واحد مرکزی خبر نوشت:

مسئولان وزارت راه و شهرسازی درصدد تدوین طرحی برای تعیین چارچوبی برای اجاره بهای مسکن و نظارت بر این بازار هستند.

دربرنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دوم سیما، علی چگینی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به افزایش جا به جایی مستاجران در فصل تابستان گفت: فشردگی تقاضا در این فصل به معنی جهش تقاضا نیست چرا که نه واحدهای مسکونی به یک باره کم و نه خانوارها به یک باره زیاد می شوند.
وی افزود: آمار رسمی نشان می دهد که در 20 سال گذشته نرخ رشد تولید واحدهای مسکونی از رشد خانوار بیشتر بوده است به گونه ای که بر مبنای آخرین آمار، به ازای 106 خانوار، 100 واحد مسکونی وجود دارد این در حالی است که این میزان قبلا 130 خانوار به ازای 100 واحد بود.
چگینی تصریح کرد: در تهران 102 واحد مسکونی برای هر 100 خانوار است، پس تغییر ویژه ای ایجاد نشده است.
وی افزایش غیرمنطقی کرایه خانه ها را مربوط به بخشی از بازار مسکن و صاحبان خانه ها دانست و افزود: معمولا قیمت های بیشتر در ذهن مردم می ماند و کسی صحبتی درباره قراردادهایی که با قیمت های معقول و عادی بسته می شود،‌حرفی نمی زد چنان که آمارهای رسمی بانک مرکزی بیانگر 13 و 6 دهم درصد افزایش و مرکز آمار 10 و نیم درصد افزایش قیمت است.
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی عوامل تاثیرگذار در قیمت مسکن را مالکان، بنگاه داران و حتی گاهی خود مستاجران دانست و گفت: البته قانون نانوشته و عرفی در هر منطقه وجود دارد که قیمت ها براساس آن سنجیده می شود.
وی افزود: ما پی گیر مباحثی هستیم تا قاعده ای برای جلوگیری از قیمت گذاری های شخصی و نامتناسب تدوین شود، برای مثال بگوییم بانک مرکزی میزان نوسانات را اعلام کند و افزایش اجاره هم در همان حدود باشد.
چگینی اعلام میزان 7 تا 10 درصد افزایش اجاره در سال گذشته را با موفقیت نسبی همراه دانست و گفت: ما باید به دنبال افزایش عرضه مسکن باشیم.
وی به جلسه سه شنبه شب (قبل از برنامه گفتگوی ویژه) با حضور وزاری راه و شهرسازی و نیز دادگستری اشاره کرد و افزود: در این جلسه که مسئولین ذیربط هم حضور داشتند، رایزنی برای رسیدن به جمع بندی مناسب در نظارت بر مسکن انجام شد.
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: برنامه ما برای افزایش عرضه مسکن شامل تولید بیش از 300 هزار واحد در حوزه شهر تهران در هشتگرد، پرند، پردیس، اندیشه، پاکدشت و ماهدشت و نیز تولید مسکن ویژه در شهر تهران است که ثبت نام آن به میزان 50 تا 60 هزار واحد از شهریور آغاز می شود و برای واحد های اطراف پردیس هم ثبت نام در دست اجراست.
وی افزود: از 300 هزار واحد حوزه شهر تهران، بیش از 60 هزار واحد تا آخر تابستان به بهره برداری می رسد که این امر به معنی اقامت 60 هزار مستاجر در آنهاست.
چگینی در مورد اخذ مالیات از خانه های خالی هم گفت: این امر در دست بررسی است و پیشنهاد داده ایم و در حالی نهایی شدن است اما هنوز به مجلس ارائه نشده است.
رئیس اتحادیه مشاورین املاک کشور نیز برخی مواقع مانند پیش و پس از عید، ماه مبارک رمضان و نیز برخی رخ دادهای اجتماعی را موجب حرکت هایی در بازار مسکن ذکر کرد.
اقای مصطفی قلی خسروی گفت: درشهرستانهای کوچک، زیاد تورم مسکن نداریم بلکه این امر در شهرستانهای بزرگ است که از تهران الگوبرداری می شود.
وی افزود: درسال 86 شاهد جهش قیمتی بودیم که با طرح مسکن مهر و نیز ساماندهی املاک و مستغلات، این افزایش قیمت تعدیل شد و چه بسا اگر دولت چنین اقداماتی نمی کرد، قیمت مسکن در میانه شهر بسیار بالاتر از مقدار کنونی بود.
خسروی تصریح کرد: بازار مقداری هم تحت تاثیر جو روانی قرار می گیرد که این امر باید کنترل شود، سال گذشته همین موقع مشکل مسکن داشتیم که برای برخورد با آن با تعزیرات هماهنگی صورت گرفت ولی چون در قالب طرح بود به صورت کامل انجام نشد.
وی افزود: این طرح برای داشتن ضمانت اجرایی باید به مجلس برود و تبدیل به قانون شود.
رئیس اتحادیه مشاورین املاک کشور نقش بنگاه داران را در افزایش قیمت ها رد کرد و گفت: دلال باید قیمت ها را به توازن برساند و هیچ وقت عامل گرانی نخواهد بود چون اگر قیمت ها بالا برود، معامله انجام نمی شود.
وی همچنین افزایش زیاد بنگاه ها را موفقیتی در امر اشتغال دانست و افزود: البته این افزایش به ضابطه نیست و دارندگان بنگاه های مسکن باید ضمن در اختیار داشتن مکان، عدم سوء پیشینه و اعتیاد، صلاحیتشان تایید شود و دوره های لازم را نیز ببینند تا بتواند پروانه کار بگیرند البته ما هم در تهران 400 بازرس برای بررسی کار بنگاه ها داریم ضمن آن که 95 هزار مشاور املاک به وسیله سامانه املاک و مستغلات به سرعت بخش نامه ها را دریافت می کنند و موظف با تمکین آنها هستند.
شماره تلفن 3447 برای پاسخگویی به شکایات مردم از بنگاه های معاملات ملکی پیش بینی شده است.
/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 218624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    13 0
    چرا اجاره به بالا نرفته؟!!!!آیا این مقام مسئول اجاره نشین هست که این حرف را می زند؟؟؟!!مطمئنن اینطور نیست .اگر تحقیق کنید ایشان هم خانهدار هستند و هم در جای خوب منزل دارن...لطف کنند به بنگاههای املاک سر بزنند. واقعا متاسفیم برای ایشان
  • بدون نام IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    9 0
    اجاره خونه من در اطراف تهران که 130 تومن بود امسال شد 230 تومن! این یعنی 13 درصد افزایش!!!!!
    • بدون نام EU ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
      2 0
      ببخشید میشه ادرس محل تان را بفرمایید گفتی 230 تومان ؟
  • عدالت منش IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    7 0
    ایکاش روری برسد که خانه های مجلل سارمانی وخودر.ها ی آنچنانی با راننده و دیگر خدم وهشمها از مقام مسئول و....گرفته می شد وعدالت واقعی اجراء می شد آن وقت ببینیم مصاحبه ها وسخنرانیها ومسافرتها چگونه می باشد
  • بدون نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    12 0
    این نوع اظهار نظر ناآگانه نشان میده که این آقا جایی نشسته که از اون هیچی نمی دونه ... هیچی !
  • محمد IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    6 0
    سلام به همه این دوست عزیز یا تو این مملکت زندگی نمیکنه یا اینقدر پی تفریحه که از هیچی خبر نداره و احتمالا خانومش پل خرج میکنه من بعد از 30سال بخاطر اجاره بالا مجبور شدم دست زنن و بچم رو بگیرم و از تهران برم چون دیگه بودجم نمیرسید و رفتم پردیس جالب اینه که تا قبل از سال جدید تو پردیس میشد با 10 100یه خونه 85 متری اجاره کرد ولی الان من تو فاز 3 که هنوز نه تلفن داره نه آب درست و حسابی داره و برق هم روزی 2 بار قطع میشه خونه 82 متری گرفتم 10 300 جالبه که ایشون میگه همه چی آرومه ما هم همه خوشحالیم از داشتن مسئولینی اینچنینی به قول نوه آقای خمینی فقط با حضور صالحین این مملکت درست میشه
  • حسین IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    7 0
    منی که در خیابان آذربایجان تهران سال گذشته خانه‌ای با متراژ 75 متر و دوخوابه را با 9 میلیون تومان رهن و 350 هزار تومان اجاره تامین کرده بودم و امسال بعد از دو ماه گشتن در همین خیابان و خیابانهای اطراف و حومه آن اکنون آپارتمانی با 50 متر مربع و 10 میلیون رهن و 600 هزار تومان اجازه پیدا کردم که تازه باید کلاهم را بیندازم هوا که بالاخره منزلی با این قیمت پیدا کردم آیا باید حرفه‌های این مقامات محترم را که حداقل سال‌هاست طعم تلخ اجاره‌نشینی را نچشیده‌اند و از بالا و از برج عاج به اجاره‌نشین‌ها نگاه می‌کنند باور کنم؟ شما بگویید باور کنم؟ 13 درصد افزایش؟ من خواهش می‌کنم این آقایان اگر کاری نمی‌کنند حداقل ساکت باشند.
  • محمد امامی جیریایی IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    3 0
    سلام ، به احتمال زیاد ایشان توان تجزیه و تحلیل داده های آماری و مطابقت آن با واقعیات را ندارند . از قدیم گفته اند: سیر از گرسنه خبر ندارد سواره از پیاده ، بنابراین نمیتوان از این مقام مسؤول عزیز انتظار زیادی داشت .
  • بدون نام IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    2 0
    از قدیم گفتن: سیر غم گرسنه نیست سواره غم پیاده نیست. بله ایشون چرا باید به پیاده هایی مثل ما فکر کنه؟ ....
  • مقیمی IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    1 0
    حتماً ایشان در خارج از کشور زندگی میکنند و هروز صبح به ایران تشریف می آورند. این بابا حتی از کرایه منزل هم بی خبره بعد شده مسئول مسکن مملکت !!!