روزنامه آرمان در گفت​وگویی با سعید حجاریان به نقل از وی نوشت:

·         اصلاحات زنده است. اما اصلاحات مثل هلو بپر تو گلو نیست. باید خشت روی خشت گذاشت و کار کرد. برای این کار هم تشکیلات و سازمان یک نیاز ضروری است. تشکیلات که فقط حزب نیست. مگر کار تشکیلاتی فقط کار حزبی است؟ در کنار کار حزبی فعالیت ان.جی.اوها، کارهای عام‌المنفعه و نظایر آن نیز می‌توانند بستری برای ایجاد سازمان و تشکیلات باشند. نگاه کنید به اخوان‌المسلمین در مصر آنها همواره اصلاح‌طلب بودند. چه در زمان ناصر یا سادات و مبارک؛ صبر کردند و الان ثمرش را بردند. یا در ترکیه، زمان اوزال و اربکان یا همین آقای اردوغان. چقدر کار کردند؟ اصلاحات، کار فوق‌العاده می‌برد برادر من. باید کار کرد، کار نکنیم 100 سال دیگر هم اتفاقی نمی‌افتد.
·         همین الان؛ خود خاتمی اگر کاندیدا شود در ایران چقدر رای دارد؟ او نسبت به هر کسی رای بالاتری دارد؛ پس می‌بینید که اصلاحات به صورت بالقوه پایگاه دارد، اما فعلیت ندارد. مردم ایران هم بیشتر دنبال برخورد اصلاح‌طلبانه و متعادل هستند. یعنی کاراکتری مثل خاتمی را می‌پسندند. خاتمی نباشد، یکی دیگر. مردم می‌گویند بالاخره خاتمی ‌نقطه تعادلی در جامعه است. با اینکه به او انتقاد هست. می‌خواهم بگویم که در عین حال اصلاحات هنوز هم رای دارد؛ رای بالایی هم دارد.
·         بعید است عبدالله نوری وارد جرگه انتخابات شود. او خودش هم اعتقاد دارد که خاتمی هنوز در کشور بالاترین رای را دارد.انتخابات یک فرصتی است برای فعالیت و سازماندهی. وقتی کاندیدایی در صحنه باشد لاجرم ستاد اتنخاباتی ایجاد می‌کند و در استان‌ها و شهرستان‌ها نیروها را دور هم جمع می‌کند.
·         الزاما هدف از شرکت در انتخابات، پیروزی نیست. سال 76 اصلا قرار این نبود که پیروز بشویم، هیچ تصوری هم نداشتیم، می گفتیم که 6- 5 میلیون رای بیاوریم که بتوانیم بعد از انتخابات کار کنیم. بنابراین فعالیت در انتخابات الزاما با هدف پیروزی نیست.
·         اصولگراها بهتر است دنبال یک فرد معتدل بگردند، البته هر کسی که بخواهد دولت را به دست بگیرد کار بسیار مشکلی پیش‌رو دارد.
·         من معتقدم اصولگراها هم اصلاح‌طلبند. هر چند به این شکل آن را ابراز نمی‌کنند. اصلاح‌طلبان و اصولگراها هر دو می‌گویند که مشکلاتی وجود دارد و این نقطه مشترک بزرگی بین ما و آنهاست. منتها یک عده می‌گویند باید سریع وارد عمل شد ما می گوییم که اگر توان دارید بروید اما ما نیستیم. ما می‌گوییم که مشکل هست و باید مشکل را حل کرد. در این زمینه حرف ما با آن اصولگراها یکی است. پس می‌شود با آنها صحبت کرد؛ منتها آنها می‌‌گویند اینجایش اینطوری‌است، ما می گوییم آنجایش آنطوری‌است. باید صحبت کرد که در کجاها مشترک هستیم. مثلا بر سر اقتصاد، خیلی از نظرات‌مان مشترک است، پس می‌شود راه آمد. یا در دیگر حوزه‌ها، مثلا در زمینه مواد مخدر، یا آسیب‌های اجتماعی، قتل، چک‌های برگشتی و غیره؛ مگر اینها موضوع نیستند؟ مگر اینها آسیب نیستند؟ پس می‌شود صحبت کرد. حالا درباره موضوعات سیاسی دیرتر می‌شود صحبت کرد ولی در موضوعات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی می‌شود با آنها نشست و صحبت کرد. باید گفت‌وگو کرد تا کم‌کم باب گفت‌وگو باز شود؛ البته با بخشی از اصولگرایان. چون طیفی از اصولگرایان هم می‌گویند که باید کلا آتش زد، چون تجدد و مدرنیته باعث آفت است؛ در دو طرف دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد.ما که پیاده‌ایم، آنها باید تسامح کنند.
·         انتظار ما خیلی بالا نیست. اصلا نمی‌خواهیم در انتخابات کاندیدا بشویم؛ مجلس هم نخواستیم برویم، به دولت هم نمی‌رویم، ولی کار خیریه که می‌توانیم بکنیم. به اندازه اخوان‌المسلمین که باید بتوانیم کار کنیم. این برای انتخابات سال آینده وصال نمی‌دهد، اول از همه تفاهم است. ازدواج هم که بخواهد سر بگیرد، اولش کلی کار دارد. بله‌برون دارد، باید بروند و بیایند، آشتی‌کنان دارد و ...
·         تجربه نشان داده که راه تندروانه و رادیکال ثمر نمی‌دهد.
·         من خودم اعتقاد داشتم که باید حتماً از روز اول نقد دولت را آغاز کرد، منتها دوستان معتقد بودند که اول کار دولت نباید نقد کرد و باید منتظر نتایج اقدامات بمانیم سپس نقد کنیم. نقد خوب کم شد. دوزاری اصولگرها هم دیر افتاد. می‌شد که ما دوزاری اصولگراها را زودتر بیندازیم. آنها هم دیر به صحنه آمدند. الان کم‌کم نقدهای خوبی دارند می‌کنند؛ مقاله‌های خوبی نوشته می‌شود حتی از سوی بعضی از اصولگراها. آنها مغبونند، می‌خواهند جبران مافات کنند. چون آنها از اول حامی‌ دولت بودند، برنامه‌اش را تایید کرده بودند و با او همراهی کرده‌اند، نمی‌توانند مسوولیت را نپذیرند، آنها در قبال کارهای دولت مسئولیت دارند. کما اینکه ما هم در مقابل عملکرد خاتمی مسئولیت داریم.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 237342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    سلام . البته آقاي خاتمي نه معتدله نه اصلا به فكرش مي رسه كه بيشترين راي رو مي تونه بياره . ايشان خودش استاد سر و صدا راه انداختن هاست . ما كه فراموشمان نشده . نكنه شما فراموشكار شدين !
    • m IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      83 4
      من به خاتمی رای مدم چون معتدله . چه دلیلی برای معتدل بودنش از این بالاتر که پارس جنوبی و عسلویه کاملا فعال بودن ، شهرک های صنعتی در جوش و خروش بودن و اروپا میزبان رئیس جمهور بود . در حالیکه الان قطر چندین برار ما از میدان پارس جنوبی برداشت میکنه ! اعتدال در سیسات خارجی یعنی پیشرفت در داخل و اقتدار در جهان.
    • محمد IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      60 9
      واقعا استاد سر وصدا راه انداختن خاتمی است؟شما مثل اینکه گوشاتونو گرفتین که این صداهای بلند رو نمی شنوید!!!
  • بدون نام IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    متاسفم از همه کسانی که شخصیت های را تربیت میکنند که آدمهای اینگونه را ترور میکنند و پیش خودشان فکر می کنند که دل خدا را شاد کردنند تا زمانی که مغزهای بسته و کج اندیشان و ابن ملجم ها و امروعاص ها هستنند اسلام سرنوشتش همین هست
    • کوروش IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      راستی چی شد که کسیکه این شخص رو ترور کرد در سال 88 در ستاد موسوی بود ؟ جواب: پروژه شهید سازی و کشته سازی اصلاحات و یا برنامه ریزی برای انفجار هواپیمای خاتمی مثل پاکستان و استفاده از این مدل و استفاده از جو و احساسات عمومی
    • جلال IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      90 18
      آقا کوروش نمیگم فیلم قلاده های طلا رو نبین ولی حداقل یه بار می دیدی.خیلی روت تاثیر گذاشته.
    • کوروش IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      11 66
      جواب به جلال- هنوز فیلم قلاده های طلا رو ندیدم و این موضوع رو از مدتها پیش شنیده بودم
    • بدون نام IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      33 3
      کوروش: خوبه پس شنیدی و این همه جو میدی.
    • سحر IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
      7 1
      آره آقا کوروش تو راست میگی!!!خاتمی واسه ایجاد سر و صدا طرح انفجار هواپیماش رو خودش ریخت!!! جمع کن برادر من ,این حرفا چیه؟
  • عبدا... IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    درود براصلاحات! به یقین اصلاحات همیشه زنده خواهدبود!
    • رضا IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      تو خواب
  • كارشناس IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    136 3
    كاش بساط خردمندي در كشور پهن ميشد.
  • کوروش IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    7 192
    کارنامه سید محبوب !!! اصلاحات 10 سال فقط شکست انتخابات شورا 81 با وجود بودن ملی مذهبیها !! اصلا ح طلبان شکست سنگین خورند مجلس 82 شکست حمایت خاتمی از معین= 4 میلیون حمایت از هاشمی= 10 میلیون لیست یاران خاتمی در مجلس هشتم 1نفر و شورا 2 یا 3 نفر راه یافتند تحریم انتخابات مجلس = 31 میلیون نفر رای دادند ریاست جمهوری شکست فجیع
    • دامون IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      97 2
      جهش علمی، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی ایران بواسطه فضای باز ایجاد شده در دوران آقای خاتمی بر هیچ کسی پوشیده نیست؛ آقای خاتمی بواسطه نوع شخصیت شان اهل های و هوی و تو بوق و کرنا کردن نبودند. آمارهای ارائه شده تنها زمانی می تواند مورد استناد قرار گیرد که دارای یک جامعه چند صدایی باشیم که تحمل نظر مخالف و امکان فعالیت تمام گروهها و تفکرات وجود داشته باشد. ضمنا برای هر کدام از این ارقام تحلیل های بسیاری وجود دارد و صرفا اعداد نشان دهنده شکست و پیروزی یا محبوبیت نمی باشد.
    • بدون نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      101 3
      كوروش جان بد نبود اينا رو هم مينوشتي در زمان آقاي احمدي نژاد اختلاص =100 بد حجابي = 100 تورم =100 فقر =100 مقابله با رهبري =100 و خيلي چيزهاي بد ديگر كه دولتهاي قبلي حتي سمتش نرفتن.
    • هموطن IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      43 1
      توصيه من به همه شما هموطنان عزيز، كوروش،جلال،دامون،منصور ، و..... " مواظب باشيد آخرت خود را به دنياي ديگران نفروشيد " تاكنون خيلي از سياستمداران از اين دنياي خاكي بار بربسته اند ، با يكديگر با احترام وانصاف مباحثه نماييد.
  • سعید IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    7 156
    مسائل جمهوری اسلامی ایران هیچ ربطی به اینها(اصلاح طلبان) نداره انتخابات آمریکا در پیش میتونید برید در اونجا شرکت کنید
  • رضا IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    4 130
    تحریم انتخابات نهم مجلس توسط سران اصلاحات: 31 میلیون نفر(بیش از 64 درصد) شرکت کننده داشت از میانگین تمام انتخابات های مجلس بیشتر بود
    • m IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      12 17
      دو نکته : 1- وقتی خود خاتمی رفت و رای داد شما چطور میگی تحریم انتخابات 2- به لینگ زیر یه سری بزن و ببین درصد مشارکت چقدر بوده ؟ http://www.khabaronline.ir/detail/201826/politics/election
    • مجید IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      24 12
      ولی آمار واقعی چیزی حدود 18 ملیون تو سراسر کشور هست
  • بدون نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    9 120
    دست از سر خاتمی بردارید! بابا، مردم به آدم تکراری رای نمی دن. اینهمه سیاستمدار داره اصلاحات که می تونن کاندیدا یشن
  • امير IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    98 8
    درود بر حجاريان كه متاسفانه متحجران او را ترور كردند و به اين وضعيت جسمي انداختند. اصلاحات راه اول و آخر نجات يك سيستم از فساد و تباهي و شرط ماندگاري و پويايي آن است.
    • کوروش IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      4 69
      فاشیستهای سکولار غرب زده طراح اصلی ترور بودند
  • منصور IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    89 3
    یقینا با اتفاقات چند سال اخیر مردم بیشتر قدر اصلاح طلبان وشخص آقای خاتمی را می دانند. ملت ایران آرزومند اعمال سیاستهای متعادل هستند،خصوصا در عرصه سیاست خارجی.اعتدال از آموزه های دین اسلام است.
  • محمد حسین IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    15 90
    به نظر می رسه در کشور ما آقای خاتمی و امثال اون جایی ندارند و باید یکی مثل آقای احمدی نژاد بیاد که هم انقلابی و مخلصه و هم تو دهن تمام دنیا می زنه و هم پیرو خط رهبریه و از همه مهم تر از حقوق مردم مستضعف و فقیر به نحو احسن حمایت می کنه و در افشای نام جنایتکاران وطنی هم که ید طولایی داره
    • بدون نام IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      50 1
      جناب محمد حسین "احمدی نژاد پیروی رهبری یعنی 11 روز خانه نشینی و عدم اطاعت به فرمان رهبری؟ خداوند انشالله همه ما را هدایت کند و کسی را که به این مملکت خدمت می کند را توفیق دهد
    • آرمان IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      58 5
      این مطلب در کتاب جامعه شناسی نخبه کشی به خوبی توصیف شده ما ایرانی ها قدر انسان های درستکار و صادقی مانندمصدق و خاتمی و ... را به خوبي نمی دونیم و همیشه عده زیادی هستند که بسیار سطحی قضاوت کنند
  • بدون نام IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    5 37
    آرمان جان شمایی که بسیار سطحی قضاوت میکنی!!! بهتره برید این کتابایی که میخونید از نویسنده های مختلف باشه. نه نویسنده های غرب زده متاسفانه این آدمای غرب زده دل مردم این مزرو بوم رو به دردر میارن. ما هنوز فتنه ی بعد انتخابات 88 رو یادمون ننننررررفته.
  • مصطفی IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    6 18
    یکی از گزینه های که میتونه شور انتخاباتی رو به مردم برگردونه آقای خاتمیه که امیدوارم بیان ولی صدر درصد اگه بیان رای نخواهند آورد بخاطر کم شدن محبوبیت اصلاحاتی ها بعد از انتخابات 88 و شرکت نکردن عده ای از اونها در انتخابات و حمایت نکردن آقای هاشمی از ایشون بودن آقای عارف و ... میتونه باشه! گذشته از اینا همیشه تحلیلهای جناب حجاریان برام جالبه شما این حرفا رو با حرفای احساسی آقای بادامچیان در مورد پایگاه اجتماعی نداشتن اصلاحاتیا و کامنتها و مثبت های دوستان به نظرات رو ببینید ! البته من شخصا با یه فکرایی در اصلاحات مخالفم و بخاطر این ترجیح میدم به یه فرد اصولگرای اصلاح طلب یا اصلاح طلب اصولگرا همونطوری که رهبری گفتن رای بدم
  • رضا IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    3 32
    جواب به مجید و m: شماها همون کسانی هستید که میگید سال 88 هم تقلب شده خب معلومه شما هیچ انتخاباتی رو بدون تقلب نمیدونید مگر اینکه خودتون برنده باشید و در آن حضور جدی داشته باشید ولی ملت به این حرفها و کارها اهمیتی نمیدهد
  • شهاب IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    5 38
    اصلا اقای خاتمی به درد رئیس جمهوری نمیخوردن ایشون خیلی ساده و رک بگم بی دست و پا هستند.اگر هم که اصلاحات کسی و میخواد معرفی کنه باید یکی دیگه باشه.البته که من معتقدم دولت بعدی اصول گرا هست و مشخصا اقای ولایتی که من حتما بهش رای میدم