۰ نفر
۲۷ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۰

تصمیم ستاد هدفمندی برای کاهش سهمیه بنزین آزاد (نیمه یارانه ای ) گمانه زنی هایی را در خصوص سرنوشت بنزین 400 تومانی به همراه داشته است.

آذرجزایری: چند روزی از انتشار خبر کاهش سهمیه بنزین آزاد خودروهای شخصی و آژانس ها می گذرد با اینحال هنوز هم در شرایطی که متقاضیان بنزین آزاد اغلب در هنگام سوخت گیری از کارتهای جایگاهداران استفاده می کنند و دلیل روشن برای اتخاذ چنین تصمیمی به سخنان سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی در گفت وگو با خبرآنلاین بر می گردد که تاکید دارد: شارژ کردن ماهانه 500 لیتر بنزین آزاد بار سنگینی بر سامانه تحمیل می کرده و برهمین اساس ستاد هدفمندی یارانه ها این رقم را کاهش داده است. البته توضیحات بیشتر شهیدی در ادامه گزارش خواهد آمد.

اما برخی از کارشناسان معتقدند حذف 200 لیتری بنزین آزادو یا همان نیمه یارانه ای در کارتهای خودروهای شخصی در راستای تصمیمی صورت گرفته که براساس آن سهمیه های 400 تومانی حذف و بنزین تک نرخی و به قیمت 700 تومان عرضه شود.
این درحالی است که این گمانه زنی توسط رئیس روابط عمومی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی تایید نمی شود و در عین حال تاکید می کند این شرکت دستورات ستاد هدفمندی یارانه ها را اجرایی می کند و خود نقشی در سیاست گذاری ندارد.
براساس اظهارات شهیدی ، کاهش سهمیه بنزین نیمه یارانه ای خودروهای شخصی و آژانس ها و خودروهای مسافربر شخصی دوگانه سوز در شهریورماه توسط ستاد هدفمندی به آنان ابلاغ شده و موظف بوده اند از اول مهرماه اینکار را انجام بدهند.
وی در پاسخ به این سوال که اتخاذ چنین تصمیمی چه سیاست اجرایی را دنبال می کرده است آنهم در شرایطی که اکثر مردم بنزین آزاد خود را از طریق کارتهای سوخت جایگاه ها دریافت می کنند، متذکرشد: ستاد هدفمندی یارانه برای کاهش بار سامانه آنهم در شرایطی که هیچ کس از این سهمیه به طور کامل استفاده نمی کرده است چنین تصمیمی گرفته است.

وقتی از شهیدی می پرسیم که مگر این 500 لیترها در هرماه برروی هم انباشته می شوند،  تاکید می کند: خیر در هرماه این سهمیه کاملا حذف و سهمیه جدید جایگزین می شود.
اتخاذ چنین تصمیمی در حالی است که روزانه حدود 60 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود و با توجه به افزایش نرخ ارز قیمت این فراورده بسیار بالاتر از نرخ فروش آن در کشور است.
بنابراین آنچه که می توان به یقین حدس زد آنهم در شرایطی که همین تفاوت قیمت باعث از سر گرفتن قاچاق بنزین در کشور شده این است که به نظر می رسد ستاد هدفمندی یارانه ها به دنبال راهکاری برای مهار قاچاق بنزین و حل مشکل رشد مصرف این فراورده در کشور است و به زودی باید شاهد اجرای سیاستی جدید در این خصوص بود. هرچند که بیشترین حدس ها به سمت حذف سهمیه 400 تومانی بنزین گرایش دارد.
/22131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 251820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۷
    147 8
    1-مگه نمیگن که می تونن بنزین مورد نیاز داخل رو تامین و حتی بنزین رو صادر کنن ! 2-ما خودمون رو با کدوم کشورها مقایسه میکنیم برای قیمت بنزین که بحث ارزانی آن را مطرح میکنیم ؟! صد درصد با کشورهایی که حتی یه قاشق نفت هم ندارن چه برسه بنرین. 3-با این همه گرانی که در سطح جامعه وجود داره (اگه مسئولین قبول داشته باشن) چطور این ماده ی کثیف اما قیمتی رو باز هم گران میکنیم که قیمت اون بر همه چیز تاثیر گذاره؟ 4-ما دیگه مترو داریم ( همون اتوبوس برقی که برای کرجی ها فرقی با اتوبوس نداره) که درآمد اون حتی از درآمد نفتی میتونه برای ما بیشتر باشه! چرا برای ساخت هر ایستگاه یا خط سالها زمان از دست میدیم و به روند ساخت اون سرعت نمیدیم ؟
  • بدون نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۷
    اگه 400 تومانی حذف بشه خیلی عادلانه تر میشه .کسی که با ماشین وارداتی که 2 برابر پولش رو اول به دولت داده و آلودگی و مصرف کمتری هم داره باید بنزین آزاد بزنه آخه این عاذلانست؟ اونوقت مابه التفاوتشم میره تو جیب اونایی که کارت دارن ویا پمپ چی ها من همیشه دارم بنزین آزاد میزنم ولی با کارت 400 تومنی ولی باید 700 بدم به صاحب کارت .خوب اگه این شهمیه ها درست استفاده میشد بازم ناراحت نبودم ولی پول من میره تو جیب یکی دیگه
  • بدون نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۷
    به نظر من بنزين بايد تک نرخي و ليتري هزار تومان باشه که هم ترافيک بيمورد خيابونها کم بشه و هم جلوي قاچاق گرفته شه (قيمت بنزين در کشور همسايه ( ترکيه) ليتري 6000 تومان است- فکر نکنيد که اونا درامد خيلي بالايي دارن)
    • محمدی IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۸
      36 0
      دوست عزیز ما و شما سالهاست که بنزین با قیمت های ترکیه میزنیم با این تفاوت که در ترکیه خودرو را به قیمت واقعی به مشتری تحویل میدهند و قیمت بنزین هم بالاست اما در ایران چند برابر قیمت خودرو را در همان اول از ما میگیرند بعد بنزین 100 یا 400 تومانی عرضه میکنند یک مثال روشن خودرو مگان است که با قیمت 13000 دلار در تابستان گذشته که در ترکیه بودم قیمت داشت بنزین نیز 3 دلار بود در تاریخ یادشده مگان 32 میلیون تومان . حال اگر اختلاف قیمت در ایران و ترکیه را کم کنیم (دلار دران موقع به قیمت ازاد 1080 تومان بوده است)میشود 18 میلیون تومان که بعنوان مصرف کننده به جیب خودرو سازان میپردازیداین عدد را بر نرخ بنزین ازاد تقسیم کنید تا متوجه شوید که در تمام عمر مفید یک خودرو شما چقدر بابت هزینه بنزین پرداخت کرده
  • کاربر IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۷
    خدا کنه همینطور بشه و بنزین لیتری 2هزار تومان بشه .آمین
  • بدون نام IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۷
    با این تصمیم 20 در صد دیگه تورم ایجاد میشه
  • هموطن IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۷
    به عنوان یک ایرانی دلسوز پیشنهاد میکنم : قیمت بنزین افزایش و قیمت ارز کاهش یابد . مطئنا استحصال ریالی از محل افزایش قیمت بنزین با عواید ریالی موضوع ارز برابری خواهد کرد. ضمنا الودگی هوا و ترافیک کاهش و با واقعی شدن قیمت ارز تورم وگرانی قابل کنترل خواهد شد.
  • حامد IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
    63 0
    آقا یه پیشنهاد: بیاید بنزین رو لیتری 4 هزار تومن کنید، پراید رو به مرز چهل میلیون تومان برسونید و ماهی 500 هزار تومن به مردم حقوق بدید، اینجوری میشینیم دور هم میخندیم