درپی اظهار نظریکی ازخوانندگان به علل اصلی طرح بازنشستگی پیش ازموعد، سازمان بازنشستگی پاسخ داد:« نظرنگارندگان نامه دراختیارنمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی قرارمی گیرد.»

یکی از خوانندگان خبرآنلاین نوشته بود:« نمایندگان محترم لطفاٌ دربودجه 92 طرح بازنشستگی با 5 سال ارفاقی را مانند سال88تا 90 تصویب کنید تا به این ترتیب هم تعدادی ازکارکنان که توان کار وتخصص ومدرک و حوصله ندارند بازنشسته شوند و هم جابرای استخدام تحصیلکردهای بیکار بازشود. به این ترتیب تعدادی از پست ها نیز حذف خواهند شد. منتظرجوابیه نمایندگان محترم هستیم تا نتایج اقدامی که در این موارد در دست اقدام یا انجام داده اند بیان فرمایند.»
سازمان بازنشستگی در پاسخ به مشکل این خواننده چنین عنوان داشت:
بازنشستگان گرامی باسلام
به موجب قانون تمدید قانون بازنشستگی پیش ازموعد کارکنان دولت مصوب 10/12/1389 وهمچنین اجرای بند 94ماده واحده قانون بودجه سال 1391 کل کشور بازنشستگی پیش ازموعد کارکنان دولت درسال 1391 با دارابودن 25 سال سنوات دولتی برای مستخدمین مرد و20سال برای مستخدمین زن وبدون سنوات ارفاقی اجرا می گردد ضمن اینکه اصلاح وتغییرشرایط مورد نظرنگارندگان نامه دراختیار نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می باشد.
***
ماده 94 قانون بودجه سال 1391 کل کشور به این شرح است :
ˈبازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت با موافقت بالاترین مقام اجرائی دستگاه یا مقام مجاز موضوع مواد (52) و (53) قانون محاسبات عمومی و بدون سنوات ارفاقی ومشروط به حذف یک پست سازمانی به ازای هر بازنشسته پیش از موعد مجاز است. اجرای این حکم از محل منابع دستگاهها و واگذاری اموال دولتی قابل پرداخت است.ˈ

امسال ،‌دو شرط برای استفاده از قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت منظور شده که یکی از آنها چشم پوشی از سنوات ارفاقی و دیگری حذف یک پست سازمانی است ؛ همچنین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای این حکم از محل منابع دستگاهها و واگذاری اموال دولتی باید تامین شود .

محمد رضا مسلمی، مدیر کل دفترجبران خدمات، درگفت وگویی با ایرنا عنوان داشته بود:« ‌تنها امتیاز قانون بازنشستگی پیش از موعد، فراهم ساختن این امکان برای کارمندانی است که تمایل دارند زودتر از نظام اداری خارج شوند. سنوات خدمت افرادی که از قانون بازنشستگی پیش از موعد استفاده می کنند باید سنوات خدمت در دستگاههای دولتی باشد و پرداخت بیمه ملاک نیست .»

وی افزود:«این قانون مربوط به سال 1391 است و کسانی که بخواهند در سال 1391 از قانون بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنند، به ازای 25سال خدمت ، 25 روز حقوق دریافت خواهند کرد ( زنان به ازای 20 سال ،‌20 روز حقوق ) ،همچنین دستگاه مربوطه باید با حذف یک پست سازمانی موافقت کند.»

گفتنی است که قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت در سال 1386 تصویب شد . بر اساس این قانون کارکنان دولت می توانستند با 25 سال سابقه و 30 روز حقوق ( کارمندان زن با 20 سال سابقه و 25 روز جقوق ) بازنشسته شوند .

این قانون همزمان با بررسی لایحه بودجه سال 1390 در اردیبهشت ماه سال گذشته به پیشنهاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی و با وجود مخالفت دولت بمدت پنج سال ( از سال 1390 تا 1394 ) تمدید شد ، ولی در عمل به دلیل نبود اعتبار، اجرای آن در سال 1390 با کندی بسیار روبرو بود.

با اضافه شدن دو شرط جدید حذف سنوات ارفاقی و حذف پست سازمانی در قانون بودجه سال 1391 کل کشور برای استفاده از قانون بازنشستگی پیش از موعد به نظر می رسد ، تعداد متقاضیان کاهش یابد.
45235
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 262859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    1 1
    ای اقا مگر همین یک مورد است جدیدا اعلام کرداند وام به بازنشستگان میدهن ولی افسوس انگار میخواهند صدقه بدهند کسی نیست به اینها بگوید یک میلیون هم با این همه تورم رقمی است که برو به سایت و ثبت نام کن برای یک میلیون ترا به خدا تصمیمات بهتر بگیر ید با یک میلیون چیکار میتوان کرد امیدوارم هم رسیدگی شود و هم به همین وامهای در حال بررسی تصمیم بهتری گرفته شود حداقل مبلغی بدهید که باز نشسته رویش بشود حداقل به خانواداش بگوید ما که از گفتن این مبلغ به خانواده شرم داریم
  • صابر IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    4 0
    با سلام. تامین اجتماعی فکری به حال رانندگان کامیون بکنه که نه شغلشون جزء مشاغل سخت اعلام شده و نه بازنشستگی پیش از موعد دارن. چرا کسی به فکرشون نیست چون بعضیاشون سوادشون کمه یا چون حرفشون به جایی نمیرسه؟ سن 60 سال برای بازنشستگیشون زیاده هم برای خودشون خطرناکه و هم برای افراد دیگری که در جاده ها تردد دارن خواهش میکنم پیگیری کنید
  • بدون نام IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    3 0
    معاونت محترم نیروی انسانی و نمتایندگان محترم خوب می دانند تحقق دولت الکترونیک با کارکنانی که فاقد تخصص و مدرک دانشگاهی بالا هستند بسیار مشکل است و هزینه زیادی باید صرف آموزش کارمندی که مدرک آن پایین است شود تا بتوانند سواد کامپیوتری داشته باشد اصولا طیفی که مدرک دانشگاهی دارند حداقل سابقه بالای 20 سال در ادارات دارند خوب اینها با ارفاق و امتیازات ویژه بازنشسته شوند تا جابرای جذب جوانان بیکاربازو هم این طیف نثیز درادارات که حقوق ومزایا بسیار کم هم و در تحقق دولت الکترونیک مشکل است از نظام اداری خارج و بروند زندگی شرافتمندانه داشته باشند واین شدنی است
  • جوادي IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    2 1
    .با عنایت باینکه غاطبه جوانان بیکار و یا به شغلهای کاذب ( پیک موتوری.دست فروشی.مواد مخدر…..)که همه اینها نشات گرفته از بیکاری می باشد و جوانی که سرشار از انرژی و نشاط است لاجرم عمرش به بطالت می گذرد در صورتیکه افراد مسن و خسته از کار که دیگر دل و دماغ کارکردن ندارند اجبارا با وقت تلف کردن اوقات اداری در ادارات و مسئولین تامین اجتماعی نيز به بهانه تامین سرمایه سن بازنشستگی را افزایش می دهند ، آیا جذب جوانان به کار تامین سرمایه است یا افزودن به سرمایه صندوق بازنشستگی ،مجلس باید سن بازنشستگی را به ۲۵ سال با ۲۵ روز حقوق کاهش دهند(مخير نمودن اشخاص) تا شاهد بیکاری در جامعه نباشیم اگر واقعا وکلا و دلسوزان مردم میباشند.
  • اسدی US ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    1 1
    باسلام وخسته نباشیددرموردبازنشستگی پیش ازموعدباتوجه به ماده94قانون بودجه91چون 5سال سنوات ارفاقی حذف شده بود استقبال کننده ازاین طرح کم بودحالاکه مجلس درموردبودجه92درحال بررسی می باشدتراخداخواهشمنداست به اطلاعشان برسانیددرموردبازنشستگی پیش ازموعدباارفاق 5سال سنوات تصمیم گیری نمایندچون حداقل کارمندانی که بامدرک دیپلم هستنداگر با5سال سنوات ارفاقی بازنشست شوندهم کمکی بشه برای حقوق بازنشستگی شون هم نیروهای متخصص باتحصیلات بالا جای گزین آنهاشوند. باتشکروسپاس