از جذابیتهای «ماه به روایت آه»، ذکر تاریخ شمسی تمامی رخدادهاست که خواننده فارسی زبان را با زمان وقوع حوادث در روز و ماه و سال هجری شمسی آن وقایع آشنا می کند.

به گزارش خبرآنلاین، «ماه به روایت آه» عنوان تازه ترین اثر منتشر شده ابوالفضل زرویی نصرآباد و روایت او از زندگانی و شخصیت حضرت ابوالفضل العباس(ع) است که در مجموعه متون فاخر انتشارات نیستان منتشر شده. نویسنده در این کتاب کوشیده تا از زبان دوازده راوی، ناگفته هایی از قبل و بعد از شهادت پرچمدار کربلا را با امانتداری ، پایبندی به مستندات تاریخی و روایی و پرهیز از اغراق، روایت کند.

بر خلاف انتظار، در کتاب به شکل و شیوه شهادت حضرت ابوالفضل(ع) اشاره ای نشده و نویسنده عمده همت خود را صرف بازگویی و رازگشایی از بخش هایی کرده که با وجود جذابیت برای مخاطب، متاسفانه کمتر بدانها پرداخته شده است؛ بخش هایی همچون خانواده مادری، کودکی، ازدواج، فرزندان، برادران، حیطه دانش و معرفت و جایگاه آن حضرت در میان اهل بیت(ع) و مسلمانان آن روزگار.

از دیگر جذابیتهای این کتاب، ذکر تاریخ شمسی تمامی رخدادهاست که خواننده فارسی زبان را با زمان وقوع حوادث در روز و ماه و سال هجری شمسی آن وقایع آشنا می کند. زرویی در نگارش این دوازده روایت، با تکیه بر منابع دست اول تاریخی و مطالعه و فیش برداری از قریب شصت کتاب، ضمن رعایت ایجاز ، پرهیز از اطناب و نگاه احساسی، متنی خواندنی و قابل اعتماد و استناد فراهم آورده است؛ متنی که در عین سادگی ساختار ادبی محکم و قابل تاملی دارد. به جز یک راوی (زید بازرگان) تمام راویان کتاب (مسلم بن عقیل، فاطمه کلابیه، حضرت زینب(س)، امام حسین علیه السلام، ام کلثوم، لبابه، عبدالله بن ابی محلّ ، کزمان، شبث بن ربعی، سرجون و عبیدالله بن عباس) شخصیتهای واقعی هستند.
 

 

خود زروئی درباره کتاب می گوید: «تالیف و انتشار این کتاب را وامدار سید مهدی شجاعی هستم؛ طرح و سوژه کتاب و پیشنهاد نوشتن آن توسط او به من ارائه شد. ابتدا نیز قرار بود کتاب با موضوع زندگی یکی دیگر از شخصیت‌های صدر اسلام نوشته شود، استنادات برای آن نیز جمع شد و پژوهش‌های نخستین نیز برای آن انجام شد، اما در آستانه تالیف و به خاطر مسائلی که در کار پیش آمد به پیشنهاد شجاعی موضوع کتاب به زندگی حضرت ابوالفضل (ع) اختصاص یافت. در این کتاب سعی کردم حساسیت خودم را روی ثبت و روایت صرف واقعیت و پرهیز از غلو در آن به کار بندم. شاید با خواندن این داستان اینگونه برداشت شود که من روایت خاصی در قصه‌پردازی داشته‌ام و به عرصه‌ای وارد شده‌ام که مربوط به من نبوده است، ولی همه سعی من این بود که قصه را سالم روایت کنم.»

این نویسنده و شاعر شناخته شده کشورمان درباره پردازش قصه نیز می گوید: «در مورد شخصیت‌های تاریخی ما غالبا روایتمان را به گونه‌ای انجام می‌دهیم که تاثیرگذارترین واقعه پیرامون آنها منشاء ثبت زندگی آنها می‌شود و این موضوع درباره حاضران در واقعه کربلا هم صادق است و تنها زندگی آنها در روز عاشورا بوده که مورد توجه ما بوده است، اما درباره گذشته و زندگی آنها معمولا خبری در آثار ما نیست. در مورد شخصیت حضرت ابوالفضل (ع) جدا از مظلومیتی که ایشان در زمان شهادت داشته‌اند، در زمان حیات نیز و حتی پس از شهادت نیز مظلوم واقع شده‌اند و به همین جهت درباره زندگانی ایشان کمتر متنی نوشته شده است و اگر هم نوشته شده غلوآمیز است و بدون اندیشه تاریخی. من ولی سعی کردم زوایای پنهان زندگی ایشان را بیرون بکشم و در این کتاب روایت کنم. کتاب من سر سوزنی دروغ و خیال و نکات غیرمتقن و نامعتبر در خود ندارد. آنچه درباره شخصیت حضرت ابوالفضل (ع) در آن خوانده می‌شود، همگی معتبر و متقن و به استناد منابع تایید شده بوده است و حتی اگر روایتی در چند منبع نامعتبر ذکر شده‌ بود از حضورش در کتاب صرف نظر کرده‌ام.»

 

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب و سفارش هر محصول فرهنگی دیگر کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و سفارش خود را (در صورت موجود بودن در بازار) در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز می توانند با پرداخت هزینه پستی، تلفنی سفارش خرید بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 248252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =