رئیس کمیسیون کشاورزی و آب و منابع طبیعی اتاق ایران اعتقاد دارد خسارت‌های ناشی از خشکسالی، در حوزه‌های مختلفی، چون اقتصاد، زیست‌محیطی، معیشت افراد و غیره قابل لمس است.

محمدحسين كريمي‌پور رئيس كميسيون كشاورزي و آب و منابع طبيعي اتاق ايران که گزارشي در خصوص خشك‌سالي و چالش‌هاي مديريت آن تهیه كرده است با اعلام اين‌كه ايران براساس جايگاه جغرافيايي كشوري «خشك» است، گفت:‌ »علاوه بر آن به‌علت تغييرات اقليمي در سه دهه اخير، ايران با دوره‌هاي طولاني و سخت «خشك‌سالي» نيز روبرو شد.

وي علل تغييرات اقليمي به‌جود آورنده خشك‌سالي را به دو دسته عوامل طبيعي و عوامل انسان‌ساز، تقسيم كرد و ادامه داد: «در چاره‌جويي بلندمدت، ايران فاقد برنامه جامع خشكي و خشك‌سالي است، در برنامه‌هاي ميان‌مدت نيز كارنامه قابل دفاعي در برنامه تعادل سفره‌ها، و درياچه‌ها و مانند آن ندارد.»

بخش مهم سخنان وي به تشريح نقش تركيه در مهار سرچشمه‌هاي دجله و فرات و تأثير كلان آن برآينده منطقه اختصاص يافت و كريمي‌پور هشدار داد كه در غفلت ايران و ضعف سوريه و عراق؛ تركيه بدون رعايت حقوق پايين‌دستي و حقوق طبيعت منشاء اصلي مشكلات آتي زيست‌محيطي منطقه است و به گفته وي، پديده ريزگردها، طليعه اين دوره است.

وي با بيان اين مطلب كه بايد بين دو مفهوم خشكي و خشكسالي تميز قائل شويم، گفت: «خشكي يك واقعيت جغرافيايي است كه به جريان‌هاي هواشناسي منطقه بستگي دارد. از اين نظر، ايران، يك كشور خشك شناخته مي‌شود. وقتي پارامترهاي اقليمي را در فضاي كشور بررسي مي‌كنيم، خشكسالي از نتايج تغييرات در يكي از اين موارد محسوب مي‌شود.»

كريمي‌پور با اشاره به پيامدهاي خشكسالي، بيان كرد: «خسارت‌هاي ناشي از آن، در حوزه‌هاي مختلفي، چون اقتصاد، زيست‌محيطي، معيشت افراد و غيره قابل لمس است.»

رئيس كميسيون كشاورزي اتاق ايران، پديده ريزگردها را، مورد تأكيد قرار داد و گفت: «بروز اين حادثه در چند سال گذشته، موضوعي است كه به 30 سال گذشته برمي‌گردد؛ آن زمان كه تركيه به برداشت بيش از حد از منابع آب شيرين منطقه اقدام كرد. تا آن‌جا كه پيش‌بيني مي‌شود، تا 12 سال آينده اين كشور بيش‌ترين ميزان آب شيريني در خاورميانه را در اختيار خواهد داشت.»

كريمي‌پور تصريح كرد: «براي مبارزه با اين مسئله، بايد زيرساخت‌هاي لازم را فراهم كنيم. خوش‌بختانه،‌اقدامات خوبي از سوي اتاق استان‌ها در حال پي‌گيري بوده است. »

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 221917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =