رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز در نشست خبری هفتگی خود حاضر شد و به سوالات رسانه ها پاسخ گفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مذاکرات آینده ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 گفت که هنوز زمان و مکان مذاکره با 1+5 قطعی نشده و در صورتی که توافقی صورت گیرد اطلاع رسانی خواهد شد.
پاسخ های دستیار ویژه وزیر امور خارجه به سوالات رسانه ها را به نقل از خبرگزاري​هاي مهر، فارس و ايسنا در جدول زیر می خوانید:
محور
سوال
پاسخ مهمانپرست
ایران و انگلیس
تصمیم دستگاه قضایی انگلیس در نقض استرداد تاجیک به آمریکا را چطور ارزیابی می کنيد؟ آیا این اقدام یک گام مثبت در رابطه ایران و انگلیس خواهد بود؟
در رابطه با پرونده آقای تاجیک فکر می کنیم آمریکایی ها در پی دام گذاری برای اتباع ما با تصور ایجاد فشار به ملت، اقدامات نادرست زیادی انجام داده است.
وزارت کشور انگلیس با توجه به رای دادگاه و اینکه مدارک کافی نسبت به اتهام وجود ندارد در خواست تجدید نظر را پذیرفت و اکنون در تدارک بازگشت تاجیک به تهران هستیم. از اینکه در این مدت فشارهای زیاد و اتهامات به ایشان وارد شد ناراحتیم و این اقدام را یک گام نادرست می دانیم و فکر می کنیم باید پیش از این در این باره اقدام مناسبی صورت می گرفت. نهایتا رویکرد مناسبی را انتخاب کردند و برای آزادی تاجیک اقداماتی داشتند را یک رویکرد درست تلقی می کنیم.
ایران و عمان
نقش عمان در آزادی تاجیک چه بود؟ وثیقه 500 هزار پوندی که ایران 6 سال پیش پرداخت کرده بود، چه خواهد شد؟
طبق برنامه ریزی صورت گرفته و با همکاری و مساعدت دولت عمان در این قضیه امروز قرار است تاجیک از لندن عازم عمان شود. آقای قشقاوی معاون وزیر خارجه نیز امروز از تهران وارد عمان شده و به استقبال تاجیک می رود و امشب به اتفاق تاجیک وارد تهران می شوند. پرواز آقای تاجیک با هواپیمای اختصاصی دولت عمان صورت می گیرد. اطلاعات در این باره به رسانه ها ارائه خواهد شد. وزارت خارجه تلاش های خود را دنبال می کند و در 6 سال گذشته هر نوع اقدامی از جمله وثیقه و وکیل و هزینه های دیگر را که رقم های بالایی را شامل می شود برای آزادی آقای تاجیک انجام داده است و طبیعی است که بعد از آزادی بحث وثیقه روال اداری خود را طی می کند.
ایران و افغانستان
ماجرای حمله به کنسولگری ایران در هرات چه بود؟
برخی افراد با انگیزه‌های خاص حمله کرده و خساراتی وارد شد بر همین اساس کنسولگری ما در هرات برخی از فعالیت​های خود را متوقف کرده بود تا به آن مساله رسیدگی شود و بنا به درخواست مقامات و مردم این کشور فعالیت کنسولگری هرات از دیروز دوباره آغاز به کار کرده است. در حال حاضر مساله خسارات وارده نیز در حال پیگیری است.
ایران و ترکیه
هدف ناتو از استقرار سامانه‌ ضدموشکی پاتریوت در مرز ترکیه و سوریه چیست؟
جمهوری اسلامی ایران موضع خود را از گذشته اعلام کرده است ما معتقدیم باید همه کشورهای منطقه تلاش کنند که ثبات و امنیت در منطقه حاکم شود. هر اقدام تحریک‌کننده‌ای برخلاف منافع کشورهای منطقه است به ویژه اینکه کشورهای غربی و ناتو سوابق خوبی در مداخله در منطقه ما ندارند و ریشه‌های بی‌ثباتی و ناامنی را در اقدامات‌ آنها می‌دانیم. مذاکرات با مقامات ترکیه در حال انجام است و ما توصیه‌های خود را به کشورهای منطقه به خصوص به مقامات ترکیه اعلام کرده‌ایم که باید با کمک‌ کشورهای منطقه شرایطی را فراهم کرد که ثبات هر چه بیشتر تثبیت شود و از اقداماتی که می‌تواند به ناامنی‌ها و بی‌ثباتی‌های بیشتر منجر شود پرهیز کرد.
آیا روابط دیپلماتیک ایران و آنکارا با نصب موشک های پاتریوت به سردی گرائیده است؟
شرایط منطقه حساس است و کشورهای منطقه باید بیشترین تلاش و همکاری را برای برقراری ثبات، آرامش و امنیت در منطقه داشته باشد. اهداف کشورهای غربی حامی رژیم صهیونیستی از بین بردن امنیت و ثبات در منطقه است.زیرا احساس می‌کند که رژیم صهیونیستی در شرایط بدی قرار گرفته است باید با هوشیاری عمل کرد تا فتنه‌هایی که توسط کشورهای غربی و حامیان رژیم صهیونیستی در منطقه طراحی می‌شود به اهداف مورد نظر نرسد. نصب موشک‌های پاتریوت اقدامی تحریک کننده است. باید با هوشیاری و تدبیر عمل کرد و مقامات منطقه راه‌حل‌های همکاری‌ منطقه‌ای را مدنظر قرار دهد. روابط ایران و ترکیه راهبردی است. شرایط دو کشور توسعه روابط را ایجاب می‌کند ولی در کنار روابط خوب، ما در رایزنی‌ها دیدگاه‌هایمان را بیان و نسبت به فتنه‌ها در منطقه توصیه‌های خود را ارائه می‌کنیم.
علت لغو سفر احمدی نژاد رئیس جمهور به ترکیه چه بود؟
توضیحات لازم توسط دفتر ریاست جمهوری داده شده است علت لغو این سفر تراکم کاری و تداخل برنامه‌های سفر با برنامه‌های داخلی بوده است .
ایران و سوریه
موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال بمباران اردوگاه یرموک توسط جنگده های ارتش سوریه چیست؟
کشورهایی که به افزایش درگیری در داخل سوریه کمک کرده و سعی می‌کنند تا جنگ داخلی را دامن بزنند و برای گروه‌های مختلف در سوریه سلاح می‌فرستند و در صدد توسعه اقدامات تروریستی هستند، هیچ نفعی برای سوریه ندارند. و همه باید کمک کنند تا جلوی اقدامات تروریستی گرفته شود. ایران برای برقراری آرامش در سوریه تلاش می‌کند. این گونه حوادث که جان مردم را به خطر می‌اندازند باید متوقف شود.
نظر ایران درباره اینکه آمریکا در صدد است سناریوی یمن را در سوریه پیاده کند، چیست؟
تنها راه حل بحران فعلی سوریه این است که اجازه داده شود تا مردم سوریه راجع به آینده سیاسی خود تصمیم بگیرند و نقطه نظراتشان را با رای خود ارائه کند.هر اقدامی در جهت توسعه جنگ افروزی، دامن زدن به درگیری‌ها و ارسال سلاح و همچنین اقدامات تروریستی فقط جان مردم بی‌گناه سوریه را به خطر می‌اندازد.همه کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و کسانی که می‌توانند مؤثر باشند، باید تلاش کنند تا درگیری‌ها متوقف و زمینه گفت‌وگوهای ملی در سوریه فراهم شود.
آیا خبر سفر گروهی از حزب بعث سوریه به ایران برای رایزنی و مشورت صحت دارد؟
باید رایزنی‌ها با مخالفان،‌موافقان، نمایندگان دولت و کشورهای مؤثر منطقه صورت گیرد. اما اینکه گروه خاصی به ایران سفر کرده باشد، خبر درستی نیست.
گفته می شود جمهوری اسلامی ایران از سکولارها در سوریه حمایت می کند، آیا صحت دارد؟
به نظر می‌رسد شما متوجه اهداف نشست تهران نبوده‌اید. نشست تهران فرصتی بود تا گروه‌های مختلف سوری دور هم جمع شده، نقطه نظرات خود را ارائه و مسائل را بین خود حل کند تا راه حلی برای مسئله سوریه پیدا شود. اینکه گروه‌های مختلف از سوریه در نشست‌ تهران شرکت کردند، به این معناست که این نشست فراگیر بوده و همه جریانات و قشرهای مختلف در آن حضور داشته‌اند. ما از هیچ بخشی حمایت نکردیم بلکه تسهیل کننده گفت‌وگوها بودیم و فرصتی را فراهم کردیم تا گفت‌وگوهای سوری - سوری شکل بگیرد.گروه‌های مختلف سوری باید تصمیم بگیرند که چه اقداماتی را انجام دهند.
جزییات طرح شش ماده ایران برای حل بحران سوریه چیست؟
‌طرح ما روشن است و جزئیات آن را اعلام کردیم و از ابتدا گفته بودیم که تنها جریانی که محق است در مورد آینده سوریه تصمیم بگیرد، مردم سوریه هستند. برای اینکه مشخص شود مردم سوریه چه خواسته‌ای دارند بهترین شکل آن برگزاری انتخابات عادلانه است و برای برگزاری انتخابات عادلانه باید آرامش در سوریه برقرار باشد و برای برقراری آرامش نیز باید درگیری‌ها و ارسال سلاح توسط برخی کشورهای منطقه و کشورهای غربی برای مخالفان متوقف و گفت‌وگوهای ملی صورت گیرد تا روند مردم سالاری با کمک نمایندگان گروه‌های موافق و مخالف به نتیجه برسد. هیچ نقطه مبهمی در طرح ایران نیست.ما با کشورهای منطقه و خارج از منطقه در رابطه با سوریه رایزنی داریم و طرح خود را به طرف‌های مختلف که در حل مسئله سوریه نقش دارد، و از جمله اخضر ابراهیمی ارائه کردیم. اگر دیگران نقطه نظراتی داشته باشند در رایزنی‌ها نظرات‌شان شنیده خواهد شد.
مذاکرات ایران و 1+5
آیا اظهارات رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس مبنی بر اینکه باید منتظر نتیجه مذاکرات ایران و آژانس در ماه بعد بود و مذاکرات را 1+5 را دنبال کرد موضع رسمی ایران است؟
افراد مختلفی دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کنند آنچه که بارها تکرار کرده‌ایم این است که مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید به صورت فنی و حقوقی باشد و در این چارچوب می‌توانیم به سرعت به نتیجه و توافق برسیم احساس ما این است که نوع رفتار کشورهای غربی با فعالیت هسته‌یی کشور ما اصلا موضوعی فنی و حقوقی نیست و رفتار هدفمند سیاسی با این نیت است که فشارهایی را به این بهانه به ملت ما وارد کنند. ما مذاکرات‌مان را با آژانس دنبال می‌کنیم و مذاکرات بعدی اواخر دی ماه در تهران برگزار می‌شود اظهار امیدواری تیم مذاکره کننده از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی برای اینکه به توافق کاملی دست یابیم نشان دهنده این است که بحث‌ها پیشرفت خوبی داشته است و از نظر فنی در چارچوب حقوقی بتوانیم به تفاهم خوبی برسیم
بحث مذاکرات ایران و 1+5 قرار نیست فقط شامل موضوع هسته‌یی باشد و موضوعات مختلفی در منطقه و سطح بین‌المللی وجود دارد که نیاز به همفکری ، رایزنی و یافتن بهترین راه‌حل برای مشکلات است . معتقدیم باید از این ظرفیت استفاده شود و کشورهای مستقل باید برای مدیریت فعلی جهان مشارکت داشته باشند و برای رفع بحران‌هایی که توسط برخی از کشورهای معدود تا کنون ایجاد شده است فعال باشند.
زمان و مکان مذاکرات ایران با 1+5 کی هست؟
در خصوص تاریخ و مکان بعدی مذاکره صحبت‌هایی بین معاونین اشتون و سعید جلیلی در حال انجام است و هنوز چیزی قطعی نشده و به محض اینکه توافقی صورت گیرد، اطلاع رسانی خواهد شد.
آیا 1+5 بسته جدیدی به ایران ارائه داده است؟
بهتر است 1+5 اقدامی منطقی در راستای حل مسائل انجام دهد. کاملا روشن است که بحث ما و 1+5 به چه صورت می‌تواند به نقطه مطلوب برسد. پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران به 1+5 که مورد تائید 1+5 نیز قرار گرفته، جامع و سازنده بوده است.‌ تصورات اشتباه مبنی بر اعمال فشار و همزمان با آن پیشنهاد بسته‌های جدید هیچ ارزشی ندارد و راهگشا نیست. حقوق کامل ملت ایران در بهره مندی از دانش هسته ای باید تحقق پیدا کند. 1+5 باید دست از رفتارهای اشتباه گذشته برداشته و رویکرد منطقی را در پیش بگیرد و حقوق ملت ما را محترم بشمارد و در این صورت رفع نگرانی‌های احتمالی کشورهای مدعی به راحتی قابل حصول است.
آیا امکان بازدید بازرسان آژانس از سایت پارچین امکانپذیر است؟
ما در مذاکرات با آژانس به دنبال دستیابی به توافقات همه جانبه هستیم و در این توافق باید حقوق هسته‌ای کشورمان کاملا به رسمیت شناخته شود و بتوانیم از این دانش شامل چرخه سوخت و غنی سازی به شکل کامل و برای توسعه کشور و در راستای اهداف صلح آمیز استفاده کنیم. اگر به توافق جامعی دست یابیم که حقوق ما را به رسمیت بشناسند، اقداماتی که می‌تواند به رفع نگرانی‌های آژانس منجر شود انجام خواهیم داد و شما جزئیات آن را مشاهده خواهید کرد.
 
منظور رئیس جمهور از اینکه گفتند عده ای در داخل نمی خواهند پرونده هسته ای به نتیجه برسد چه بود؟
ممکن است برخی افراد در داخل کشور تصوراتی را نسبت به اصل و منافع نظام داشته باشند که در هر کشوری این مسئله وجود دارد اما قاطع ملت ما از حقوق هسته‌ای کامل برای بهره‌مند شدن از فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای و توسعه کشور حمایت می‌کند و این قاطعیت ملموس است. اگر کسی دید دیگری داشته باشد جزو اکثریت ملت ما و خواسته‌های آنها نخواهد بود. همه ما معتقدیم که باید از منافع ملی با اقتدار دفاع کنیم و از این حقوق و دانش پیشرفته برای اعتلای کشور بهره‌مند شویم. هیچ کشور و دولتی در دنیا نمی‌تواند ملت‌ ما را از حقوقش محروم کند.
/2929
 
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 264689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =