طرح کاهش تعطیلات رسمی کشور در دوره‌های مختلف مورد توجه نمایندگان بوده و در مجلس هفتم و هشتم مجلس هم مطرح شده است.

زهرا تالانی:این بار هم برخی نمایندگان طرحی را ارائه کردند که تعطیلات کاهش یابد تا بهره وری اقتصادی را افزایش دهد.محمدعلی اسفنانی سخنگوی کمیسیون قضایی یکی از طراحان این طرح است که با گفت وگویی را انجام داده ایم:


طرحی در مجلس ارائه شده که قرار است تعطیلات را در کشور کاهش دهد.با توجه به روزهای پایانی سال آیا این طرح اعلام وصول می شود؟
امکان دارد که اعلام وصول شود،اما قطعا به سال آینده نمی رسد تا تقویم ها بر مبنای آن تنظیم شوند.


بنابراین سال بعد تعطیلات مانند روال قبل خواهد بود؟
ممکن است هر زمان این طرح تصویب شود،امکان اجرا هم داشته باشد و از آن زمان تعطیلات کم شوند و بنابراین سال بعد روزهای تعطیل کم شوند.


در این طرح،پیشنهاد حذف چه تعطیلاتی داده شده است؟
طرح حذف تعطیلی تاسوعای حسینی ، شهادت امام رضا(ع)،29 صفر اعلام شده است.


قبلا هم طرح کاهش تعطیلات داده شده بود اما به خاطر اینکه این تعطیلات مذهبی هستند با آن مخالفت شده بود؟
ما به گونه ای طرح را ارائه کردیم تا کمترین مخالفت با آن شود. مثالا شهادت امام رضا(ع) تنها در خراسان تعطیل باشد ،یا اینکه تاسوعا تا ساعت 12 تعطیل شود و بعد از آن مردم به کار خود مشغول باشند. قطعا در بررسی طرح کاهش تعطیلات، تعطیلی روزهایی که به‌عنوان نمادی از اسلام شناخته می‌شوند، همانند عید غدیر، قربان یا روزهایی که مراسم‌های ملی در آن برگزار می‌شود، حذف نخواهد شد.


علاوه بر تعطیلیهایی که داریم،گاهی دولت بین التعطیلین را هم تعطیل می کند و یا اینکه الان عملا پنج شنبه ها تعطیل است؟
دقیقا.ما در این طرح دولت را از این کار منع کردیم. تعطیلات پنج شنبه و جمعه ایران با تعطیلات شنبه و یکشنبه خارج از کشور در کنار یکدیگر قرار گرفته و گاهی چهار روز از ایام را به صورت بین المللی تعطیل هستیم و این از نظر اقتصادی کاملا به ضرر ماست.


در حالیکه شما عنوان می کنید کاهش تعطیلات سبب فعالیتهای اقتصادی می شود و این به نفع کشور است،اما در گذشته برخی نمایندگان اعلام کردند که پنج شنبه ها تعطیل رسمی اعلام شود تا در هزینه ها کاهش یابد؟
خیلیها معتقدند که چون در روز پنج شنبه کمترین مراجعه به دستگاههای دولتی انجام می شود برای صرفه جویی انرژی تعطیل شوند اما چون برخی فعالیتهای ما با خارج از کشور انجام می شود در اینصورت چون آنها شنبه و یکشنبه تعطیل هستند چهار روز نعطیلی به نفعمان نخواهد بود و ما مخالف این موضوع هستیم. در واقع میزان بهره وری در ساعات کار در دستگاه‌ها و نهادهای به‌ویژه دولتی بسیار پایین است و ما باید در گام نخست باید بهره‌وری را در دستگاه‌های دولتی ارتقا دهیم که البته کاهش تعطیلات رسمی نیز که در کشور ما نسبت به دیگر کشورها بسیار بالاست، می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد.
45232
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 279054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امید US ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    128 2
    یا اینکه تاسوعا تا ساعت 12 تعطیل شود و بعد از آن مردم به کار خود مشغول باشند!!! مثل اینکه این بنده خدا توی این مملکت زندگی نمی کنه !
  • علی NL ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    9 9
    این همه تعطیلی روزهای سال چرا گیر دادید به تاسوعا و شهادت امام رضا !!!! یعنی اونا از این مهمترن إن الله علیم بذات الصدور..یعلم ما تبدون وما تکتمون...هوعلی کل شئ قدیر.