۰ نفر
۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۰

چلچراغ نوشت:

کنکوری‌های هر دوره وقتی به خاطرات کنکوری‌شان مراجعه می‌کنند هیچ اسمی اندازه «حسین توکلی» برایشان آشنا نیست. موقع اعلام زمان ثبت‌نام، اعلام انتشار کارنامه، پاسخ به اعتراض‌های کنکوری‌ها همیشه چهره اوست که کنار تیتر خبر‌ها دیده می‌شود. کسی که می‌گوید در سازمان سنجش کارش را با در پاکت بازکنی شروع کرده و حالا بعد از 43 سال مشاور عالی رئیس سازمان سنجش است. دولت‌ها رفته‌اند و آمده‌اند، اما مرد بی‌حاشیه سازمان سنجش هنوز همان جا مسئولیت دارد و تبدیل به یکی از معدود مسئولانی شده که ثباتی در مدیریت‌شان دیده می‌شود. به حسین توکلی لقب «پدر کنکور ایران» را هم داده‌اند. با پدر این غول مشهور به گفت‌وگو نشستیم
آقای توکلی این همه سال کنکور برگزار کردید و احتمالا شما بیشتر از هر کسی شاهد مشکلات جوانان و استرس‌هایشان بودید. فکر نمی‌کنید می‌شد روش‌های دیگری به کار گرفت مثل خیلی از کشور‌هایی که کنکور سراسری ندارند؟
در زمینه گزینش دانشجو در حالت فعلی در سراسر دنیا هنوز شیوه‌ای پیدا نشده که مورد قبول همه متخصصین برای پذیرش دانشجو باشد. در جامعه امروز ایران در حال حاضر تحصیل و اشتغال در سطوح و رشته‌های مختلف در حال تحول است و رشد خیلی سریع دارد. همه ساله براساس نتایج هر آزمون، متخصصان بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند و گاهی ممکن است در شیوه‌ گزینش تغییراتی داشته باشیم که با توجه به تجارت علمی و داده‌های آماری و شرایط تجربی است.
سازمان سنجش کی به وجود آمد؟
وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری فعلی یا وزارت فرهنگ و آموزش عالی قبلی با توجه به ازدیاد جمعیت، تنوع رشته‌ها و محدودیت ظرفیت‌ پذیرش، خواست به پذیرش دانشجو سازمانی دهد و یک نهاد، متولی پذیرش دانشجو شود. بنابراین اساسنامه مرکز آزمون‌شناسی (سازمان سنجش فعلی) را در 1347 تصویب کرد و اولین آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی توسط این مرکز در 1348 در هفت حوزه برگزار شد. کماکان دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه شیراز و صنعتی شریف خودشان آزمون برگزار می‌کردند. در نهایت سازمان سنجش در 1354 به تصویب رسید که تشکیلات گسترده و جامعی داشت از آن سال برای کلیه دانشگاه‌ها پذیرش دانشجو به این سازمان واگذار شد. دستگاه‌های جرایی هم برای استخدام و امتحانات تخصصی خودشان از سازمان کمک می‌گرفتند.
به شما می‌گویند پدر کنکور ایران از کی وارد سازمان سنجش شدید؟
من سال 48 که دانشجوی سال سوم بودم، این جا همکاری می‌کردم. در آن زمان ثبت‌نام به صورت دستی انجام می‌شد. نیروی زیادی کار می‌کردند که من هم یکی از آنها بودم. وقتی مراجعه کردم به مسئول این مرکز از من پرسید در کدام قسمت می‌خواهی کار کنی؟ گفتم می‌خواهم ابتدایی‌ترین کار کنکور را یاد بگیرم. گفت می‌دانی چه کاری است:؟ گفتم نه. گفت: در پاک باز کنی! چون آن موقع داوطلبان مدارکشان را در پاکت ارسال می‌کردند، باید باز می‌کردیم، شمارش می‌شد و 50 تا 50 تا کش زده می‌شد تا شماره پرونده دستی زده شود. من از این کار شروع کردم. همکاران من از لحاظ تحصیلات با من خیلی تفاوت داشتند، ولی من سعی کردم همان جا هم اگر کسی روزی 200 پاک باز می‌کرد من دو سه برابر این کار را انجام دهم. بعد به قسمت ثبت‌نام رفتم. حدود 99 موسسه بودند که با کاری که من انجام دادم، مسئولیت ثبت‌نام خیلی از آنها به من واگذار شد. وقتی سال 57 از خارج برگشتم درخواست استخدام در همین سازمان را دادم. بعد از انقلاب فرهنگی هم رسما، مسئولیت‌هایی داشتم، اما تا قبل از آن در بخش‌های مختلف کارشناس بودم.
چه پست‌هایی داشتید؟
اولین پستم به عنوان کارشناس پژوهشی مدیر‌کل دفتر آزمون‌سازی و روان‌سنجی بود. جایی که سوال‌ها طراحی می‌شد. این کار مصادف بود با انقلاب فرهنگی که در این فرصت در جهت ایجاد بانک تست حرکت کردیم. سازمان در این زمان کاری نداشت. یک سری نیرو رفتند، یک سری پاک‌سازی شدند، بعضی هم بازنشسته. اما برای این که سازمان بی‌کار نباشد از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها مختلف برای ایجاد بانک تست دعوتم کردند کارنامه ارز دانشجویی را هم در این زمان طراحی کردیم تا دانشجویان واقعی را شناسایی کنیم، چون خیلی افراد تحت عناوین مختلف ارز می‌گرفتند.
با حذف کنکور تعدادی از رشته‌ها، تکلیف کنکوری‌ها سال 92 چیست؟
مساله 25 درصد تاثیر سوابق تحصیلی داوطبان قبلاً تصویب شده بود. علاوه بر این در سال 92 برای حدود 10 هزار کد رشته محل از میان 30 هزار کد رشته محل امتحان برگزار نمی‌شود. این رشته‌ها در دانشگاه‌های پیام نور و دانشگاه آزاد و موسسات غیر انتفاعی است که اطلاعیه‌هایشان منتشر شد. از داوطلبانی که برای رشته‌های کنکور‌دار دانشگاه آزاد شرکت می‌کنند هم دعوت کردیم که در آزمون سراسری شرکت کنند و باید همه شرایط آزمون سراسری برای آنها اعمال شود. قبل از برگزاری آزمون هنگام توزیع کارت از اینترنت این علاقه‌مندان را شناسایی می‌کنیم. در سایت برای آنها باکسی باز می‌شود که معلوم شود برای انتخاب دانشگاه آزاد مجاز هستند یا خیر.

 

17301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 267227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام EU ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۱
    14 9
    یادش بخیر ! هنوزم وقتی آقای توکلی رو از تلویزیون می بینم استرس کنکور میاد سراغم !
    • علی A1 ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      2 1
      من بهت مثبت دادم ولی استرس نداشته باش
  • بدون نام IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۳
    4 2
    ما كنكوريهاي قديم دوستتون داريم.