عصر دیروز قرار بر تشکیل جلسه​ای برای تعیین تکلیف عضویت نمایندگان در کمیسیون​های تخصصی بود.

به گزارش خبرآنلاين، اين جلسه با حضور روساي شعب و محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس تشکيل شد تا درخواست نمايندگاني که از عضويت در چهار کميسيون برنامه و بودجه، امنيت ملي و سياست خارجي، صنايع و انرژي باز مانده​اند را بررسي کنند. اما نتيجه نهايي نه تنها اين نمايندگان را اقناع نکرد که اعتراض مجددشان در صحن عني امروز را نيز برانگيخت.
رضا عبدالهي نماينده ماهنشان و رئيس دو دوره کميسيون برنامه و بودجه آغازگر تذکرات به تصميم​گيري​هاي عضو پذيري در کميسيون​ها بود که گفت: چگونه کساني با دو سه دوره سابقه نمايندگي مجلس و عضويت در کميسيون​هايي همچون برنامه و بوجه و امنيت ملي، از ادامه فعاليت در اين کميسيون​ها باز مانده​اند؟ اين چه روش تصميم گيري براي عضو پذيري است؟ چرا برخي با لابي با روساي شعب توانسته​اند به عضويت اين کميسيون​ها در بيايند و افراد با سابقه نتوانسته​اند؟
او که عضويتش در کميسيون برنامه و بودجه پذيرفته شده بود، ادامه داد: بايد روساي خاطي شعب تصميم گير در اين زمينه پاسخگو باشند و رئيس مجلس با استفاده از اختياراتش به اين موضوع ورود يافته و به احقاق حقوق نمايندگان بپردازد.
موسوي لارگاني نماينده فلاورجان که مي​گفت حتي يک دقيقه هم در جلسات صحن علني و کميسيون اقتصادي مجلس هشتم غيبت نداشته و بالاترين درصد راي را در سراسر کشور داشته است، اظهار داشت: با اين حال با لابي​گري، من از عضويت در کميسيون مورد نظر حذف شدم و نمايندگاني که با روساي شعب لابي کرده بودند و دم آنها را ديده بودند، به اين کميسيون راه يافتند!
لاريجاني با بيان اينکه اين موضوع در حوزه وظايف روساي شعب است و به هيات رئيسه ربطي ندارد، گفت: اين موضوع را در جلسه علني نمي​شود حل کرد. في​الحال نمي​توان اين موضوع را حل کرد.
ايرج نديمي نماينده لاهيجان نيز که معترض پذيرش عضويت نمايندگان در کميسيون​ها بود، خطاب به رئيس مجلس ادامه داد: شما نايب رئيس مجلس را مامور به بررسي اختلافات در عضويت نمايندگان در شعب کرده​ايد پس نمي​توانيد بگوييد که هيات رئيسه به موضوع تصميم شعب در عضويت نمايندگان وارد نمي​شود. خواهشمندم شخص رئيس مجلس در پي اعتراض نمايندگان به نحوه عضوگيري کميسيون​ها، به دفاع از حقوق نمايندگان بپردازد.
عليپور ديگر نماينده مجلس هم در تذکر ديگري با بيان اينکه «هيات رئيسه اصل را بر غافلگيري نمايندگان گذاشته است»، ادامه داد: در جلسه قبل خيلي از نمايندگان نمي​دانستند که وزير کشاورزي به مجلس مي​آيد، امروز هم وزير بهداشت به صحن علني دعوت شده​اند که ما بي​اطلاع بوديم.
وي با بيان اينکه بايد تخصص نمايندگان براي عضويت در کميسيون​ها لحاظ مي​شد، افزود: در کميسيون عمران دو سه نفر پزشک داريم! اين افراد چگونه مي​خواهند در امور عمراني اظهار نظر کنند؟
محمدرضا تابش نماينده اردکان هم جلسه ديروز روساي شعب را «تعجب برانگيز» خواند و گفت: من به عنوان عضو کميسيون برنامه و بودجه انتخاب نشدم. در حاليکه بر اساس آيين نامه داخلي مجلس بنده که هم مدرک تحصيلي دکترا دارم، 12 سال سابقه نمايندگي دارم. 4 سال مسئول کميته اقتصادي اصل نود و 8 سال عضو کميسيون برنامه و بودجه و 12 سال هم عضو کميسيون تلفيق بوده​ام. نايب رئيس کميسيون هدفمندسازي يارانه​ها و يکسال هم نايب رئيس کميسيون تلفيق بودم. با اين حال به عضويت اين کميسيون پذيرفته نشدم. من اگر از حق خودم نتوانم دفاع کنم، از حق موکلانم هم نمي​توانم دفاع کنم. اگر تصميم مقتضي اخذ نشود، بنده تصميم مقتضي را در خصوص ادامه وکالت موکلانم خواهم گرفت.
او که ليست 25 عضو کميسيون برنامه و بودجه را در دست داشت، بر اساس اسامي مندرج در آن گفت: از ميان آنها، تنها 21 نفر مدرک مرتبط و 19 نفر سابقه کاري مرتبط دارند. در ميان انها 11 نفر مدرک دکترا، 11 نفر مدرک فوق ليسانس و 3 نفر ليسانس را دارند. از اين 25 نفر، 10 نفر فاقد سابقه نمايندگي هستند. فقط 7 نفر از اعضاي سابق کميسيون برنامه و بودجه بودند.
در خلال تذکر وي، باهنر مشغول گفت​وگو با رئيس مجلس بود که تابش خطاب به وي گفت: اگر ديروز شما جلسه را اداره مي​کرديد اينگونه نمي شد!
لاريجاني با بيان اينکه در هر سه چهار کميسيون موارد خاصي بوده که بايد مورد توجه قرار مي​گرفته، ادامه داد: طرح اين مسائل در صحن علني صحيح نيست و بايد راهکاري براي آن سنجيد. در شعب راي گيري مخفي بوده و من به عنوان رئيس مجلس نمي​توانم دخالت مستقيمي بکنم.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 219647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =