برنامه تلویزیونی «زاویه» مناظره‌ای رو در رو میان صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران و عبدالحسین خسروپناه رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه، درباره آسیب شناسی روشنفکری در ایران ترتیب داده بود.

به گزارش خبرآنلاین، در این برنامه که از شبکه چهار سیما پخش شد، به غربزدگی روشنفکران در ایران انتقاد کرده و به تضاد میان روشنفکری دینی و روشنفکری غربی پرداخته شد. گرته برداری از فرهنگ غرب مورد انتقاد خسروپناه قرار گرفت. این موضوع با واکنش زیباکلام مواجه شد که خطاب به وی‍ گفت: اصل تفکیک قوا هم از غرب آمده است. مگر شما آن را از «قال الباقر» آورده اید؟ مگر اصل تفکیک قوا، اساس نظام جمهوری اسلامی نیست؟ پس اصل این نظام از غرب آمده است!
خسروپناه که می گفت همه چیز غرب بد نیست، در پاسخ به وی گفت: غرب هم چیزهای خوبی از اسلام گرفته است. همچون تجربه گرایی. ما هم تفکیک قوا را از غرب بگیریم. این چه ایرادی دارد؟
زیباکلام پاسخ داد: ته حرف شما و اسلام گرایان این است که اگر از شما بپرسیم، اسلام برای چه آمده؟ می گویید آمده که انسان ها را خوشبخت کند. بعد اگر بگوییم که چطور یک عده بدون اینکه از خدا و کلیسا و وحی کمک بگیرند، زندگی می کنند و وضعشان هم بد نیست؟ چطور عده ای دین را کنار گذاشتند اما خوشبختند؟ پاسختان چیست؟
او بی آنکه به خسروپناه اجازه پاسخ به این سوال را بدهد، خودش از جانب وی و اسلام گرایان اینگونه پاسخ داد: شماها چاره ای ندارید جز اینکه بگویید آنها توهم خوشبختی دارند و اتفاقا خیلی هم بدبختند! آنها بحران هویت دارند، هم جنس بازند و به گاو پرستی رسیده اند و از این حرف ها...! مساله این است که طی 150 سال گذشته میلیون ها نفر از این طرف به غرب رفته اند، اما حتی 20 نفر هم از انجا نیامده، اینجا زندگی بکند!
زیباکلام که می گفت غزالی به این سوال پاسخ داده و به همین دلیل هم او مهمترین کتابش را تقدیم به غزالی کرده است، گفت: غزالی چشم مرا باز کرد و گفت «کجا گفته شده که اسلام آمده تا بانکداری و ...برای من ایجاد کند؟ اسلام آمده که بگوید آخرت و معاد و خدا هم هست». همین.
مجری برنامه کوشید که برنامه را از حالت مونولوگ خارج کرده و فرصت پاسخگویی برای خسروپناه ایجاد کند. او هم با بیان اینکه «من نمی دانم غزالی کی این حرف را زده؟» ادامه داد: آخرین کتاب غزالی را با دقت بخوانید. انجا نوشته که اسلام با قرائت تصوف ارزشمند است نه اسلام برآمده از عقلانیت مستقل. تعبیر شما اصلا واقعیت ندارد. نمی گویم تحریف است اما درست نیست. ضمنا من نماینده حکومت 33 ساله جمهوری اسلامی نیستم که شما آن را در برابر حکومت 200-300 ساله غرب می گذارید و مقایسه می کنید.
خسروپناه افزود: اسلام آمده که انسان را خوشبخت کند. اما مگر با لفظ اسلام، می توان آن را محقق کرد؟ سبک زندگی کنونی ما معجونی از اسلامیت و ایرانیت و غربیت است. یکی از دلایل عدم پیاده شدن اسلام واقعی هم همین عقلانیت عمودی است. غرب مدرن به دلیل بها دادن به عقل که در قرون وسطی مغفول مانده بود، موفق شد؛ اما بال وحیانیت را شکست و این یک آسیب است. جوامع اسلامی هم موفقیت ها و آسیب هایی دارند. از جمله اینکه این جوامع بال عقلانیت را شکسته اند. از نظر من جامعه خوشبخت جامعه ای است که عقلانیت عمودی را با وحیانیت جمع کند و در طول آن قرار دهد نه در عرضش. البته ما در جامعه خودمان نتوانستیم چنین کنیم.
زیباکلام که می گفت «حرف من چه ربطی به عقلانیت طولی و جمعی و عمودی دارد؟» ادامه داد: سوال من از شما این است که آیا بدون مذهب هم می توان زندگی خوبی داشت؟ اگر جوابتان مثبت است، پس مذهب برای چیست؟ اما شما که جواب مثبت نمی دهید، کلنگ و بولدوزر می آورید و زندگی آنها را می کوبید و می گویید آنها خوشبخت نیستند!
خسروپناه که می گفت «شما چرا به جای من جواب می دهید؟»، گفت: من این حرف را نمی گویم. سوال من از شما این است که این نسخه ای که می پیچید، در مشروطیت و دوران پهلوی اول و دوم جواب داد؟ در 120- 130 سالی که این نسخه پیچیده شده، به جوابی رسید؟ من استدلال عقلی می آورم که دینی که با آخرت ما کار دارد، با دنیای ما هم کار دارد. چون اعمال ما در این دنیاست که آخرتمان را می سازد.
زیباکلام هم گفت: با تمام احترامی که برای مرحوم دکتر شریعتی قائلم اما با این حرفش که گفت «دینی که دنیای مرا نسازد، آخرت مرا هم نخواهد ساخت. خدایا تو چگونه زیستن را به من بیاموز، خودم چگونه مردن را خواهم آموخت» مخالفم. مشکل ما در 33 سال جمهوری اسلامی این است که می خواهد چگونه زیستن را به من بیاموزد!
خسروپناه  گفت حتی چگونه مردن را هم باید از دین آموخت. مگر اسلام احکام قضایی و اقتصادی ندارد؟ مگر نمی گوید ربا حرام است؟ آقای زیباکلام شما تکلیفت را با خودت مشخص کن! شتر سواری که دولا دولا نمی شود! اسلام چنین احکامی دارد یا نه؟ اگر دارد، پس دین برای این دنیا هم هست. اسلام نمی گوید عقل را کنار بگذار. مشکل در کنار گذاشتن عقلانیت است که به انحطاط دچار می شویم.
زیباکلام هم اظهار داشت: دین آمده که بگوید آخرت هست و نیامده که دنیای ما را بسازد. این عقل است که دنیا را می سازد و ربطی به دین ندارد. حاصل تفکر شما این است که باید عقل را کنار گذاشت و دین را چسبید.
خسروپناه که می گفت این طور نیست با واکنش زیباکلام روبرو شد که می گفت همین طور است. صدای این دو استاد دانشگاه با یکدیگر خلط شده و هر کس حرف خودش را می زد که مجری برنامه زمان پایان برنامه «زاویه» را اعلام کرد. مهمانان دقایقی سکوت کرده و مجری گفت که انشالله این بحث را بار دیگر ادامه خواهیم داد.
تیتراژ پایانی در حال پخش بود و دوربین تصاویر زیباکلام و خسروپناه را نشان می داد که همچنان مشغول بحث بودند.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 256596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 75
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دوست IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    361 8
    بسیار مناظره زیبایی بود البته اگه تداوم داشته باشه
    • دوست2 IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
      24 42
      اگر تداوم نداشته باشه دیگه زیبا نبوده؟!(غلط دستوری!)
    • نیما IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
      14 21
      خیلی خوب ایراد دوست رو گرفتی دوست 2 دقتت خوب بود
  • منوچهر IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    16 2
    دوست دارم نظرات دیگران را بدانم
  • سمیه IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    90 3
    مناظره زیبایی بود کاش به جای اون همه سریال و فیلم تکراری از این جور مباحث رو بیشتر نشون میدادن
  • علی IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    55 1
    انشااله که مناظره های اینچنینی ادامه داشته باشه
  • بدون نام IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    124 7
    و اینکه برخی می گویند عقل را کنار بگذاریم بهترین جمله آقای زیبا کلام بود.
    • پرسه IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
      وا... یعنی آقای زیبا کلام در این مناظره جمله خوب داشته ، که بهترینشم این بوده؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مهدی.ق US ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    147 3
    جیگرم حال اومد با این برنامه ! چه عجب گذاشتن نظر مخالف رو هم بشنویم !
  • بهنام IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    آقای زیبا کلام واقعا یک دانشمند تمام عیار هستند
  • بدون نام US ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    61 2
    واقعا دوستت دارم خبر آنلاین یعنی میشه این چنین مناظرات منطقی و آرام و بدون توهین ادامه داشته باشه؟!!!!!
  • بدون نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    آقای زیباکلام اگر در امور دنیوی عقل بشر به جایی نرسید، چه باید کرد؟
    • بدون نام CA ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
      27 1
      مثل چی؟ یک مثال بزن
    • بدون نام GB ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
      8 8
      اونوفقت باید به موهومات و جادو و جنبل متوسل شد
  • بدون نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    24 3
    اگر این بحثها به نتیجه برسد خوب است اما مناظره ای که این باشد که آخرش تو به خیرو ما به سلامت نتیجه اش این باشد که هردو حرف همدیگر را تایید کنندفقط در حد عرض اندام است واوضایی است که هنوز برقرار است
  • بدون نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    واقعا لذت بردم ،حرف های خسرو پناه عقلانی تر بود و صحبت های استاد زیبا کلام جای تامل.خدا کنه ادامه پیدا کنه
    • بدون نام US ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
      5 44
      ای کاش هر کسی در جای خود بنشیند. نه از دکتر زیباکلام انتظار می رود بحث دینی کند و نه آقای خسروپناه در موقعیتی هستند که بر مسندی چون انجمن حکمت و فلسفه بنشینند.
    • امین IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
      1 1
      حرفت بیست بود
    • امین IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
      3 0
      از کدوم قسمتش لذت بردی حالا؟ اون قسمت کهه گفت غربیا بدبختن؟؟؟
  • کوروش درخشان IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    همه انسانها از بدو تولد متدین یعنی دارای دین ذاتی هستند بدین معنی که دین بصورت فطری در نهاد و ذات انسان قرار داده شده و پیامبران فقط امدند تا وجود آنرا در ما به ما یاداوریی کنند ....آیه شریفه و کریمه "ما دین را از برای یادآوری آفریدیم " سند همین مدعاست... اگر دقت کرده باشید چنانچه به خلوت یک انسان بدکاره حتی بدون الزام به هیچ دینی بروید او زشتی کار خود را تقبیح و تایید خواهد کرد بنابراین این موضوع تاکید میشود اما تفاوت عقل در تشخیص و استنباط است بدین معنی که برخی انسانها عقلشان کمتر می رسد یا آنرا سرکوب می کنند مثلا اگر یک بدکاره دچار سرخوردگی شده باشد عقلش هم وجدانش و هم دین ذاتی اش را هم طرد میکند عقل کاربرد فراوانی دارد مصداق آن "یک ساعت تفکر بهتر از سالها عبادت نفهمیدنی است "
    • پرسه IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
      7 37
      دوست عزیز عمرا شما با سال ها تفکر مثلا به این نتیجه می رسیدید که غیبت کردن حرامه، حق الناسی هم هست و... اگر آموزش و یادگیری همیشگی نباشه، حتی نیاز به غذا که آن هم از طفولیت در ذات انسان هست رو هم نمی تونستید رفع کنید،چه برسد به نیاز دینی تا وقتی که داده و اطلاعاتی در ذهن نباشه، تفکر خالی چه فایده ای می تونه داشته باشه؟
    • امین IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
      6 2
      ببخشید پس کسانی که در غرب زندگی میکنن و بویی از دین داری نبردن از جنابعالی خیلی بهترن چون اصلا غیبت نمیکنن بدون اینکه هی کسی بخواد براشون تعیین تکلیف کنه
  • روح اله احمدخاني IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    78 6
    چرا شما اينگونه اين متن را درج كرده ايد زماني كه براي خسرو پناه بود بيشتر از زيبا كلام بود بنده تايم گرفتم
  • بدون نام US ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    66 1
    صدا و سیما فقط نسیه عمل می کنه. همین.
  • بدون نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    176 4
    نمیدونم چرا فقط به انتخابات که نزدیک میشیم شاهد اینجور مناظره ها و باز شدن فضای گفتگو هستیم ؟؟؟!!!!!!!!!! ای کاش همیشه همین شرایط فراهم بود ............
  • بدون نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    من این مناظره را ندیدم ولی با مطالعه خلاصه این مناظره گفتار زیبا کلام را تائید میکنم.
  • علی IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    چراآقای زیباکلام اینقدربی منطق جواب میدادن!از ایشون بعیده
    • بدون نام IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
      99 14
      ای برادر منطق از این روشنتر ؟
    • بدون نام CA ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
      12 3
      منطق اوني هست كه تو ذهن شما حك شده؟
  • قاسم IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    56 4
    انصافا" لذتبخش بود و خوب بود الته اگه از فردا برچسب زدن ها و...شروع نشه
    • امیرمحمد IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
      38 6
      قاسم جان برچسب لازم نداره. ایشون که صراحتاً گفتند که جایگاه دین فقط برای آخرت است و ما این دنیا را باید با عقل خود بسازیم!
  • رضا US ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    128 5
    آدم از صراحت آقای زیباکلام لذت میبره.واقعا اگر در مناظره دو طرف در ابراز عقایدشون صراحت نداشته باشند ده دقیقه اش هم نمیشه دید.
  • بسیجی IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    بنده این مناظره رو دیدم اما با کمال احترام به استاد عزیزم آقای زیبا کلام عرض میکنم استاد گاهی شما احساسی بحث میکنید مخصوصا دقایق آخر بحثتون خیلی احساسی بود/ اما از مباحثتون لذت بردم زنده و پایدارو موفق باشید
    • امین IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
      0 2
      لطفا اگر میشه توقعتون از آقای خسرو پناه رو هم بنویسین یا منظورتون اینه که از اینها اصلاا انتظاری نمیره نه ؟؟؟
  • حسام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    53 6
    همین پس چرا ایقدر کوتاه بود با توجه به نوشته بیست دقیقه هم نشد که یا شاید همش رو نذاشتید من برنامه رو ندیدم تکرار هم داره .کم کم داره ازین زیبا کلام خوشم میاد حرفاش بوی منطق میده
  • ایرانی IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    زیبا کلام حرفش حقه
  • بدون نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    62 1
    من تقریبا نیم ساعت از این مناظره رو دیدم بسیار جسورانه و عالی بود یاد اول انقلاب افتادم ببینید این اخلافات در اداره کشور کاملا وجود داره و حتما یه عده ای باید بحث کلامی و نظری اون رو انجام بدن و بعد از اون برای کشور نسخه بپیچند
  • امین IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    39 2
    اگه میشه این مناظره رو واسه دانلود بزارید. ممنون میشم.
  • مهدی IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    31 2
    مناظره بسیار زیبایی بود به شرط استمرار
  • بدون نام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    126 9
    متن خبرتون رو یک طرفه و به جانبداری از آقای خسروپناه نوشتید و جلوی اکثر جملات آقای زیباکلام علامت تعجب و سه نقطه گذاشتید. سعی کنید در نقل خبر بی طرف باشید
    • بدون نام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
      49 3
      خدا وکیلی همینطوره. سعی کنید در درج خبر از کسی جانبداری نکنید
  • سین شین IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    93 13
    درود بر صادق زیباکلام
  • lمهدی IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    85 5
    صداوسیمای جمهوری اسلامی واین حرفها!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    به نظزم حرف آقای زیباکلام منطقی و روشنفکرانه تر بود
  • amin IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    121 7
    البته اينجوري نبود که شما نوشتيد. مونولوگ؟! دکتر زيباکلام در مجموع يک چهارم حاج آقا خسروپناه هم صحبت نکرد. اگه هم مونولوگي بود از طرف خسروپناه بود. در ضمن از جانب خسروپناه هم جواب سوال خودش رو نداد، ايشون قبلش حرفش رو زده بود و دکتر زيباکلام از همون حرفها استفاده کرد که اتفاقا دوباره بعدش خسروپناه حرفاش رو تکرار کرد و گفت اين که غربي ها بدبختن حرف من نيست حرف خود غربه!! که با خنده زيباکلام مواجه شد. تا حرف زيباکلام داشت جدي و حساس ميشد برنامه رو تموم کردن
  • بدون نام IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    87 10
    درودبرزیباکلام
  • بدون نام IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    15 1
    مدتیست شبکه خبر برنامه هایش را روی کانال شبکه چهار پخش می کند و این شبکه حذف شده
  • بدون نام IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    18 13
    یک کم هم از شبکه های بیگانه و اسمش را نیار یاد بگیرند مثلا شبکه ...!! آرام و منطقی باید بحث انجام بشه! اینها کم مونده بود یقه همدیگه را هم بگیرند! این جوری هیچ وقت به نتیجه نمی رسیم!
  • rahro IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    اصلا برنامه خوبی نبود. واقعا به نظرتون زیر سوال بردن فقه شیعه و برنامه زندگی اسلام این قدر جای خوشحالی داره! زیبا کلام اصلا منطق حالیش نمی شد. ایشون عقلش شده بود خداش! ایشون تا تونستن به اسلام و شیعه توهین کردند و حرف منطقی رو نپذیرفتند اون وقت می گید مناظره خواندنی و خوب!!!!!!!!! البته این می تونه دلیل روشنی باشد برای کسانی که می گن تو ایران آزادی نیست! آزادی تا کجا که همه دینت رو زیرابش رو بزنن تو تلویزیون جمهوری اسلامی!!!!!!!!!
    • بدون نام IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
      68 5
      اگه به رای هایی که به کامنتتون دادن نگاه کنید متوجه میشید که نظرهای خلاف نظر شما هم کم نیست که به اینها هم باید فرصت داده بشه تو صدا و سیمای جمهوری اسلامی. خوبه که یکمی این خود خواهی ها رو کنار گذاشت.
    • بدون نام IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
      5 0
      مناظره بعدی کیه؟
  • بدون نام IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    108 4
    و انتخابات نزدیک می شود!!!
  • مرحوم دکارت IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    7 44
    اگر مطالب فوق واقعیت صحنه گفتمان این دو استاد باشه ، بعنوان یک دانشجوی نصفه نیمه علوم انسانی باید بگم جفتشون "عقلانیت" رو ملاک قرار ندادند ، بلکه با احساس ، قضاوت شخصی ، تندی و کج برداشتی از مفاهیم دینی و عقلی ، دین بی هویت امروز رو مورد بررسی قرار دادن با این رویکرد که به جمع بندی از این که دین با عقلانیت مدرن همساز هست یا نه ، در آخر هم هدف هر دو تضعیف چهره "اجتماعی دین" بود . لازمه تا زیبا کلام نگاهی بر نهج البلاغه و نگاه امیرالمومنین در باب عقل بی اندازند همچنین سری هم به مکاتب نظری معتزله ، اشاعره و امامیه بزنن .
  • ahmad DE ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    32 1
    عالی بود مخصوصا که در مورد زمان تجربه در ذمان پهلوی شد که دکتر خنده خوبی زد
  • بدون نام IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    68 1
    جالبه افرادی مثل اصغرزاده و زیباکلام باید در ان واحد با دو طرف مناظره کنه (مجری و نفر مقابل)
  • بدون نام IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    15 0
    لطفا" متن کامل مناظره را هم منتشر کنید
  • بدون نام IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    45 5
    آفرين بر زيبا كلام با كلام زيبايش
  • بدون نام IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    9 58
    گرچه من از طرفداران سرسخت آقای زیباکلام هستم اما اگر انصاف را رعایت کنیم حرف درستي نگفته است
  • بدون نام IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    6 0
    دانلود مناظره در لینک زیر: http://www.mediafire.com/download.php?p3pqxqe3iom8zz6
  • محمد IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    12 71
    سلام، دکتر زیبا کلام رو خیلی دوست دارم ولی درباره دین اشتباه می کنه، دین هم جهان بینی داره و هم دارای روش زندگی ست که هم متعلق به این دنیاست و هم متعلق به آخرت، یعنی آخرتی که اسلام معرفی می کند زاییده این دنیاست و همه کنش هایی که در آخرت وجود دارد حاصل رفتار ما در این دنیاست پس اگر قرار باشد دین به دنبال آخرت باشد باید روش ساختن آن با روش زندگی درست در دنیا رو هم نشون بده؛ پس دین همه شئون زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد، ولی این به این معنی نیست که ما می توانیم تنها با گذاره های دینی جامعه را اداره کنیم، جامعه نیازمند خرد است، و تفکیک سه قوا و مانند این ها از خرد نتیجه می شود چه از غرب آمده باشد و چه از شرق اگر خرد درستی آن را پیش بینی کند، موظفیم از آن بهره ببریم. والسلام.
  • سعید IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    7 67
    تو این مناظره نماینده خوبی از طرف دین اسلام و مذهب شیعه وجود نداشت اقای خسرو پناه هم به جز در قسمت های اخر مناظره و در معدودی از گفته ها دفاع درستی از اسلام نکرد یک نمونه اینکه سید جمال اسد ابادی رو به حساب روشنفکران بذاره واقعا خنده داره! حرف زیبا کلام هم واقعا سطحی بود این حرف ها حتی در غرب هم تقش در اومده . پست مدرنیست ها این عصر رو عصر احیای مجدد دین می دونند و دنبال مدیریت معنویت جامعه جهانی هستند. متأسفانه برخی روشنفکران داخلی حرف های چند قرن پیش غربی ها رو که الان خودشون هم قبول ندارند تکرار می کنند. الان عصر عصر معنویت نوین جهانیه که از طرف غرب ترویج میشه نکته جالبی هم در مورد روشنفکران غربی وجود داره و اون ارتباط اونها با عرفان کابالا است پیشنهادم به اهل تحقیق در این رابطه ست
    • پرسه IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
      5 28
      احسنت حق مطلب رو ادا کردین
    • بدون نام CA ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
      25 1
      ممکنه نام یکی از این پست مدرن های غربی رو که معتقد به اداره جامعه توسط دین هست رو بفرمایید ؟ نه غرب که همه جهان به سمت معنویت میرود ولی اول اینکه این گرایش الزاما به سمت شریعت نیست و در بیشتر موارد تمایل به سمت مکاتب عرفانی شرق است که رابطه خوبی نیز با شریعت ندارد و بیشتر بر مدار طریقت است و دوم آنکه این گرایش به معنویت جنبه های فردی انسان ها را شامل میشود و ادعای اینکه گرایش در غرب به سمت مدیریت سیاسی توسط دین است حرفی از اساس بی پایه است و تمایل عمومی به سمت احزاب غیر مذهبی به طور کامل اثبات این موضوع است حتی در مشرق زمین نیز در کشورهای اسلامی گروه های با سابقه اسلام گرایی نظیر اخوان المسلمین برای کسب محبوبیت سعی زیادی دارند تا مدیریت سیاسی خود را مدیریتی سکولار معرفی نمایند.
    • سعید IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
      2 2
      من گفتم پستمدرنها این عصر رو عصر احیای مجدد دین می دونند شما هم حرکت جهان رو به سمت معنویت تأیید کردیددر حالی که غرب مدرن تا همین یه مدت پیش ادعاهای واهی نابودی دین و مرگ خدا رو سر میداد حالا که نمیتونند جلوی گرایش مردم به دین و معنویت رو بگیرند معنویت هایی رو عرضه و ترویج می کنند که موافق مبانیشون،سکولار و بیشریعت باشه مثل بودیسم. رسانه های غرب هم برای تبلیغ این ایین ها کم نمیذارن و پرخرج ترین فیلم هاشون رو هم برای این تبلیغات گذاشته اند. چون غرب از سرعت رشد اسلام احساس خطر کرده از طرف دیگه هم کلی فیلم هر ساله بر ضد دین اسلام ساخته میشه . پس نگو گرایش در غرب به سمت ادیان سکولاره بلکه این نظام استکباره که از هیچ تلاشی فروگذار نمیکنه تا گرایش فطرت حقیقت جوی مردم جهان رو بسمت این انحراف بکشونه
  • ارمين US ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    9 13
    بايد به صدا وسيما تبريك گفت بابت اينجور مناظره ها
  • بدون نام IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    43 5
    لطفاً یه نظر سنجی بذارید ببینیم مردم با حرف های کدوم طرف بیشتر موافق هستن رای من: زیبا کلام هر چند از امتیاز همین کامنت ها هم می توان فهمید
  • حسین IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    8 2
    این گونه گفتگو ها پیرامون مسایلی که تابو محسوب میشود خیلی خوب است. البته من میخاهم نظر شما دیگر گون به این ماجرا جلب کنم و ان این است که جو جامعه بسیار شبیه دوم خرداد شده. البته این بار نه از جانب روزنامه هایی که مجال سخن یافته بودند بلکه از جانب رسانه ی ملی. مسایل خیلی پیچیده تر شده ولی نظر من این است که همه ی اینها برای داغ کردن تنور انتخابات و گرم کردن مردمی است که رغبتی به شرکت در انتخابات اینده ندارند. حتا باید منتظر اصلاح طلبان نه چندان مطرح و میانه رو هم باشیم.
    • بدون نام US ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      1 2
      دقیقا. آفرین زدی به هدف
    • بدون نام US ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      1 2
      دقیقا. آفرین زدی به هدف
  • بدون نام US ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
    16 7
    بعد از سالها انتظار ، یک نفر موفق شد حرف دل میلیونها نفر رو در صدا و سیما بزنه و باعث بشه یکم خالی بشیم...دین برای حل مشکلات بشر مدرن امروز هیج پاسخ و راهکاری نداره...درود بر استاد زیبا کلام
  • تهرانی US ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    4 6
    آقای خسرو پناه چرا جواب مهاجرت یک طرفه رو نتونستند بدهند. با این وجود بسیاری از مهاجران به باورهای دینی خودشان پس از مهاجرت باقی می مانند(مخصوصا مسلمانان غیر ایرانی که حتی باتعصب بیشتری به دینشان باورمند باقی میمونند). پس بحث باور شخصی به مذهب نیست بحث فضای بوجود آمده در جامعه و انکار و بی هویت نشان دادن جوامعی است که منش فکریشون بر پایه عقل در حال رشد میباشد. و با این نوع تفکر امکان نقد تفکرات غیر کامل خود را میدهند.
  • پسر اصلاح طلب US ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    14 4
    باز نزدیک انتخابات شد و ازادی بیان ها هم فقط برای این روزهاست.
  • حامد US ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    10 15
    دوست دارم فقط یه سوال از آقای زیباکلام بکنم .ایشون که میگه دین فقط برای سعادت اخروی بشر اومده این همه روایات و احادیث و آیاتی که در زمینه بهداشت، طب، تغذیه ،احکام اقتصادی و ... در اسلام مطرح شده رو نمیبینند؟کدوم یک از اینا ربطی به معاد و بهشت و جهنم داره؟ آیا علت مطرح شدن این مسایل در اسلام به خاطر اینه که به ما بگه آخرتی هم هست؟؟؟ یا برای راحتی و سعادت دنیوی بشر اومده. علت این که اقای زیبا کلام به راحتی از کنار اینها میگذره و نادیده می گیردشون اینه که ایشون اصلا اعتقادی به دین ندارند که بخوان این مسایل رو قبول بکنند یا نکنند.
    • نادر IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      16 5
      آقای زیباکلام را نمیدونم ولی من و خیلیای دیگه دقیقا مثل زیبا کلام فکر میکنیم دین هم داریم شاید بهتر از شما...
  • امین IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    1 0
    خوبه اگر واقعا تامل کنی که بعید میدونم