مروری بر اخبار فناوری اطلاعات ایران در شامگاه سه شنبه 24 بهمن 1391

 

 

 

  • مدیر عامل مخابرات ایران علت اختلالات اخیر اینترنت را قطعی در یکی از مسیرهای شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرده و از حل شدن مشکلات اینترنتی خبر داده است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) مظفر پوررنجبر گفت: شرکت مخابرات ایران برنامه‌های زیادی در راستای توسعه دارد و توسعه تنها شامل شبکه مخابرات نیست بلکه کارهایی که در حوزه ADSL، سرویس‌های خدمات ارزش افزوده و ارایه خدمات از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و غیره صورت گرفته همه توسعه به حساب می‌آید. وی افزود: حدود یک سال و نیم گذشته طرح تجاری شرکت مخابرات ایران داده شد، اما هنوز سرمایه گذاری روی توسعه شبکه در آن مشخص نشده که در صورت نهایی شدن آن زمان و برنامه‌هایی که برای توسعه شبکه مخابرات را داریم، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. پوررنجبر در ادامه در خصوص کندی سرعت اینترنت اظهار کرد: متاسفانه در چند هفته گذشته یکی از مسیرهای شرکت روس تلکوم که از سوی شرکت زیرساخت به شرکت مخابرات ظرفیتش فروخته شده بود، قطع شد.

 

 

  • به نوشته ایسنا سرهنگ سید محسن عرفانی رییس پلیس فتای خراسان‌رضوی در میزگردی با عنوان «بررسی علل گرایش به جرایم سایبری و راه‌های پیشگیری از آن» اظهار کرد.عرفانی با انجام مزایده‌های اینترنتی را غیرمجاز خواند و تصریح‌کرد: خرید و فروش کالاها منوط بر عرفی و قانونی‌بودن کالاها مجاز است. وی ادامه‌داد: در خریدهای اینترنتی، خریدار باید از کیفیت کالا آگاه بوده و سایت فروشنده نیز باید نمادالکترونیک را که به منزله مجوزی برای سایت مزبور است، دارا باشد.وی 80 درصد جرایم سایبری را جرایم مالی از قبیل سرقت، کلاهبرداری و ... عنوان کرد و گفت: 20 درصد باقیمانده جرایمی چون هتک حرمت، نشر اکاذیب، موارد غیراخلاقی و ... است.

 

 

  • در سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب، شرکت مخابرات ایران با ارتباط دهی به بیش از 7 /96 درصد روستاهای کشور پیشگام در تحقق عدالت ارتباطی است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در حال حاضر از مجموع 35 هزار و 563 روستای دارای سکنه کشور، 34 هزار و 418 روستا دارای ارتباط هستند که از این میان 33 هزار و 317 روستا دارای تلفن خانگی و مابقی دارای مرکز تلفن روستایی هستند. همچنین ارتباط رسانی به 18 هزار و 434 مزرعه دارای سکنه در سراسر کشور، آمار روستاها و مزارع دارای ارتباطات ثابت را به 53 هزار روستا و مزرعه در سراسر کشور رسانده است. براساس این گزارش 45 هزار و 800 روستا نیز تحت پوشش ارتباطات سیار قرار دارد.

 

  • طی ماه‌های اخیر شاهد افزایش نسبی قیمت سیم‌کارت‌های همراه اول به ویژه کد‌های یک تا سه بوده‌ایم و در این زمینه این سوال پیش می‌آمد که مگر قیمت سیم‌کارت هم با نوسانات ارزی مرتبط است؟ به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) طی ماه‌های گذشته قیمت سیم‌کارت‌های تلفن همراه دائمی چندین بار افزایش پیدا کرده و در این میان کد‌های یک تا سه افزایش به نسبت بیشتری را تجربه کرده‌اند. افشار فروتن - رییس اتحادیه فروشندگان سیم‌کارت، گوشی و لوازم جانبی - در این باره به ایسنا گفت: طی 10 تا 15 سال گذشته شاهد بودیم که همواره بازار تلفن همراه و سیم‌کارت براساس عرضه و تقاضا شکل گرفته و شرایط فروش بر همین اساس تعیین شده است. در حال حاضر هم با توجه به شرایطی که ایجاد شده، خیلی این افزایش قیمت‌ها بعید به نظر نمی‌رسد. فروتن ادامه داد: اگر به دو سه سال قبل برگردیم شاید آن زمان یک خط حدود 600 تا 700 هزار تومان قیمت داشت، اما در همان شرایط هم می‌شد افزایش قیمت را پیش‌بینی کرد.رییس اتحادیه فروشندگان سیم‌کارت، گوشی و لوازم جانبی با تاکید بر این‌که افزایش قیمت در سیم‌کارت‌هایی با کد یک تا سه به نسبت بیش از سایر خطوط صورت می‌گیرد، توضیح داد: این کد‌ها به دلیل قدمتی که دارند شرایط خاصی بر آن‌ها حاکم شده است و در بسیاری موارد در میان خریداران سیم‌کارت اولویت دارند به همین دلیل براساس این‌که تعداد این خط‌ها در بازار محدود است، تقاضا برای آن‌ها بیشتر شده و همین مساله موجب افزایش قیمت می‌شود. فروتن با تاکید بر این‌که در این میان قیمت سیم‌کارت‌ها را خریداران و فروشندگان هستند که تعیین می‌کنند، گفت: فروشندگان سیم‌کارت را نوعی رابط بین این دو گروه دانست که نقش چندانی در تعیین قیمت ندارند. وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا با آمدن سیم‌کارت‌های رایتل با امکان مکالمات تصویری از قیمت سیم‌کارت‌های دیگر اپراتورها کاسته خواهد شد، خاطر نشان کرد:‌ درست است که رایتل اپراتوری است که خدمات متفاوتی ارائه می‌کند اما بر این باورم که این اپراتور کاربران خاص خود را دارد و ورود سیم‌کارت‌های آن به بازار باعث کاهش قیمت اپراتور‌های دیگر نخواهد شد. رییس اتحادیه فروشندگان سیم‌کارت، گوشی و لوازم جانبی عنوان کرد: با توجه به قدمتی که کد‌های قدیمی دارند بعید به نظر می‌رسد که با آمدن اپراتوری جدید مورد بی‌توجهی قرار بگیرند. البته این را هم کتمان نمی‌کنیم که اپراتور جدید متقاضیان خاص خود را دارد، اما به هرحال حتی اگر افراد متقاضی سیم‌کارت‌های نسل‌های جدید هم باشند، بازخط‌های قدیمی خود را نگاه خواهند داشت و بدین ترتیب روی کار آمدن این سیم‌کارت‌ها باعث کاهش تقاضای کاربران و قیمت سیم‌کارت‌های نسل‌های قبلی نخواهد شد.

 

 

 

5656

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 276680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =