عکس ارسالی از سعید آقا علیخانی

 

سعید آقا علیخانی ضمن ارسال تصاویر نوشت:

از کانال سوئز که بگذرید و وارد صحرای بی آب و علف صحرای سینا شوید پس از عبور از صحرایی که قوم بنی اسراییل 40سال را در آن به آواره گی و مسکنت سپری کردند به کوه های سربه فلک کشیده ای خواهید رسید که کلیسای سنت کاترین و راهبان عزلت گزیده آن را درخود جای داده است. این صومعه در سده پنجم (میلادی) به دستور ‍ژوستی‌نیانوس یکم، امپراتور روم شرقی بنا نهاده شد. بر فرمان ژوستی‌نیانوس یکم، صد خانوار از مردم والاش در رومانی برای نگهداری صومعه سنت کاترین به منطقه آورده شدند که نوادگان این قوم هنوزهم در این صومعه به نگهداری و ریاضت مشغولند.
دلیل نامگذاری این صومعه به سنت کاترین اشاره به قدیسه کاترین دارد.کاترین(متولد 194 میلادی در اسکندریه) دختر زیبا واشراف زاده ای بود که پنهانی به مسیحیت روی آورده و به هیمن دلیل تقاضای نزدیک به 50تن از امرا و صاحب منصبان رومی را برای ازدواج رد کرده بود و علاوه بر آن باعث گرویدن بسیاری از شهروندان رومی به مسیحیت شده بود به همین دلیل در دوران امپراتور مکسیمونوس او را متهم به توهین به بت ها کردند که دخالت برخی افراد صاحب نفوذ مانع از آزار و اذیت او گردید. سه قرن بعد از وفات او و به دنبال رویای یک راهب مسیحی و به دستور ژوستی نیانوس صومعه سنت کاترین در میان کوه های سر به فلک کشیده و درو از دسترش بنا شد و جسد این قدیسه نیز به این صومعه انتقال یافت. صومعه سنت کاترین پس از اشغال مصر به دست ناپلئون مرمت شد و بر ارتفاع حصاری های آن افزوده شد. وی‍ژگی خاص این صومعه استفاده از عناصر معماری رومی، اسلامی و روسی است و ازهمه جالب تر آنکه در درون صومعه (عکس چهارم) مسجد،کنیسه و کلیسایی درکنارهم به عنوان نماد رواداری مذهبی بنا شده اند که ظاهرا این امر در زمان دولت شیعی فاطمی صورت گرفته است. از دیگر نکات حایز اهمیت وجود چاه آبی است که گفته می شود همان چاه آبی(عکس 7) است که حضرت موسی (ع) برای اولین بار با دختران شعیب نبی درآنجا ملاقات کرد .گرداگرد این چاه تصاویری است که به این واقعه تاریخی اشاره دارد. در انتهای کوچه سنگفرش شده ای که از درون صومعه عبور می کند درختی(عکس 9) وجود دارد که برخی منابع تاریخی آن را همان درختی می دانند که خداوند ازطریق آن با موسی(ع) سخن گفت. ساکنان دیر ادعا می کنند که برخی تلاش کرده اند که با انتقال شاخه هایی از این درخت به مناطق دیگر و کشت آن، بدان متبرک شوند اما هر بار این تلاش به شکست انجامیده است.  هم‌اکنون این صومعه در مالکیت کلیسای ارتدوکس شرقی قرار دارد . زائران ارتدوکس برای زیارت به این منطقه می آیند. در سال 2002 میلادی، صومعه سنت کاترین در میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید.

 

 

 

شما هم می توانید مطالب، عکسها و فیلم های تولیدی خود را برای ما به آدرس shoma@khabaronline.ir ارسال کرده تا آنرا با نام خودتان منتشر کنیم.

لطفا فیلم ها بیشتر از 5 مگابایت نباشد و ترجیحا در فرمت اف.ال.وی .flv ارسال کنید. همچنین عرض هر عکس حداکثر 500 بوده و حجم عکس بیشتر از 100 کیلوبایت نباشد. مطالب خود را نیز در قالب مایکروسافت ورد به صورت ضمیمه ارسال کنید.

/5656
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    11 0
    خیلی ممنون جالب بود
  • فاطمه زهرا IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۳
    1 0
    جالب بود