وزیر امورخارجه کشورمان روزهای پر کاری را در نیویورک می گذراند.

وزیران امور خارجه عمان، ژاپن، فیجی، اسپانیا و هلند در حاشیه برگزاری شصت و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به‌طور جداگانه با دکتر علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدارها نقش موثر جمهوری اسلامی ایران در کمک به حل و فصل مساله سوریه مورد توجه قرار گرفت.

در این گفت‌وگوها در باره آخرین وضعیت روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌يی، مسائل مهم بین‌المللی و سایر موضوعات مورد علاقه بحث و تبادل نظر صورت گرفت و دیدگاه‌ها بیان شد.

در دیدار یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان با صالحی وزیر امور خارجه کشورمان مناسبات نزدیک و دوستانه تهران ـ مسقط با ابراز رضایت دو طرف مورد توجه قرار گرفت و بر افزایش همکاری‌ها تاکید شد.

موضوع تحولات و همکاری‌های منطقه‌يی به ویژه موضوع سوریه از دیگر محورهای مذاکرات بین صالحی و بن علوی بود و در این مذاکرات بر ضرورت کمک به حل و فصل و برون رفت از این مساله، از طریق هماهنگی بین تلاش‌های مختلف در یک چارچوب سیاسی با حفظ وحدت، یکپارچگی، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه تاکید شد.

صالحی در این ارتباط با اشاره به نتایج سفر اخیر خود به قاهره و دمشق، پروسه برون رفت از این مساله را توقف خشونت، جلوگیری از ارسال سلاح به گروه‌های افراطی و گفت‌وگوی میان حکومت و معارضه توصیف كرد.

دو طرف در این دیدار بر ضرورت استمرار رایزنی‌ها تاکید كردند.

هم‌چنين وزيران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ژاپن در یک دیدار جداگانه ضمن بررسی روابط دوجانبه و همکاری‌ها پیرامون آخرین تحولات منطقه‌يی و بین‌المللی از جمله موضوع هسته‌يی به گفت‌وگو، تبادل نظر و ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند.

در دیدار وزيران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فیجی نیز با توجه به برقراری روابط سیاسی بین دو کشور، راه‌های کشف زمینه‌ها و ظرفیت‌های متقابل همکاری در حوزه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فیجی توافق کردند که کارشناسان دو کشور در حوزه‌های مختلف تجاری و اقتصادی چارچوب همکاری‌ها را بررسی و تنظیم كنند.

در دیدار وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و اسپانیا نیز روابط تهران ـ مادرید با سابقه‌ای مثبت و دوستانه مورد توجه قرار گرفت و پیرامون مسائل مهم منطقه‌يی و بین‌المللی از جمله سوریه، خاورمیانه و موضوع هسته‌يی کشورمان رایزنی و تبادل نظر شد و صالحی بر ضرورت وحدت و یکپارچگی سوریه و جلوگیری از گسترش و رشد افراط‌گرايی تاکید کرد.

گفت‌وگو پیرامون بحران اقتصادی در اروپا و بررسی همکاری‌های اقتصادی بین تهران ـ مادرید از جمله در حوزه‌های انرژی، تجارت ارتباطات و سرمایه‌گذاری مشترک از دیگر موضوعات مذاکرات دو وزیر بود.

وزيران امور خارجه ایران و هلند نیز در یک دیدار جداگانه روابط دو کشور و تحولات منطقه به‌ویژه سوریه را مورد بررسی قرار دادند.

دو طرف با ابراز رضایت از روند مناسبات دو کشور و گفت‌وگوهای جامع دو کشور بر ادامه این گفت‌وگوها تاکید کردند.

در این دیدارها نقش موثر جمهوری اسلامی ایران در کمک به حل و فصل مساله سوریه و تحرکات و اقدامات کشورمان مورد توجه مقامات کشورها قرار داشت.

وزیر امور خارجه کشورمان هم‌چنین به‌عنوان ريیس جنبش غيرمتعهدها در چارچوب ملاقات وزيران امور خارجه ترويیکای جنبش با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در حاشیه برگزاری اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار کرد.

در این دیدار دو طرف دیدگاه‌های خود را درباره مسائل مهم منطقه‌يی و بین‌المللی و چالش‌های موجود و پیش رو بیان کرده و بر نقش مهم و تاثیرگذار غيرمتعهدها در معادلات بین‌المللی تاکید کردند.
/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 246662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =