سید حسن موسوی چلک

 


حسین وارث آدم عنوانِ کتابی است از دکتر علی شریعتی که در عاشورای سال 1349 به صورت متن و مقدمه توسط ایشان نوشته شده است. کتاب مذکور هفت بخش اصلی و یک بخش ضمیمه دارد که برخی از این قسمت ها توسط دکتر شریعتی نوشته شده و قسمت های دیگر آن از مجموعه سخنرانی های ایشان می باشد که از روی نوار پیاده شده است. در این یاداشت کوتاه به مناسبت آغاز ماه محرم الحرام بخش های کوتاهی از این کتاب دکتر شریعتی را می آورم:

- "گفتم بروم به مجلس روضه ای، از همین روضه ها که همه جا هست و صدایش از هر کوچه و خانه امشب بلند است. دیدم، ایمان و تعصب من به عظمت حسین و کار حسین بیش از آن است که بتوانم همه آن تحقیر ها را بشنوم و تحمل کنم. منصرف شدم".
- "حسین سیاستمداری نیست که، بخاطر شراب خواری و سگ بازی یزید، با او درگیری پیدا کرده باشد و این حادثه غم انگیز اتفاق افتاده باشد! او وارث پرچم سرخی است که از آدم، همچنان دست به دست، بر سر انسانیت می گردد و اکنون بدست او رسیده است ..... این پرچم را دست به دست، به همه راهبران مردم و همه آزادگان عدالتخواه در تاریخ بشریت سپرده است ........ در آخرین لحظه پرچم را از دست بگذارد به همه نسل ها و در همه عصرهای فردا فریاد بر آورد که: " آیا کسی هست که مرا یاری کند؟".
-"متاسفانه جهان بینی ما آنقدر کوچک است که تمام عاشورا تازه از روز تاسوعا شروع می شود و بعدازظهر فردا هم تمام می شود و بعد دیگر در تاریخ خبری نیست، تا روز چهلم، که باز اربعین است و شله ای و بعد قضیه تمام می شود تا سال بعد یعنی یک روز و نیم طول می کشد".
-"حسین، در اتصال به آن تسلسل نهضتی که در تاریخ ابراهیمی وجود دارد معنی می دهد، و باید معنی شود و انقلابش باید تفسیر و توجیه گردد. بصورت مجرد حسین ا در تاریخ مطرح کردن، وجنگ کربلا را، بصورت یک حادثه تاریخی مجرد عنوان کردن و آن را از پایگاه تاریخی و اجتماعیش جدا کردن، موجب می شود که، آنچه را معنی ابدی دارد و همواره زنده است، بصورت یک حادثه غم انگیز گذشته در بیاوریم چنانکه درآوردیم و در برابرش فقط بگرییم چنانکه می گرییم!".
-" این که حسین فریاد می زند پس از این که همه عزیزانش را در خون می بیند و جز دشمن و کینه توز و غارتگر در برابرش نمی بیند فریاد می زند که آیا کسی هست که مرا یاری کند و انتقام کشد؟هل من ناصر ینصرونی؟ مگر نمی داند که کسی نیست که او را یاری کند و انتقام گیرد؟این سوال، سوال از تاریخ فردای بشری است و این پرسش از آینده است و از همه ماست. و این سوال انتظار حسین را از عاشقان بیان می کند، و دعوت شهادت او را به همه کسانی که برای شهیدان حرمت و عظمت قائلند اعلام می نماید.
اما این دعوت را، این انتظار یاری از او را، این پیام حسین را که شیعه می خواهد و در هر عصری و هر نسلی شیعه می طلبد ما خاموش کردیم، به این عنوان که به مردم گفتیم که حسین اشک می خواهد، ضجه می خواهد و دگر هیچ، پیام دیگری ندارد. مرده است و عزادار می خواهد، نه شاهد شهید حاضر در همه جا و همه وقت و پیرو.
آری این چنین به ما گفته اند و می گویند!".
منبع:کتاب حسین وارث آدم از دکتر علی شریعتی،انتشارات قلم
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 258186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محب IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    7 171
    تاریخ نشان داده است که پیروانش عزادارانش هستند و آنان که عزادارش نیستند پیروش هم نیستند.
    • بدون نام GB ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
      12 0
      اقای محترم : اولا منفی هارو نگاه و به فکر برو. دوما برو کمی شریعتی رو بشناس.
    • ایرانی IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
      10 0
      البته عزادرانی که ازعزای حسین برای خوددکان بازنکرده یاشندونیزبعضی عزاداان درکنارتکبه ها به فکرمعصیت خدانیاشند.
    • سيد داود IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
      12 0
      از روز اول خلقت بشر ازهابيل تا ابراهيم از ابراهيم تا محمد واز محمد تا حسين(ع)پيرو بودن يك خواسته بوده وهست وخواهدبودوالا عزا داربوداثبات پيرو بودن نيست
    • عرش IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
      7 2
      حسین هم عزادار می خواهد هم پیرو
    • فرزاد IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
      14 0
      دوست عزیزم. منظور نگارنده چیزی متفاوت با دیدگاه شماست. اگر بتوانیم هم پیرو باشیم و هم عزادار، قطعا رستگار می شویم. ولی شاید گاهی اوقات برخی فقط عزادار هستند و حتی یک لحظه به راه و روش و هدف امام فکر نمی کنند و از عاشورا و محرم و امام حسین علیه السلام، فقط گرمای ظهر عاشورا و تشنگی و ... را درک می کنند (که البته آن را هم بعیدمی دانم). راستی شما جزو کدوم دسته هستین؟!
    • مملی IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
      4 1
      امیدوارم که این گونه باشد.انشاءا...
    • بدون نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
      1 0
      دوستان میشه یکی بگه این پیرو امام حسین بودن یعنی چی؟! خیلی از بزرگان و دانشمندان این بحثو مطرح کردن که "امام حسین پیرو میخواد نه عزادار و..." ولی موقع ارائه دادن یه فلسفه کامل از واقعه کربلا به مشکل بر خوردن بعضی هم با توجه به مد شدن اینگونه حرفها فقط بلدن اونارو تکرار کنن بدون هیچ شناخت و آشنایی با واقعه کربلا،تفکر نویسندگان،زمانه و شرایط نگارش اینگونه کتب و... راستی مگه خود شخص امام حسین و خانواده اش(از امام سجاد و حضرت زینب تا حضرت ولیعصر علیهم السلام) قادر به تکلم نبودن!!! و یا مگه ما با یک متن خام طرفیم که هر کسی تفسیر و نظر خودشو بار بر حادثه کنه!!! چرا مایی که این همه دلسوز" تحریف" و سینه چاک "پیروی" هستیم،نرفتیم ونمیریم گفته های خاندان پیامبر رو در مورد فلسفه عاشورا جمع آوری کنیم
  • سید IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    145 4
    واقعا حرف حقی است. وبایداضافه کردحسین ،مداح نمی خواهد،حسین آدم می خواهد.
  • بدون نام IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    146 2
    درود خدا بر دکتر علی شریعتی.
  • بدون نام IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    118 1
    دکتر علی شریعتی ...
  • بدون نام IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    144 3
    حسین عزادار نمی خواهد بلکه پیرو می خواهد... دکتر علی شریعتی بسیار متین فرموده اند.
  • بدون نام IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    129 1
    نثر روان و تاثیر گذار و پرشور... هر چند شوری که در این نثرها نهفته بود، سرآخر ما را دچار مشکلاتی کرد که خود شریعتی مرحوم نبود که ببیند....
    • بدون نام US ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
      8 1
      مشکلات ربطی به شریعتی و متنهاش نداشته و ندارد. به خودمون مربوطه که چطوری عمل کردیم. از چه کسانی طرفداری کردیم و برای چه کسانی زنده باد گفتیم و مرده باد؟!
    • بدون نام IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
      9 0
      دوست عزيز ،آنچه كه ما رو دچار مشكل كرد نثر روان دكتر نبود بلكه همون جور كه در نوشتار حاضر خونديم آنچه كه باععث مشكل شد همين بود كه " به مردم گفتیم که حسین اشک می خواهد، ضجه می خواهد و دگر هیچ، پیام دیگری ندارد. مرده است و عزادار می خواهد، نه شاهد شهید حاضر در همه جا و همه وقت و پیرو. آری این چنین به ما گفته اند و می گویند!".
  • بدون نام IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    6 1
    ای کاش علما می نشستند وسایتی طراحی میکرند وزندگی امامان با نقد وکتابهای خوب در یک جا جمع میکردند.مثلا درمورد زندگی امام حسین مباحث تاریخی .فرهنگی عقیدتی .سیاسی.اجتماعی زیادی وجود دارد که مثلا"دکترشریعتی از یک منظر بررسی کرد ه.علامه جعفری ودیگر علما ابعاد دیگر زندگی امام حسین اگر همه اطلاعات در مورد امام حسین یکجا ارایه بشود شاید بسیاری از افراد به شناخت حق ازباطل برسند وبرای سعادت دنیا وآخرتشان موثر واقع شود
  • بدون نام IN ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    10 2
    خدا رحمت کنه دکتر شریعتی رو که حرفهایش کهنه نمیشود...
  • بدون نام IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    9 4
    هر سال محرم کتاب حسین وارث آدم دکتر رو میخونم و هر سال هم برام تازگی داره و عمق جدیدی از حرفاش رو میفهمم. به همه شما خوندن اون کتاب رو توصیه میکنم
  • بدون نام IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    9 1
    این آقا واقعا حقیقت رو گفته شما ها مراسم های محرم رو تو کوچه ها و خیابون ها دیدید؟
  • سيدمرتضي قاضوي IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    5 1
    سلام خبرآنلاين؛ ممنون بخاطر معرفي اين كتاب؛ به نظرم دوستان اگر اين كتاب را تهيه و مطالعه كنند خيلي از مسائل و مشكلات ما در صورتي كه عمل درش وجود داشته باشد در محرم از بين مي رود.
  • صیاد کریمی US ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    3 1
    خدایش رحمت کند.واین پیامی است برای همه بشریت .آیا کسی است که مرا یاری کند...پاسخ به این ندا با شناخت ومعرفت امکانپذیر است وآنگاهست که قطره ای اشک بر مصیبت سالار شهیدان آتشفشانی را خاموش خواهد ساخت ومعجزه ای که حر شهید یک نمونه آن است .آری درست فرمود دکتر شریعتی هم اکنون ودر تمام دوران باید به ندای عزیز زهرا:س: پاسخ داد در مقابل دنیای استکبار وصهیونیست غاصب با شعور وشور حسینی وگریه نجات بخش بر مظلوم دشت نینوا وبریارانش
  • lمحمد IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    1 7
    امام حسین (ع) هم مداح می خواهد، هم عزادار می خواهد و هم پیرو می خواهد چرا که با عزاداری سیدالشهدا(ع) است که اسلام زنده می ماند و اسلام زمانی زنده است که پیرو امام حسین (ع) باشیم. بنابراین پیروان امام حسین (ع) عزاداران واقعی آن حضرت هستند. اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذالک.
  • بدون نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    6 1
    خدایش بیامرزد مرد بزرگی بود و سهم بزرگی در انقلاب داشت افسوس که زود از دنیا رفت
  • مجید IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    4 1
    جناب آقای سید عبدالجواد موسوی ، منتظر نقد شما نسبت به این نوشتار هستیم ، واسه طرح اسمتون مفیده!
  • علی IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    3 0
    دکتر علی شریعتی مرد بزرگی بود . درود خدا بر او باد و این کتاب هم کتاب محشریه