چرا شیعیان دست‌ها را از بالا به پایین می‌شویند در حالی که دیگران از پایین به بالا می‌شویند؟ پرسشی است که حضرت آیت الله العظمی سبحانی در پایگاه خود به آن پاسخ داده اند. متن پاسخ ایشان به این شرح است:

پاسخ: همگي مي‌دانيم كه وضو يكي از مقدمات نماز است. در سوره مباركه مائده مي‌خوانيم:

«يا أَيُّهَـا الّذينَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيديَكُمْ إِلَى المَرافِقِ وَ امْسَحُوا بِرُؤسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الكَعْبَيْنِ». مائده/6

«اي افراد با ايمان هرگاه براي نماز به پا خاستيد، صورت و دست‌هاي خود را تا آرنج بشوييد و سر و پاها را تا كعبين(دو برآمدگي) مسح كنيد».

در جمله نخست «فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيديَكُمْ إِلَى المَرافِق» لفظ «أيدي» به كار رفته كه جمع «يد» به معني دست است و با در نظر گرفتن دو مطلب روشن مي‌شود كه چرا بايد دست‌ها را از بالا به پايين شست.

1. كلمه «يد» در زبان عربي استعمالات مختلفي دارد و گاه صرفاً به انگشتان دست، گاه به انگشتان تا مچ، گاه به انگشتان تا آرنج، و بالأخره گاه به كلّ دست از سر انگشتان تا كتف، اطلاق مي‌شود.

2. مقدار واجب از شستن دست در وضو فاصله ميان مرفق تا سر انگشتان است، لذا قرآن لفظ «إِلَى المَرافِق» را به كار برده تا مقدار واجب را بيان كند.

نتيجه مي‌گيريم: چون لفظ «يد» كاربردهاي گوناگوني دارد، كلمه «إلي» در «إِلَى المَرافِق» بيانگر مقداري از اجزاء عضو است كه بايد شسته شود يعني بايد دستها تا آرنج شسته شود نه كمتر و نه بيشتر و هرگز ناظر به «كيفيت» غَسل و شستوي دست (كه مثلاً از بالا به پايين صورت گيرد يا از پايين به بالا) نيست، اما كيفيت شستشو چگونه است؟ آن مربوط به عرف وعادت است و معمولاً از بالا به پايين مي‌شويند.

في‌المثل اگر پزشك دستور دهد پاي بيمار را تا زانو بشوييد،پاي وي را از بالا به پايين مي‌شويند، نه بالعكس يا اگر انساني به رنگ‌كاري بگويد اين اتاق را تا سقف رنگ كن ، هيچ‌گاه از پايين ديوار آغاز نمي‌كند، بلكه از بالا شروع كرده تا به پايين برسد. از اين رو، شيعه اماميه معتقد است كه در هنگام وضو، صورت و دست‌ها را بايستي از بالا به پايين شست و خلاف آن را صحيح نمي‌داند. زيرا كلمه «تا» در زبان فارسي، و يا «إلي» در زبان عربي، در اين موارد، ناظر به بيان مقدار محل عمل است نه كيفيت انجام آن.

گذشته از اين، سيرة ائمه اهل بيت، كه عِدل قرآنند، بيانگر كيفيت شستن است و آنان دست‌ها را از بالا به پايين مي‌شستند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 231005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ا.ب IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    ولی به نظر من ادبیات عرب رو خود عرب ها بهتر میدانند و از طرف دیگر سنت پیغمبر هم بیانگر مفاهیم قرآنی است. لطفا نظر من را پخش کن.
    • بدون نام PT ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
      30 20
      شناخت ادبیات عرب بر طبق اصول علمی و ادبی امکان پذیر است دوست عزیز نه اینکه هرکسی که عرب بود بتواند در باره ادبیات عرب اونهم عربی فصیح قرآن اظهار نظر کند .
    • سمج IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
      25 14
      ائمه ما هم عرب بودند و عربی را بهتر از دیگران میفهمیدند و منبع اصیل سنت پیامبر برای ما هستند و طبق همین سنت نحوه وضو گرفتن از ایشان به ما رسیده است.
    • بدون نام IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
      19 14
      سلام ایشان مسئله را بسیار زیبا شرح داده اند. به علاوه مسئله مسح پا را که به این وضوح در قرآن آمده است و برادران اهل سنت به جای مسح پا، آن را می شویند، نیز در نظر بگیرید.
    • شیعه IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
      25 3
      برادر یه سرچی انجام بده ببین کتب صحاح السته که مربوط به اهل سنت هست را چه کسانی نوشته اند و چند نفرشون جزء قلمرو ایران اون موقع حساب میشدن. 1- صحیح مسلم نوشته مسلم نیشابوری است. 2- صحیح بخاری توسط حافظ ابوعبدالله محمد بن اسماعیل بن ابراهیم بن مغیرة بن بردزبه بخاری. نام بخاری در حقیقت همان بخارائی است. 3- سنن نسایی توسط حافظ نسایی.او مانند سایر گردآورندگان صحاح سته اهل ایران بوده است. 4- سنن ابن ماجه توسط محمد ابن ماجه. ابن ماجه ایرانی و اهل قزوین بوده است. 5- سنن ترمذی که توسط محمد ترمذی و اهل ایران بوده‌است. 6- سنن ابی داود توسط حافظ ابوداود سلیمان بن اشعث سجستانی که او نیز مانند سایر گردآورندگان کتب صحاح سته اهل ایران بوده.(سجستان = سیستان) حالا چه کسی عربی را بهتر متوجه می شود؟!!
    • محمد IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
      19 8
      برادر من فراموش نکن دستور زبان عریی رو یک ایرانی فارسی زبان به نام سیبویه نوشته
    • مرتضی IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
      16 4
      سنت اهل بیت نیز طبق سنت جدشان رسول الله بود
    • ح.ر. IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
      13 4
      لازمه بدونین که اتفاقا کسانی ادبیات عرب رو به شکل طبقه بندی و کلاسیک درآوردند که عرب نبودند. دانشمندان بزرگ در صرف و نحو عرب، عمدتاً ایرانی بودند. توصیح آقای سبحانی هرچند به نظر من قانع کننده نبود اما این نکته رو در بر داره که اتفاقاً سنت پیامبر (ص) (و ائمه (ع) در شیعه) از مصادیق رجوع برای استخراج احکام است و الا چه کسی می تواند بدون رجوع به پیامبر، از قرآن دربیاورد که «چگونه» باید «نماز برپا داشت»؟
    • بدون نام IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
      15 5
      دوست عزیز اگه به تاریخ مراجعه کنی می فهمی که بسیاری از کتب و ادبیات عرب را ایرانی ها تکمیل کردن. و در ضمن تو از کجا می دونی که سنت پیامبر چه طوریه؟ خودشون در کتب صحاح گفتن که پیامبر داشت وضو می گرفت در حالی که آب از سر انگشت های دستش می چکید در صورتی که اگه می خواست بر عکس وضو بگیره باید آب از آرنجش می چکید...
  • مريم IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    15 4
    چيزي غير از سنت پيامبر صحيح نيست ... با تشكر
  • محمدرضا GR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    12 1
    سئوالی که همیشه ذهن من رابه خودمشغول ساخته این است که خودشخص پیامبر(ص)چگونه وضومی گرفت ونمازیومیه اش رادر سه واحدزمانی و یا پنج واحدزمانی اقامت می نمود؟
  • بدون نام IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    20 0
    يعني در دوران پيغمبر كسي نبوده ببيند كه آن حضرت چطور وضو مي‌گيرند؟!؟! قطعاً اين وسط شيطنتي شده است.
  • مستشار IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    7 10
    ظاهر آیه نشان از آن دارد که از انگشتان به سمت آرنج باید شست اما خیلی راحت تر می شود توضیح داد که وقتی از آرنج به پایین می شوریم ریختن آب به بالاتر از آرنج ها ممکن نیست و اگر از انگشتان به سمت آرنج بشوریم هم زحمت بیشتری دارد هم احتمال انتقال آب به بالای آرنج ها و حتی زیر بغل وجود دارد. در نتیجه نیازی به مثال پزشک و رنگ کار و طول و تفسیر اینجوری نبود.
  • O.o CA ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    87 4
    واقها خدا میخواد روز قیامت یقه مردمو بگیره که دست رو از بالا به پایین شستین یا از پایین به بالا؟؟ من که فکر نکنم!!
  • نخود آش IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    8 3
    لطفا این مباحث را بیشتر ادامه دهید . مثلا شیوه مسح پا و سر را نیز با بقیه مقایسه کنید و دلیل این نوع مسح کشیدن ها را واضح تر بگوئید . قبلا تشکر میکنم
  • اکبر18 IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    41 1
    فکر نکنم از این آیه بشه نتیجه گرفت از بالا شست یا از پایین. باید ببینیم پیامبر وامامان چه می کردند. آیا تاکید داشتند که همه به یک شکل بشویند؟
  • بدون نام IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    20 0
    آخه بحث اينجاس كه وقتي خود دكتر ميخواد دستاي خودشو بشوره از پايين به بالا ميشوره تا منافذ دست به خوبي شسته بشه.
  • بدون نام IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    5 4
    چه اشکالی دارد اگر هر دو درست باشد و لی در زمانی خاص و در زمانی که ابراز عقیده آزاد نبوده است شستن از بالا به پایین نماد حمایت از اهل بیت بوده است
  • قاسم IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    45 1
    از بالا به پايين يا از پايين به بالا چه فرقي مي كند؟ نه آنها روش شيعيان را مي پذيرند نه ما روش سني ها را قبول داريم لذا بهتر است بر روي مسائل مهم كه موجب تقويت پيوند شيعه و سني مي شود صحبت كنيد. ول كنيد اين مباحث الكي و بي فايده را
  • بدون نام IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    19 2
    دست ها تون هنگام وضو بشوید . پایین و بالا نداره . هدف به خاطر مسیر رسیدن به اش قزبانی نکنید...
  • سینا از شیراز IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    2 1
    مطلب مهم این است که گاهی (الی) معادل(مع) است که در قرآن هم آمده. یعنی (با) شستن دست ، آرنج را هم بشوییم.
  • عبد الله IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    2 9
    الی در این آیه به معنی "مع" یعنی "همراه" است وبه معنی "تا" نمی باشد لطفا به یکی از عوامل نحو عربی مراجعه شود.
  • بدون نام IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    3 30
    وقتی ترکها و سنی ها و سلفی با استفاده از رانت امریکا و انگلیس بدترین جنایت را علیه شیعیان عراق و بحرین و عربستان و پاکستان و افغانستان وعلویان سوریه انجام می دهند هر آدم عاقلی می گوید چرا اینها از این رانت استفاده نکنند حداقل انها را بیطرف کنند در درگیریها همه می دانند قطر و عربستان بدون غرب صفر مطلق هستند چرا باید از امکانات دنیا استفاده کنند بر ضد شیعیان در حالی که نه با هوشتر هستند و نه با عرضه تر و رابطه امام شیعه با یهود و نصارا خیلی بهتر از سلفی ها بوده و منع تاریخی هم بر رواتبط با انها ندارند شیعیان شاید تاوان جاه طلبی سیاسی بعضی ها را این مردم بدبخت می پردازند
  • یک متنفر از افراط و تفریط IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    54 4
    اینقدر سر این چیزها مسلمون ها به جون هم افتادند که از اصل مطلب فراموش کردند. آقایان از هر طرفی دوست دارین دستتون رو بشورید
  • جمال IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    7 40
    با تشکر از آیت الله سبحانی در رابطه با این شبهات بیشتر توضیح دهند