سالن آکادمی فوتبال ایران پر بود و جای سوزن انداختن هم نداشت.بر روی تصویر ویدئو پروژکشن هم با فونتی درشت نوشته شده:« مقدم جامعه اسب و اسبداری کشور را گرامی می داریم.»

به گزارش خبرآنلاین ؛ پنجشنبه گذشته و در آکادمی فوتبال ایران نخستین گام برای تشکیل اولین اتحادیه اسبداران کشور برداشته شد. جلسه ای که عبدالحسین رهبری ، دبیر آن درباره اش گفت: «اینجا جمع شدیم و سعی کردیم از همه طیف های خانواده اسبداران کشور دعوت کنیم تا اولین تشکل غیر دولتی برای گرفتن حق مان را تشکیل دهیم.»
این اسبداران همگی از دردی مشترک می نالند. از قانونی که مجلس هشتم تصویب کرده و جالب اینجاست که محمدرضا تابش رئیس سابق فدراسیون شان هم هیچ مخالفتی با تصویبش نکرده است. قانون ساماندهی نظام دامداری کشور که وزارت جهاد را یگانه واحد تصمیم گیر در امور دامی معرفی کرده است. با این قانون اسب مسابقه ای هم شده حیوانی مثل گاو یا مرغ که وزارت جهاد تشخیص می دهد چطور باید پرورش داده شود ، چه وقت و از کجا وارد شود، چگونه اصلاح نژاد شود و...
یعنی وزارتخانه باید برای حیوانی که در فعالیت های قهرمانی حضور خواهد داشت با شاخص های تولید لبنیات یا پروتئین برخورد کند و این قانون شده دغدغه بزرگ اسبداران کشور. جمعی که به همین بهانه می خواهند صاحب اتحادیه ای باشند که همه در کنار هم بتوانند به جنگ این قانون بروند. مراسم با سخنان تند و صریح مرتضی نوری ، نماینده صاحبان اسب های کورسی آغاز می شود. او که بیش از 30 سال در صنعت اسبداری بوده و اسبداری سرشناس محسوب می شود ؛ خیلی اتشین انتقاداتش را از محمدرضا تابش شروع می کند و می گوید:« در قانون اصلا اسمی از ما اسب دار ها نیامده که حالا مکلف به انجام اوامر این حضرات باشیم. من نمی دانم چرا مسئولان فدراسیون راه می افتند و اسناد تبارنامه ها را در اختیار وزارت جهاد می گذارند و درحالی که هیچ الزامی به این کار ندارند. دوستان فکر کردند ما یک قشر مرفه بی درد هستیم و راه افتادند تا از ما پول بگیرند. دوستان راه افتادند و هی دم از اصلاح نژاد می زنند و می خواهند ما حیوانات مان را ببریم تا برای مان میکرو چیپ بزنند. مگر خود اسبداران نمی توانند این کارها را بکنند. تازه برای واردات و صادرات هم که هزار جور مشکل ایجاد کردند. من تا حالا دوبار رفتم با معاون وزیر جهاد جلسه داشتم اما به جایی نرسیدم. »
او با انتقاد از تصمیم های وزارت جهاد در زمینه اصلاح نژاد می گوید: «کاسپین پونی نژاد ملی اسب ایرانی است. در همه این سالها چه کاری برای حفظ و پرورش این اسب کردید که حالا می خواهید دیگر نژاد ها را هم زیر چترتان بگیرید؟ اصلا چه بلایی به سر گاوهای ایران آوردید الان در کدام گاوداری ایران ما اثری از گاو گلپایگان مانده؟ الان اگر گاوهای وارداتی هلندی نباشند ، ما چه چیزی داریم . گاوها و مرغ های ایران را نابود کردید ، حالا رسیده نوبت اسب های مان؟ چه شده فکر می کنید در این قصه پولی هست و نان و نوایی دارد که دست گذاشتید روی ما؟ ما باید در کنار فدراسیون بایستیم و این حق تصمیم گیری درباره اسب را به فدراسیون برگردانیم. الان شاید عده ای با فدراسیون مشکل داشته باشند. شاید بگویند حیدری از این خانواده نیست اما به این بهانه که رئیس مان از خودمان نیست که نباید بگذاریم یک عده بی اطلاع از صنعت اسب داری این صنعت را نابود کنند. ما با فدراسیون چالش داشتیم اما توانستیم آدم هایی از خانواده خودمان را به این فدراسیون برگردانیم.»
او با انتقاد از اینکه سوارکاران ایران در همه این سال ها حتی یک قرنطینه نداشتند تا بتوانند به مسابقات بروند گفت: «به معاون وزیر هم گفتم شما خیلی می خواهی خدمت کنی برو این مشکل قرنطینه را حل کن تا بچه های ما بروند به مسابقات . ان کار بزرگ را نمی کنید و راه افتادید تا 4 تا اسب را در و دهات های ایران ، میکرو چیپ بزنید و پول بگیرید. گفتم پدر مرغدارها ، گاودارها را را در آوردید حالا آمدید دنبال اسب؟»
پس از نوری نوبت رسید به محمد کاظمیان دبیر سابق فدراسیون تا به نمایندگی از اسبداران رشته پرش سخن بگوید. او مشکل این رشته را انگ اشرافی گری دانست که از دل شایعه های اهالی همین قشر ناشی شده دانست و گفت:« می خواستم از این بگویم که انگ اشرافی گری پدر این رشته را در آورده .چند سال قبل ما در حضور سعیدلو بودیم که بودجه بگیریم ، یک عزیزی آمد گفت 500 میلیون اسب آورده ، سعیدلو هم گفت شما 500 میلیون پول یک اسب تان است پس پول نمی خواهید! »
سخنران سوم هم علا احمدی بود از لرستان که به نمایندگی از پرورش دهندگان اسب عربی سخن گفت. او که می گفت 30 سال منتظر میکروفن بوده و حالا حاضر نیست به این سادگی فرصت حرف زدن را از دست بدهد از داغی بزرگ گفت. از اینکه مهمترین مجموعه ورزشی سوارکاری تبدیل شده به یک پادگان نظامی. از اینکه به دلیل ذهنیت قدیم از اسب و اسبداری ، این رشته که در دین مان بارها به انجامش توصیه شده ، به فراموشی سپرده شده و چون قبل انقلاب ، سوارکاران تیمسارها بودند بر پیشانی این حیوان مهر طاغوتی خورده است.
در پایان این نشست هم خراسانی معاونت کورس فدراسیون درباره این قانون به خبرآنلاین گفت:« این قانون مورد اعتراض باید اصلاح شود. عین این است که ما اختیار خرید بازیکن را از فدراسیون فوتبال بگیریم و به وزارت کار بدهیم. قانون گذاشتند که اسب ها برای ورود به کشور باید رزومه داشته باشد. اسب های عنوان دار سالم این قدر گرانند که امکان واردات شان نیست پس با این قانون مثلا می توانیم برویم رونالدو و مسی رباط پاره کرده را به ایران بیاوریم!»
4141

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 262579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =