من فقط اشک می ریزم برای آن دانش آموزی که براثر شدت جراحات به همین سادگی ازجمع ما رفت .

 

علی اصغر حافظ- [ شرم آور است ] جایی که کشور ما، ابداع کننده ی اپک گازی است و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان گاز دنیاست ، بچه های معصوم و بی دفاع ما، درآتش سهل انگاری مدیریتها می سوزند ، تا کجا و تا کی سهل انگاری ؟ تا کی مسئولیت های این گونه اتفاقات را به مانند توپ فوتبال در زمین دیگری بیندازیم . هنوز صدای ناله ها وضجه ها و دردهای کودکانی که در آتش سوزی چند سال پیش دبستانی که دچار حریق شده بود درذهن مردم ما باقی است و مادرانی که آینده ی دخترکان خود را تباه شده می بینند . اینجا جا دارد علاوه بر وزیر مربوطه سایر وزراء ... وحتی شخص آقای رئیس جمهور پاسخگو باشند . یادمان باشد که دیه و پیگیری درمان چاره ساز نیست _به هیچ وجه چاره ساز نیست_ حتی التیام بخش هم نخواهد بود . یکی ازمهم ترین وظایف رئیس جمهوراجرای قانون اساسی می باشد و می تواند ازطریق نظارت ،کسب اطلاع ، بازرسی ،وپیگیری ،اقدامات لازمه را به عمل آورد ودرصورت توقف یا عدم اجرای اصلی ازاصول قانون اساسی به نحو مقتضی اقدام نمابد . هریک ازوزیران مسئول اقدامات و وظایف خویش است ورئیس جمهورمسئول اقدامات وزراء است . اصل 29 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یکی ازحقوق فراگیرملت را حق تامین اجتماعی دانسته است ،دولت مکلف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی ودرآمدهای حاصل ازمشارکت مردم حق برخورداری از بازنشستگی ، پیری ، بیکاری ، ازکارافتادگی ، بی سرپرستی ، درراه ماندگی ، حوادث، سوانح ، ونیازبه خدمات بهداشتی و درمانی ومراقبت های پزشکی را به صورت بیمه، ....برای تک تک شهروندان تامین کند. این همان حقی است که ماده 22 اعلامیه جهانی حقوق بشر نیزآن را براساس کرامت انسانی تضمین کرده است .
مطابق اصل 30 قانون اساسی : < دولت موظف است وسایل آموزش وپرورش رایگان را برای همه ی ملت تا پایان دوره ی متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد .> آیا با وجود اصول قانون اساسی باز هم می توان تامین اعتبار نسبت به محیط های آموزشی نادیده گرفت ؟ آیا بازهم کودکان روستایی ما باید درساختمانهایی که فاقد امنیت لازم هستند مشغول به تحصیل باشند که هرزگاهی در فصل سرما باید درانتظار حادثه ی حریق برای دانش آموزان در یکی ازمناطق محروم کشورمان باشیم ، کوتاهی وزیرآموزش و پرورش در این رابطه بسیارقابل تآمل است .
مفهوم امنیت را می توان به نبود هراس وبیم نسبت به حقوق وآزادی های مشروع و به مخاطره نیفتادن این حقوق وآزادی ها و مصون بودن از تهدید وخطرمرگ ، بیماری، فقرو حوادث غیرمترقبه ودرکل هرعاملی که آرامش انسان را ازبین ببرد تعریف نمود . به طور کلی تآمین این امنیت بر عهده نظام سیاسی ودولت می باشد. مطالعه دراحوال بشرثابت می کند که افراد بشر طبیعتا هیچ کدام رئیس یا مرئوس ، کارگریا صنعتگر یا استاد ،معلم ، وزیر،یا.... به دنیا نیامده است . اینها مزایا و خصوصیاتی است که جزء حقوق اکتسابی بشر است ، یعنی افراد در پرتو لیاقت و استعداد وکار وفعالیت باید آنها را از اجتماع بگیرند و اجتماع با یک قانون قراردادی آنها را به افراد خود واگذارمی کند. آیا لیاقت کودکان روستایی ما درحدی نیست که بتوانند با در اختیار داشتن امکانات تحصیلی درخورشایسته استعدادهای خود را پرورش دهند؟ درصورتی انسان خیرخواه دیگران خواهد بود که درروابط فردی واجتماعی خود آن را معیارقراردهد یعنی آنچنان با ید با دیگران رفتار کند که دوست دارد با اوچنین رفتار شود. مدیر مسئول وخیرخواه همراه دغدغه مصلحت خود وسازمان تحت نظارتش نسبت به وضعیت مردم باید حساس و متعهد باشد .خیرخواهی یک مدیر مسئول بدین معنا نیست که مدیر صبر کند تا مشکلات بزرگی برای افراد پیش آید وآن گاه درجهت رفع آن به یاری بشتابد ، بلکه نظارت صحیح بر اجرای امور می تواند تآثیر شگرفی درروند زندگی اجتماعی مردم برجای گذارد وموجبات دلگرمی آنها را فراهم سازد. در پرتوروابط انسانی می توان ابراز داشت دراین گونه حوادث نه تنها وزیرمربوطه ، بلکه تمامی مسئولین دست اندرکار تکلیف خواهند داشت ودر جهت ارتقای احساس امنیت روحی و روانی افراد جامعه باید تلاش نمایند. < بدون وجود امنیت جانی ومالی وعرضی برای افراد جامعه امکان رشد غایی وجود نخواهد داشت .> هرگاه آقایان حس کنند که فرزندان خودشان در آتش بی مسئولیتی وسهل انگاری آنها گرفتار شده اند شاید ... من فقط اشک می ریزم برای آن دانش آموزی که براثر شدت جراحات به همین سادگی ازجمع ما رفت .

وکیل پایه یک دادگستری

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 262685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم US ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    32 1
    بچه های بی گناه.... :( جواب دل پدر ومادر این طفلان معصوم رو کی میخوادبده؟آقای وزیر!حقوقی که میگیرید حلاله؟؟
  • بدون نام A1 ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    5 0
    یاس" پاشو بازم بگو...! یه نرگس دیگه تو آتیش سوخت و مرد از چی‌ بگم برات؟ شاید قصه دوست داری مثل قصّهٔ اون همکلاسیان روستایی اگه قصّه تلخه گناه واقعیت داستان نرگس و گل‌های باغ میهن که نشستن با صد چرا و افسوس کاشکی‌ یه بخاری جای چراغ نفت سوز داشتیم چراغ افتاد توی کلاس و گور گرفت آتشی که پوست بچه‌ها رو مثل گرگ گرفت یه طفل معصوم با داد و فریاد گفت زود بدوین سمت در ولی‌ در هم قفل بود چشمام خشک شد یه کم بهم اشک بده ایزد این بچه‌ها با کدوم دست مشق بنویسن؟ کودکی مرد در راه کلاسیکه سوخت و منتظر یه جراح پلاستیکه یاس نمیخواد ته قصّه رو هرگز ببنده چون باز دلش می‌خواد که نرگس بخنده از چی‌ بگم که صبح نشده غروب زد تو قلب بچه‌های مدرسهٔ درودزن