف استخوان‌ها به ویژه برای افرادی که عمل پیوند استخوانی داشته‌اند، تأثیر قابل ملاحظه‌ای دارد.

در این تحقیق، پژوهشگران میزان تراکم استخوانی را در قسمت فوقانی لگن 150 مردی که تلفن همراه خود را روی کمربندشان نصب می‌کردند، اندازه‌گیری کردند.

این اندازه‌گیری‌ها از طریق تکنیکی موسوم به «جذب‌سنجی پرتو ایکس دوگانه» انجام شد. این تکنیک اغلب برای سنجش میزان تراکم استخوانی در بیماران مبتلا به پوکی استخوان یا سایر بیماری‌های استخوانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین میزان تراکم استخوانی در طرفی که تلفن قرار داشت با طرف دیگر استخوان لگن در این مردان بررسی شد.

محققان دریافتند: مردانی که مدت طولانی این وسیله را روی کمربند خود نگه می‌دارند دچار کاهش تراکم استخوانی در محل قرار دادن تلفن می‌شوند. هرچند این میزان کاهش در افراد تحت مطالعه اندک بود اما محققان هشدار دادند؛ این افراد در حال حاضر جوان هستند اما با افزایش سن آنها، کاهش تراکم استخوانی تشدید خواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 21789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =