مروری بر اخبار فناوری اطلاعات ایران در شامگاه شنبه 12 اسفند 1391

 

 

 

  • معاون وزیر ICT با تاکید بر اهمیت محتوا در فضای مجازی خاطرنشان کرد:‌ لازم است جنگ محتوا را به زمین رقیب ببریم و بیاموزیم که چگونه می‌توان به بهترین شکل ممکن از مرزهای مجازی کشور حفاظت کرد.به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد کرم‌پور در همایش ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات تاکید کرد:‌ میانگین جهانی ضریب نفوذ باند پهن و زیرساخت به اندازه‌ای شده است که می‌توان از آن به حدود 52 درصد یاد کرد.وی در ادامه به صحبت درباره اهمیت محتوا برای استفاده در فضای مجازی تاکید کرد و گفت:‌ در کشور ما به دلایل مختلف در زمینه محتوا سازماندهی و ساماندهی مناسبی وجود ندارد و تولیدکنندگان محتوا هنوز جایگاه مناسب خود را نشناخته‌اند. کرم‌پور همچنین عنوان کرد: متغیرهای زیادی در ارتباط با بحث محتوا وجود دارد و در این زمینه چالش‌های متعددی بر سر راه افراد قرار دارد که دلیل این چالش‌ها تا حدی به پیچیدگی‌ موضوع بازمی‌گردد چراکه در این زمینه متغیرهای فراوانی وجود دارد. معاون وزیر ارتباطات همچنین تاکید کرد: موضوع محتوا فراتر از جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... می‌گیرد و اهمیتی بسیار دارد چراکه در دنیای کنونی محتوا از نوع جنس سلطه است و وقتی محتوایی در فضای مجازی قرار می‌گیرد، جنس آن از نوع سلطه می‌شود حال باید دید چه راهکارهایی باید مورد استفاده قرار گیرد تا این سلطه گرفته و برداشته شود.

 

 

  • علی حکیم جوادی در نشست بازنگری مصوبات اجلاس سران جامعه اطلاعاتی با عنوان "جوامع دانش محور، صلح و توسعه پایدار" که در مقر یونسکو در پاریس برگزار شد با بیان این مطلب اظهارکرد: باید موضوع محدودیت دسترسی به منابع علمی، بیش از هر زمان دیگری مورد توجه جامعه بین المللی و نهادها و سازمانهای ذیربط جهانی به ویژه یونسکو که خانه علم، آموزش و فرهنگ جهانی است قرار گیرد و تدابیری اتخاذ تا محدودیت دسترسی به منابع علمی برای کشورها رفع شود. وی ضمن انتقاد از وضعیت نابرابر و تبعیض‌های موجود در عرصه دسترسی به منابع علمی در جهان افزود: امروزه شعارهای زیبایی مانند آموزش برای همه، اطلاعات برای همه، دسترسی همگانی به علم و منابع علمی از سوی سازمانهای مختلف مطرح می‌شود. او خاطرنشان کرد: اما این قبیل شعارها و نیز برنامه‌های مهم جهانی در عرصه ی علوم، اطلاعات و ارتباطات، با محدود کردن کشورها و جلوگیری از دسترسی آنها به منابع علمی قابل جمع نبوده و باید در این رابطه چاره‌اندیشی شود. معاون وزیر ارتباطات با اشاره به استفاده از شبکه ملی یادگیری در سطوح مختلف آموزشی در کشورمان تصریح کرد: هدف از اجرا و بهره برداری از این شبکه، اشاعه دانش و کاستن از شکاف دسترسی به منابع علمی و آموزشی میان سطوح مختلف جامعه و نیز تضمین برابری به علوم و فناوری است. وی ادامه داد: شبکه ملی یادگیری در ایران، سه سطح آموزش در مدارس، آموزش عالی و نیز آموزشهای فنی و حرفه‌ای را پوشش می دهد. حکیم جوادی با اشاره به بیان موفقیت‌های کشورمان در عرصه هوشمندسازی مدارس و استفاده از فناوریهای نوین برای تحقق شعار "هر خانه، یک کلاس درس" گفت: تاکنون بیش از 50 هزار مدرسه به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند که این امر یکی از مهمترین دستاوردهای کشور در عرصه آموزش و پرورش است.

 

 

  • مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران از احتمال افزایش تعرفه تلفن ثابت در سال آینده خبر داد. داوود زارعیان در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال افزایش تعرفه‌ی تلفن ثابت در سال 92 اظهار کرد: بحث تلفن ثابت و تعرفه‌ی آن از جمله چالش‌های بزرگ ما در کشور است به این دلیل که در سال 1383 ساختار دولتی در برابر افزایش تعرفه‌ها مقاومت کرد و اجازه نداد تعرفه‌های تلفن ثابت افزایش پیدا کند. وی ادامه داد: اکنون این عدم افزایش تعرفه طبعا آسیب‌های متعددی دارد که مهم‌ترین آن عدم سرمایه‌گذاری در امر توسعه خواهد بود. به عبارت دیگر اگر قرار باشد این روند استمرار داشته باشد، ممکن است در آینده اپراتور‌ها نتوانند توسعه‌ی لازم و مطلوب داشته باشند.
     

 

 

  • نرم‌افزار جامع «ثبت اطلاعات تولید‌کنندگان تجهیزات حوزه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات» راه‌اندازی شده است. به گزارش ایسنا، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای حمایت از تولید‌کنندگان تجهیزات مخابراتی و ارتباطی، نرم‌افزار جامع ثبت اطلاعات شرکت‌های تولید‌کننده در حوزه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات را بر روی پایگاه اینترنتی خود راه‌اندازی کرده است. بر این اساس تولید‌کنندگان تجهیزات مخابراتی وارتباطی می‌توانند با مراجعه به پرتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به نشانی www.cra.ir اطلاعات مربوط به تولیدات خود را ثبت کنند. این اطلاعات، پس از ثبت، دسته‌بندی و تجزیه و تحلیل شده و در قالب برنامه‌های حمایتی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار می‌گیرند.
     

 

 

  • شماره تلفن دائمی ملی در واقع معرفی یک شماره تلفن ثابت و منحصر به فرد است که حاوی بانک اطلاعاتی هر مشترک بوده و مشترک این شماره می‌تواند به دلخواه اطلاعات شخصی خود از جمله شماره تلفن همراه و یا شماره تلفن ثابت خود را در این بانک اطلاعاتی وارد کند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مشترک شماره تلفن دائمی ملی می‌تواند برنامه دلخواه خود را براساس روز و ساعت مشخص به هر شماره‌هایی که در دسترس است هدایت، یا تماس‌ها را ذخیره کند. یکی از مزیت‌های این شماره، بر اساس اطلاعات نشریه ارتباطات، عدم تغییر آن با تغییر مکان یا تعویض شماره تلفن همراه یا سایر شماره‌های مشترک است.
     

 

  • حکیم‌جوادی در همایش راهبری و مدیریت فن‌آوری اطلاعات گفت: در طرح جامع ICT کشور در پنج ساله نخست طرح E:Iran را داریم که با استفاده از ابزار‌های IT کشور میتوانیم تا سال 94 به آن دست یابیم. وی ادامه داد: بحث بعدی مربوط به پنج ساله دوم می‌شود که یکپارچه‌سازی جزایر IT درون هر وزارتخانه است که در آن باید به عناصر و تعامل این عناصر در دولت الکترونیک و پیاده‌سازی خدمات الکترونیک توجه بیشتری نشان داد. حکیم جوادی به اهمیت راهبری و فن‌آوری اطلاعات اشاره و تاکید کرد: بدون تبیین این مفهوم و توجیه اقتصادی آن نمی‌توان ساماندهی کلانی در این زمینه انجام داد، نیازمند این هستیم که نگاه مدیران کلان را نسبت به ابزار‌های IT تغییر دهیم. رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات اظهار کرد: ICT Master Plan برنامه دیگر سازمان فن‌آوری اطلاعات است که هدف آن ایجاد یکپارچگی فناوری اطلاعات هر استان و هماهنگی با چشم‌انداز استان است که تحقق این برنامه تنها وقتی است که شرکت‌های مشاوره دانش‌بنیادی شکل بگیرند و بتوان از همکاری آنان استفاده کرد. حکیم‌جوادی از تشکیل آزمایشگاه‌هایی برای طراحی و تعیین استاندارد‌ها خبر داد.
     

 

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 279979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =